Linjatason passiivinen jakosuodin subille

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana eero85, 08.11.2006.

  1. eero85

    eero85 Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2006
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuinka mitoitan linjatason _passiivisen_ alipäästösuotimen subbarilleni? Jakojyrkkyys olisi oltava 18/24 db/okt jakotaajuus 40-80
    Mitä arvoja minun tulee tietää. Tarvitsen edullista väliaikaisratkaisua, jonka avulla voin testata paketin toimivuutta.
     
  2. MovieFreak

    MovieFreak Käyttäjä

    Liittynyt:
    28.07.2003
    Viestejä:
    1 150
    Saadut tykkäykset:
    4
  3. Zipman

    Zipman Genelec Tukijoukot

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    7 044
    Saadut tykkäykset:
    166
  4. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Minä tykkäsin HIFI-lehdessä esitellystä 18 dB/oktaavi -mallista, joka ottaa signaalinsa kaiutintasoisena ja antaa ulos linjatasoista signaalia.

    Tällaisessa mallissa pysyy impedanssi hyvin hallussa ja antotason pystyy vapaasti määrittelemään, välttyy erillisen linjavahvistimen käytöltä. Siis etuina on: vähäinen kohina, tarpeeksi jäykkä antoimpedanssi, kohinaton linjavahvistin sisäänrakennettuna.

    Lehden versiossa oli kauniin pyöreä vastemuoto, joka antoi hyvän vaihekäytöksen. Toki näitä suotimia voi suunnitella monenlaisin vastein, myös jyrkemmin suuri-Q-muodoin, tai moniportaisesti muuttuen (yhdistetty betonibunkkerikorostuksen laimennin + alipäästö).

    Lehden kertomat komponenttiarvot olivat päin mäntyä, kannattaa tehdä tarkemmin toleranssein, laskea itse tarkemmat arvot. Minäkin mittasin ja kasasin komponentit tarkasti, 0,x prosentin sisään, heitin vesilintua lehden höpölöpöarvoilla.

    Valmista simulaattoria en tiedä, eli Excel-taulukko tai Aplac/Spice-simulointi kannattaa itse luoda, ellei joku jo ole moisia väsännyt. Kaavat ja komponenttiohjearvoja löytää kirjoista, jos hyllyssä on rakenteluohjekirjoja.
     
  5. qts

    qts Guest Guest

    Liittynyt:
    03.01.2006
    Viestejä:
    210
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hifi-lehdessä oli taannoin laskenta ja teoria linjatasoiselle passiivisuotimelle(6db,12db,18db ja kanavien summaus,viive vähäinen,vähän tehohävikkiä kylläkin) . Harmi vaan ,nyt
    en muista mikä numero.
     
  6. qts

    qts Guest Guest

    Liittynyt:
    03.01.2006
    Viestejä:
    210
    Saadut tykkäykset:
    0
    Menee vähän viiveellä nämä viestit(varmaan kova trafiikki).Kuitenkin mielestäni suodin toimi suht koht asiallisesti
    omissa kokeiluissani. Vaikkakin laskentaan piti vähän paneutua.
     
  7. eero85

    eero85 Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2006
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pitääpä tutustua tuohon Hifi-lehden suotimeen. :thumbsup:
     
  8. husse

    husse Guest Guest

    Liittynyt:
    28.08.2004
    Viestejä:
    185
    Saadut tykkäykset:
    1
    Missähän hifilehden numerossa tuo alipäästösuodin esitelty?