Lidlin kassakäyttäytyminen ABC

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana RonJ, 11.02.2003.

  1. RonJ

    RonJ Guest Guest

    Liittynyt:
    28.12.2001
    Viestejä:
    85
    Saadut tykkäykset:
    0
    No niin, koska syöminen on Trabalais.. eiku Plazalaisille kuitenkin elintärkeä juttu ja mitä halvemmalla saan masun täytettyä, sitä enemmän voi käyttää rajallista rahamääräänsä uusiin DVDhin. Siispä uskon että tästäkin laajasta porukasta aika moni on käynyt Lidlissä ostamassa varsin monen sortin tavaraa. Itse Lidlin eri tuotteista on jo keskusteltu, eikä tässä ole tarkoituskaan keskustella limujen ja pizzojen makueroista koska makuja on niin erilaisia.

    Mutta, osaatteko kertoa. Miten hanskaatte kassalla tavaroiden laiton tai miten ylipäätään kestätte tuon kassojen sadistisen suunnittelun ja kassatapahtuman? Olen itse vain käynyt Mankkaan Lidlissä, mutta eiköhön nuo kaupat vastaa sisustukseltaan toisiaan. Eli onko kyseessä saksalaisten pomotusmentaliteettiin perustuvaa kettuilua kaupassa käyjiä kohtaan vai mikä kiero luonne on vaadittu suunnittelemaan oheinen kassalla käynnin prosessi.

    Kerron esimerkin. Menen yksin kauppaan perjantaina töiden jälkeen ja päätän ostaa vaikka pari kahden litran pulloa limua, yhden erityisen ison pakastepizzan ja kymmenkunta puolen litran oluttölkkiä. Mukaan tarttuu aina sekalainen määrä muutakin heräteostosta mutta nuo ensiksinmainitut ovat yleisimmin ostoslistalla. Olen siis täyttänyt ostoskärryt tuotteilla. Menen kassalle ja alan kyykkien siirtelemään tavaroita hemmetin pitkälle ostoshihnalle ja hikeä puskien tavarat ovat vihdoin hihnalla. Tulee minun vuoroni, edellinen asiakas vielä työntää paniikin vallassa ostamiaan tuotteita takaisin ostoskärryyn. Huonolla tuurilla hän rikkoo jonkun ostamistaan tuotteista. Kassa rupeaa viivakoodaamaan ostoksiani siihen lyhyeen pöydänjämän reunaan kunnes keko on sen verran suuri ettei siihen muuta mahdu. Edellinen asiakas kurvaa pois paikalta naama punaisena. Nyt koittaa totuuden hetki. Mitä teen? Vaihtoehdot ja aika on vähissä. Alanko täyttämään tavaroita suoraan muovipussiin pöydän päällä. Ei onnistu koska pöytä on niin lyhyt että sen päällä ei mahdu pakkaamaan. Siirrän tyjän ostoskärryn sille määrättyyn paikkaan. Otan muovipussin, huomaan että se koonsa puolesta sopisi suomalaisissa kaupoissa lähinnä vihannespussiksi. Alan ostoskärryn päällä täyttämään ostoksia muovipussiin. Paniikki iskee, ehdinkö.
    Viidentoista sekunnin päästä kun olen saanut vasta muutaman tavaran pussiin, kassa jo huutaa laskun loppusumman. Menen hätäpäissäni maksamaan. Maksan pankkikortilla. Kassa ojentaa minulle jemmaamansa kynän. Salaa mietin kuka sen kynän nyt haluaisi pölliä. Allekirjoitus, kassa ojentaa kuitin ja ottaa kynän takaisin säilöönsä.

    PANIIKKI. Tavaraa on pöydänjämällä vielä vaikka kuinka paljon ja kassa jo alkaa piippaamaan jälkeen tulleen viivakoodeja. Teen kuten aikaisempi asiakas. Työnnän tavarat hujanhajan ostoskärryyn ja menen pakkaamaan kassojen taakse. Kun olen saanut tavarat kasseihin vien ostoskärryt takaisin paikoilleen työntäen niitä auraamattomassa sohjossa. Otan kassit ja vien ne auton takapaksiin. Kotiin ajaessani ja vähän rauhoituttuani alan miettimään kuinka paljon turhaa duunia (itselleni, käytännössä tein paljon sellaista joka kuuluisi Lidlin henkilökunnan tomiin) tein että sain tavarat kaupasta. Erityisesti tuo kassavaihe pistää hermot aika koville. Laitan kotona uunin päälle, avaan oluen, syön pizzan ja katson DVD:tä. Asiat unostuvat kunnes taas ensi perjantaina on Lidlissä käynnin aika. Jippii.

    En tiedä kuka tämän menettelyn on Lidliin luonut, mutta en yhtään ihmettelisi jos kyseisen insinöörin etunimi olisi Adolf. Oheinen pikkutarkka tapahtumien kuvaus eri muunnelmineen tapahtuu itselleni joka kerta, en vaan löydä fiksua keinoa saada tavaroita itselleni mahdollisimman vähällä vaivalla kaupasta. Onko kukaan keksinyt logistisesti järkevää keinoa käydä oheisessa hellholessa:hitme: :grr:

    Ei ehkä maailman suurin asia, ja aina voidaan sanoa että älä käy, mutku mutku... Ehkä sitä ihminen joskus oppii vielä toimimaan tämän saksalaisen logiikan mukaan...
     
  2. jussi28

    jussi28 Käyttäjä

    Liittynyt:
    11.07.2002
    Viestejä:
    948
    Saadut tykkäykset:
    30
    Olen samaa mieltä eli Lidlin kassasysteemi on todella syvältä.:grr:
     
  3. Hezzu

    Hezzu Guest Guest

    Liittynyt:
    03.12.2001
    Viestejä:
    356
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hieman kädettömiltä ne kassatkin kyllä välillä tuntuvat :(
     
  4. Sammypiru

    Sammypiru Guest Guest

    Liittynyt:
    26.12.2002
    Viestejä:
    283
    Saadut tykkäykset:
    0
    RonJ, voisit tehdä vastaavanlaisen selonteon kotimaisesta kaupasta. EI nekään niin kukkasia ole tuossa kassasysteemeissään. Lidlin on kyllä pohjanoteeraus, sitä en kiellä.
     
  5. MastaDJ

    MastaDJ Guest Guest

    Liittynyt:
    20.11.2002
    Viestejä:
    1 617
    Saadut tykkäykset:
    0
    En kyllä ymmärrä, miksi ne kassat loppuvat kuin seinään. Mutta toisaalta, en kyseisen kauppaketjun liikkeissä yleensä edes käy.
     
  6. Akkuli

    Akkuli Käyttäjä

    Liittynyt:
    02.01.2003
    Viestejä:
    2 015
    Saadut tykkäykset:
    4
    Selitys siihen miksi Lidlin kassat ovat niin vammaiset piilee siinä, että Lidl on keski(/etelä)eurooppalainen kauppaketju, jossa kassaneidin duuniin kuuluu myös pakata asiakkaan ostokset, mutta näin ei Suomessa tehdä.

    PS. Itse boikotoin Lidliä, mielummin jätän rahani Suomeen kiertoon, kuin lähetän ne ulkomaille. Tee sinäkin niin.:thumbsup:
     
  7. Juhani

    Juhani Guest Guest

    Liittynyt:
    02.01.2003
    Viestejä:
    181
    Saadut tykkäykset:
    0
    Muutaman kerran olen käynyt Kauhajoen Lidlissä, enkä ole paljoa ostanut joten olen välttynyt em. kokemukselta. Ensimmäisellä kerralla siellä oli kassalla pakkaajakin. No se oli varmaankin jotain avajaisjuttuja, ei ole enää näkynyt. Kieltämättä olen itsekin ihmetellyt kassojen perverssiä designia.

    Toinen v-mäinen juttu on se, ettei Lidlissä ole ollenkaan koreja vaan ainostaan niintä kärryjä. Ideanahan on tietenkin ostaa niin paljon, etteivät ostokset mahtuisi koriin. :D
     
  8. Duster

    Duster Guest Guest

    Liittynyt:
    12.10.2002
    Viestejä:
    359
    Saadut tykkäykset:
    0
    :D
    Tuli kanssa ensimmäisellä käyntikerralla mieleen, että nämä kassat on taatusti suunnitellut joku natsi!
    Varmaan sitä liukuhihnaa ei ole toisessa päässä siksi. Että joku viisaas sakemanni on päättänyt. Että siinä säästää miljoonia euroja kun heidän tuhansissa myymälöissä puuttuu puolet kassasta.
    Ainakin minun tietääkseni nuo liukuhihnan pätkät ovat erittäin kalliita suunnilleen 3000€ metri!
    Toinen asia mikä on minua kyrsinyt suunnattomasti on se. Että tuolla ei ole ollenkaan koreja vaan pelkät kärryt.
    Tuohon olen syyksi ajatellut. Että ovat taas tuossa laskeneet porukan ostavan enemmän. Kun eihän se jumalattoman suuren ostoskärryn pohja näytä miltään vaikka siellä olis ostoksia jo usean kymmenen euron edestä.
    Kun taas korin keräisi äkkiä täyteen. Ja ainakin minulla käy usein niin muissa kaupoissa ja yleensä siihen loppuu ostosten teko!
    Naurattaa muuten joka kerta ne maalatut jalankuvat siinä "kassojen" vieressä.
    Muuten ihan ok kauppa, mutta tuo kassasysteemi on kyllä ihan ana...sta!
     
  9. Sarah

    Sarah Guest Guest

    Liittynyt:
    16.11.2001
    Viestejä:
    378
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla on kaupassa mukanani pakkaaja, joka kantaa ostoskoria/työntää kärryjä, latoo tavarat hihnalle, aloittaa pakkaamisen heti kun tuotteet ovat kassan ohittaneet, ja kantaa kassit kotiin asti. Erikoisvahva ja kestävä, ei valita painavistakaan tavaroista, mutta yksi huono puoli löytyy: jättää tavarat keittiön lattialle tai pöydälle, mistä joudun ne itse siirtämään jääkaappiin! :eek:

    Pakkaajan kanssa käynti Lidlissäkin onnistuu. ;) Muuten olen yhtä mieltä siitä, että kassasysteemi on järjetön, ja ostoskorien puuttuminen todella :grr: :grr: .
     
  10. Hezzu

    Hezzu Guest Guest

    Liittynyt:
    03.12.2001
    Viestejä:
    356
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo ja ne kärryt on ainakin mankkaan lidlissä ihan hölmössä paikassa. Ekan kerran kun kävin siellä niin menin ohi niistä kärryistä ja huomasin sitten, että eihän täällä ole edes koreja. No kärryjä oli enää turha lähtee hakee ku edessä oli "portit" ja porukkaa lappaa sisään kokoajan. Mut onhan se kiva kannella ostoksia käsissä :)
     
  11. hrantala

    hrantala Guest Guest

    Liittynyt:
    25.05.2001
    Viestejä:
    1 288
    Saadut tykkäykset:
    1
    Hmm.. kirjoitteleekohan puolisoni tänne salaa minun siitä mitään tietämättä?
     
  12. tsinivuo

    tsinivuo Guest Guest

    Liittynyt:
    23.03.2002
    Viestejä:
    3 907
    Saadut tykkäykset:
    1
    Olisivat laittaneet sinne kassan päähän normaalit kassanpäädyt niinkuin Suomessa, tuolla tosiaan tulee paniikki vielä jos on sattunut lastaamaan kaverin kanssa kummankin kamat samaan kärriin. Toinen pitkä miinus on nuo korit tai oikeastaan niiden puute. Olisihan se halpa, mutta tuo asioimismukavuus kyllä ajaa minut mieluummin Prismaan tai Citymarkettiin. Oletteko huomanneet että Lidleissä(2 Lidlissä käynyt) dunkkaa samalle kuin hammaslääkärissä, kyllä ne silloin on varmaan natsien pitkälle mietittyjä kauhukammioita. :eek:
     
  13. KFinnberg

    KFinnberg Guest Guest

    Liittynyt:
    27.01.2003
    Viestejä:
    31
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ehkä Lidl on juuri sen vuoksi halpa että he eivät välitä p*skaakaan miten te pakkaatte tavaranne tai missä. Ja minkälainen p*ska pussi heillä on. Ehkä heitä ei voisi vähempää kiinnosaa joutuvatko ihmiset talsimmaan sohjossa vai puhtaalla hangella, sillä sekin maksaa. Voi olla mahdollista että tavarat lidlissä on heitetty hyllyihin miten sattuu, koska muuten jouduttaisiin palkkaamaan yksi ihminen (tai useampi) järjestelemään ruoat paikoilleen. Mutta...miksi me sitten ostamme sieltä? :confused: Koska se on halpa, ja osaksi varmaanki juuri noiden syiden takia halpa? Hyi hyi lidliä! Ostetaan oluemme hienosti järjestellyistä, sohjottomista Suomalaisista kaupoista, joissa pussitikin ovat kestäviä ja isoja, kuten Suomalaisetkin!
    :hitme:

    Tulipa taaskin postaus... :p
     
  14. supa

    supa Käyttäjä

    Liittynyt:
    22.08.2000
    Viestejä:
    2 108
    Saadut tykkäykset:
    4
    Minulle kassaneiti sanoi kyllä suoraan, että tavaroita ei saa pakata kassalla vaan tavaroiden pakkaus pitäisi suorittaa siellä ikkunapöydillä. Eli toisinsanoen, kassoilla pakkaaminen on kiellettyä :)
     
  15. RBV

    RBV Surprise, cockfags! Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    12.09.2001
    Viestejä:
    1 858
    Saadut tykkäykset:
    7
    Screw that bitch! Näin sitä yritetään kuluttajaa monottaa päähän. Ensin otetaan rahat kassalla ja sitten sanotaan että mene h*mo v***uun siitä kaikkine rojuinesi, ei tämä mikään lastaussilta ole. :grr:

    Nimim. Minulle on kassatätin aivan turha vi**uilla, takaisin tulee välittömästi. Kuluttaja on :king: , tai ainakin kuuluisi olla.
     
  16. mcjava

    mcjava Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    22.04.2002
    Viestejä:
    207
    Saadut tykkäykset:
    0
    No huh huh. Ei (taaskaan) hyvältä kuulosta. Taitaa tulla jatkossakin kierrettyä kaikki Lidlin kaupat (kaukaa) . :D

    Tuosta kassan suunnitelusta puheenollen USAssa liukuhihnan syntymaassa nuo liukuhinalla toimivat kassat näyttävät olevan todellinen harvinaisuus. Ideahan tässä on se, että siellä asiakasta palvellaan pakkaamalla tavarat asiakkaan puolesta. Eli kun tuotteen viivakoodi on luettu kassa sujauttaa tuotteen muovikassiin tai jos oikein ruuhka sattuu olemaan niin paikalla on sitten kaupan puolesta erillinen pakkaaja.

    Väittäisin, että tälläinen toimintatapa ei ainakaan hidasta kassan läpimenoaikaa. Kassahenkilö joutuu ehkä tekemään pienen ylimääräisen liikkeen pudottaessaan tuotteen kassiin (,joka on telineessä ja valmiiksi avattuna), mutta kun tavarat ovat valmiina kassissa ei asiakkaan tarvitse enää erikseen noukkia niitä pöydältä ja sulloa niitä kassiin.

    Ehkä tuollainen systeemi ei sitten istu suomalaiseen itsepalvelu kulttuuriin. Toimisikohan amerikkalaismallinen itsepalvelukassa paremmin?
     
  17. Shaq

    Shaq Guest Guest

    Liittynyt:
    09.12.2001
    Viestejä:
    176
    Saadut tykkäykset:
    0
    Lidlin konsepti on pysynyt varmaan muuttumattomana viimeiset 60 vuotta, jolloin otettiin käyttöön tämä hyväksi havaittu kustannuksia säästävä tekniikka. Valtakunta hankki edullista työvoimaa ulkomailta (tähän tapaukseen varmaan lähinnä brittejä tai jenkkejä), jotka olivat pakkaamassa saksalaisrouvien mittavat ostokset kasseihin.
     
  18. Corca

    Corca Guest Guest

    Liittynyt:
    28.05.2001
    Viestejä:
    2 244
    Saadut tykkäykset:
    1
    Hauskaa kieltämättä kuunnella näitä vollotustarinoita kaupassakäynnin tuskasta ja ihanuudesta...toivottavasti vain osataan valita se kauppapaikka tavaramäärän tarpeen mukaan seuraavalla kerralla paremmin, ei päätä kannata tiiliseinään kahdesti lyödä.

    Itse olen täällä Jyväskylän Lidlissä muutamaan otteeseen käynyt, todeten itsekin tuon kassajärjestelmän lähes täydellisen ryssimisen, mutta tästä syystä en ostakaan kuin sen mitä pystyn "sylissäni" kantamaan(eli en paljon mitään).

    Lidlin kannattaisikin miettiä, ostaisiko heikon kassajärjestelmän tietävä asiakas heräteostoksia tai tavaraa enemmän jos pakkaustilaa ja aikaa olisi enemmän?

    Itse nakkaan Lidleille pitkät ja hankin isommat perussafkani muualta. Täytelakritsit tosin ovat Lidlissä hintaansa nähden vallan mainiota pupellettavaa(250g/0.99€) ja kun parin täytelakupussin kanssa ei mene edes kuuppa kassalla niin...
     
  19. Laffer

    Laffer Guest Guest

    Liittynyt:
    04.09.2001
    Viestejä:
    2 308
    Saadut tykkäykset:
    2
    Veikkaisin että hidastaa hiukan, ja itse harvemmin ostan muovipusseja kaupasta vaan survon kamat reppuun. Itseäni ärsyttää se että tulee kauhea kiire viskata kamat kassiin kun pääsee kassalta, enkä tarkoita nyt lidliä. Niissä kaupoissa homma yleensä toimii jossa tiski on jaettu kolmeen osaan, kaksiosainen ei riitä jos kassaneiti on nopea.
     
  20. Qube

    Qube Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.01.2002
    Viestejä:
    936
    Saadut tykkäykset:
    0
    Herätitte juuri mielenkiintoni Lidl:iä kohtaan. ;) Oma kuvani Lidl:istä on jo valmiiksi niin kielteinen vaikken kyseisen ketjun liikkeessä ikinä ole käynytkään. Kaikkien kirjoitusten, kuultujen juttujen yms. yms. perusteella olin jo päättänyt etten sinne koskaan mene. Nyt täytynee kuitenkin tehdä poikkeus ja todeta tämä kurjuus ihan livenä.

    Noh yksi periaate ainakin vielä pysyy - Dressmanniin en ikinä jalallani astu. :D