^Toki siinä Hifin testi-DVD:llä taitaa olla Dolby Digitalina se .1. Monikanavaformaatteja on muitakin enkä ihmettelesi, vaikka riippuisi kodekista tai/ja dekoderista.
^jep 5.1 DD on tuo formaatti. Eikä siihen aikaan paljon muuta ollutkaan. Onhan se mahdollista että tuki olisi vain osittainen. Pitääpä tutkia sitä REWSin käyttöä testaamiseen ja ehkä voihan olla olemassa testilevyjäkin. Taidan kokeilla näitä seuraavaksi josko SOnyn BD soiin osaisi tikulta tai NASsilta näitä oikein toistaa. https://www.demolandia.net/cinema/dolby-demo-trailers-hd/page-8.html
Tuon edellä laittamani linkin TrueHD demo testivideo ainakin toistaa LFEn ihan oikein joten kaippa tuo Denon 4300H sitten toimii ilman subbariakin oikein. Mitään hillittömiä vavahduksia ei järjellisillä voimakkuuksilla tule mutta eipä niitä elokuvatetterissakaan (iSense) tule. Aika kovaa pitää tulla dialogikin jottan alimmissa olisi kunnon jytinää. Tämä siis kun vaste on lanattu suoraksi (vähän laskevaksi). Eriasia jos on subbari ja vasteet on säädetty reilusti mutkalle.
Siis osaako nuo vahvistimet miksata sen lfe:n 10dB kuumempana sinne pääkaiuttimille? Luulisi että on keskiverto kaiuttimet kyykyssä aika pian kun aletaan kovemmalla kuuntelemaan.
Ainakaan kaikki eivät osaa. Itselläni on kymmenkunta vuotta vanha Yamahan vahvistin, ja LFE kuuluu selvästi vaimeampana jos sen ohjaa subbarin sijasta pääkanaviin (Genelec 8250A), eikä kyse ole pelkästä toiston ulottuvuudesta.
Jokainenhan säätä oman tilansa omien mieltymyksien ja tarpeiden mukaan.Monellehan se on kompromissi musiikin ja elokuvien välillä ja varsinkin jos ei ole erillistä tilaa mihin rakentaa. Enemmän harrastuksesta sais irti jos jakais vinkkejä rakenteluun tai säätöihin mitä jokainen voi itse kokeilla ja valita sitten mikä milloinkin itselle sopii.
Veikkaampa, että aika helposti menee digitaalinen signaali vahvistimessa yli 0 dBFS (tai siis leikkautuu clippingin kera siihen), jos yhteen kanavaan lisätään vielä 10 dB ekstraa.
LFE taso huoneessa ei saa olla korkeampi kuin muistakaan kanavista jos siis haetaan sitä miltä elokuva on kuulostanut studiossa. Hyvän referenssin saa kyllä iSense saleissa. Ne on aikas tarkkaan säädetty Dolbyn speksien mukaan. Ei sielläkää bassoefektit jyrää suhteessa dialogiin. Käsittääkseni tämä referenssitaso on LFE:ssä -10dB juuri sen vuoksi että sieltä löytyy ylimääräinen tehostusvara eli +10dB.
LFE referenssi on +10dB eli se on aina sen verran yli muiden kanavien. Korva vaan on niin epäherkkä bassoille. Käytännössä Dolby Digtal LFE ei voi miksata L+R siten, että se kuuluisi samalta kuin alkuperäinen miksaus. Jotkut himavehkeet pudottaa tuon -10dB joka on päin p*rsettä. Nimimerkillä: Jokunen Dolbyn serti on tullut suoritettua.
Kyllä se referenssi taitaa olla -10dB mikä tarkoittaa että kalibroitaessa tasoja tuo on se LFE kanavan taso millä voimakkuus pitäisi olla huoneessa sama kuin muilla kanavilla ilman vaimenusta. eli siis LFE kanava tulee 10dB voimakkaammin. LFE kanavan voi aivan hyvin miksata pääkanaviin tai vaikka kaikkiin kanaviin jos kaikki kanavat sen kykenee toistamaan. Alunperin LFE kanava oli vain lisäys koska elokuvateatterien kaiuttimet eivät kyenneet suuriin voimakkuuksiin bassoalueella. Näin siis ei tarvinnut uusia koko kalustoa. Mitään syytä tuon erillisyyteen ei enää nykyään ole koska matalat voidaan ajaa kaikista kanavista erilliseen/erillisiin bassoihin muutenkin. On aivan sama missä LFE kanavan miksaus tapahtuukunhan sen taso on oikein eikä tasolla yliammuta. Miksaus voi olla akustinen tai sähköinen. Ite suosin sähköistä koska vältyn subbarin kuulumisena erillisenä ja lisäksi kaksi bassoa tasaa huoneen vaikutusta.