Leipominen laskiaisena

Keskustelu osiossa 'Ruoka & Juoma' , aloittajana marcoolio, 25.02.2004.

?

Laskiaispullan alkuperä

  1. Itse pyöräytetty

    11 ääntä
    12,8%
  2. Kaupan hylyltä

    19 ääntä
    22,1%
  3. Äiti teki

    18 ääntä
    20,9%
  4. Kumppani on parempi näissä asioissa

    15 ääntä
    17,4%
  5. Toss the Bun and hit the hill jack...

    3 ääntä
    3,5%
  6. EVVK

    20 ääntä
    23,3%
  1. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
    Tänä vuonna, kun ei tullut mentyä laskiaismäkeen pulkan kanssa, tuli sentään tehtyä muutama laskiaispulla. Kuinkas moni muu teki itse tai edes osti läheisestä kaupasta? Leipomistaidosta onkin näköjään ollut jo puhetta aikaisemminkin, mutta case of interest onkin taikinanmuodostuskyvyn lisäksi toteutusinto. Ja lisäbonuksena voisi paljastaa kumpi on se korrekti tapa - mantelimassalla vai hillolla.
     
  2. S/Pete

    S/Pete Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    30.06.2003
    Viestejä:
    172
    Saadut tykkäykset:
    4
    Haa onpa hauska kysely! Varsinkin kun satuin sunnuntaina leipomaan laskiaispullat. Varmaan ensimmäistä kertaa eläissäni ihan itse. Tosin parempi puolisko toimi konsulttina.. Mutta hauskaa oli ja hyviä tuli!

    Toiseen kysymykseen: meillä tykätään leikkiä hillolla.
     
  3. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
    Ylös. Ja edelleen teen itse. Hillolla.
     
  4. Jazo

    Jazo Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2004
    Viestejä:
    4 424
    Saadut tykkäykset:
    10
    Enpä jaksanut alkaa leipomaan, varsinkin kun koululla söin ruuan kanssa yhden. Varmaan ne itse tehdyt olisivat paljon parempia, mutta laiska kun olen niin en viitsi nähdä vaivaa, vaan on helpompi syödä muiden tekeleitä.
     
  5. aspfjall

    aspfjall Guest Guest

    Liittynyt:
    21.09.2004
    Viestejä:
    262
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo "itseleivotut" on parhaita. En kyllä itse leivo, haiskahtaa homolta :) Se "itse" voi olla esimerkiksi työpaikkaruokalan emäntä.
     
  6. Kalza

    Kalza Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.11.2002
    Viestejä:
    2 844
    Saadut tykkäykset:
    3
    En kyllä osaa mitään laskiaispullia tehdä enkä edes tiedä milloin koko laskiainen on/oli. Leipominen kyllä on helppoa kunhan joku antaa reseptin miten jotain tehdään :) Viimeksi taisin tehdä kääretorttua viime viikolla, eipähän ole sekään kovin vaikeaa...
     
  7. oskari82

    oskari82 Guest Guest

    Liittynyt:
    11.03.2004
    Viestejä:
    68
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ostin kaupasta (vähän etukäteen kylläkin, eli perjantaina ja samana iltana ne söinkin). Ei olis ollu kyllä aikaa alkaa tekeen, vaikka reseptinki ois jostain onnistunu saamaan, onnistununeet tosin olisivat epäilemättä.. Koululla ois tietenki tänään saanu, mutta ei ollu nälkä vielä siihen aikaan, kun ois syömässä kerenny käymään ja kahvilla en kerennytkään käymään.
     
  8. Eastwood1

    Eastwood1 You brought two too many. Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.12.2003
    Viestejä:
    1 875
    Saadut tykkäykset:
    1
    Koulussa sattui olemaan ruokana, koulu siis tarjosi.
     
  9. OrganGrinder

    OrganGrinder Guest Guest

    Liittynyt:
    13.10.2005
    Viestejä:
    284
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olishan sitä voinut pullaa ostaa mutta... voihan vitura kun on pullien hinnat korkealla.

    Vai mitä mieltä olette? Itse olen huomannut, että pullan ja kahvin hinta on noussut euro aikana melkoisen paljon.
     
  10. Baron

    Baron Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    07.08.2003
    Viestejä:
    1 911
    Saadut tykkäykset:
    0
    Haiskahtaa vaan taitamattomuudelta... :p

    No itsekään en kyllä leiponut, vaan söin kaverin tarjoamat kaksi pullaa. Hillolla olivat ja hyviä, vaikka kaupan nisujahan ne taisivat olla...
    Kaupanhyllyyn pakattua pullaa vaan onnistuu harvoin saamaan ihan uunituoreena (lue: vielä lämpimänä), joten haen itse pullamössöni mieluiten suoraan leipomosta. Kotona leivottaessa tosin bonuksena tulisi aina se uunituoreen pullan tuoksu :love: , joka Lasolin kanssa kuuluu ehdottomasti omiin top5-hajuihin.
     
  11. Kristian

    Kristian Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.10.2002
    Viestejä:
    2 738
    Saadut tykkäykset:
    105
    Ei tullut laskiaispullia popsittua ollenkaan...
     
  12. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
    [​IMG]

    Raaka-aineet:

    Pullataikina

    1 muna (+ 1 muna voiteluun)
    5 dl maitoa
    200 g voita
    2 dl sokeria
    x kg vehnäjauhoja
    2 tl suolaa (Ei kukkuraisia lusikallisia, vaan kuin veitsellä tasattuna. Pullassa kuuluu olla suolaa, mutta ei liikaa)
    rkl kaardemummaa
    1 pakka hiivaa

    Täyte

    2 dl vaahtoutuvaa kermaa
    2 rkl sokeria
    1 tl vaniljasokeria
    Vadelmahilloa

    Pyyhi työskentelypöytä, pese kädet ja heitä lätsä päähän. Keittiöhygienia kunniaan - mikään ei vie ruokahalua tehokkaammin, kuin kaivaa puolenmetrin hiusta kitalaesta.

    Kuumenna maito. Lisää sokeri, suola, kaardemumma. Älä lisää hiivaa kuin vain kädenlämpöiseen nesteeseen, ettei hiivasoluraukat kuole ahdistukseen (liian kuuma neste) / eivät herää äxöniin ollenkaan (liian kylmä). Lisää jauhoja ja alusta taikinaa kädellä. Kun taikina alkaa olla todella sitkeää ja sitä on jo työstetty tovi, lisää pehmeä rasva. Rasvaa ei kannata sulattaa, koska silloin menetetään rasvan kiderakenne ja taikinan kuohkeus kärsii. Ja sitkon muodostus häiriintyy, jos rasvan heittää heti joukkoon. Vaivaa lisää. Lisää jauhoja tarpeen mukaan, kunnes taikina alkaa irrota käsistä ja kulhosta. Saa jäädä aika pehmeäksi, eli älä lisää liikaa jauhoja. Peitä puhtaalla liinalla ja nostata 30 min.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Litistä kohonnut taikina, kaada jauhoja pöydälle ja vaivaa taikinasta ilmat veks työpöydällä. Leikkaa taikina kahtia ja säilö toinen pala leivontakulhoon myöhempää käyttöä varten. Muotoile palasta pitkula ja leikkaa se tasakokoisiksi paloiksi. Pyörittele paloista nättejä palloja molempien käsien avulla. Siirrä pallot leivinpaperilla vuoratulle uunipellille. Laita uuni lämpenemään viimeistään nyt. Peitä pullat liinalla ja anna kohota vaikka uunin päällä. Toista proseduuri toiselle taikinanpuoliskolle.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]


    Kun pullat on kohonneet noin kaksinkertaisiksi, voitele ne munalla, ripottele halutessasi vähän raesokeria päälle ja paista ne hyvällä lämmöllä kauniin ruskeiksi (200 C / 15 min uunista riippuen)

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]

    Laskiaispullan koostumuksesta ollaan periaatteessa kahta mieltä. Toinen joukko kannattaa mantelimassaa, toinen hilloa. Itse kuulun jälkimmäisiin. Kasaaminen aloitetaan kermavaahdon vatkauksella. Maustan vaahdon yleensä sokerilla ja vaniljasokerilla. Kokoonpano on helppoa: leikkaa hivenen jäähtynyt pullan lakki auki (ei aivan keskeltä), koverra alaosasta vähän sisälmystä pois (laita sisälmys suuhun), lusikoi koloon hilloa, kuorruta pohjapala runsaalla kermavaahdolla, laita hattu päälle, purista kevyesti ja halutessasi koristele tomusokerilla. Nauti jääkylmän maidon kera. :)

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
  13. Jazo

    Jazo Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2004
    Viestejä:
    4 424
    Saadut tykkäykset:
    10
    Meidän kokki kolomonen, marcoolio :love: :love: :love:
     
  14. niiles

    niiles Sugar plum fairy Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 969
    Saadut tykkäykset:
    1
    On kait se uskottava, ei noi ainakaan naisen kädet ole. :D
    Kylläpä on kattavat ohjeet. Raaka-aineetkaan eivät maksa kovin paljoa, joten voisi kokeilla. Kiitti respasta!
     
  15. Kalza

    Kalza Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.11.2002
    Viestejä:
    2 844
    Saadut tykkäykset:
    3
    Marcoolio, kiitos kaunis täältäkin. :love:
     
  16. Baron

    Baron Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    07.08.2003
    Viestejä:
    1 911
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vau Marcoolio, hyvältä näyttää! Ulkonäöstä noita ei ainakaan erottaisi "kaupan" pullista! Omat yritykset ovat harvoin noin esteettisen näköisiä, vaikka makuelämys olisikin maksimaalinen. Mahtavatko nuo kuitenkaan niin hyviltä maistua..... enpä tiedä..... ;)

    Kuuluuko tuo tomusokeri ihan siihen viralliseen laiskiaispullareseptiin, vai onko Leipuri ottanut vapauden pieneen improvisointiin..?
    En itse niin kauheasti välitä tuosta tomusokerista, kun se tahtoo vaan hidastaa syömistä; esim. joulutorttuja spontaanisti vedellessä pöllyä menee aina henkeen ja yskittää. :p
     
  17. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
    Tomusokeria olen aina käyttänyt, ja perintötietona sen olen oppinut. Nuo raesokerit on ehkäpä enempikin kikkailua - käytän, koska pidän niiden rapeasta rusahtelusta pullaa tuhottaessa. Mutta pullan päälle ei ole toki pakko laittaa mitään.
     
  18. Baron

    Baron Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    07.08.2003
    Viestejä:
    1 911
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä raesokeri on varmaan perinteisimpiä pullakoristeita ja kotona muistan sellaisia pullia aina syöneeni. Ilman sitä pullasta kyllä tulee IMO jotenkin vähän orvon näköinen... Niin ja voisilmäpullaan tietty hienoa sokeria (ja OIKEAA voita) -> Nam!

    Vielä huonon huumorin kukkanen, vähän aihetta liipaten:
    Mustalainen toiselle:
    - Siulha tukka hyväs kunnos on ja komiast kiiltää! Mil sie sitä hoijat?
    - Mie sivelen munal.
    - No kuin sie niin notkia olet?
     
  19. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
    Toki onkin, ja niin on mantelilastut ja tavallinen hieno sokerikin. Laskiaispullahan on rakkaan länsinaapurimme kansanperinnettä. Pölysokeripeite on sieltä lähtöisin. Eli tuota raesokeria tomusokerin lisäksi lähinnä meinasin.
     
  20. dille

    dille Guest Guest

    Liittynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    1 277
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minusta tuon pölysokerin tunkeminen tuohon/kaikkialle on varsinaisen tyhmää, koska meinaan aina tukehtua siihe köhimiseen, mikä syntyy kun haukkaan ensimmäisen palan laskiaispullasta.

    Tänä vuonna en jaksanut alkaa leipomaan kun ei ollut fiilistä, joten hain kaupasta, ihan mainioita Fazerin tekeleitä. Ja vielä kysymys aihetta liipaten: Minkä takia kaupan pullat säilyvät useita päiviä herkullisen syötävinä, mutta kotona tehdyt jäähtymisen jälkeen yleensä kuivenevat hetkessä syömäkelvottomiksi?