Le Mans 66, alkuperäiseltä nimeltään Ford v Ferrari jota muuten Finnkinokin käytti teatterin seinällä infotaulussa jossa näytösajat pyörivät, huristelee suoraan autoleffojen kärkikaartiin. Kuten nimestäkin voi päätellä tarina kertoo Fordin onnistuneesta yrityksestä voittaa Ferrari kilparadalla. Historiallinen fakta kun on kyseessä niin tuskin spoilaa kertoa ettei se onnistunut ihan ekalla yrityksellä, mutta sitten kun onnistui niin sitäkin komeammin. Tämä leffa kertoo suunnilleen koko tarinan alkaen siitä miten Ford tähän yritykseen ryhtyi ja päättyen siihen kun voitto saatiin - tai ainakin melkein siihen, nimittäin leffan tekijät eivät mielestäni osanneet lopettaa tarinan kertomista kunnolla vaan juttua jatketaan parikin kertaa sen jälkeen kun sopiva lopetuskohta olisi ollut käsillä. Siitä miinusta. Vaikka toki on hyvä tietää sekin miten päähenkilöille kävi kisan jälkeen. Auton suunnittelun ja rakentamisen ohella käsitellään firman sisäisiä poliittisia kuvioita ja varsinkin kisakuski Ken Milesin (Bale) perhe-elämää joten pelkästä autopornosta ei ole kyse vaan tarjolla on varsin elämänmakuinen draama. Timanttiset suoritukset kaikilta näyttelijöiltä pienimpiäkin rooleja myöten. Tästä leffasta toivottavasti kuullaan vielä oscareitakin jaettaessa. Ja tämä muuten kannattaa ehdottomasti katsoa leffateatterissa. Näyttää ja kuulostaa hyvältä ja penkitkin vähän tärisi parissa kohtaa ainakin imax-salissa kun itse kävin. 5-/5
Oltiinkohan samassa näytöksessä? Tänään klo 16:45. Oli kyllä huikea kokemus. Itse annan 4,5 tähteä sillä perusteella, että juoni ei seurannut todellisia tapahtumia riittävällä tarkkuudella. Pidän haitallisena sitä, että tämäntyyppisistä leffoista tulee melkein kuin historiankirjoitusta, ja käsitys oikeista tapahtumista vääristyy.
Eipä oltu, perjantaina jo kävin. Ja sulattelin näkemääni yön yli. Ja edelleen olen sitä mieltä että hyvä leffa, vaikka toki Hollywoodin tapaan ihan 100% faktoissa ei ole pitäydytty. Mutta ei kai sitä kukaan odottanutkaan... tavallista asiallisempi teos kuitenkin.
Erinomainen leffa oli. 5/5 tähteä. Ilmeisesti - mitä internetistä luin - niin ihan täysin ei historiaa seurattu, mutta melko hyvällä tarkkuudella kuitenkin. Monet muut leffat ovat vetäneet pahemminkin väärin, esimerkkinä käyköön sinänsä todella hyvä elokuva The Imitation game. Ainoa asia, mikä harmitti oli selkeä cgi joissakin autokohtauksissa. Toki ymmärrettävää, koska ei historiallisilla autoilla voi lavastaa kilvanajoa ja autojakaan tuskin tarpeeksi on. Ja myös kameran haluttiin "lentävän" autojen välissä, mikä on melkein mahdotonta ilman cgi:tä. Silti hienoimmat ajokohtaukset olivat ne, joissa kamera oli kiinnitetty autoon tai kun näytettiin auton sisältä kuskia (yleensä Bale). Bale ilmeisesti opetteli ajamaan autoa kilvanajo-opettajan avustuksella ja ajoi sitä monissa kohtauksissakin itse. Ihmettelin, että miksi Bale oli valittu englantilaiseksi näyttelijäksi. Jostain syystä pidin häntä aina jenkkinä. Mutta hyvän roolin veti kyllä. Ja ilmeisesti Balen sama tahti painonpudotuksen suhteen jatkui, mitä hän on joutunut tekemään jo kohta 20 vuotta. Eli joka toiseen rooliin iso ja painava tai lihaskimppu ja joka toiseen sitten laiheliini. Jännästi elokuvan italiankieliset kohtaukset oli käännetty myös englanniksi. Eli päällekkäin oli englanninkielinen, suomenkielinen ja ruotsinkielinen käännös. Eli englanti ei ollut kiinteästi osa kuvaa, kuten joissakin elokuvissa, vaan normaali tekstitys, jolla suomikin on. Spoiler Yksi pieni kilpa-autoelokuvien perisynti leffassa oli. Aina, kun piti päästä nopeampaa, vaihdettiin vain uutta vaihdetta silmään ja painettiin kaasua, jolloin kierrokset nousivat todella nopeasti. Auton vauhti ei kuitenkaan vastannut kierrosten nousua. Ja samaa saatettiin toistaa monta kertaa. Melkein nauratti jo leffan ratkaisukohtauksessa Ferrarin ja Fordin kisa, kun molemmat vaihtoivat jatkuvasti vaihdetta ja painoivat kaasua lisää. Mielestäni autojen äänet nousivat vaihdossa korkeammalle (eli vaihdetta olisi vaihdettu pienemmälle), mutta kierrokset kuitenkin tippuivat, mikä tarkoittaa, että vaihdettiin suurempaa vaihdetta. Sen jälkeen kaasua painamalla kierrokset nousivat heti 6000 -> 7000-8000 ja ääni nousi suuresti. Mutta vauhtia autolle ei tullut lisää kuin ihan vähän. Ratkaisukohtauksessa jostain syystä siis kumpikaan kuski ei vielä ajanut isoimmalla vaihteella, vaan vaihtoivat isommalle vasta, kun haluttiin kaverista ohi. Kyllähän tuo näyttää ja kuulostaa hienolta, mutta eihän tuossa ole realismia pätkääkään.
Autourheiluelokuvien palkintojenjaossa tämän voinee sijoittaa aika korkealle. Sujuvaa ja mutkatonta vanhan liiton viihdettä, jossa toimiva käsikirjoitus ja napakat näyttelijäsuoritukset muodostavat varsin toimivan kokonaisuuden. Tekijöiden itsensä mukaan ajo-osuudet hoidettiin ilman tietokoneiden avustusta, mutta olipa totuus sitten mitä vaan, niin hyvältähän ne kyllä enimmäkseen näyttivät ja kuulostivat. Elokuvan suurimmat ansiot lepää kuitenkin siellä konstailemattoman toimivassa henkilödraamassa, jossa hahmot ja heidän edesottamuksensa kyyditsevät vallan mukavalla draivilla eteenpäin. Christian Bale näyttää jälleen tämänkin elokuvaroolinsa puitteissa, miksi hän on sukupolvensa muuntautumiskykyisimpiä ja samalla mielenkiintoisimpia näyttelijöitä. 3.5/5
Autojahan on, ja niillä ajetaan kilpaakin edelleen. Että kilvanajon lavastaminen onnistuu kyllä mutta kolarointeja on toki hyvä välttää... Viime vuonna tuli Le Mans Classicia katsottua jotain 8 tuntia livestreamia.... tänä vuonna kisaa ei ollut mutta ensi kesänä taas on heinäkuussa. Tuolta virallisen sivun kautta voi katsella vaikka videoita viime vuoden kisasta jos kiinnostaa: https://www.lemansclassic.com PS. Siellähän oli suomalaisiakin kisaamassa, 50-luvun Cadillacilla.
Kyllähän elokuvassa oli paljon oikeaakin ajamista ja kuten kirjoitin niin Bale ajoi hyvin paljon itse. Mutta kyllä leffassa oli ihan selkeää cgi:täkin. Super-J hyvin toi tuossa esille kolarit, jotka itse alkuperäisessä kirjoituksessani unohdin. Selkeää cgi:tä niissä. Sen lisäksi, missä käytettiin myös cgi:tä olivat kohtaukset, joissa useampi auto ajoi kilpaa ja kamera liikkui autojen mukana. Mutta kuten sanoit, niin enimmäkseen hyvältä näytti. Eivätkä nuo haitanneet omaa katselua siten, että olisi pisteisiin vaikuttanut.
Vähän pettymys sen perusteella, mihin odotusarvo oli ehtinyt nousta täällä arvioidun perusteella. Ihan mukiinmenevää elokuvaa ja tositarinaakin joukossa. Mutta mielestäni ajokohtauksissa ei oikein saavutettu jännitettä eikä muutenkaan elokuvassa ollut jäntevyyttä. Spoiler Kestävyysajon luonnetta ajatellen rengas rengasta vasten ajaminen kierros- ja jopa tuntitolkulla ei oikein ollut uskottavaa. Eikö Ford nro 1 johtanut kisaa loppupuolella neljän kierroksen erolla? Kolmikon samaan aikaan maaliin ajaminenhan olisi onnistunut tuota neljän kierroksen eroa menettämättä? Vai oikaistiinko juonessa jotenkin ja todellisuudessa autoa seisotettiin, jotta tuo neljä kierrosta saatiin kiinni? Olisin itse myös päättänyt elokuvan kuvaan, jossa Shelby ja Miles kävelevät radalla poispäin voittohulinoista. Surullinen epilogi oli siis mielestäni turha, vaikkakin toki totuudenmukainen ja vaarallisen kilvanajon aikakautta yleisemminkin kuvaava. Sen sijaan leffa oli herkullisimmillaan Ford-Ferrari-kohtaamisessa eri vaiheineen. Erityisesti Italian vierailu ja sen jälkipyykki. Elokuva on verrattain pitkä, mutta ei tuntunut pitkälle vaan veto oli koko ajan hyvin päällä. Itselleni tämänkin jälkeen kuitenkin edelleen autopornon kohokohta on Le Mans (1971) kaikessa raakuudessaan. Ja tosielämän Le Mans on jännittävämpää seurattavaa kuin tämä. 7/10 IMDb-asteikolla, nähtynä Itiksen IMAX-salissa (leffa muuten taisi olla suhteeltaan 1.78:1, ei joka tapauksessa täytä koko kangasta IMAX-salissa.)
Spoiler Todellisuudessa kaksi Fordia olivat samalla kierroksella ja kolmas 12 kierrosta perässä. Leffassa on tietenkin vaikea lyhyessä ajassa kuvata koko 24 tunnin kisan tapahtumia. Myös se lähtömatkan laskeminen kisamatkaan oli oikeasti Fordien tiedossa, kun maaliin tulivat. Tuossa kait se isoin ero oli leffaan verrattuna. Ja Ken tiesi jo maaliin tullessaan olevansa toinen, koska ilmeisesti tahallaan hidasti vielä lisää.
Spoiler Huonosti oli kerrottu kisan lopun tapahtumat. 2,5 h käytetään leffaan ja sitten edellisessä lauseessa todetaan, että Miles on neljä kierrosta edellä ja suunnilleen seuraavassa kuvassa ajetaankin rinta rinnan maaliin. Leffassa oli tyynesti ohitettu sekin tosiseikka, että Miles oli jo -65 Le Mansissa Fordilla ajamassa eikä suinkaan missään radion päässä kuuntelemassa. Mutta suurelle yleisöllehän näitä tehdään ja viihteestä kysymys. En silti jotenkin pidä tällaisesta totuuden vääristelystä, kun tarina olisi ihan yhtä hyvä totenakin. Ikään kuin historian kirjoittamista uudelleen. Näitä on nyt aika paljon tullut ns. biopic-genressä. Taitaa olla ajan henki.
Spoiler Hidastihan se vauhtia ihan selkeästi ja jäi odottelemaan muita. Sinänsä yhteiskuvaa varten ei olisi tarvinnut kaikkien tulla maaliin samalla, olisihan se riittänyt että olisivat ajaneet muodostelmassa siinä viivan yli, ensimmäisen tullessa maaliin ja muiden ollessa vaikka useita kierroksia jäljessä. Totta. Se oli ehkä jopa oleellisin muutos tositapahtumiin verrattuna. Ainahan näissä historiallisiin tapahtumiin perustuvissa leffoissa on historiaa muunneltu, oikeastaan muuta en enää jaksa odottaakaan.
5/5. Hyvä leffa jossa tunteita oli myös osattu ladata kilparadan ulkopuolellekin ja tylsiä hetkiä ei ollut missään vaiheessa. Ainoa moite tulee kajaanin biorexin leffakokemuksesta, koska italiaanojen puheet jäi täysin kääntämättä. Eli ei ollut mitään tekstitystä...ei edes englanniksi. Jäipä nyt arvelun varaan mitä ne italiaanot jupisi partoihinsa.
Tämä taisi muutamien repliikkien osalta olla ihan tarkoituksellista. Välitetyistä tunnetiloista kävi kuitenkin sisältö selväksi.
Aika perus lähimenneisyyden kuvaus. Ajokohtaukset olivat parasta, mutta kokonaisuus jätti kylmäksi viimeisen päälle sliipatulla ajankuvallaan. 3,5
Tuosta totuuden vääristelystä, niin vähän menee toisen aiheen ketjuun, mutta kun sinne kirjoittelin, niin tuli mieleen tuo yllä oleva postaus, kun satuin vähän samasta aiheesta kirjoittamaan. Mielestäni eräs Tom Hanksin kommentti sopii hyvin myös tähän ketjuun. Löytyy tämän postauksen lopusta. https://www.dvdplaza.fi/threads/band-of-brothers-taistelutoverit.8282/page-15#post-1689600
Pidin leffasta, ja satun pitämään myös moottoriurheilusta, ainakin Formula 1:stä, vaikka eihän siitä näinä ilmastonmuutoksen aikoina saisi pitää. Leffa oli todennäköisesti paras mitä tänä vuonna on tullut teatterissa katsottua (esim. Once Upon a Time in Hollywood oli karvas pettymys). Sinänsä hyviä moottoriurheiluelokuvia on todella vähän, ja tämä todennäköisesti on paras. Esim. Rush ei muistaakseni ollut hääppöinen, vaikka aineksia siinä olisi osaavimmissa käsissä ollut vaikka mihin. Sitten on Le Mans vuodelta 1971, jossa toki oli aitoa kisailua, mutta leffana taisi olla aika raakile. Muita kunnollisia ei tule edes mieleen. Leffa oli siinä mielessä harvinainen, että siinä toimi sekä draama että urheilupuoli. Pitkälti tämä oli tietysti hyvien näyttelijöiden, ja ehkä ohjaajan, ansiota. Mitä tulee tuohon vääristelyyn, niin toki vaikka se, että Ken Miles ajoi oikeasti Le Mansin vuonna 65 mutta leffassa ei, on aika räikeä juttu, mutta kuitenkin ymmärrettävä draaman kaaren suhteen. Näyttäkää nyt sellainen historiallinen leffa, jossa ei ole yhtään vääristelty, ei niitä varmaan montaa ole. 8/10
Ihan ok , leffa ja Fordin sisäisen nokittelun sijalla olisi voinut olla enempi Ford vs Ferrari asiaa. Katsoin tämän äsken enkä ole leffan aikajanoja tutkiskellut, mutta ei tainnut ihan oikein kaikkien automallien osalta mennä. Autokohtaukset oli normi kahdeksan eteen jaa kaasua kohtauksia. Muutama oli tosi nättiä kuvaa riippumatta oliko oikeaa vai CGI:tä. GT-40 on parasta autopornoa varsinkin livenä. Anyway, ei tästä "ihan kiva" enempää voi antaa: ***/5
Vastaanpas omaan spoileriin. Spoiler Tuli tuossa Netflixistä katseltua dokumentti tästä samaisesta LeMansista ja Ferrarin ja Fordin taistelusta. Siinä kerrottiin, että tuo tuli kuin tulikin Fordille yllätyksenä, että lähtömatka lasketaan myös kisaan. Ja vaikka tuota ehkä muissa lähteissä on muuten väitettykin, niin kun tuossa dokumentissa on mukana niitä ihmisiä, jotka olivat silloin paikalla, niin vaikea on tietenkin lähteä sanomaan vastaan. Varmasti joku tuosta säännöstä tiesikin, mutta tuskin sillä hetkellä tuota ajatteli. Ja Ken Miles ei tuosta tiennyt mitään, joten hänelle tuo tuli ihan yllätyksenä.
Oli kyllä erittäin hyvä leffa. Varmaankin realismissa oli puutteita, siis mainituissa vaihdelaatikko/äänet ym. asioissa, ja joissakin juonenkäänteissä oli hiukan otettu taiteellisia vapauksia, mutta viihdyttävyysarvot olivat kohdillaan ja tunnetta sekä tunnelmaa saatiin välitettyä katsojille, ainakin minulle, oikein hyvin. Kuvaus ja rata-ajoa koskeneet visuaaliset ratkaisut olivat mielestäni onnistuneita eikä minua kovinkaan paljoa häirinneet CGI -tuotoksetkaan. Kokonaisuus oli sen verran hyvä että pikkujutut pystyi sivuuttamaan eikä niihin kiinnittänyt huomiota. Christian Bale taipuu tosiaan melkoisen hienosti moniin eri rooleihin, oli aikanaan hyvä Batman ja onnistui tässä olemaan uskottava rämäpäinen ratakuski. Vaikka oli 2,5 h leffa niin ei tuntunut yhtään ylipitkältä. ****/*****