LCD / LED töllöt, yleinen valovuotoketju

Keskustelu osiossa 'Muut televisiot, näyttölaitteet ja soittimet' , aloittajana Xbow, 24.11.2009.

  1. Xbow

    Xbow Guest Guest

    Liittynyt:
    15.11.2009
    Viestejä:
    51
    Saadut tykkäykset:
    0
    Keskellä pilvipoutaista talvipäivää ei huomaa ( minulla on varsin isot ikkunat ), illalla kyllä. 2x18w loisteputket "vähentävät" ilmiötä, mutta huomaa edelleen. Yli 1000w halogeenia vastaavalla lampulla ei huomaa ( sellainen kun sattui olemaan niin piti kokeilla ).

    Liikkeissä on tyypillisesti ~300 lux valaistus ( toimistovalaistus 300-500 lux ). Tämmöisen saa aikaan, jos laittaa esimerkiksi kattoon paljon loistareita. Mutta normaali perheolohuoneen valaistus on Wikipedian mukaan 50 lux.
     
  2. redox

    redox Guest Guest

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hei!

    Valitettavasti minulla on sama ongelma kuin muilla, eli valovuotoa Sonyn KDL-40W5500 LCD televisiosta. Valovuoto on häiritsevää oikeasta ja vasemmasta yläkulmasta. Niin kuin jo monet muutkin ovat todenneet, valovuotoa ei heti näy jos televisio on ollut suljettuna pitkään, mutta valovuoto voimistuu television ollessa päällä. Noin 30 minuutin jälkeen valovuodot ovat jo häiritseviä esimerkiksi elokuvia katsellessa. Valovuodot näyttävät valokeilamaisilta.

    Ostin television joulukuussa 2009. Alussa valovuotoa ei vaikuttanut olevan niin paljon. Ajattelin ensin että olin vain ylikriittinen, mutta ajan kuluessa huomasin että en pysty katsomaan elokuvia, koska valovuoto häiritsi niin paljon. Otin yhteyttä jälleenmyyjään (verkkokauppa.com) ja he sanoivat suoraan että minun pitää ottaa yhteyttä Telehuolto Niinimaahan. Sieltä sanoivat että valovuoto on aivan normaali ominaisuus LCD televisioissa ja että valovuodon takia tv ei mene takuuseen.

    Olen täysin tietoinen että CCFL ja muut vastavat taustavalotekniikat eivät tuota yhtä tasaista taustavaloa kuin esim plasmoissa. Tein muutenkin noin 4 viikon taustahakua LCD - ja LED teknologiasta, plasma -teknologiasta, luin "luotettavimmat" arvostelut (esim. hdtvtest.co.uk) ja kävin liikkeissä katsommassa mm. w5500, panasonicin G10, ja muita LED-televisioita jotta saisin vähän referenssiä. Olin tietoinen valovuodon mahdollisuudesta, mutta koska hdtvtestin sivustoilla sanottiin kalibroinnin jälkeen television olevan ilman havaittavia valovuoto-ongelmia ja näkemäni televisio liikkeessä näytti olevan ilman havaittavaa valovuotoa ostin sonyn 40w5500 television.

    Valitettavasti Sony harrastaa itsensä kannalta itsetuhoista politiikka pitkällä aikavälillä, sillä kun asiakkaat eivät ole tyytyväisiä he tuskin ostavat uudestaan Sonyn televisioita. Lisäksi yksi tehokkaimmasta markkinointitavoista ns. "word of mouth" vähentää myös Sonyn tulevia potentiaalisia asiakkaita (esim. tämän ketjun ansiosta) ja brändiä laadukkaana kuluttajaelektroniikkavalmistajana. Laadunhallinallisesta näkökulasta olisi myös paljon tehokkaampa tuottaa kerralla virheetöntä tuotetta eikä vasta jälkikäteen poistaa virheelliset tuotteet. Sony ei kuitenkaan ilmeisesti edes tee tätä vaihetta itse vaan antaa kuluttajan tehdä homman puolestaan. Tällaisella strategialla ei valitettavasti kyllä pitkälle pärjätä.

    Koska en voi purkaa kauppaani verkkokaupan kanssa (14 vrk kulunut) olen mielelläni mukana jos päätätte nostaa ryhmävalituksen kuluttajalautakunnassa, kun ei tässä näytä olevan muutakaan tehtävissä.
     
  3. Rooivalk

    Rooivalk Guest Guest

    Liittynyt:
    15.01.2002
    Viestejä:
    334
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tänään otti kuluttajaneuvonnasta sitten asiaa käsittelevä henkilö yhteyttä ja pyysi alkuun lähettämään sähköpostilla kaikki tähän asti käydyt sähköpostiviestit mitkä liittyvät asiaan. Meinasin laittaa myös linkin tähän ketjuun ja totesin, että täältä löytyy muitakin joilla on samassa mallisarjassa samaa ongelmaa kiusaksi asti.

    Katsotaan miten tämä etenee, lukevat nyt alkuun nuo sähköpostit ja tämän lirpakkeen läpi niin pääsevät tästä asiasta enemmän kartalle ja palaavat sitten asiaan. Laittelen sitten tänne pyynnön ottaa vaikka yksityisviestillä yhteyttä / kuluttajaneuvojan yhteystiedot, jos haluavat myös muiden vastaavista ongelmista kärsivien ottavan yhteyttä asian tiimoilta.
     
  4. Electron

    Electron Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.05.2003
    Viestejä:
    1 305
    Saadut tykkäykset:
    72
    Ohoh jaa se ongelma on noinkin paha. Minä kun kuvittelin, että muutama perfektionisti vain inisee kun pilkkopimeässä mustalla kuvalla on haivattavissa valoa.

    Olin innoissani kun näin Verkkokauppa.comin hinnat 55EX500 ja 60EX700 malleille mutta enpä ole enää innoissani valovuotojen vuoksi. Ikävää, että Samsungin hinnoittelu taas ei kilpaile Sonyn kanssa. LG taas entuudestaan on merkki johon en käsiäni halua liata.

    Ehdottaisin, että otatte Tekniikan maailma ja Hifimaailma lehtien päätoimittajiin yhteyttä ja ehdotatte jutun tekemistä kuvien ja arviodien kanssa juuri teidän koneista. Varmaan voitte pysytellä anonyyminä halutessanne.
    Tämä olisi kaikkien etu.
     
  5. Buckley

    Buckley Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.04.2005
    Viestejä:
    513
    Saadut tykkäykset:
    6
    No minkä ihmeen takia tuohonkaan pitäisi tyytyä? Mielestäni kuluttajien pitäisi olla enemmän/useammin "perfektionisteja" jotta mm.tälläisistä viosta päästäisiin eroon.
     
  6. Rooivalk

    Rooivalk Guest Guest

    Liittynyt:
    15.01.2002
    Viestejä:
    334
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei mitenkään hullumpi idea, laitetaan harkintaan. Tänään laitoin juuri hetki sitten sähköpostilla tietoa menemään tuonne kuluttajaneuvojalle ja linkin tähän lirpakkeeseen, alkaen ensimmäisestä tänne kirjoittamastani viestistä. Tuloksia odotellessa. :naminami:
     
  7. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Olisiko jotain standardia testikuvaa ja valotusmetodia, jolla saisi digikuvattua näyttölaitteen yhtenäisellä tavalla. En millään saanut omasta monitoristani sellaista digikuvaa, joka olisi vastaava kuin silmällä katsottu tilanne JA että monitorin virheet näkyisivät selvästi. Tietysti ylivalottamalla saa aikaan vaikka mitä älytöntä sateenkaarikirjavuutta, mutta silmällä ei sitä näe monitoria katsomalla.



    Liitteenä kuva, jonka valotus on määritelty valkoisen perusteella, eli kun kuvassa oli Notepad-arkki täysruudulla valkoisena. Sitten vaihdoin IrfanViewillä näyttämään mustaa kuvaa kokoruudulle levitettynä. Ja otin digikuvan. Se vastaa melko hyvin sitä mitä silmäkin näkee, siis pelkkää mustaa, mutta ei ole kovin havainnollinen verrattuna muiden ottamiin kuviin, joissa loimottaa monenlaista mielenkiintoista väriä.

    Toinen liitekuva on sama kuva gammakorostettuna, eli kirkastettuna. Nyt se näyttää naurettavan vaalealta, ei silmä sitä noin koe, mutta nyt sentään näkee paremmin monitorin epälineaarisuuksia, laikukkuutta.


    .
     

    Liitetyt tiedostot:

  8. salmol

    salmol Guest Guest

    Liittynyt:
    04.01.2010
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olen seuraillut tätä keskustelua valovuodoista täällä ja tuolla Sony w5500 -alueella. Tuli mieleen että onko kenelläkään selvästä valovuodosta kärsivällä televisio seinätelineessä?

    Tuli mieleen että jos tuo vaikuttaisi kun on puhuttu esim. että jossain tilanteessa ruuvien kireyden kanssa leikkiminen auttaisi. Itselläni on tuo 52w5500 seinätelineessä eikä mitään havaittavaa valovuotoa ole.

    Jos täällä on siis joku jolla on valovuotoa ja töllö seinätelineessä, niin kertokaa.

    Olli
     
  9. Touhori

    Touhori Guest Guest

    Liittynyt:
    12.10.2005
    Viestejä:
    38
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse en malttanut odottaa vaan otin myös yhteyttä Kuluttajaneuvontaan sähköisellä lomakkeella. Vastaus tuli seuraavana päivänä ja pyydettiin tekemään valitus Kuluttajariitalautakuntaan. Tuo valitus on nyt enää lähettämistä vaille. Kyselin myös joukkovalituksen teosta, mutta sain ohjeen, että sellaista ei voi nyt tässä vaiheessa tehdä. Muistin toki mainita tämän ketjun lisätietona. Tälla tavoin aloin nyt ajamaan omaa asiaani eteenpäin ja vaatimuksenani on kaupan purkaminen.
     
  10. Rooivalk

    Rooivalk Guest Guest

    Liittynyt:
    15.01.2002
    Viestejä:
    334
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minulle kuluttajaneuvoja soitti ja hän ottaa nyt huoltoon yhteyttä ja haluaa sieltä selvityksen siitä, että mitä tarkoittaa kun kuva on "valmistajan raja-arvojen mukainen". Totesin tähän, että huollon menetelmä tähän "mittaukseen" on silmämääräinen arvio. Samoin hän ottaa yhteyttä myös myyjään, mutta jos edistystä ei tule, niin sitten on vaihtoehtona vain tuo kuluttajariitalautakunta. Sinne sitten jos näin on tarvis.

    Kyselin myös että jos pyytäisi vaikkapa Tekniikan Maailman asiantuntijoita apuun ja vaikka juttua tekemään aiheesta ja se oli kuluttajaneuvojan mielestä hyvä idea. Pääpointti tässä kai on se, että minun tulisi kyetä jotenkin osoittamaan, että kuva on viallinen ja valmistajan raja-arvojen ulkopuolella. Noh, vaikka noi mun kuvat tästä ruudusta eivät ole kovinkaan laadukkaita, niin kyllähän nyt niistä näkee että kuvassa on vikaa. Totesin että minä kyllä hoidan kunnon terävät kuvat jos ne vaan katsotaan tarpeellisiksi, mutta en ymmärrä että miten se muuttaa asiaa kun vian näkee näistä nykyisistäkin. Toisaalta raja-arvoista on vaikea sanoa mitään, jos valmistajan tapa mitata asiaa huollossakin on vain silmämääräinen pällistely (eli valohoitoa edelleen), eikä perustu mihinkään numeraaliseen raja-arvoon tai muuhun mittareilla mitattavaan asiaan. Millä minä kuluttajana voin mennä tämmöisistä jotain tietämään?.

    Eli olen tässä tapauksessa saanut helvetin huonoa palvelua Sony Centerin puolelta, samoin kuin valmistajan ja huollon toimesta. Suosittelen että kierrätte Sonyn romut kaukaa, tai ostatte ne joltain oikeasti palvelevalta myyjältä, jonka mielestä hyvä maine on liiketoiminnan perusedellytyksiä. Sony Center Lanterna ei ole tällainen liike.
     
    Viimeksi muokattu: 12.02.2010
  11. Xbow

    Xbow Guest Guest

    Liittynyt:
    15.11.2009
    Viestejä:
    51
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minulle huotomies ainakin totesi, että silmämääräiseen arviointiin asia perustuu ainakin heillä ( Samsungin töllö ). Sama, vakiintunut meininki. ANSI kontrastin sekä mustan "valoisuuden" mittaaminen onnistunee kyllä ihan inhimillisen hintaisilla värkeillä. Myös kertoivat, että useat omistajat ovat tuoneet telkkunsa valovuodon takia huoltoon, joten mistään aivan mariginaalivikisijöiden ( vaikka prosentuaalisesti lienee pienehkö määrä )jutusta tässä ei ole kyse.

    Ilmeisesti jossain vaiheessa valmistusprosessia tätäkin testataan. Noh, kokoamisvaiheessa voi tulla kämmiä, kuljetus maahantuojalle voi olla kohtuu rytkytystä yms.. Lisäksi jopa politiikka voi vaikuttaa, eli maanantaikappaleet voisi siten hyvin myydä vaikkapa Suomeen, Jenkkilässä kun isommilla ketjuilla on tyypillisesti "30-day return policy, no questions asked".
     
  12. Kettle

    Kettle Guest Guest

    Liittynyt:
    04.08.2008
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onneksi törmäsin tähän ketjuun, juuri tässä miettimässä sony, samppa, lg vai mikä. Noh sonyy ei vissii voi sit ostaa muutaku gigantist. Tosi ei onnistu sekää ku gigantis vituttaa seisoa hälmönä 30min ilma palvelua ja sit taas voi todeta, nyt riittää ja lähtee kotii.:OI

    Kaikkee ei jaksanu lukee, mut joku mainitsi et sampal sama ongelma jos valittaa vuodost. Mites LG uskaltaako sellase ostaa? Onko kukaan valittanu LG vuodost?
     
    Viimeksi muokattu: 13.02.2010
  13. Electron

    Electron Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.05.2003
    Viestejä:
    1 305
    Saadut tykkäykset:
    72
    Maahantuoja on velvollinen kertomaan yksikäsitteisesti miten raja-arvo määritellään. Jos tuo on silmämääräinen, huolto ei oikeastaan voi päättää onko joku kunnossa vai ei. Kysymys on mielipideasiasta. Tällöin pitää pystyä kertomaan myös se miten huoltohenkilökunta on koulutettu arvioimaan asia silmämääräisesti. Ohjeistus on koko homman idea. Jos sitä ei ole, on Sony aikas heikoilla.

    Taidanpa itsekin kysellä ennen koneen hankintaa maahantuojalta miten valovuoto määritetään ja millaiset ohjeet huollot saavat tuon arvioimiseksi.

    Tässä alkaa olla lisää HM tai TM jutun ainesta. Voisivat kysyä kaikilta maahantuojilta miten valovuodon raja-arvot on määritetty ja kuinka ne mitataaan / arvioidaan.
    Sauramalle vain HMään mailia. Samu voi jopa innostua asiasta vaikka lehden pitääkin yrittää tasapainoilla kuluttajien ja maahantuojien välissä.

    Kyllähän Rakennus Tekniikanmaailmakin juuri testasi vesieristeet ja totesi, että paljon Suomessa myyty kotimainen Kiillon vesieriste on ihan hyvää muttei pidä vettä... :)
    Suorasaselkäisyyttä kyllä nykyään löytyy lehdistöstä. Jos kuitenkin kuluttajat vain vinkuvat eivätkä pistä tietoa ja toimittajille niin ... mitäänhän ei julkaista.
     
  14. Electron

    Electron Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.05.2003
    Viestejä:
    1 305
    Saadut tykkäykset:
    72
    Minä en ainakaan Gold Stariin näppejäni sotke. Toshiba on mielenkiintoinen. Sehän on aito Japsi merkki eikä Korean ihme kuten LG ja Samppa. Onko Tossulla sitten hyviä koneita, en tiedä.
     
  15. Raitzi

    Raitzi Guest Guest

    Liittynyt:
    26.09.2007
    Viestejä:
    241
    Saadut tykkäykset:
    0
    Karu totuus on luultavasti että mitään raja-arvoja ei ole tai sitten ne on asetettu niin löysiksi, että niin 50€ vietnamilainen kuin 2000€ japanilainen tuote läpäisee standardin.
     
  16. Electron

    Electron Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.05.2003
    Viestejä:
    1 305
    Saadut tykkäykset:
    72
    Hyvin paljon mahdollista mutta asian kysyminen virallisesti kaikilta maahantuojilta ja julkaiseminen lehdessä antaisi ihmisille miettimisen aihetta ja pistäisi maahantuojat seinää vasten. Se myös antaisi kuluttajaviranomaisille isomman kepin.
     
  17. Kettle

    Kettle Guest Guest

    Liittynyt:
    04.08.2008
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    Voiko toi homma olla laillista jos maahantuoja määrittää valovuodon silmämääräisesti:confused:

    Korjausliikkeitä on monia, jos veis telkun vaikka hesaa korjauksee siellä sanotaan että hyvä on, sit viiää vaik tampereelle siellä kattoo samaa telkkuu eri ukko ja toteaa että liikaa on korjataan. :hitme:
     
  18. tomppa_m

    tomppa_m Guest Guest

    Liittynyt:
    01.10.2006
    Viestejä:
    24
    Saadut tykkäykset:
    0
    Samaa mieltä, ei sitä valovuotoa tarviis mun mielestä sietää tippaakaan, huomenna pitää soittaa omasta yksilöstä myyjäliikkeeseen, 52z5500 vuotaa kummastakin yläkulmasta. Prkl.
     
  19. Simplicitas

    Simplicitas Quod scripsi, scripsi Tukijoukot

    Liittynyt:
    29.02.2004
    Viestejä:
    1 163
    Saadut tykkäykset:
    1
    Niin, nuo Japanilaisethan ne tämänkin ketjun perusteella ovat niitä todellisia laatumerkkejä.. :rolleyes:. 2. LG menossa, kummassakaan ei ole ollut mitään vikaa; ei kuolleita pikseleitä, ei valovuotoa, ei pörinää. Jos se on näppien sotkemista niin teen sen mielelläni ja nautin elokuvista hyvällä kuvalla :naminami:.
     
  20. VJJ

    VJJ Guest Guest

    Liittynyt:
    18.01.2010
    Viestejä:
    42
    Saadut tykkäykset:
    0
    Piti sanoa ihan samaa mutta ennätit ensin :)

    Minulla myös järjestyksessään toinen LG enkä ole edes yrittämällä keksinyt niistä mitään vikaa. Ensimmäisessä oli Sonyyn verrattuna hiukan hailakammat mustat (ilman valovuotoja tosin!) mutta tämä nykyinen LH9000 sitten peseekin mustan tasossa sekä kuvanlaadussa aiemman Sonyn IMHO 100-0. Eli mikäs tässä on tosiaan kädet paskasina ihastella virheetöntä ja huippulaadukasta kuvaa :cool:
     
    Viimeksi muokattu: 17.02.2010