Lauri Nurkse

Keskustelu osiossa 'Elokuvantekijät' , aloittajana Pazze, 31.03.2017.

Tags:
  1. Pazze

    Pazze Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    16.09.2003
    Viestejä:
    5 015
    Saadut tykkäykset:
    150
    Lauri Nurksella on lukemani mukaan niin paljon töitä, että hän voi valita mitä tekee. Mahtava tilanne suomalaiselle ohjaajalle, ja siitä vilpittömät onnittelut. Kiva että Lauri saa valita, mutta entäs me katsojat? Kuka muistaa meitä?

    Olen tässä nyt katsonut vähän ajan sisällä 3 Nurksen ohjausta, ja yksikään niistä ei ole ollut millään tasolla toimiva. Käsikirjoitukset ovat olleet typeriä (Tappajan näköinen mies), epäuskottavia (Veijarit) tai asenteellisia (Nuotin vierestä). Yksikään elokuva ei ole toiminut eikä tarina ole jaksanut kantaa 1½ tunnin kestoa. Yhdessäkään elokuvassa yksikään näyttelijä ei ole päässyt lähellekään omaa tasoaan. Tappajan näköisessä miehessä Edelman ja Haapasalo olivat kohtuullisia, mutta parempaan heiltäkin on totuttu. Nurkse ei saa luotua tunnelmaa edes yhteen kohtaukseen, saati sitten koko elokuvaan. Tekijänä hän asettuu kuvaamiensa kohteiden yläpuolelle ja vähättelee ja naureskelee näille. Ohjaajana häneltä siis puuttuu oleellinen kyky samaistua tarinan kannalta oleellisiin henkilöihin. Jatkanko vielä?

    Eli osaako joku valaista mulle ja kenties jollekin muullekin aiheesta kiinnostuneelle, millä helvatin lihaksillä tämä taiteilija saa valita työnsä? Onko hän kenties jonkun oikean suvun vesa? Onko hän oikeassa kuplassa, ja sitä kautta työtä riittää? Onko hän kenties oikeiden tyyppien kaveri? Myykö tällainen paska niin hyvin, että mies saa jatkaa suomalaisen elokuvan saastuttamista koska euro puhuu? Vai enkö mä vaan tajua jotain oleellista näistä elokuvista?
     
  2. mdk 5.1

    mdk 5.1 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.06.2003
    Viestejä:
    1 014
    Saadut tykkäykset:
    98
    Kyllä. Oikeasta koulusta valmistuminen on varmasti auttanut tähän suomalaisen elokuvateollisuuden jengiin pääsemisessä ja kun kerran on porukkaan päässyt niin ei sieltä taitojen puutteen takia ulos pistetä. Leffoja kun muutoinkin tunnutaan täällä tekevät vain apurahojen voimin, eikä sillä taloudellisella menestymiselläkään niin suurta merkitystä siten ole.
     
  3. Liekinheitin

    Liekinheitin Käyttäjä

    Liittynyt:
    15.01.2004
    Viestejä:
    4 526
    Saadut tykkäykset:
    89
    Mukavalta vaikuttava heppu, mutta mitä ohjaustöihinsä tulee, on ollut ilmeisen järkevä päätös olla käyttämättä aikaani niihin. Sen verran kotiläksyjäni kuluttajana olen tehnyt, että melko paskasta tavarasta on syntynyt käsitys ja siksi skippaus.

    Näytellyt sentään parissa ihan ok:ssa elokuvassa, joista Cyclomanian jopa omistan. Kaipa parempi suorittaja kameran edessä kuin takana, vaikka en noista roolisuorituksista pahemmin muistakaan.