Late Night with Conan O'Brien

Keskustelu osiossa 'TV-ohjelmat ja -sarjat' , aloittajana big j, 11.02.2002.

  1. Mark Lee®

    Mark Lee® Käyttäjä

    Liittynyt:
    04.05.2003
    Viestejä:
    1 076
    Saadut tykkäykset:
    1
    Subilla (ja MTV3:lla) oli minullakin ongelmia eilen. Noh, olin tuon pätkän jo nähnyt. En kaipaa enempää suomivitsejä itse. Ei makeaa mahan täydeltä.
     
  2. Slash80

    Slash80 No Life! Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    19.04.2001
    Viestejä:
    2 841
    Saadut tykkäykset:
    1
    Se keskustelu jossa kysytään kuinka moni on suomesta. Niin eiköhän sinne oo sadat ihmiset rekisteröityneet vain sen takia että saavat sanoa, että ovat suomesta. Siinä onkin sitten niiden ainoa postaus koko foorumiin.
     
  3. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Mikähän tyyppi se oli se suomalainen 'pam pam plop plop' tyyppi siinä maanantaisessa jaksossa? En tunnistanut ainakaan tyyppiä, ja en mä nyt muutenkaan epäile, että hän olisi joku suomalainen julkkis tai jotain. Muuten, itselläni nousi epäilys siitä, että tuon tyypin kanssa käytiin läpi se 'pam pam plop plop' juttu ennen nauhoitusta. Nimittäin täytyy sanoa, että jos ei käyty, niin harvinaisen lungi tyyppi oli kyseessä, kun hän kummiskin aika ripeästi vastasi siinä, kun Conan yhtäkkiä kysyi sitä suomennosta. Kyllä minulla ainakin saattaisi mennä hetki tai pahimmassa tapauksessa mennä luu kurkkuun, jos yhtäkkiä TV-kameroiden nauhoittaessa ja Conanin ja Cameronin istuessa pienen matkan päässä pitäisi alkaa jotain sanomaan, ja vielä keksimään osuva suomennos, koska olisihan se noloa, jos se tyyppi esim. olisi sanonut ihan päin honkia sen suomennoksen. Mähän kyllä osaan englantia jopa ihan amerikkalaisittain ja enkä ole sellainen tyyppi, joka kauheasti fanittaisi julkkiksia, mutta kyllähän tuo tilanne saattaisi olla paha ainakin tyypeille, jotka eivät kauheasti ole tottuneet esiintymään. Siis toki mulla on tiedossa, että Conan ja hänen possensa käy läpi näitä juttuja ennen nauhoituksia vieraiden sun muiden kanssa eikä suinkaan lonkalta heitä kysymyksiä jne., mutta silti enpä tiedä valmistellaanko yleisöä ihan noin paljon, etenkin kun oli kyse vaan tuollaisesta 'ohi mennen' kysymyksestä.
     
  4. Mahoney

    Mahoney Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    20.09.2001
    Viestejä:
    3 826
    Saadut tykkäykset:
    7
    Luitko viestin #1607 linkistä löytyvän blogin? Tietysti onhan hän voinut jättää tuon kertomatta, mutta ei tosiaan ainakaan maininnut muusta kuin siitä että Conan tuli 10 min. ennen kuvausta paikalle.
     
  5. javir

    javir Guest Guest

    Liittynyt:
    12.09.2004
    Viestejä:
    1 009
    Saadut tykkäykset:
    1
    Voisiko joku kertoa mitä tuossa yllä lukee. Meikäläisen silmiä rupeaa koskemaan kun pitää lukea niin pirun pitkiä lauseita, jotka on kirjoitettu yhteen pötköön ja ilman mitään kappalejakoja ja vain niitä pilkkuja siellä täällä viljellen ja lisää asiaa tulee koko ajan ja samalla unohtaa jo mistäs siinä lauseen alussa puhuttiinkaan kun taas tulee se pilkku, jonka jälkeen alkaa taas uusi kommentti.
     
  6. tane

    tane Uusi jäsen

    Liittynyt:
    22.12.2001
    Viestejä:
    570
    Saadut tykkäykset:
    0
    Elvis vain tuttuun harvasanaiseen tyyliinsä siinä epäili, että puheenaiheena ollut kohtaus oli etukäteen harjoiteltu. :D
     
  7. Mahoney

    Mahoney Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    20.09.2001
    Viestejä:
    3 826
    Saadut tykkäykset:
    7
    Kyllä tuo teksti on vielä ihan hyvän kieliopin mukaisesti tehty, eikä tarvitse kappalejakoja. Myös pilkkuja on käytetty oikein.
     
  8. Clef

    Clef Uusi jäsen

    Liittynyt:
    09.07.2005
    Viestejä:
    614
    Saadut tykkäykset:
    0
    Havaitsenko sarkasmia, vai oletko tosissasi? :confused: 'Yleensä, hyvässä kieliopissa, ei ole tapana käyttää pitkästi asiaa käsitteleviä, toinen toisensa perään liitettyjä lukuisia lauseita, jotka "tyyppi" sitten lopulta saa, kaiken selittämisen jälkeen, päätettyä virkkeeksi'. Ja olet väärässä kappalejaon suhteen. ElvisPelviksen tekstiä ei voi lukea silmäillen, noin pitkän tekstin lukeminen helpottuisi huomattavasti jakamalla se kappaleisiin.
     
  9. Niksteri

    Niksteri Funny how? Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.01.2001
    Viestejä:
    678
    Saadut tykkäykset:
    1
    Joo pikkasen pistää silmään kun kirjoitetaan puoltoista riviä tekstiä ennenkuin päästään asiaan. Samaten kun lauseet aloitetaan esim.

    -Muuten, blah blah blah
    -Nimittäin täytyy sanoa...
    -Mähän kyllä osaan...
    -Siis toki mulla on...

    Ja pakkoko sitä englantia on viljellä suomen sekaan koko ajan. Käyttääkö joku muu oikeesti esim. sanaa "posse" arkikielessä? Oikeesti? Ihan kiva jos osaat englantia amerikkalaisittain mut ei sitä kannata suomenkielen kanssa käyttää yhdessä.
     
  10. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    :D Mahtavaan asiaan taas porukka tarttui. No mun puolustukseksi mä kirjoitin tuon yöllä, ja en ollut varmaan sitten täysillä mukana siinä. Pahoitteluni! Kun vielä muistaa, että muu porukkahan täällä kirjoittaa aina täysin Suomen kieliopin sääntöjen mukaan, niin kyllä mua nyt harmittaa.

    Kyllä minun täytyy silti tuohon kappalejako-kritiikkiin puuttua. Itseäni ärsyttää se, kun joillakin on tapana kirjoittaa vain 1-2 lausetta ja heti aloittaa uusi kappale. Minusta siitä tulee rumannäköinen kokonaisuus, jos kappaleet ovat tosi tosi lyhyitä. Joku toinen voi olla toista mieltä, mutta minä olen liikkeellä tällä periaatteella.

    Edelleenkin koen hauskaksi sen, että sitten vielä piti nostaa nuo mun englantilaiset sanat suomalaisen tekstin seasta esille. Muistetaanpa se asiayhteys! Ehkä halusin Conanin tapaan käyttää sanoja, jotka muka saisivat minut näyttämään coolilta mutta eivät varsinaisesti kuulu tekstiin. Tämähän on Conan-ketju, ja jos mä nyt käytän vaikka 'posse' sanaa, niin onko se niin vaikea sitten sisäistää. Oikeesti, mä käytin koko tekstin aikana kerran englantilaista sanaa, ja kommenttien perusteella tuntuisi kuin mä olisin Finglishillä kirjoittanut koko tekstin.

    Kiitoksia tanelle kun tulkitsit mun tekstin. Mä haluan vain kysyä, että miten sä sen teit, koska mähän olin tuon tekstin kirjoittanut koodikielellä. Ei sinulla satu olemaan autismia (tarkoitus ei ole loukata vaan viitata ehkä johonkin leffaan)?

    Lopuksi, menihän tämä kyllä taas OT:ksi ja varsin typerästä asiasta. Myönnän, ettei tuo mun tekstini ollut mitenkään maailman parhaimmin kirjoitettu: sen olisi voinut jakaa kahteen kappaleeseen ja virkkeiden pituutta (erityisesti pilkkujen käyttöä) vähän rajoittaa. Silti, ehkä se johtuu siitä, että mä opiskelen kieliä yliopistossa, mutta mä kyllä ymmärrän täysin mitä kirjoitin, ja javir tuossa varmaan vain omaan hauskaan tapaansa päätti piristää elämää Conan-ketjussa. Kyllä me poikien kanssa kahvitauolla naurettiinkin, että voi kun se javir taas on hassutellut. Erityisesti se nauratti, kun javirinkin tekstissä oli pitkä pitkä virke, jossa oli niitä 'ja'-sanoja ja pilkkuja (tosin javir oli unahtanut pilkun laittaa muutamaan kohtaan). Lisäksi javirhan oli unohtanut laittaa ensimmäisen lauseen perään kysymysmerkin. Ehkä javir halusi olla sarkastinen, who knows. Hauskaa se oli kuitenkin.

    BTW: Ei tarvitse alkaa kommentoimaan sitä, että itsekin käytin tässä tekstissä pariin otteeseen tosi lyhyitä kappaleita, koska se oli harkittu teko, joka sisälsi sarkasmia. Lisäksi, minusta on ihan ok, jos välillä on vähän lyhyempiä kappaleita, mutta joillakin on tapana kirjoittaa putkeen esim. viisi kappaletta, jossa yhdessä kappaleessa on korkeintaan 3 lausetta.
     
  11. Mahoney

    Mahoney Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    20.09.2001
    Viestejä:
    3 826
    Saadut tykkäykset:
    7
    Negative. Eikä pienintäkään sarkasmia mukana. Mikähän siinä on, johtuuko tämä siitä, että kirjojen lukeminen on vähentynyt? Vaikka toisaalta, kyllä myös sähköisessä muodossa olevan tekstin lukemisen pitäisi onnistua ongelmitta, kun kyseessä on näinkin yksinkertainen tekstinpätkä. Mitenkähän onnistuu tutkimusraporttien, opinnäytetöiden ym. laajojen kirjoitusten tavaaminen tällaisella lähtötilanteella...

    Kappalejaon tarkoituksena on selkeyttää ja jäsentää tekstiä. Jotta kappaletta voitaisiin vaihtaa, tarvitsee myös asiasisällössä olla järkevän kappaleenvaihdon mahdollistava kohta. Pari tällaista kohtaa nyt puheena olevassa tekstissä oli, johon mahdollisesti kappalevaihdon olisi voinut näillä perusteilla tehdä, mutta mitään tarvetta sille ei ole. On paljon pahempi virhe katkoa tekstiä vain muutaman lauseen kappaleisiin, vaikka se jonkun tekstiviestisukupolven edustajan mielestä olisi selkeämpää. Ei osata käyttää pilkkuja - puolipisteestä puhumattakaan - ja sen vuoksi ei tajuta luetusta tekstistäkään niiden merkitystä, vaan ruvetaan itkemään liian pitkistä kappaleista. Tai sitten valitetaan yleisesti liian pitkästä tekstistä. Onkohan joku sälli tehnyt tutkimusta tästä asiasta, kuinka paljon esim. SMS ja IRC/chatit ovat vaikuttaneet kielitaitoa huonontavasti?

    Niin, jotkut oppivat lukemaan ja kirjoittamaan vasta kun koulu alkaa, ja jotkut eivät silloinkaan... :)
     
  12. JTX

    JTX Käyttäjä

    Liittynyt:
    28.09.2001
    Viestejä:
    5 796
    Saadut tykkäykset:
    14
    Mahoney sun pitäisi katsoa Värsta Språkia. Ruotsalainen leppoisan hauska kieltä käsittelevä ohjelma. Sitten voisit kysyä itseltäsi kysymyksen: "Miksi kielen pitäisi säilyä samana?".

    EDIT: ja kyllä, olet väärässä Elviksen tekstin suhteen.
     
  13. cuetec

    cuetec Guest Guest

    Liittynyt:
    16.12.2004
    Viestejä:
    197
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tämän päivän jaksossa oli laulamassa Dolly Parton (isot tissit ). Biisin puoliväliin asti Dolly rämpytteli, tai pitäisikö sanoa oli rämpyttelevinään kitaraa. Minusta nimittäin näytti, ja kuulosti, että hän ei oikeasti soittanut kitaraa ollenkaan! :hitme: Otti sointuja ihan miten sattui katsomatta yhtään kieliä jne! Voiko tuollainen olla mahdollista? Miksi sen kitaran pitää sitten olla esityksessä mukana?
     
  14. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    No koska se kitara kuuluu siihen country-juttuun niin olennaisena asiana. Ja jos nyt lähdetään etsimään esimerkkejä muualta, niin kylläpä eräs rokin kuningaskin tapasi pitää kitaraa lähinnä vain lavasteena, joskaan silloin ei ollut vielä taustanauhoja ja kyllähän tämä kuningas nyt jotain rämpytteli sillä kitaralla aina välillä (puhun nyt siis live-esityksistä, tämä kuningashan kyllä osasi ihan hyvin soittaa kitaraa).

    Kiitos Mahoney kun vähän puolustelit minua (ja en unohtanut tuosta 'kun' sanan edestä pilkkua, koska jos lause on tosi lyhyt, ei pilkkua tarvita välttämättä). Olen kyllä samaa mieltä siinä (ja myös sanoin sen aikaisemmin), että kyllä minusta on toisaalta hirveä myös lukea sellaista tekstiä (jollaista yllättävän moni tuottaa), jossa suurin osa kappaleista koostuu vain 1-3 lauseesta. Kappaleiden ideahan on jäsentää sitä tekstiä ja yhdessä kappaleessa aina käsitellään jotan tiettyä osaa siitä topiikista. Kuinka intensiivistä se käsittely voi olla, jos siitä osasta kirjoitetaan vain muutama lause aina. Toki lyhyitä kappaleita saa välillä olla, mutta siis ei koko ajan. Kyllä mun näkökulmasta tuo mun kritiikin kohteena ollut teksti olla ihan yhdessäkin kappaleessa (tai sen voi jakaa sitten ehkä kahteen kappaleeseen). Joka tapauksessa, vaikka siellä oli muutama liian pitkä virke, niin pidän kyllä aika surkuhupaisana sitä, että joidenkin mielestä se yksi kappale oli jo aivan liian pitkä. Olen nähnyt paljon pidempiä kappaleita ihan virallisesti julkaistussakin töissä ja sitä rataa.

    En tiedä sitten tarviiko tätä asiaa käsitellä. Kirjoitin sen tekstin siis yöllä, ja myönnän, ettei se ollut kovin sulavaa luettavaa, joskin se sai mielestäni vähän epäreilun kritiikin silti. Pidetään mielessä kuitenkin, että tämä on aika vapaamuotoinen foorumi (ainakin minun mielestä) ja jos nyt lähdetään tarkastelemaan vaikka javirin tai jonkun muun postauksia, niin uskoisin, että sieltä löytyisi ainakin pari tapausta, jossa kieliopilliset säännöt ovat unohtuneet tai jonka ymmerrettävyys kärsii jäsennyksen takia. Minusta vain tällä ei ole kauheasti väliä sinänsä, koska - kuten sanoin - tämä on minusta vapaamuotoinen foorumi, johon kukin kirjoittaa omalla tyylillään. Toki se on selvää silti, että nykyään porukka ei tahdo osata kirjoittaa kaikkien kielen sääntöjen mukaan (enkä väitä, että itse sen osaisin).
     
  15. Anarchy

    Anarchy Guest Guest

    Liittynyt:
    18.10.2005
    Viestejä:
    42
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ihan näin offtopicina voisin kysästä että olisko mitään jos perustaisitte vaikka oman threadin noille kielioppiasioille niin kaikkien, jotka tulivat lukemaan Conanista, ei tarvitse lukea tuota teidän "mielenkiintoista väittelyänne". :confused:
     
  16. jizmo

    jizmo Guest Guest

    Liittynyt:
    03.03.2005
    Viestejä:
    168
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tjaa .. Musta se taas on tosi tervettä kehitystä että tämän sukupolven itsetunto on sen verran kasvanut ettei aleta itkemään ja selittelemään että ei täällä tuollaista ole jos joku jotain outoa Suomesta sanookin. Ollaan opittu ettei ulkopuolisten asenne meidän elämää kaada ja otetaan asiat huumorilla.

    Toisin kuin meidän monet aikuiset joilla meni mämmi/karjalanpaisti väärään kurkkuun kun joku italialaispoliitikko sanoi jotain negatiivistä suomalaisesta ruoasta. Big deal, olisi taas kasvunvaraa itse kullakin.
     
  17. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Pahoittelen tätä OT:ä, ja musta tuntuu, että väittelyä olisi turha jatkaa enää. Toisaalta saahan sitä aina vähän OT:ä kirjoittaa (tyhmäähän se olisi aina aloittaa uusi ketju, jos haluaa vain vähän kirjoitella jostakin jutusta, mikä on tullut varsinaisesta topiikista puhuttaessa esille), mut joka tapauksessa mun osalta tämä asia on loppuunkäsitelty.

    Sitten vähän itse topiikistakin... Kyllä minusta ainakin oli ihan hauskaa katsoa noita kahta suomijaksoa Conanista. En mä siitä mitään isänmaallisuuskiksejä saa, on vain mielenkiintoista kuulla aina miten Suomea käsitellään - etenkin amerikkalaisissa viihdeohjelmissa. Olisi kiva, jos Conanin vieraaksi saataisiin joku suomalainen, joka sitten voisi kertoa millainen Suomi oikeasti on. Joskus aina vähän ottaa päähän, kun aika monella amerikkalaisella on se kliseinen mielikuva Suomesta, että täällä on aina lunta ja jääkarhuja. Toisaalta, eiköhän meillä kaikilla oli ainakin jokseenkin kliseiset mielikuvat maista, joista ei ehkä tiedetä kaikkea.

    Muuten, sattuiskohan kukaan tietämään onko missään tietoa siitä, kuinka monta prosenttia yhdysvaltalaisista ja kuinka monta prosenttia suomalaisista katsoo Conania. Late Nighthan on tosi suosittu Suomessa ja olisi kiva tietää ohitetaanko me prosentuaalisesti yhdysvaltalaiset sen katsomisessa, tai ollaanko edes lähellä. Onhan se toisaalta niinkin, että kun Conan tulee SubTV:ltä, niin kaikilla ei ole mahdollisuutta sitä katsoa vaikka haluaisivat, ellei ole oikeita laitteita (digiboxia jne.).
     
  18. juhaa

    juhaa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    11.12.2000
    Viestejä:
    5 971
    Saadut tykkäykset:
    7

    Todennäköisesti ohitamme, jenkeissä vajaa 300 Miljoonaa ihmistä, suomessa ~5000000, katsojia jenkeissä tällä kaudella ~2.6Miljoonaa, eli alta 1% joten suomessa katsojia ei tarvitsisi olla kuin ~50000
     
  19. Professional

    Professional Stirlingite Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.08.2004
    Viestejä:
    11 311
    Saadut tykkäykset:
    597
    Jostain olin lukevinani, että Conan kerää hieman alle 50000 suomalaista katsojaa per jakso. Eli aika tasoissa ollaan.
     
  20. genocide

    genocide Guest Guest

    Liittynyt:
    23.05.2005
    Viestejä:
    67
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olen itsekin etsinyt noita Subin katsojalukuja, mutta eipä niitä tunnu löytyvän.
    Suomessa Conan on kuitenkin hyvässä suosiossa, luultavasti lähetysaikojensa puolesta. Amerikoissa taas show näytetään 1.30 muistaakseni ja vieläpä arkisin, joten luulisi ettei katsojia paljon ole.