Laser UST tykit

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana odex, 19.10.2020.

  1. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Dodih. Tuli paukautettua Awol 2500 tilaukseen.
    Kun tuon sai Euroopasta hintaan 2150 euroa, niin ei ollut kauhean vaikea päätös.
    Mustan tason suhteen Formovie olisi varmastikin parempi, mutta en internetsin perusteella kyllä mitään muuta asiaa keksinyt, missä se olisi parempi. Ja nykyinen hintaero (Formovie 2800e) ei mitenkään perustele Formovien ostoa.

    Jos Formovien olisi saanut noin samaan hintaan ja jos siinä olisi 3d, niin sitten ehkäpä.

    Vähän heräteostoksena tuo nyt meni, mutta kun netistä löysin kommentin eräältä tykkikaupan ihmiseltä, että tänä vuonna ei ust-markkinoille tule yhtään tykkiä, joka voittaisi Formovieta mustan tasossa, niin en taida jaksaa alkaa sen enempää odottelemaan uusia tykkejä. Varsinkaan, kun en usko, että uudet tykit mitenkään tuohon 2000 euron hintaluokkaan tulevat, vaan varmasti ainakin sen tonnin kalliimpia ovat. Tuo 2150 euroa Awolista ei liian paljon ole, kun Bomakerista kuitenkin jokusen euron saa vielä. Hyvä tykki sekin kyllä, jos vain musta olisi vähän mustempaa. Jos joku ei niin mustan perään ole, niin Bomakerista kyllä löytyy kirkkautta, mahtavat värit ja mukavan hiljainenkin se on.
     
    Viimeksi muokattu: 25.05.2023
    aarno2815, KILLPATRICK ja TheRealThing tykkäävät tästä.
  2. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Hattu nousee päästä tuosta urheilu- tai ehkä pitäisi sopivammin muotoilla harrastushengestä, mitä sinulla nepa näiden Kiinan ihmeiden kanssa on. Juuri pari päivää sitten meinasin kommentoida, että jos näitä kiinavehkeitä ostaa pari tai useammankin, niin on nopeasti yhden ns. laatuprojektorin hinta kasassa. Mutta samalla tässä ollaan juuri harrastamisen keskeisimmässä ytimessä. Paremman, itselle optimaalisimman kuvan ja elämyksen metsästämisessä.
     
    KILLPATRICK ja nepa tykkäävät tästä.
  3. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Joo, noinhan se on. Toisaalta vaikka enemmäkin laittaisi rahaa, niin ei juuri parempaa kuin Formovie tai Awol voisi saada. Siis ust-tykeissä.
    Nykytykeistä LG hu915qb olisi ehkä sellainen "Formovien voittaja", jos ajatellaan mustan tasoa ja kontrastia. Mutta hintaa on sitten se 5-6 tuhatta euroa. LG:ssa käyttävät isompaa dmd-sirua ja natiivikontrasti oli jossain testissä mittattu jopa yli 6000:1. Mutta ei 3d:tä tuossakaan, vaikka kirkkauden puolesta olisi ihan ykköstykki siihen. Awol 3500 olisi kirkkauden puolesta jo aika hieno, mutta tuulettimet ovat kovaäänisemmät ja kirkkauden vuoksi mustan taso huonompi.

    No selvisipä nyt se, että en ainakaan heti ole tykkiä korvaamassa telkulla. Ei ihan kaikkeen kuitenkaan raha riitä. Luulen, että tämä Awol viimeistään näyttää sen, että jatkanko tykkirintamalla vaiko en. Jos edelleen on halu parempaan kuvaan, niin pakko varmaan jossain vaiheessa siirtyä noihin satatuumaisiin töllöihin. Jos taas olen tyytyväinen tykkiin, niin tällä pitäisi yrittää vaikka se pari vuotta pärjätä ja odotella parempia malleja. Tässä Awolissa nyt kuitenkin hintalaatusuhde on aika hyvä, joten siinä mielessäkin on ihan turvallinen ostos.

    Toivon ainakin. Paska homma, jos kuva onkin pettymys. :D
     
    TheRealThing ja KILLPATRICK tykkäävät tästä.
  4. odex

    odex Uusi jäsen

    Liittynyt:
    26.03.2002
    Viestejä:
    85
    Saadut tykkäykset:
    2
    Mitenköhän nämä uudemmat vertautuu vähän vanhempien kanssa? Onko noissa tullut mitään kovin isoa uudistusta vielä, että kannattaisi harkita päivitystä? Ehkä ensivuonna olisi jo uudempaa sirua saatavilla?

    Itsellä siis tuo optoma cinemax p2 ja siihen ihan tyytyväinen. 3d:kin löytyy.
     
  5. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    No sehän näissä ust-projektoreissa on, että kehitys on viime aikoina ollut todella nopeaa. 2-3 vuotta tuntuu olevan pitkä aika ja uusia projektoreja pukkaa kuin sieniä sateella.
    Tuo Optoma on mukana viimeisimmässä isossa testissä https://www.projectorscreen.com/blog/2022-laser-tv-showdown-ultra-short-throw-projector-shootout

    Ei kauhean hyvin valitettavasti sijoittunut, mutta se kertoo enemmänkin nopeasta kehityksestä kuin huonosta projektorista. Projektori on varmasti vielä sinänsä hyvä ja pääasia on, että itse olet tyytyväinen. Tuo Optoma on siten vähän erilainen kuin muut tässä ketjussa olleet, että se on väripyörällinen dlp, kun muut ovat laser dlp -laitteita.

    Tuo nopea kehitys on oikeastaan yksi syy siihen, miksi en itse nyt niin kauheasti halunnut rahaa alkaa tykkiin tuhlaamaan (ei sinänsä etteikö pari tonnia jo paljon olisi). Koska, jos nyt ostaa 5-6 tonnin tykin, niin voi hyvin olla, että se on 2-3 vuoden päästä vanhaa rautaa eikä silloinkaan ole vielä varaa ostaa uutta. Järkevämpää ostaakin nyt parin tonnin tykki ja päivittää parin vuoden päästä uuteen parin tonnin laitteeseen, joka on jo parempi kuin tuo 5-6 tuhatta nyt maksava.
     
    KILLPATRICK ja odex tykkäävät tästä.
  6. odex

    odex Uusi jäsen

    Liittynyt:
    26.03.2002
    Viestejä:
    85
    Saadut tykkäykset:
    2
    Niin se kehitys onneksi menee eteenpäin, mutta eipä tosiaan mitään mullistavaa vielä ole tainnut tulla. Ehkä sen seuraavan dlp-piirin kanssa sitten jo selkeä parannus. Muutama vuosi sitten ei oikein ollut kauheasti vaihtoehtoja kun piti rikkoutuneen tilalle jotain saada. Ei taida vieläkään olla kovin toimivaa Dolby Vision tukea kun noissa uusissakin käytetään hdfuryn laitteita niin että tykin dolby vision ratkaisu ohitetaan. Ainakin formovien osalta vaikuttaisi siltä. Itselläkin hdfury käytössä niin riittää että tykissä hdr tuki. Toivotaan että omassa laser toimii vielä sen pari kolme vuotta ja katsotaan sitten mitä on saatavilla tuossa alle kolmen tonnin luokassa.
     
    nepa tykkää tästä.
  7. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 877
    Saadut tykkäykset:
    164
    Harmi, ettei tuollainen UST tykki taida soveltua kovinkaan hyvin 2.35:1 cinemascope valkokankaan kanssa käytettäväksi. Kuvan voisi toki säätää 2.35:1 kankaan kokoiseksi ja hoitaa erilaiset kuvasuhteet madVR Envy prosessorilla ->
    HTPC olisi toki vaihtoehto madVR:n tilalle, mutta ei sekään ole ihan ilmainen ratkaisu eikä kovin helppo saada toimimaan.
     
    nepa tykkää tästä.
  8. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Mielenkiinnolla olen seurannut nepan kokemuksia UST-rykkien ihmeellisessä maailmassa. Varmaankin ihan oikea käsitys noiden kehityssuunnasta/hinnasta. Kauhea hinta tuossa LG hu915qb:ssä. Vielä ovat nuo UST-tykit kehitysvaiheessa, mutta lupaavalta rupeaa vaikuttamaan. Olisiko tuossa LGn tykissä jo varteenotettava mustan taso?
    Taitaa mennä tätä menoa kuitenkin joitain vuosia että 4k€lla saa nykyisiä kattotykkejä vastaavan UST-tykin.
    UST-tykin konseptihan on OK, mutta nykyisessä JVCn kattotykissäni on niin mainio kuva että se saa pysyä katossa toistaiseksi. Lamppu täytyy taas kohta vaihtaa. Kokonaisuus on kunnossa, että kynnys USThen on vielä korkea.
    Tuo em. LG on jo mielenkiintoinen, mutta hinta= 6,5k€, liian kova.
     
    Viimeksi muokattu: 25.05.2023
    nepa tykkää tästä.
  9. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 190
    Saadut tykkäykset:
    592
    Eikä UST laitetta kannata hankkia dedikoituun tilaan jos arvostaa oikeasti sitä mustaa. (tai sähköistä linssinsiirtoa, linssimuistia etc)

    UST :lle on ehdottomasti paikkansa ja täten markkinoita + hiton hyvä että ne kehittyy, mutta ei ne tälläisiin hiilikellari -tyyppisiin laatutietoisten tiloihin tule vielä ilmestymän piiiiiiiiiiiitkiiin aikoihin.
     
    nepa tykkää tästä.
  10. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Awoliin on lupailtu Dolby Visionia jo useamman kuukauden ja jossain vaiheessa se varmasti päivityksessä tulee. Missä muodossa ja miten toimivana on sitten eri asia. Nyt hyvin ymmärtää sen, miksi Dolby ei ole halunnut tykeille tuota Dolby Vision -lisenssiä myöntää. Ei ole helppoa saada hyvää kuvaa.
    Olen internetistä Awolin kohdalla lukenut, että tietyillä HDFury-malleilla ja joillakin halpis hdmi-splittereillä saa päälle tykistä oikean Dolby Vision -tilan. Tuo ei siis ole se LLDV-temppu, mistä on myös paljon juttua. Vaan ilmeisesti jokin bitti menee oikeaan asentoon noilla laitteilla siten, että Awol näyttää kuvatilana Dolby Vision ja ottaa siis vastaan oikeaa Dolby Vision -signaalia. Ja kuva on ilmeisesti hemmetin hyvä noin.

    Olen kyllä sitä mieltä, että nyt talven aikana ilmestyneet Formovie ja Awol ovat vieneet ust-tykkien kuvaa huomattavasti eteenpäin. Nuo tarjoavat käytännössä samaa tai parempaa kuvaa kuin kuuden tonnin laitteet ja ovat selkeästi parempia kuin yksikään muu "halpis"tykki. Tosin ei varsinkaan Formovie melkein kolmen tonnin hinnalla ihan halpistykki ole eikä Awol kahden tonnin tykkinä halpa sekään. Vaan eipä noidenkaan hinnalla mitään parempaa ust-tykkiä saa.

    Sepä. Tuo harmittaa itseäkin. Ehkäpä sitten joku päivä tulevaisuudessa. :)

    Itsekin aiemmin tykittelin just cinemascope-kankaalle, joten onhan tuo 16:9 vähän turhan kaponen. :)

    Hyvä kysymys. Kyllähän tuollainen päälle 6000:1 natiivikontrasti on jo ihan hyvä. Jopa kattotykille.
    LG:ssä on muistaakseni myös manuaalinen iiris eli, jos pimeään huoneeseen tuon laittaa, niin voi kirkkautta tiputtaa ja sitä kautta saada vielä parempaa mustaa.
    Se, mikä tuossa LG:ssä on tosiaan hyvää, on se, että se käyttää suurempaa dmd-piiriä. Selkeitä etuja siitä näköjään saa. Ja toki myös isomman hinnan.
    Mutta ei mikään järkisyy kuitenkaan perustele tuota kuuden tonnin hintalappua.

    Tuossapa on hyvin tiivistetty perinteisen tykin edut. Kauheasti ei ole järkeä laittaa ust:tä, jos on ihan erillinen teatterihuone ja mustat seinät.

    Sehän se on itselläkin aina ollut toiveena, mutta viimeisen 20 vuoden aikana vain yhdessä asunnossa se on onnistunut. Muutoin tykittely on ollut enemmän tai vähemmän olohuonehommaa, mihin tuo ust onkin oikeastaan parempi vaihtoehto. Yhdessä alr-kankaan kanssa se ei ole ollenkaan pöljempi valinta. Ei se JVC:nkään musta niin mustaa ollut, kun ei ollut mahdollista kaikkia seiniä pimentää. Mutta, jos olisi mahdollista pimentää, niin kyllä JVC lähtisi taas tilaukseen. :)

    Hauska nähdä, että mihin asti nämä ust-tykit kehittyvät. Perinteisten tykkien puolella tuntuu siltä, että kehitys on vähän hidastunut. Samoja malleja on ollut jo monta vuotta myynnissä. Vähän off-topiccia, mutta onkohan syy siinä, että parempaan on vaikea päästä vai siinä, että myynti on alkanut hidastumaan, jolloin ei ole taloudellista hyötyä kehittää uusia malleja? Tuntuu, että ust-tykit ja isot töllöt ovat vähän vieneet myyntiä pois perinteisiltä tykeiltä.
     
    Viimeksi muokattu: 25.05.2023
  11. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 190
    Saadut tykkäykset:
    592
    Kyllähän parempaan mennään kokoajan perinteisissäkin tykeissä, valitettavasti siinä vaan hinta nousee aika korkeaksi ja muutokset ovat sellaisia mistä hyötyy vaan ne hiilikellarin omistajat ja muut todelliset kuvapuolen hifistelijät.

    Nythän esim. Sonyn ja JVC:n kärkimalleilla (jossei mennä miljonääriluokkaan) on saavutettu mm. ~3000 lumenin valoteho kalibroituna, musta tason ollessa hyvä. Eipä tuollaisia lukemia ollu tarjolla edellisessä sukupolven laitteissa.

    Jos mietitään taas jotain överi laitetta kuten VPL-GTZ380 niin siinähän on mm 10,000 lumenin valoteho, 16,000:1 natiivikontrasti (dynaamisen ollessa ääretön)sekä 3D + 4k @ 120hz. Tuo valoteho tarkoittaisi 120" -tuuman kankaalle yli 800 nitsiä ja kontrasti olisi ääretön niinkuin OLED: ssa konsanaan. Eli miten tuosta tekniikka voisi vielä kehittyä ? No tokihan sitä valotehoa voisi olla 5x. Mutta se on perkele kallista :) eli vois halventua kyllä "hieman". Tylsää kun laitteet maksaa ~puolikkaan omakotitalon verran.
     
    nepa tykkää tästä.
  12. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 877
    Saadut tykkäykset:
    164
    Samaa mieltä. Erillinen teatterihuone on ollut itselläkin haaveena, mutta ei taida onnistua ihan lähiaikoina. Perinteisillä tykeillä saa kyllä upean kuvan, mutta musta ole ei niin mustaa kuin se voisi olla, koska kaikkia seiniä ei voi pimentää. Lamput saisivat kestää pidempään. Sen vuoksi laser-tykit kiinnostavat, että tykkiä voisi käyttää huoletta myös televisio-ohjelmien ja Youtuben katseluun. Perinteiset laser tykit (esim. JVC DLA-NZ7) ovat taas valitettavasti aivan liian kalliita.
     
    nepa tykkää tästä.
  13. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Toivon, että Awol pystyy siihen, mitä olen vuosikausia metsästänyt: hyvään 3d:hen.

    Olen iso 3d:n fani ja JVC:n kohdalla iso pettymys oli sen ankea 96 Hz:n päivitystaajuus, mikä sai 3d-kuvan välkkymään ikävästi. Käytännössä kuva oli katselukelvoton. Parhaimmissa dlp-tykeissä tuo on ollut jopa 144 Hz, yleensä kuitenkin 120 Hz.
    Olen yrittänyt tuota tietoa netistä etsiä Awolille, mutta en ole löytänyt. Awolin omat 3d-lasit tuli kuitenkin jo tilattua, joten pääsee kokeilemaan sitten tuotakin.

    Eilistä formula kolmosten aika-ajoa katselen just Bomakerilla ja täytyy sanoa, että näin päivällä tuo on ihan loistava tykki. Hankala kuvitella, että tuosta kirkkaus kauheasti paranisi Awolilla. Toivottavasti kuitenkin. Ja ainakin saisi sitä mustaa ja kontrastia paremmaksi. Mutta, jos tykki olisi vain päiväkäytössä, niin ei kyllä olisi mitään tarvetta vaihtaa.
     
  14. Hippo

    Hippo Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.07.2004
    Viestejä:
    2 327
    Saadut tykkäykset:
    282
    Onhan tuossa varaa parantaa, natiivikontrasti on vielä mitattavissa eli 16k:1, valoa siis valuu mustaan. Tavoite on saavutettu kun natiivikontrasti on ääretön :D

    Juu näin siis teoriassa, ovathan nuo tykille julmetut lukemat ja kelpaisi vallan mainiosti.
     
    nepa tykkää tästä.
  15. Boxer

    Boxer Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2009
    Viestejä:
    708
    Saadut tykkäykset:
    96
    3D-elokuvien alkuperäinen virkitystaajuus taitaa olla 48 Hz, jolloin "aito" interpolaatio (kahden ruudun "keskiarvo" niiden väliin) tuottaa tuon 96 Hz. 144 Hz vaatii alkuperäisten ruutujen väliin 2 ruutua, käytettäneen jo BFI:tä tai ruudun tuplausta? Edit: Vai onko niin että joka toinen ruutu on oikealle ja joka toinen vasemmalle silmälle, jolloin interpolointi onkin suoritettava hypäten yksi ruutu välistä ? Huomaan itseni noviisiksi tässä(kin) asiassa.
     
    Viimeksi muokattu: 26.05.2023
  16. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 877
    Saadut tykkäykset:
    164
    Aktiivisessa 3D:ssä näytetään vuorotellen oikean ja vasemman silmän kuvaa. Aktiivilasit sulkevat "väärän" silmän kuvan oikean kuvan näyttämisen ajaksi. Aktiivilasien toiminta siis aiheuttaa tuon vilkkumisen. Mitä suurempi virkistystaajuus on, sitä vähemmän vilkkumista voi havaita. Itse en huomaa vilkkumista 120Hz virkistystaajuudella, mutta voin hyvin katsoa 3D-leffoja myös 96Hz virkistystaajuudella.
     
    Viimeksi muokattu: 26.05.2023
  17. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 190
    Saadut tykkäykset:
    592
    Joo onhan tuossa vielä parannettavaa. Nitsejä voisi hyvinkin tulla sille 150" -tuumaiselle kankaalle 10 000 niin ei tarvisi Dolby Visionille tonemappaysta + DV tuki luonnollisesti. Sekä tietty vois latenssi olla 4k @ 120hz ~4ms luokkaa niin kelpais pelaillakin.

    Hintaa se 2k€ sisältäen kotiintoimituksen, täydellisen kalibroinnin ja ostajalle fiilistelyyn korillinen kaljaa.
     
  18. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    noeikujoo ehtikin jo vastata, mutta 3d:n virkistystaajuudella ja leffan 24 erillistä ruutua sekunnissa taajuudella ei ole sinänsä toistensa kanssa merkitystä.
    Ja tuon helposti mieltää niin päin, että tuossa pitäisi tehdä jotain interpolaatiota. Mutta silläkään ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.

    Kuten noeikujoo kirjoitti, niin kyse on vain siitä, montako kertaa sekunnissa aktiivilasit vaihtavat eri silmien välillä tuota kuvaa. Ja tietenkin sen pitää olla sama kuin näytön tekemä eri silmien kuvien vaihto sekunnissa ja samaan aikaan vielä. Eli levyllähän on molemmille silmille oma frame, joka näytetään. Ja 3d-virkistystaajuus taas kertoo sen, montako kertaa sekunnissa, josta voi laskea montako kertaa per frame.

    Vähän tuota googlettelin ja kuulemma dlp linkillä tuon pitäisi olla nykyään se 144 Hz. Eli 3 näyttökertaa per frame per silmä.
    Koska 72 Hz per silmä menee tasan 24 fps:n kanssa, mutta 60 Hz ei, niin siksi mieluummin on tuo 144Hz kuin 120Hz.
    Mutta en tiedä näistä laser-projektoreista, että mitenköhän lie.
    Itse näen 120 Hz:llä joissakin tilanteissa pientä välkyntää, mutta toistaiseksi se ei ole häirinnyt liikaa. Kerran olen nähnyt 144 Hz:n kuvaa ja siinä en nähnyt enää mitään välkkymistä. 96 Hz on itselle ihan tuskaa.
     
    noeikujoo tykkää tästä.
  19. Boxer

    Boxer Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2009
    Viestejä:
    708
    Saadut tykkäykset:
    96
    Luulenpa ymmärtäneeni. Eli 3D:ssä näyttölaitteessa on olemassa "silmienvaihtotaajuus" ja kuvanvaihto- eli virkistystaajuus?
     
    nepa tykkää tästä.
  20. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 877
    Saadut tykkäykset:
    164
    Kuva piirtyy verkkokalvoille 96Hz taajuudella 48 kertaa sekunnissa, kun vuorotellen näytetään oikean ja vasemman silmän kuvaa. Herkimmät kokevat kuvan välkkyvän. 96Hz taajuudella kummankin silmän kuva tulee nähdyksi kaksi kertaa. 120Hz taajuudella voi taas esiintyä judderia, koska 60 kuvaa/s päivitystaajuus ei ole tasan jaollinen 24:lla.