Okei, kiitos tiedosta! Pitääkin säätää tykki nyt sitten tuon suhteen. Ajattelin, että HDR-kuvassa ei ole enää tuollaista limited rgb -rajoitusta. Kiitos! Kyllä voi. Tykissä on ihan täydelliset CMS-säädot ja porukka on säätänyt värit todella hyvin kohdalleen. Verrattuna vaikka T1:een, jossa CMS-säätöjä ei ole. Theater-sisarmallissa kyllä on. Pitää omat laitteet kaivaa laatikosta ja alkaa säätelemään tässä joku ilta.
No, jos nelonen teki selkeän parannuksen kolmoseen verrattuna, niin jospa vitonen tekisi neloseen verrattuna. Jää nähtäväksi. Kirkkauden ainakin odottaisi parantuvan. Nämä ust-tykit kuitenkin korvaavat monilla telkut, niin sen vuoksi kirkkaus on tärkeää, jotta päivällä voi katsoa. Jos mustan tason saavat pidettyä alhaalla ja samalla nostettua kirkkautta, niin teoriassahan se parantaisi kontrastia. Mutta tietenkin olisi vielä parempi, jos mustaa saisivat vielä mustemmaksi ja kirkkautta vielä lisää.
Kun latexii mainitsi siitä, että myös HDR-kuva pitää aina säätää limited rgb:n suhteen, niin aloin sitten illalla säätämään kuvaa. Ja tosi mies tietenkin tekee sen ilman mittalaitetta. No ongelma on siinä, että en yhtään osaa säätää hdr-kuvaa. Pikainen googletus kertoi, että se on vaikeaa. Sitten löysin ohjeita, joissa neuvottiin, miten erilaisia säätövideoita voi käyttää säätämään kirkkautta ja kontrastia sekä valkoiselle värille, että pääväreille. Joten tein ihan pikaisen säätötestin käyttäen noita videoita. Tämä oli siis noin 20 minuutin säätö. Aikaa voisi käyttää enemmänkin. Otin HDFuryn pois välistä ja tykin oman hdr-tilan avulla tutkin, että mihin kirkkauteen asti liukusävyt mustasta kirkkaaseen näkyvät kullakin värillä. Kokeilin siis säätää kunkin värin "kontrastia". Näytti siltä, että jokainen väri toppasi noin 110-120 nittiin. Sen jälkeen pyrin säätämään jokaisen niin kirkkaaksi, että kunkin värin maksisimi toppaa 100 nittiin. Tuo siksi, että HDFuryssä säätö on 50 nitin välein ja ajattelin, että on ehkä järkevämpi säätää jokaisen värin maksimikirkkaus 100 nittiin kuin 150 nittiin, koska sinne ei kuitenkaan minkään värin kirkkaus yllä. Yleistä kontrastia sai säätää yllättävän korkealle ennen kuin valkoinen pää alkoi palamaan puhki. Tuo on mielenkiintoinen verrattuna sdr-katseluun, jossa jäätiin 20-30 pykälää alemmas kontrasissa, kun valkoinen kirkkaus alkoi palamaan puhki. Sain kaikki värit säädettyä ihan ookoosti tuohon 100 nitin kohdalle. Toki yhden säätäminen vaikuttaa myös muihin eritoten valkoisen kirkkauteen, mutta en eilen illalla en jaksanut kuin yleisellä tasolla säätää noita. Ajattelin, että eihän tuo säätäminen kuitenkaan mene oikein noin, vaan kuvasta tulee ihan paska. Laitoin säätämisen jälkeen HDFuryn takaisin paikoilleen ja maksimikirkkauden 100 nittiin. Pakotin Apple Tv:ssä Dolby Visionin päälle ihan vain jotta voi kokeilla myös miltä SDR -> DV -konversio toimii. Ensimmäiseksi huomasin, että Apple TV:n valikot olivat kirkkaammat ja näyttivät siltä kuten televisiossa. Sitten kokeilin ihan DV-elokuvilla ja kuva näytti oikein hyvältä. Aiemmin valitin siitä, miten leffat näyttivät hieman tummilta. Nyt kuva oli todella kirkas. Takaraivossa oli fiilis, että kuva on ihan varmasti säädetty siten, että pilvet yms. palavat leffoissa poikki. Mutta ei. Mitään puhkipalamisia en huomannut. Kankaan pieni gain ei haittaa enää ollenkaan. Kokeilin myös sdr-ohjelmia, joissa tulee muunnos dolby visioniin ja vaarana on, että värit menevät vähän kököksi. Mitään kauhean ikävää en kuitenkaan huomannut. Formuloita katsoessa huomasin, että vihreä väri oli vähän voimakas. Pitää vielä tutkia, että johtuuko tuo konversiosta vai värisäädöistä. Mutta hdr -> dv käy ihan hyvin myös satunnaiseen sdr-katseluun. Pitää sdr säätää jossain vaiheessa ihan kokonaan. En olisi uskonut, että noinkin yksinkertaisella säätämisellä hdr-kuvan voi saada hyväksi. Aiemmin punainen väri tuntui vähän liian kirkkaalta, mutta nyt sekin asettui hyvin kohdalleen. Noihin aiempiin kuviin, joita laitoin, voisi nyt vielä lisätä kirkkautta. Picardia katselin illalla ja onhan tuo mustan taso tykissä ankea. Eipä siitä mihinkään pääse. Mutta sitten taas, kun ohjelmissa on kirkkaita ja värikkäitä kohtauksia, niin enpä muista yhtä hienoa nähneeni millään toistolaitteella. En usko, että tuo hdr-tila nyt värien osalta olisi täydellisesti kalibroitu, varmasti kaukana siitä. Mutta värit näyttävät luonnollisilta ja kirkkautta tuli roimasti lisää. Pitää vielä mustaa päätä yrittää säätää jokaisen värin osalta tarkemmin. Voi olla, että sieltä saa vielä vähän apuja tuohon harmaaseen mustaan. Mutta kyllä tällä tykillä pärjää oikein hyvin seuraavan teknologian tykkejä odotellessa. edit: vielä sen verran tuosta mustan tasosta, että pitäisi kyllä olla se musta luola, jotta mustan saisi oikeasti hyväksi. Tykin kuva ei täytä koko kangasta, joten hyvin pystyin vertaamaan kankaasta sitä osaa, johon ei tule kuvaa ja sen tummuutta itse kuvan tummuuteen. Tietenkin ihan mustalla kuvalla (joka on siis harmaa tykin kuvan alueella) kangas itsessään on musta. Mutta, jos kuvassa on vähänkin kirkkaita kohtia, niin kyllä se valo vain heijastuu huoneen valkoisista pinnoista takaisin kankaalle siten, että sekin kohta kankaasta, jossa ei ole kuvaa, on selkeäsi valaistu. Mietin sitäkin, että olisiko kankaan reunoille ja yläpuolelle mahdollista virittää vaikka 50 sentin mittaiset varjostimet, jotka estävät valon heijastumisen kuvasta pois ja myös kuvaan päin. Eli tämän tyylisesti http://www.seetec.cn/UpLoadFiles/Shop/2018/11/monitor-3840-x-2160.jpg (kuvassa vain joku näyttö, mutta tuo varjostin on se mitä mietin) Tuon lisäksi, jos takaseinä olisi musta eikä heijastaisi valoa takaisin. Niin tuo varjostin tekisi saman asian kuin sivuseinien ja katon peittäminen mustalla kankaalla/maalilla. edit 2: ei sinänsä, että tuosta tämän tykin kohdalla kauheasti hyötyä olisi, mutta yleisesti ajateltuna. edit 3: hyvän muistutuksen sain just siitä, miten tykin kanssa koko huone vaikuttaa kuvaan. Katselin aamulla huvikseen juutuubista dv-videoita ja ihmettelin, että miksi vaaleat kohdat palavat puhki, vaikka illalla ne näkyivät hyvin. Noh tietenkin siksi, kun ikkunasta verhojen välistä tulee valoa, joka vaikuttaa koko kuvaan. Vedin verhoja paremmin eteen ja sieltähän niitä kirkkaimpia kohtia alkoi kuvasta paljastumaan. Eli ei pelkästään se musta pää ole huoneesta kiinni (vaikka se onkin helpompi huomata), vaan sama pätee myös kirkkaaseen päähän.
Tuo tykin kuvan puuttuva korkeussäätö on kyllä aika ongelma. Periaatteessa pitäisi olla joku korkeussäädettävä teline jolla testaa sopivan tykin korkeuden. Sen jälkeen voisi laittaa sopivan korkuisen tv-tason tai vastaavattoon heijastuu ihan marginaalinen määrä valoa verrattuna valkoiseen kankaaseen. Sellainen mielenkiintoinen juttu projektorissa on, että limited/full rgb -valinta on mahdollista myös HDR-tilassa. En oikein ymmärrä miksi. Ja, kun tuota ei voi valita sen mukaan, mikä katselutila on päällä, vaan sama valinta on aina sekä SDR- että HDR-katselussa. SDR:lle limited rgb on oikea, mutta jotenkin järki sanoo, että HDR-katselussa taas full rgb. Eihän tuota valintaa meikäläisen mielestä pitäisi edes olla HDR-tilassa. Niin ja onhan siinä myös auto-mahdollisuus, mutta se valitsee HDR-tilalle limited rgb:n. Ainakin nyt on sellainen olo, että kyllähän tätä tykkiä voi hetken käyttää, vaikka mustan taso ei kauhean kummoinen ole. Kyllä tykin kuva on kuitenkin todella hieno muuten. Enkä usko, että T1:n / Theaterin mustaan olisin sen tyytyväisempi, koska on tullut OLEDiin ja JVC:n mustaan totuttua. Kyllä JVC:ssä oli huomattavasti parempi musta, vaikka siinäkin valkoiset seinät huononsivat kontrastia. Aion nyt rauhassa odotella ALPD 5.0 -teknologian tykkejä. Polaris taitaa olla 3.0 -teknologian tykki. 4.0-teknologian tykeissä, kuten tuo T1 on, on parempi kontrasti, musta ja kirkkaus. Samaa voisi odottaa 5.0 -tykeiltäkin. Tämän vuoden aikana pitäisi tulla ensimmäiset tykit myyntiin ja testeihin. https://min.news/en/tech/f4669a1cbc16fad01228001311037d69.html Mutta olen kyllä myyty ust-tykkeihin. Ja ei JVC käytännössä voita tätä Polarista kuin sen mustan pään ja kontrastin osalta. Tässä vielä esimerkki siitä, miten hyvin tuo kangas toimii valoisassa tilassa. Olohuoneessa siis kattovalo päällä parin kolmen metrin päässä kankaasta: https://ibb.co/kgb87Sq Auringonvalo on sitten eri asia ja enemmän myrkkyä. edit: ei tuo valo täysillä päällä ole, mutta semmoinen "iltavalaistus" edit 2: vähän turhan ylös tuo tykki heijastaa kuvan. Saisi olla vähän alempana. Leffojen cinemascope tulee onneksi vähän alemmas, mutta 16:9 -kuvassa yläreuna on vähän liian ylhäällä. Pitää katsoa, josko löytyisi jokin matalampi pöytä. Muutenkin tuli kangas nyt hitusen liian alas, minkä vuoksi kuva ei ihan koko kangasta täytä nyt. Säätämistä, säätämistä. edit 3: laitetaan vielä tällainen kuva, minkä nopeasti nappasin päivällä. Huoneessa on vain sälekaihtimet alhaalla. Kuten näkyy, niin kaihtimen reunasta paistaa valo ja aurinko kyllä hävittää kuvan täysin. Mutta muuten periaatteessa katsottava. Rehellisyyden nimissä pitää kuitenkin sanoa, että vetäisin sen jälkeen päivällä paksuja verhoja ikkunoiden eteen, mikä muutti kuvaa paljon paremmaksi. Mutta hätätapauksessa myös sälekaihtimet toimivat myös. https://ibb.co/vjC8KhW Näköjään HDFury jäänyt tuohon projektorin päälle ja aiheuttaa varjon kuvaan. [/QUOTE]
Mites tuo tykin korkeussäätö? Miten sen oikean korkeuden voi arvioida, kun se kerran on liian ylhäällä? Vaikuttaa hankalalta asialta...
Voi asentaa. En lähtisi. Tuntuu, että saa sekä perinteisen tykin että ust-tykin asennuksen hankaluuden samassa paketissa. Tietenkin, jos mittaa etukäteen tarkasti nuo etäisyydet, niin eiköhän tuokin onnistu. Joo, ei ole helppoa. Mutta ei niin vaikeaa kuin kuulostaa. Projektorissa on jalat, joita voi säätää ja saa jonkin verran pelivaraa. Käytännössä vaihtoehdot ovat, että käyttää jotain matalaa pöytää ja laittaa kankaan siihen, mihin kuva tulee. Tai sitten se hankalampi, että laittaa kankaan haluttuun paikkaan ja sitten etsii sopivan korkuisen pöydän. Ei tuo oma kangas liian korkealla ole siten, että sen katsominen olisi epämiellyttävää. Se vain on vähän korkealla verrattuna siihen, mitä yleensä olen käyttänyt. Ja nyt parin päivän jälkeen tuohon korkeuteen on kyllä tullut jo totuttua. Eikä kukaan ole kommentoinut, että tuo liian korkealla olisi. Veikkaisin, että tuo kangas on edelleen matalammalla kuin monilla muilla. Silti koen tuon asennuksen helpommaksi kuin tykin ripustamisen kattoon. Puolensa molemmissa.