Laser UST tykit

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana odex, 19.10.2020.

  1. Snäckby

    Snäckby Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    12.04.2016
    Viestejä:
    1 599
    Saadut tykkäykset:
    125
    Bomakerin myynti on ollut alle 10.000 € kalenterivuoden aikana eli se katsotaan vähäiseksi joten vero maksetaan lähtömaahan.
    Taustallahan on joukkorahoituksella perustettu yrltys.
    Siinä projarissa on Ricohin linssi eli varmaan sen saa vaihdettua.
     
    nepa tykkää tästä.
  2. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Bomakerin tilalle mietin vakavasti myös Fengmi Formovie T1 -tykkiä.
    Olisi ilmeisesti huomattavasti parempi mustan taso ja myös kontrasti. Väreissä vähän häviää. Säätämisessä kestää kauemmin kuin Polariksessa ja tuulettimet ovat paljon äänekkäämmät. Fengmiin on kuitenkin tullut softapäivityksiä ja tuki on sitä kautta parempi verrattuna Bomakeriin, joka on poistumassa. Ja, mikä hyvä, Fengmissä on (ilmeisesti aika ainoana tykkinä tällä hetkellä) Dolby Vision.

    Tuotakin tykkiä on halvimmillaan myyty Euroopassa 1500 euron hintaan ellen väärin ole hintatietoja tulkinnut. Tällä hetkellä hinta on noin 2000 euroa, mutta tammikuussa viimeksi oli 500 euroa halvempi. Ja myös tuota myydään Euroopan sisällä. Tsekeissä on varasto. Eli ei tule tulleja ja alvit sisältyy hintaan.

    Joten voi olla, että jos tuon tykin hinta vielä laskee, niin tilailen sen verrokiksi ja myyn sitten jomman kumman pois. Tai ilmeisesti Bomakerissa on tuota palautusaikaakin jonkin verran, jos en siihen kuitenkaan päädy.

    Tuo T1 oli kuitenkin Projectorcentralin viime joulukuun paras tykki ust-tykkivertailussa.

    edit: kuitenkin tuohon 1400 euron hintaan, mitä Polariksesta maksoin, niin koen kyllä saavani oikein mainion laitteen. 2000 euroa T1:stä vain mustan vuoksi on vähän liikaa. Mutta jos tuo hinta tippuisi tuonne 1500 euron tasoon, niin kliks vaan tilausnappia.

    edit 2: ilmeisesti sekoitin tuon T1:n hinnan 4K Pro tai MAX tai johonkin malliin, joka on myös myynnissä ja näyttää ihan samanlaiselta laitteelta. Prota on myyty tuohon 1500 euron hintaan. T1:stä en ole varma. Mitähän eroja noilla laitteilla sitten on...? Pitänee tutkia.

    edit 3: Ilmeisesti T1:n valmistaja on vähän valehdellut sekä väriavaruuden suhteen, että tykin tekniikan suhteen. Harrastajat ovat saaneet selville, että tekniikka ei olekaan ihan sitä, mitä valmistaja ilmoittaa ja sen vuoksi ei myöskään ole mahdollista saavuttaa valmistajan ilmoittamaa väriavaruutta. Jos Polariksen etuja pitää miettiä, niin ainakaan kukaan ei epäile sen kykyä toistaa hemmetin laaja väriavaruus ja vielä tarkasti. Ehkä mustan tasoa saa paremmaksi katsomalla leffoja aurinkolasit päässä. :D No pitää nyt vielä odottaa, että mitä etuja tuo alr-kangas tuo katseluun.
     
    Viimeksi muokattu: 14.03.2023
  3. hansolo

    hansolo Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.11.2002
    Viestejä:
    4 737
    Saadut tykkäykset:
    536
    Raportoippa sitten, kun ehdit, että osaako ostamasi UST-tykki muitakin kuvataajuuksia kuin 59.94p/60p. Jotenkin jäänyt näiden UST-tykkien arvosteluja kahlatessa kuva, että aina mainitaan kuvapaneelien kyky vain kyseisiin NTSC-maailman taajuuksiin. Toivottavasti on väärä luulo.
     
  4. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Kyllä pitäisi osata 24p. Tällainen kommentti eräästä testistä:"does native 24p flawlessly"
     
  5. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Fengmin T1:n kansainvälinen versio kantaa nimeä Formovie Theater ja on päivitetty versio tuosta T1:stä. Paremmat säädöt väreille ja ilmeisesti vielä hieman parempi mustan taso ja kontrasti. Ongelmana vain on hinta. Formovien hinta on kolme tonnia. Fengmin kaksi tonnia.
    Ainakaan toistaiseksi Formovieta en itse ole löytänyt Euroopan mantereelta. Briteissä näytetään myyvän vajaan neljän tonnin hintaan.

    Edit: näyttää saavan ihan EU:sta. https://www.formovie.com/products/formovie-theater-4k-laser-projector?variant=41704992964781
     
    Viimeksi muokattu: 14.03.2023
  6. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 190
    Saadut tykkäykset:
    592
    Pari tonnia ois kyllä itelle aivan maksimi UST:stä joka ei natiivi ole ja kontrastikin vähän niin ja näin..
     
  7. aapol

    aapol Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.11.2005
    Viestejä:
    871
    Saadut tykkäykset:
    12
    Täällä myös:
    https://www.vividstorm.eu/products/Formovie-Theater-4k-Triple-laser-UST-Projector-p486047411

    Itse hommasin LG HU915QE:n hieman yli puoli vuotta sitten Saksasta. On kyllä ihan paras tykki mitä tässä talossa on ollut. Pystyy käyttämään hyvin valoisassa.
     
    nepa tykkää tästä.
  8. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Juu, eipä kyllä tuota enempää itsekää tee mieli maksaa. Tuo natiiviuden puute ei leffojen kanssa ole itselle mikään ongelma. JVC:kään ei sitä ollut ja en koskaan kokenut sitä ongelmaksi. Enemmän noissa ust-tykeissä meikäläistä harmittaa monien tykkien epätarkkuus. En tiedä olisiko natiivistakaan hyötyä, jos optiikka kusee. Formovie Theaterista olen lukenut, että siinä olisi hieman huonompi tarkkuus kuin Fengmi T1:ssä. Tilasin yhdeltä kanukilta Polarikseen tuon korjaavan linssin. Sillä saa nurkasta nurkkaan ihan terävän kuvan.

    Tuo kontrasti on sitten vähän isompi ongelma. Mutta T1:ssä alkaa olla jo sellainen, joka varmasti itseä miellyttäisi. Polariksen kohdalla on pieni pelko persiissä.

    Näiden triple lasereiden isoksi plussaksi lasken kyllä väriavaruuden. Ihan vain pikaisella googletuksella JVC NX7 pääsee 100% DCI-P3 ja Bomaker Polaris 151% DCI-P3. Eli, jos mustassa häviää, niin väreissä voittaa. Ainakin noin teoriassa.

    Omassa päässä jo suunnittelen seuraavaa tykkiä, vaikka Polaris ei ole edes saapunut vielä. (Hopi hopi Posti tai kuka niitä paketteja käsitteleekään). Jos tykkään ust-konseptista ja Polaris muuten olisi hyvä, mutta musta harmittaa, niin voi olla, että tuo T1 lähtee tilaukseen. Siihen on edelleen kuulemma tulossa softapäivityksiä. CMS siitä on puuttunut alusta asti. Se löytyy sisarmallista Theaterista, joten softapäivityksellä varmasti sen saisi T1:seen. En tiedä onko noissa kahdessa tykissä oikeasti muuta eroa kuin softa. Pieni ero kontrastissa ja kirkkaudessa on Theaterin hyväksi, mutta ilmeisesti tykit ovat tekniikaltaan samat, joten tuleeko ero sitten softasta, en tiedä. Vai onko jotain tekniikkaeroja kuitenkin. Nuo erot ovat kuitenkin niin pieniä, että ei ole mitään järkeä laittaa kolmea tonnia toiseen, jos hyvällä tuurilla kahden tonnin laitteeseen saa softapäivityksellä samat asiat.

    Harmi, että täällä ei saa tekstiin strikethroughta eli läpiviivaa, jolla voisi korjata vanhaa tekstiä. Nimittäin valmistaja ei T1:n kohdalla ole kuitenkaan tainnut valehdella tekniikasta, mutta ilmeisesti väriavaruus ei kuitenkaan ole niin laaja kuin on ilmoitettu. Siinä Polaris voittaa.

    Pakko on ust-tykeistä sanoa se, että kyllä ne näin etukäteen ainakin vaikuttavat siltä, että ovat meikäläiselle just hyviä asennukseltaan yms. Onhan noissakin säätämistä asennuksen kanssa, mutta niin on myös kattotykeissä. Ja se hurina, mikä pään päällä kuuluu, ei ole koskaan ollut mukava.

    Projectorscreen.com on ilmoittanut myös myyvänsä Euroopassa, vaikka taitaa olla jenkkifirma. Ainakin jossain redditin keskustelussa toivat esille, että heillä on varasto myös Euroopassa ja Formovie Theateria saa heiltä. Hinta näytti jenkeissä olevat 2999 usd. En tiedä, miten se kääntyy heillä EU-hinnaksi.

    Tuolla LG:lle on kyllä ilmoitettu aika kova kirkkaus, joten varmasti toimii myös kirkkaammassa valaistuksessa. :)
     
  9. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 190
    Saadut tykkäykset:
    592
    Joo sama tykkihän mulla on kun sulla oli (X7900) Ennemmin itsekin katson parempaa kontrastia / laajempaa väriavaruutta kun tuota suht. huomaamatonta natiivi vs eshift -resoluutiota.

    Nythän moni mm. avsforumilla (esim. nimimerkki Javs) on vaihtanut kalliin pään JVC:n -> Pro Panasoniciin jossa on vaan 1920 x 1200 WXGA -resoluutio. Tuo johtunee siitä että noissa ns. pro -tykeissä on todella hyvä ja tarkka linssi ja valotehoa se 10 000 lumenia.

    Lisäksi tuossa on se iso plussa että noihin voi jopa itse askarrella iiriksen jolla voidaan saavuttaa hyvä(hkö) musta ja samalla todella suuri valoteho. Kiitos irroitettavan optiikan.

    Totta. Kannattaa kuitenkin muistaa että about 99% UHD elokuvista käyttänee tuota DCI P3 gamuttia, eikä BT 2020. Jokuhan oli avsforumilla tehnyt oikein työkalun millä todistanut tuon että aniharva (jos mikään) menee yli DCI P3

    I wanted to share a couple of ways that I check for BT.2020 gamut usage beyond P3 or 709 in real content. I always used to use DaVinci Resolve with a workflow that I have found to work well and shared with others, but I recently wrote an HLSL pixel shader to highlight/manipulate pixels in a very flexible manner which exceed or don't exceed P3 or 709 gamut while playing in a normal player such as MPC-BE. It can be used as a post-resize shader in MPC-BE (and toggled it on/off with ctrl+alt+p) along with HDR passthrough via madVR. Others have tested and confirmed it works fine with SyncRenderer and EVR as well.

    I hope this can help bust the myth that there is almost no real content out there which goes beyond P3.

    ( https://www.avsforum.com/threads/ch...age-beyond-p3-or-709-in-real-content.3256532/ )

    Mutta joo anyway tuo on varmasti hyvä vekotin. Oma seuraava tykki tulee todennäköisesti olemaan sellainen mistä saan ihan valomittarilla mitatusti vähintään sen 5000 lumenia pihalle. Mielellään just joku missä voi ite rukata kontrastia joko dynaamisella iiriksellä tai tekee sen sitten vaikka prkl käsin. Resolle en enää niin paljon anna painoarvoa. Se on meinaa ihan fakta vaikka reso ois 16k ja sulla paska optiikka niin eipä tuo iso lukema merkaa paljon pantteriakaan. Ois meinaa aika huikeeta tuijottaa 130" tuumaista akustista ruutua mikä on kirkkaampi kuin yksikään OLED.

    https://used-stage-equipment.com/category-22 Tuolla on ihan mielenkiintoisia vekottimia, iso osa vaan vielä aivan liian kalliita.
     
    Viimeksi muokattu: 15.03.2023
  10. Snäckby

    Snäckby Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    12.04.2016
    Viestejä:
    1 599
    Saadut tykkäykset:
    125
    Vividstorm on kiinalainen screenivalmistaja jolla on toimintaa Saksassa.
    https://vividstormscreen.com/pages/about-us
    Heillä Formovie Theatre maksaa € 3.299 sisältäen rahdin ja alvin.
    T1 on tarkoitettu myyntiin Kiinassa, en ostaisi sitä EU alueella.
     
  11. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Jeps. Senpä vuoksi se "ainakin teoriassa" kommentti oli. Ei eihän tuo sinänsä parempia värejä takaa, jos lähdemateriaalissa ei sellaisia ole. Toki voihan sitä laittaa iloksi jonkin vivid-tilan päälle, jossa värit vedetään tappiin. :D

    Kuulostaa ihan mielenkiintoiselta. Miten lie jäähdytys noissa? Huutaako tuulettimet hoosiannaa, kun yli 5000 lumenia tunkee piipusta ulos? :D

    T1 on alunperin Kiina-tykki. Ja Formovie tuosta se kansainvälinen versio. T1:stä myydään kuitenkin ihan valmistajan toimesta myös EU-alueella. Varasto on tsekeissä. Eli kahden tonnin hinta sisältää alvit ja tullit yms. Ihan mielelläni voin tykin lähettää huoltoon vaikka Kiinaan, jos niin pitää. Tonnin hintaero on kuitenkin niin iso, että en alkaisi vain varmuuden vuoksi Formovieta ostamaan. Ja jotenkin voisin kuvitella, että heilläkin huolto on Kiinassa. Mutta enpä ole koskaan vielä elektroniikkaa ostanut sen mukaan, että missä sen voi huoltaa, vaan ostan sen minkä halvimmalla saa.

    Se, mikä näissä ust-tykeissä on useissa vähän huono puoli, on se, että niissä on käytetty vähän vanhempaa (vuoden 2019) DMD-piirejä, jotka on alunperin tarkoitettu max. 1500 lumenille. Ja joistakin tykeistä tulee jopa tuplat. Toki en tiedä, jos tuo jaetaan kolmeen laseriin, niin tarkoittaako se, että 1000 lumenia per piiri? Vai onko tuo logaritminen? Noh, kuitenkin. Joillakin on noita dmd-piirejä mennyt rikki ja ovat vaihtaneet itse. Se on onnistunut ihan taviksiltakin. Mutta ei silti kuulosta kauhean kivalta, jos noin käy ja jostain syystä ei huoltoa saa. Yleensä tilanne on ollut yksittäinen kirkkaaksi jumiutunut pikseli. Jotkin valmistajat huoltavat takuun piikkiin, mutta kaikki eivät. En nyt muista, miten oli T1:n kohdalla. Joku oli kuitenkin siihenkin itse hyvin vaihtanut dmd-piirin.
     
  12. aapol

    aapol Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.11.2005
    Viestejä:
    871
    Saadut tykkäykset:
    12
    Sitä kirkkainta en kyllä käytä. Vakion ja Film Maker moden välillä heilun. Vakio valoisammassa ja pimeemmässä filmmaker modella. Ostin asiakaspalautuksena, olikohan 20 tuntia tuolla takana. Sai aika kivasti hinnasta pois.
     
    nepa tykkää tästä.
  13. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 190
    Saadut tykkäykset:
    592
    Eco modet noissa on yhtälailla. Iso plussa noissa on että voi ostaa sellaisen optiikan että saa UST laitteen tai sitten se kuva heitetään oikeasti kaukaa ettei ne tuulettimet enää kuulu. Melkoisiä järkäleitä nuo vaan ovat. Helposti joku 30kg.

    Toki toivon että joltain valmistajalta tulisi se 5k lumenin versio järkevään hintaluokkaan vielä kontrastinkin ollessa hyvä.
     
    nepa tykkää tästä.
  14. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Heh. Kevyttä settiä. :)

    Olisihan se ihan kiva, että lumeneita saisi vielä lisää. Toisi edes jonkinlaista realistista mahdollisuutta katsoa HDR-kamaa myös kirkkauden osalta. Tosin jossain sekin raja menee. Isot lumenit isolla kankaalla kuulostaa silmille aika ikävältä.
     
  15. aapol

    aapol Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.11.2005
    Viestejä:
    871
    Saadut tykkäykset:
    12
    Muttei välttämättä vielä mitään verrattuna näyttöjen töllöttämiseen. Auringostakin tulee välillä aika paljon lumeneita. Kännykkää tuijotellessa huomannut, että päässä saattaa vilkkua vielä vaikka laitteen on laittanut pois. Koskaan ei ole käynyt samaa tykkien kanssa.
     
    nepa tykkää tästä.
  16. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Nyt on ilta ja päivä leikitty Polariksen kanssa. Epsonin kankaankin sain pojan kanssa kasattua ja HDFurykin saapui sopivasti.
    Kommentoidaan heti alkuun sitä mustan tasoa ja kontrastia. Eihän ne huippua ole. Ihan ookoo-tasoa. Tosin, kun huone on valkoinen, niin kauhean paljon parempaan ei edes huipputykillä pystyisi. Onneksi on tuo Epsonin kangas apuna. Siitä lisää myöhemmin.

    Mutta noin yleisesti kuva on kyllä oikein hyvä. Kyllä ne värit vain ovat mahtavat tässä laitteessa. Sohvalta katseltuna kuva on mukavan tarkka myös. Asennus oli lopulta melko helppoa myös. Vaikka laitteessa ei ole zoomia eikä tarkennusta voi tehdä ollenkaan (tai voisi jos tykin avaisi. Sieltä löytyy tarkennusrengas), niin 120" kuvassa ei vielä näy sohvalle asti mitään ikävää. Olen tilannut linssin, jolla kuvan saa todella tarkaksi.

    Tykki on mukavan hiljainen. Ja, kun se on vielä telkkarin paikalla huoneen toisessa päässä, niin eipä sitä pahemmin huomaa. Kaukosäädin on ihan paska tai sitten meikällä on huonot paristot. Ei oikein tahdo ottaa painalluksia vastaan.

    Tykin kirkkaus on riittävä, mutta se voisi olla parempikin. Iso osa syytä on 0.5/0.6 gainin screenissä, joka syö kirkkautta.

    HDFury toimii kyllä ihan kivasti. 100 ja 150 nitsillä olen kokeillut maksimikirkkautta ja en voi valittaa kyllä. Kuva on oikein hyvä. Vähän aluksi sekoilin laitteen kanssa, mutta se oli vain omaa hölmöyttä. Laitetta on hyvin helppo käyttää ja verrattuna tykin omaan hdr-kuvaan, niin onhan tuo paljon parempaa.

    Sateenkaarista pitää sen verran kommentoida, että luulin, että tällaisessa kolmilasertykissä ei olisi sateenkaaria, koska ne tulevat väripyörästä. Mutta olinpas väärässä, kyllähän niitä on tässäkin. Ikävä juttu. Tosin ne eivät näy yhtään niin helposti kuin tavallisessa dlp-tykissä.

    Ja semmoinen pitää vielä kertoa, mikä on oikeastaan aina ennen ollut vähän jopa pyhäinhäväistys mainita, että tykissä on ihan ok kaiutin. Aina ennen tykin kaiutin on lähinnä naurattanut, että miksi sellainen pitää pään yläpuolella olla huutamassa, kun kerran on olemassa vahvistin ja kaiuttimet. Mutta ust-projektori oikeastaan korvaa melko hyvin myös telkkaria ja koska se sijoitetaan telkkarin paikalle, niin on ihan loogista, että äänet saa halutessaan helposti, kuten telkkarissa. Itsekin tänään hiihtoja ja f ykköset harjoituksia katsoin siten, että äänet tulivat projektorista. Ihan tuntui samalta kuin telkusta kuuluisi. Toki tässä projektorissa ei ole mikään maailman paras kaiutin, mutta ihan hyvä kuitenkin. T1:ssä on ihan (en muista minkä) merkkivalmistajan kaiuttimet.

    No eli projektori on ihan hyvä. Ei siitä mihinkään pääse. Musta ja kontrasti on vähän kökkö, mutta silti kuva on hyvä. Ja taidan tämän projektorin nyt pitää enkä T1:stä tilaa. Odottelen uuden teknologian ust-tykkejä. Siitäkin lisää myöhemmin.

    No sitten tuo Epsonin Silverflex -kangas. Verkkokauppa.comin ilmoittama gain on 0.5, netissä oli mitattu 0.6 samoin kuin joissakin testeissä mainittu, ja jossain testissä oli maininta, että 0.7.
    Tuota 0.5 gainin tietoa en ole löytänyt mistään muualta. Joten voisin uskoa, että gain on oikeasti tuo 0.6.
    No, aika matala kuitenkin. Kankaan kokoaminen sekin oli aikamoinen homma. Pelotti, että aiheutan kankaaseen jälkiä, mutta hyvinhän tuo meni.

    Mutta kyllä tuo kangas tuo paljon hyvää kuvaan. Päiväsaikaan katsominenkin onnistuu. Mutta kyllä vieressä oleva ikkuna ja auringonpaiste tekee katsomisesta todella ikävää. Pienellä huoneen varjostuksella kuvasta saa kuitenkin ihan katsottavan jopa päiväsaikaan.
    Illalla ja pimeällä tuo kangas kyllä saa mustasta parempaa. Päivällä tykin kuva ei ennenkään ole ollut kauhean kirkas, mutta nyt kangas tuo edes vähän tummaa harmaisiin kohtiin, jolloin kuva on kuitenkin selkeämpi ja ei niin hailakka. Pimeässä tuo pieni gain tulee jännästi enemmän esille kuin päivällä. Kun ennen tottui todella kirkkaaseen tykkikuvaan pimeässä, niin nyt kirkkaus jää tasolle ihan hyvä. Tuo vielä vähän korostuu elokuvien kohdalla. Verrattuna siis YouTuben 4K Dolby Vision -testivideoihin. Niissä kuva on todella kirkas ja värikäs.
    Muuten nuo Juutuubivideot on kyllä todella hienoa katsottavaa, mutta kun pitäisi niitä elokuviakin katsoa. No kyllä niistäkin voi nauttia. :)
    Ja sellainen pieni asia vielä, että silmälasitkin tekevät ison eron. Ilman laseja kuva näyttää epätarkalta ja jopa jotenkin hailakkaammalta. Silmälaseilla kuva on tarkka ja ainakin vaikuttaakin paremmalta. Voi olla tuo korvien välissä.

    Mutta kankaasta kyllä saisi vielä enemmän hyötyä kirkkammalla tykillä ja paremmalla kontrastilla.
    Mutta on tuossa iso ero valkoiseen seinään verrattuna. Jo se, että ust-tykki heijastaa valon alhaalta ylös niin, kun kokeilin pelkällä valkoisella seinällä niin katto kuvan yläpuolella loisti ihan kirkkaana, kun valo heijastui siihen seinästä. Tuon kankaan avulla kattoon heijastuu ihan marginaalinen määrä valoa verrattuna valkoiseen kankaaseen.

    Sellainen mielenkiintoinen juttu projektorissa on, että limited/full rgb -valinta on mahdollista myös HDR-tilassa. En oikein ymmärrä miksi. Ja, kun tuota ei voi valita sen mukaan, mikä katselutila on päällä, vaan sama valinta on aina sekä SDR- että HDR-katselussa. SDR:lle limited rgb on oikea, mutta jotenkin järki sanoo, että HDR-katselussa taas full rgb. Eihän tuota valintaa meikäläisen mielestä pitäisi edes olla HDR-tilassa. Niin ja onhan siinä myös auto-mahdollisuus, mutta se valitsee HDR-tilalle limited rgb:n.

    Ainakin nyt on sellainen olo, että kyllähän tätä tykkiä voi hetken käyttää, vaikka mustan taso ei kauhean kummoinen ole. Kyllä tykin kuva on kuitenkin todella hieno muuten. Enkä usko, että T1:n / Theaterin mustaan olisin sen tyytyväisempi, koska on tullut OLEDiin ja JVC:n mustaan totuttua. Kyllä JVC:ssä oli huomattavasti parempi musta, vaikka siinäkin valkoiset seinät huononsivat kontrastia.

    Aion nyt rauhassa odotella ALPD 5.0 -teknologian tykkejä. Polaris taitaa olla 3.0 -teknologian tykki. 4.0-teknologian tykeissä, kuten tuo T1 on, on parempi kontrasti, musta ja kirkkaus. Samaa voisi odottaa 5.0 -tykeiltäkin. Tämän vuoden aikana pitäisi tulla ensimmäiset tykit myyntiin ja testeihin.
    https://min.news/en/tech/f4669a1cbc16fad01228001311037d69.html

    Mutta olen kyllä myyty ust-tykkeihin. Ja ei JVC käytännössä voita tätä Polarista kuin sen mustan pään ja kontrastin osalta.

    Tässä vielä esimerkki siitä, miten hyvin tuo kangas toimii valoisassa tilassa. Olohuoneessa siis kattovalo päällä parin kolmen metrin päässä kankaasta: https://ibb.co/kgb87Sq
    Auringonvalo on sitten eri asia ja enemmän myrkkyä.

    edit: ei tuo valo täysillä päällä ole, mutta semmoinen "iltavalaistus"

    edit 2: vähän turhan ylös tuo tykki heijastaa kuvan. Saisi olla vähän alempana. Leffojen cinemascope tulee onneksi vähän alemmas, mutta 16:9 -kuvassa yläreuna on vähän liian ylhäällä. Pitää katsoa, josko löytyisi jokin matalampi pöytä. Muutenkin tuli kangas nyt hitusen liian alas, minkä vuoksi kuva ei ihan koko kangasta täytä nyt. Säätämistä, säätämistä.

    edit 3: laitetaan vielä tällainen kuva, minkä nopeasti nappasin päivällä. Huoneessa on vain sälekaihtimet alhaalla. Kuten näkyy, niin kaihtimen reunasta paistaa valo ja aurinko kyllä hävittää kuvan täysin. Mutta muuten periaatteessa katsottava. Rehellisyyden nimissä pitää kuitenkin sanoa, että vetäisin sen jälkeen päivällä paksuja verhoja ikkunoiden eteen, mikä muutti kuvaa paljon paremmaksi. Mutta hätätapauksessa myös sälekaihtimet toimivat myös.
    https://ibb.co/vjC8KhW
    Näköjään HDFury jäänyt tuohon projektorin päälle ja aiheuttaa varjon kuvaan. :D
     
    Viimeksi muokattu: 17.03.2023
  17. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Tässä vähän tietoa ALPD:stä
    https://www.projector1.com/alpd-5-0-vs-alpd-4-0-vs-apld-3-0/
    Tuossa ei ole tietoa mustan tasosta, paraneeko se? Kirkkauden, kontrastin ja värien parannus
    ovat jo oikein hyvä asia, mutta musta? Ilmeisesti tuo ALPD on kustannuksiltaanin edullinen.

    Mustaa eikä valkoista pidetä väreinä, mutta tykkimaailmassa ne ovat tärkeitä.
    Valkoisen tasosta ei ole ollut oikein missään valitusta, sen sijaan mustan tasosta on ollut paljonkin. Kulkevat ilmeiseti käsi kädessä kuten suomi ja ruotsi Natoon...;)
    Värien paraneminen on tärkeää, näin kerran Marekilla Panasonicin kuvaa ja siinähän on tunnetusti parhaat värit. Kyllä oli ilo katsoa kunnon värejä, eivät olleet kuitenkaan mitään myyviä karkkivärejä vaan aidot.
    Mielenkiinnolla odotan noita ALPD-tykkejä, vaikuttaa huikealta tulevaisuus.
    Alkavat UST-tykit saada kiinni ns. kattotykkejä. Hienoa...
     
    Viimeksi muokattu: 17.03.2023
    nepa tykkää tästä.
  18. makemich

    makemich Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.09.2002
    Viestejä:
    1 666
    Saadut tykkäykset:
    228
    Siis, silmälaseilla näet paremmin ja tarkemmin? :D
     
    TheRealThing tykkää tästä.
  19. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Jeps. Yllätys, yllätys. :D

    Mutta se, mikä oli jännä homma oli se, että tuntui, että kontrastikin parani. Jotenkin on sen verran huono näkö, että tumma liike menee mössöksi ja yksityiskohtia ei erota. Mutta lasit päässä, kun näkee tarkemmin, niin kontrastikin paranee. :)
     
    makemich tykkää tästä.
  20. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 190
    Saadut tykkäykset:
    592
    Limited on aina oikea. Limited on se 16-235 alue, eikä Full RGB (joka on alueena 0-255) toimi vaikka olisi kuinka HDR. Videoissa se musta on AINA 16-16-16 eikä 0-0-0. Tästä johtuen voisin kuvitella että tuo Full RGB on esim. datajuttuja varten.

    Oletko tuon säätöihin jo kerennyt perehtymään ? Voitko esim. säätää magentan hue, saturation ja brightness arvoja kuten JVC:ssä voi? Lähinnä tuo on monesti se miinus mitä edukkaammissa laitteissa on vikana. Eli puutteelliset CMS säädöt.

    Mutta anyway, onnea uuden laitteen hankinnasta :). Kiva saada lisää tykittäjiä joukkohon pienehen.