Laser UST tykit

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana odex, 19.10.2020.

  1. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Mitä järkeä on viilata jotakin yksityiskohtaa tykissä, jos kuitenkin laittaa jonkun kuvanparannus/pahennusvalinnan päälle lähteessä?
    Kysyin tätä pari vuotta sitten ja ihmettelen edelleen.
     
  2. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 171
    Saadut tykkäykset:
    586
    Koska jotkut (kuten minä) haluaa että kuva näyttää värien suhteen siltä kun sen on tarkoitettukin näyttävän.(elokuvan tekijöiden toimesta) .Siihen liiketoistoon / terävöitys toimintoihin taas leffan tekijät eivät ota kantaa ja täten itse luokittelen ne puhtaasti makuasioiksi.

    Näin siis itse tuon koen. Kalibroin aina omat laitteeni ed. mainitusta syystä, mutta liiketoistoa sitten säädän makujeni mukaan (+ muita säätöjä). Minusta tuossa ei ole yhtään mitään ihmeellistä.

    Niihin asetuksiin mitkä vaikuttaa väreihin en taas koske. Enkä usko että koskee kukaan muukaan joka kalibroi laitteensa.

    Mitä järkeä on ostaa kallis tv / tykki ja olla tekemättä sille yhtään mitään ?
     
    Viimeksi muokattu: 18.08.2023
  3. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 264
    Saadut tykkäykset:
    1 365
    Minä olen ihmetellyt jo 20 vuotta sitä, että miksi elokuvissa pitää edelleen olla aataminaikuinen 24 fps, kun muut asiat kuitenkin kehittyvät.
    Yleisesti ottaen varmaankin kaikki vakavat harrastajat ottavat kaikki "parannus"toiminnot pois päältä aika nopeasti.
    Itse olen aina käyttänyt vain tuota interpolaatiota tuomaan kuvaan vähän sulavuutta.

    Nyt tykin kanssa käytän sen lisäksi kahta asetusta: dynaamista laserin himmennystä, joka parantaa mustan tasoa tummissa kohtauksissa ja dynaamista kontrastia (tätä vain sdr-katselussa), joka hieman keinotekoisesti parantaa kuvan kontrastia tummentamalla tummia alueita ja kirkastamalla kirkkaita. Varsinkin valoisassa huoneessa toimii hyvin. Ja Awolin toteutus tuohon on onneksi vielä sellainen, että se ei muuta värejä, kuten monen muun tykin vastaava toiminto.

    Mutta mitään vivid-toimintoja yms. on aika hölmöä käyttää sen jälkeen, kun laitteen värit on kalibroitu.

    Tykki on nyt kuitenkin kalibroitu ihan hyvin, vaikka vielä varmasti vähän parantamisen varaakin on.
     
  4. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 878
    Saadut tykkäykset:
    165
    24fps tuli elokuvien kuvanopeudeksi aikoinaan teknisistä ja taloudellisista syistä. Suuri osa yleisöstä ilmeisesti tykkää siitä edelleen ja pitää sitä taiteellisena esitysmuotona. Itse en tykkää katsoa interpoloitua elokuvaa, joten kytken sen ensimmäiseksi pois päältä. Yrittänyt joskus katsoa elokuvaa interpolointi päällä, mutta ei vaan pysty :)
     
    nepa tykkää tästä.
  5. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 264
    Saadut tykkäykset:
    1 365
    Oppenheimeria elokuvateatterissa katsoessani itkin mielessäni, kun sivupanoroinneissa kuva nykytti kuin kuolemassa oleva horkkatautinen.

    Ei interpoloitu kuva liian tarkkakaan saa olla. Eihän ihminen livenäkään näe nopeita kohteita tarkasti. En tiedä onko sitä tutkittu ollenkaan, että miten ihminen havaitsee liikkeen ja minkälaisella algoritmilla saisi samanlaisen tehtyä. Saippuaoopperakuva tulee mielestäni siitä, että kuva on todella sulava ja samalla todella tarkka. Sekään ei ole luonnollista. Sulavuuteen pitäisi yhdistää sopivasti epätarkkuutta.

    Tuossahan olisi bisnesidea. :D
     
  6. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 878
    Saadut tykkäykset:
    165
    Minä en taas huomannut mitään nytkytystä Oppenheimerissa, kun keskityin enemmän itse elokuvaan. Minusta interpoloitu elokuva näyttää siltä kuin katsoisi elokuvaa nopeutettuna. Varmaan se näyttäisi erilaiselta, jos elokuva olisi alunperin kuvattu 48fps.

    En usko että elokuvantekijät ja elokuvateatterit lähtisivät kovin helposti nostamaan kuvanopeutta, jos sille ei ole todella hyvää perustetta. Esim. Oppenheimerin 11 mailia pitkä 270kg painava 70mm IMAX filmikela oli 1,8m halkaisijaltaan, joka alkaa kuulemma olla maksimi kokoinen, mitä voidaan IMAX teattereissa käyttää. Kuvanopeuden kaksinkertaistaminen toisi siis suuria teknisiä haasteita puhumattakaan kustannuksien noususta.
     
  7. Boxer

    Boxer Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2009
    Viestejä:
    727
    Saadut tykkäykset:
    100
    Taitaa suurin osa elokuvista olla nykyään digitaalisessa muodossa. Hyvä kuitenkin, että vielä voi mennä "katsomaan filmiä" sanan varsinaisessa merkityksessä.
     
  8. Lyijy

    Lyijy Uusi jäsen

    Liittynyt:
    25.11.2005
    Viestejä:
    97
    Saadut tykkäykset:
    7
    Itse näkisin, että kuvataajuus on aina ohjaajan tietoinen valinta ja monelle heistä 24fps on juuri se haluttu nopeus. Se tuo kuvaan kaivatun unenomaisen raskauden. Toki ohjaajat tekevät toisinaan myös tietoisia poikkeuksia kuvataajuuden suhteen, joskus jopa alaspäin, kuten oscar-voittaja The artist osoitti. Kuvataajuus on siis aina juuri sellainen kuin ohjaaja on halunnutkin sen olevan, ei makukysymys. Tällöin kaikenlaiset ”sulavoittamiset” kotiteatterissa raiskaavat ohjaajan vision huomattavasti pahemmin kuin hieman epätäydelliset värit, jotka joka tapauksessa toistuvat aina hieman eritavoin eri teattereissa, festifaaleilla, kotona ym., toisin kuin kuvataajuus.
     
    Viimeksi muokattu: 21.08.2023
  9. i-kari

    i-kari Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.02.2016
    Viestejä:
    374
    Saadut tykkäykset:
    148
    Elokuvien katsomista varten?
     
    vemkki tykkää tästä.
  10. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 171
    Saadut tykkäykset:
    586
    Puhuinkin toiminnoista mitkä siihen liiketoistoon vaikuttaa (kuten FI -toiminto). Itse olen ainakin huomannut että liiketoistoon myös jossain määrin vaikuttaa laite millä sitä elokuvaa toistetaan (esim. HTPC vs. joku antero tikku).

    Tykkien värit on monesti tosiaan päin persettä koska siihen vaikuttaa niin paljon mm. kangas ja katselutila. Eli ei puhuta mistään "hieman epätäydellisistä väreistä". Joten olen erimieltä kumpiko raiskaa enempi kuvaa, värit vai liiketoisto(a muuttavat toiminallisuudet). Elokuvia kun on joskus jopa arvosteltu visuaalisuuden suhteen, mutta en muista vastaavaa tapahtuneen liiketoiston suhteen.


    Siihen riittää yleensä (ainakin tykkirintamalla) se edukkain laite jossa mahdolliset säädettävyydet ovat surkeat. Esimerkiksi miksi ostaa JVC:n huippu kontrastin omaava tykki jossei sitä vaivaudu säätämään edes sen kontrastin osalta. Varmaan (ehkä, toivottavasti) tajusit pointin.
     
    Viimeksi muokattu: 22.08.2023
    nepa tykkää tästä.
  11. i-kari

    i-kari Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.02.2016
    Viestejä:
    374
    Saadut tykkäykset:
    148
    Voihan olla muitakin syitä olla ostamatta ihan sitä hinnat-alkaen Powerpoint-tykkiä, kuin pelkästään kuvan säätömahdollisuudet. Esim. itse tarvitsin motorisoidun linssin zoomauksen muistipaikoilla, jota ei kaikista tykeistä löydy.
     
  12. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 264
    Saadut tykkäykset:
    1 365
    Kickstartereita on tykkirintamalla jonkin verran viime vuosina ollut. Osa hyviä ja osa vähemmän hyviä.
    Nyt olisi uusi yrittäjä. Näyttää melkeinpä yhdistävän FMT:n ja Awolin parhaat puolet. Eli FMT:n lasertekniikka ja Awolin hyvän softan.

    Käyttää samaa ALPD 4.0 -tekniikkaa kuin FMT eli natiivikontrasti on siellä 3000:1 ja vähän lupailevat tuohon päälle vielä dynaamista kontrastia. Toistaiseksi ainakin valmistaja on hyvin keskusteluissa mukana internetissä ja toivottavasti voivat vielä kehittää softaa ja kehittävät vielä julkaisunkin jälkeen. Ettei käy siten kuin FMT:llä, että hyvä tykki jää torsoksi olemattoman tuen vuoksi.

    Mikä parasta, tuo lähtisi ennakkohintaan noin 1800 euroa.
    https://www.nexigo.com/pages/aurora

    Tekniikkahan sinänsä on FMT:ssä hyväksi todettua, jos vain muut asiat tuossa ympärillä on hoidettu hyvin. Dolby Vision pitäisi olla heti julkaisusta asti mukana, kuten myös 3d.
     
  13. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 171
    Saadut tykkäykset:
    586
    Hieman offtopicina mutta tuli hommattua itelle tuo Blackmagicin lut boxi ja on käsittämättömän hyvä laite. Jää kyllä todellakin käyttöön. Huomasi ihan silminnähtävän eron omiin kalibrointituloksiin (BT2020) .
     
    nepa ja TheRealThing tykkäävät tästä.
  14. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 633
    Saadut tykkäykset:
    132
    Vaikuttaa kiinnostavalta tuo Nexigo Aurora Pro. Saa nähdä millainen mustan taso on.
    Kontrasti ainakin on hyvä. Hinta edullinen, toivottavasti mitään ei ole ryssitty.;)
     
  15. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 171
    Saadut tykkäykset:
    586
    Jos joku laite perustuu DLP tekniikkaan, vaikkakin valonlähde on laser niin sen mustan taso ja (natiivi)kontrasti ei tule IKINÄ olemaan hyvä (pidän JVC:tä hyvänä).. Tuolla on jo maailmalla 50 000e tykkejä samalla tekniikalla ja edelleenkään niissä ei se kontrasti ole hyvä. Tämä kannattaa sisäistää.

    Tietty jos se on käyttäjälle riittävän hyvä, on asia erikseen ja monesti sehän riittää.
     
  16. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 633
    Saadut tykkäykset:
    132
    Tottahan tu tuntuu olevan. Ei taida tosiaan tulla hyvää mustaa dlp-tekniikalla, se kokemus minullakin on, muutaman olen omistanut, mutta en ole noita aikoihin nähnyt.
    Taitaa minullakin olla JVCn tykki kauan aikaa eteenpäin.
     
  17. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 264
    Saadut tykkäykset:
    1 365
    Mustan taso on lienee sama kuin Formovie Theaterissa, koska sama teknologia. Eli parasta, mitä kotiteatteriin tarkoitetuista UST-tykeistä voi saada. Lg:n kallein malli saattoi olla aavistuksen parempi, mutta on muuten ongelmallinen laite; ja helkutin kallis.

    Ennakkotilaushinta on edullinen. Saa nähdä, mihin lopullinen hinta asettuu. Tällä hetkellä normaalihinta tulisi olemaan siellä FMT:n paikkeilla eli vajaassa kolmessa tonnissa.

    edit: mielenkiintoisesti NexiGo yrittää saada tykkinsä kalibroitua ennakkoon siten, että ainakin linssistä mitattuna värien deltavirhe olisi alle yhden. Se olisi kyllä helkutin kova saavutus. Tuota ainakin mainostavat. Toki tiedostavat, että screeni ja huone vaikuttavat kuvaan, mutta olisihan tuokin parempi vaihtoehto kuin monissa nykytykeissä (kuten omassa Awolissa), joissa jokaisen katselutilan värit on vedetty ihan tappiin. Kyllähän tuo helpottaisi kalibrointia, jos pitäisi säädöillä vain kompensoida screenin ja huoneen tekemiä muutoksia.

    Kerrotko vähän enemmän siitä, miten laite siis toimii. :)
    Tuskin ketään haittaa offtopic. :)
     
    aarno2815 tykkää tästä.
  18. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 633
    Saadut tykkäykset:
    132
    Onkohan noita ust-tykkejä D-ILAna ollenkaan?
    Tuntuvat järjestään olevan DLP-tykkejä...
    Kuinkahan mustan taso suhteutuu katto-dlp tykkeihin mustan tason suhteen, ei taida olla eroa.
    Eiköhän sama teknologia tuota samoja tuloksia, mutta jännä juttu, eikö D-ILAa saada ust-tykkeihin ja mikä mahtaa olla syynä? Missään ei ole näkynyt tietoa siitä...
     
    Viimeksi muokattu: 02.09.2023
  19. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 264
    Saadut tykkäykset:
    1 365
    Tuosta pitäisi kysyä JVC:ltä. :) Oma tuntemus on, että jos ust-tykit eivät jo nyt myy enemmän kuin perinteiset, niin kohta ainakin. Luulisi markkinoiden ja rahan kiinnostavan JVC:täkin.
    Optiikan tekeminen ust-tykkeihin on ongelmallista ja ihan jo tavallisen optisen zoomin tekeminen on vaikeaa. Voihan se olla, että D-ILAssa on jotain, miksi se ei helposti väänny ust-tykkiin. Mutta luulisi, että tuo on vain hidaste insinörteille. Varmasti siihen ratkaisi löytyisi.

    LCD-tykkejä on ust:nä, joten ei D-ILA nyt varmaan niin erilainen ole. Eiköhän niitäkin ajan myötä ilmaannu. Ehkäpä JVC vähän kalliimpien tykkien valmistajana haluaa rauhassa seurata tilannetta. Ja ehkä myös rauhassa kehittää omaa tykkiään. Eihän sitä tiedä, jos yllättävät ja joulumarkkinoille tuovat 10000:1 -natiivikontrastilla olevan D-ILA -ust-tykin. :D
     
    aarno2815 tykkää tästä.
  20. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 878
    Saadut tykkäykset:
    165
    LCoS -tykit ovat olleet perinteisesti varsin isokokoisia verrattuna LCD- ja DLP- tykkeihin. Voisi olettaa että UST tykeistä tulisi myös aika isokokoisia, jos nekin käyttäisivät LCoS paneeleja.

    https://fi.m.wikipedia.org/wiki/LCoS
     
    nepa ja aarno2815 tykkäävät tästä.