Laitteiston suunnittelu

Keskustelu osiossa 'Aloittelija kysyy' , aloittajana collector, 15.03.2013.

  1. collector

    collector Guest Guest

    Liittynyt:
    11.03.2013
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nyt olisi tarkoitus aloittaa kasaamaan uutta kotiteatteria omakotitaloon. Huone pyhitetään vain ja ainoastaan kotiteatterikäyttöön.

    Minulla on ollut erilaisia Audio Pron kokoonpanoja joihin en ole ollut tyytyväinen kertaakaan sekä vahvareina Yamahan eri versioita.

    Ajattelin panostaa hieman parempiin laitteisiin ja hankin Onkyon 608, PS3, Dali Concept 2, Concept Center, Wharfedale 10.sr x4, Audio Pro Ace Bass 2 vai mikä se järein malli oli. Luulin että noilla olisi kerrostalossa pärjännyt, mutta kuten arvata saattaa olivat todellisia pettymyksiä kaikki. Tiedän että akustiikka oli syvältä jne, mutta eipä noiden ääni ollut ihan sitä mitä kuvittelin. En kuunnellut etukäteen vaikka olisi pitänyt.

    Nyt tarkoitus olisikin saada parempaa ääntä halvemmalla. Mitä vaihtoehtoja suosittelette kyseisessä hintaluokassa tai halvemmassa. Leffahuoneesta kirjoitan tuonne toiseen threadiin, kunhan saan aikaiseksi. Niin tarkoitus olisi mahdollisesti 7.1 tai 7.2. Voi toki olla että 5.1 pärjäisi, mutta sen näkee sit tuossa huonesuunnittelussa

    Tällä hetkellä löytyy Samsungin halpis BD-soitin, joka ei toimi vahvarin kanssa ollenkaan, koska se ei osaa kierrättää ääniä HDMI kautta ja soittimessa ei ole optista lähtöä. Sony, joka menossa vaihtoon samoin kuin Yamaha, josta ei löydy HDMI.

    Löysin vasta tämän palstan ja olen sitä tunteja selannut ja tutkinut jne. ei vaan osaa etsiä.

    Vahvistimen hintaluokka 200-400e
    Subbarin 200-400e
    Kaiuttimet n.200-250e/pari
     
  2. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Ennenkuin joku tulee muna ojossa vaahtomaan kuinka Geneleceillä päästään kuuhun niin sanoisin että kannattaa eka päättää / hommata tuo vaffistin, sen jälkeen vaikka vähä rakentaa tilaa valmiimmaksi esim. akustoinnin suhteen?!?! jonka jälkeen hakea vaikka ihan koekuunneltavaksi erilaisia kaiuttimia tuolle jo hommatulle vaffarille.. Mutta jottei vallan mene tyhjän puhumiseksi niin tuohon hintaluokkaan saisit uutena vaikka Denon 1713 vahvarin, jonka luulisin olevan hyvä.. Tai sitten käytettynä bongaat jonkun Denonin/Marantzin mikäli Onkyo/Yamaha ei kolahda.. (miksi nämä muuten eivät sinua kiinnosta?) Keltaisessa pörssissä näytti olevan myös esim. Marantz 1602 7.1 vaffi 439e jota pitäisi itse aika vahvana ehdokkina.
     
    Viimeksi muokattu: 15.03.2013
  3. Batmobile

    Batmobile Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.08.2008
    Viestejä:
    395
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuo Onkyo on kyllä mielestäni varsin riittävä vahvistimeksi tälläiseen kokoonpanoon, nyt ei kyllä vahvistimen vaihdolla saada yhtään mitään parannusta ääneen jos budjetti sille on 200-400 euroa.

    Saavutettu äänenlaatu on yhdistelmä akustiikkaa ja laitteita, jos toinen kusee=ääni ei toimi. Jos kerran pääpaino on leffojen katselu, pitäisi kaikkien kanavien olla mielellään samaa sarjaa, jotta äänikuva olisi yhtenäinen. Yleensä kyllä valitettavasti se parempi ääni maksaa enemmän eikä vähemmän ja varsinkin, kun budjetti on noinkin rajallinen, ehdottomasti mieluummin 5.1, ei 7.1. Usko pois, kaksikin oikeasti hyvää kaiutinta on parempi kuin monta susipaskaa.
     
  4. karik134

    karik134 Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.10.2008
    Viestejä:
    2 059
    Saadut tykkäykset:
    30
    Tarkoitat tuolla että vahvari ei osaisi poimia ääni hdmi:stä? Onkyo 608 kyllä osaa ja en ole kuullut bd-soittimesta joka ei osaisi laittaa ääniä hdmi:n kautta ulos varsinkin kun blu-ray hd-äänet on mahdollista saadakin vain hdmi:llä.

    edit: Vai oletko myynyt onkyon pois kun mainitset sonyn ja yamahan vahvarit.
     
    Viimeksi muokattu: 15.03.2013
  5. collector

    collector Guest Guest

    Liittynyt:
    11.03.2013
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juu Onkyot ym on myyty pois. Sony ja Yamahan 430 tossa vielä on, jotka lähtevät kuitenkin vaihtoon
     
  6. kasafi

    kasafi Guest Guest

    Liittynyt:
    23.05.2012
    Viestejä:
    209
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tossa hintaluokassa perinteinen hyvä hinta - laatusuhteen valinta on ollut TANNOY.

    http://www.mareks.fi/tannoy-mercury-v1-custom-pari.html
    Saa myös yksittäin, joten 5 tai 7 identtistä kajaria hoitaa homman jos vain silmään sopii.

    Kyseinen kajari voitti (taas) juuri haukutussa MB-lehdessä tonnin kajarisetti -vertailun.
    Vertailusetissä oli tosin erilainen keskikajari (+perussubi), jossa oli huonompi ääni suuremmilla äänenvoimakkuuksilla.
    Eli kolme identtistä eteen ja mielellään muutkin.

    Kunnon subbarin etsintään en juuri osaa neuvoja antaa. Itse tykkään napakasta suljetusta, vaikka alimmat leffäjyrinät jääkin puuttumaan.
    Antimodea kannattaa harkita, ainakin, jos kämppä on kiviseinäinen.

    Joku tuollainen passiivisäteilijällä kiinnostaisi itseäni, mutten ole päässyt kuuntelemaan. Suljettuun edeltäjään (TS 10) olen varsin tyytyväinen. Passiivielementti lisää ulottuvuutta ilman refleksiputkien puhinoita.

    Ja kajarien sijoitteluun ja akustointiin kannattaa panostaa. Omissa F2:sissa on taajuuspikkejä/-vaimentumia, koska en saa niitä tarpeeksi kauas takaseinästä ja muista pinnoista.
     
    Viimeksi muokattu: 16.03.2013
  7. collector

    collector Guest Guest

    Liittynyt:
    11.03.2013
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    0
    No Tannoy on ollut aina vahvasti mielessä, mutta joku noissa testeissä ei saa vakuuttuneeksi.

    Kaiuttimet saa kyllä tarpeeksi kauas seinistä ja kyse on puupintaisista paitsi yksi seinä on betonia, jossa myös ovi aukko
     
  8. karik134

    karik134 Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.10.2008
    Viestejä:
    2 059
    Saadut tykkäykset:
    30
    Tannoy V1 saa hyvin edullisesti amazon.uk:sta, dark walnut värisenä £96 ~115€/pari ja ilmaiset postit super saver deliverylla kun se on fullfilled by amazon-tuote vaikka myyjänä ei ole itse amazon. Osta 3paria ja tee 6.1 kokoonpano yhdellä surround back kaiuttimella jos ostat 7.1-vahvarin tai sitten 5.1 ja myy yksi kaiutin pois tai jätä varalle.
    http://www.amazon.co.uk/gp/product/...&pf_rd_t=101&pf_rd_p=358549767&pf_rd_i=468294
    Olen kuullut V1:n edeltäjää(eli F1:stä) ja omasta mielestä stereokuva F1:ssä ei ollut ihan yhtä hyvä kuin omissa Usher s520:II:ssä.

    Simex 5.0 kaiutinsarja 489€ (+postit) voisi olla myös hyvä. Nuo lattiakaiuttimet on saaneet kehuja useammassa Hifimaailman testissä, mutta nuokin tarvii subin kaveriksi kun eivät kovin alas toista.
    http://hifitalo.fi/verkkokauppa/tuotetiedot.php?p=3222

    Subiksi SVS SB-1000 12" suljettu tai PB-1000 10" refleksi, molemmat maksaa 500€ (+rahti n.50€?) myyjä Lsound.eu
    tai BK xls200-df 10" suljettu 500€ (+postit) myyjä Mareksound

    Vahvariksi esim. Denon avr-1713 5.1ch (n.330€ Suomessa) jos sen ominaisuudet ovat riittävät sulle.
    Kaiutinpiuhaksi 2x2,5mm^2 ofc-kaapelia(oxygen free copper) ja sen hinta on alle 2€/m esim. 25metriä 35€+10€postit http://www.hifikulma.fi/epages/Kaup...SPEAKERCABLE-3/SubProducts/SPEAKERCABLE-3-15m

    Sitten jos tarvitset surround-kaiuttimille seinätelineet niin nämä on suht halvat £29,95 ~37€/pari +ilmaiset postit SSD:llä http://www.amazon.co.uk/B-Tech-BT77...AOHK/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1363457403&sr=8-1
     
    Viimeksi muokattu: 16.03.2013
  9. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Vähän käytetyt Amphion Heliumit vois istua tuohon myös... Itsellä on Dalin Zensor1 ja ei ole niistäkää pahaa sanottavaa...
     
  10. collector

    collector Guest Guest

    Liittynyt:
    11.03.2013
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olen kuunnellut Amphioneita ja ovat yli kirkkaat omaan makuuni. Ja Simexejä en huoli vaikka ilman saisi.

    Jos nyt sit aloittaisi tämän järkevästi eli aloitetaan siitä mikä vahvistin olisi järkevä vaihtoehto. Mieluummin saisi olla 7.1 tai jopa 7.2. Hintaluokkaa se n.400e. Olen itse ajatellut Pioneer 922, mutta mutta, löytyykö parempaa samassa tai halvemmassa hintaluokassa.
     
  11. Regu

    Regu Guest Guest

    Liittynyt:
    15.08.2007
    Viestejä:
    82
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eikös 7.2 verrattuna 7.1 ole kuin ostaisi auton kahdella vararenkaalla.
     
  12. collector

    collector Guest Guest

    Liittynyt:
    11.03.2013
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onhan se kaiketi, mutta olen ajatellut 2 subia järjestelmään
     
  13. Regu

    Regu Guest Guest

    Liittynyt:
    15.08.2007
    Viestejä:
    82
    Saadut tykkäykset:
    0
    7.1 vahvistimeen saa 2 subia kiinni kun jakaa signaalin.
     
  14. collector

    collector Guest Guest

    Liittynyt:
    11.03.2013
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tiedän. Olen kyllä tietoinen kaikista asioista ja harrastanut yli 10v sekä kotilaitteita että autohifiä, mutta on viime aikoina jäänyt niin vähälle että en oikein osaa sanoa mikä nykyään olisi järkevää hankkia, kun tuntuu että kaikki mitä testeistä lukee niin on täyttä paskaa jollei maksa tuhansia.
     
  15. JuccaKo

    JuccaKo Guest Guest

    Liittynyt:
    03.02.2012
    Viestejä:
    64
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itekki kattelin viime kesänä tommosella budjetilla kaiuttimia ja päädyin siihen että ostan käytettynä Wharfen emerald sarjan kierroksen, koska koin saavani rahalle paremman vastineen. (nyt joku sanoo että miksen ostanu blaablaa kaiuttimia). subin budjettia kannattaa venyttää 100e lisää ja ostaa joko SVS tai BK.

    Vahvariksi pioneeri 922 on ilmeisesti käypä peli ja oulussa JJ-hifillä tyrkyttivät sitä ennemmin kun olin ostamassa marantzin sr5005. marantzilta löytyisi nr1403 mutta se ei ole kuin 5.1 ja sitte seuraavat mallit meneekin jo liian kalliiksi budjettiisi. mareksilla näytti olevan tarjouksessa paljon tuohon hintaluokkaan sopivia vahvareita ja en usko että niissä paljon suuria eroja loppupeleissä on.
     
  16. collector

    collector Guest Guest

    Liittynyt:
    11.03.2013
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mun tarvii laittaa tää juttu nyt jäihin ja aloittaa ihan jostain muualta toi homma eli saada se huone ensin sellaseksi että sinne voi mitään edes laittaa. Mutta laitan tonne toisaalle osioihin noita vaihtoehtoja sitten mistä harkita, kun saisin nyt jostain hankittua vanhoja hifi ja hifimaailma lehtiä.