Laihdutus!

Keskustelu osiossa 'Terveys & hyvinvointi' , aloittajana thomas, 11.01.2003.

  1. latexii

    latexii Well-Known Member

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    2 911
    Saadut tykkäykset:
    283
    Jos unohdetaan se mittari niin cooperi polttaa kyllä enempi rasvaa mm. jälkipolton osalta ja tätä se mittari ei tajua. Jos harrastaa vastusharjoittelua (kuntosali) niin tuo mittari kannattaa myös unohtaa. Siinä sama jälkipolttoefekti ja monesti vielä tehokkaampi kuin juoksussa.

    Jälkipolton kannalta on merkittävää, millä tavalla 500 kcal on kulutettu. Yleensä mitä kovempaa on treenannut, sitä nopeampaa on myös treenin jälkeinen energiankulutus. Verrataan kahta harjoitusta toisiinsa eron havainnollistamiseksi. Ensimmäisessä tapauksessa treeni on 10 kilometrin reipas, noin tunnin mittainen juoksulenkki. Toisessa tapauksessa treeninä on samanmittainen kävelylenkki, joka vie noin puolitoista tuntia. Molemmat lenkit kuluttavat suunnilleen saman määrän energiaa, vaikka toinen treeni on kovempi ja toinen pitkäkestoisempi. Juoksulenkki tehostaa kuitenkin kävelyä enemmän treeninjälkeistä kulutusta.


    Mittari toki antaa ihan hyvin suuntaa missä mennään. Alle tunnin mittainen setti on mielestäni vallan pätevä, niin salitreenissä kun lenkkeillessäkin.. Tunnin jälkeen kroppa alkaa korjaamaan jo syntyneitä lihasvaurioita joko ottaen siihen matskut omasta lihaskudoksesta tai siitä "palkkarista". Onhan nuo maratoonaritkin rasvattomia, mutta eipä niillä lihaakaan ole.

    Älkää hyvät immeiset muuttuko laihaläskeiksi ;)
     
  2. scented

    scented Well-Known Member

    Liittynyt:
    22.02.2005
    Viestejä:
    1 411
    Saadut tykkäykset:
    73
    Pelkästään liikkumalla hankala pudottaa painoa, ja varsinkin pitää paino tietyissä lukemissa. Ruokavaliolla iso osuus ihmisen hyvinvoinnissa. Sitä kärsii normiruokaa syödä yllättävänkin paljon ja ei lihoa. Liiat rasvat ja sokerit ensialkuun pois. Rytmittää syömistään hyvällä aamupalalla, päivällisellä, välipalalla, lounaalla ja iltapalalla. Ei anna nälän kasvaa liian suureksi. Itselle passaa hyvin esim peruna ja riisi, keho voi hyvin kun näitä popsii. Pastaakin menee jonkin verran täysjyvällisenä. Hiilihydraattien kylkeen joitain vihanneksia ja lihaa. Leivän päälle ei myöskään kannata hirveästi latoa kamaa, vaan vaikkapa yksi siivu juustoa + kurkkua tai vain vähän margariinia. Kaiken syömisen lisäksi harrastaa itselleen mieluista urheilua muutaman kerran edes viikossa.
     
  3. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    6 884
    Saadut tykkäykset:
    458
    Ihan hyvää tekstiä tullut kyllä laihduttamisen ja liikkumisen osalta.

    Itse en ole oikein koskaan jaksanut ottaa liikkumista vain laihduttamisen kannalta. Toki se on osa sitä. Mutta tärkeämpää liikkumisessa on se, että peruskunto on hyvä. Sen avulla saa pidettyä astmankin kunnossa. Lääkkeitä en ole tarvinut 20 vuoden aikana kuin jokunen vuosi sitten, kun katkaisin jalkani ja olin pari kuukautta sairaslomalla ja puoli vuotta ilman kunnollista hikitreeniä. Silloin peruskunto pääsi laskemaan sen verran huonoksi, että piti alkaa päivittäin käyttämään astmalääkkeitä. Muutenkin huono kunto tuntui ihan järkyttävältä. Vaikea kuvitella, että jaksaisi päivästä toiseen siten, että ei edes portaita jaksa kunnolla kävellä ylös.
    Kyllä liikunta on astmaatikolle paras lääke ja välillä ihmetyttää ne astmaatikot, jotka sanovat, että eivät voi liikkua, koska astma. Oli itselläkin tuon puolen vuoden jälkeen todella vaikea käydä lenkillä, kun piti olla astmalääkkeet mukana, että välillä sai happeakin. Mutta niin se vain siitä viikkojen kuluessa tilanne parani siten, että lääkkeet jäi taas kokonaan pois.
    Varmasti on niitäkin astmaatikkoja, joilla astma on niin paha, että hikiliikkuminen on oikeasti vaikeaa ja jopa vaarallista. Mutta väitän silti, että suurimman osan lääkkeiden käytön saisi ainakin vähennettyä sillä, että he liikkuisivat enemmän.

    Ja hyvä peruskunto ja hapenottokyky on minulle ollut tärkeämpää kuin lihaskunto. Ja sen vuoksi aina vähän tuntuukin siltä, että pitäisi sitä lihaskuntoakin kasvattaa paremmaksi, koska siihen ei niin tule keskityttyä. Välillä on kausia, jolloin käyn enemmän salilla, mutta kun se treeni on sitten muulta treeniltä pois (aika on rajallista) ja se muu treeni on mukavampaa, niin jossain vaiheessa salitreeni sitten jää pois.

    Hiihtäessä jaksaa 20-30 kilsaa keposesti. Kesällä vähintään joka toinen päivä käyn rullahiihtämässä tuon matkan. Talvella normaalissa hiihdossa pienemmästä keskinopeudesta johtuen matkat ovat yleensä lyhyempiä.
    En yleensä juurikaan sykealueita urheilukellosta seuraa harjoituksen yhteydessä. Harjoituksen jälkeen saatan katsoa, että minkä verran on tullut milläkin sykealueella oltua. Sen verran olen oppinut, että pitää aloittaa kevyesti, niin jaksaa sitten pidempään ja korkeammalla sykkeellä. Jos heti alkuun vetää itsensä poikki, niin siitä ei enää oikein kunnolla palaudu.
    Tuon alkulämmittelyn jälkeen yleensä menen aika korkealla sykealueella. Kyllähän se ikävältä tuntuu, kun wassulla menee ylämäkeä ja tuntuu, että kohta kuolee, mutta sitten on hjuva fiilis, kun on päässyt jyrkän mäen päälle ilman kuokkaa.

    Mutta tuohon laihduttamiseen sen verran, että kyllähän se liikunta on se vähemmän tärkeä osa. Ruokavalio pitää saada kuntoon. Muuten liikunnasta ei kauheasti hyötyä sen laihduttamisen kannalta ole. Siis, jos on ihan aloittelija liikkumisenkin suhteen. Toki, jos joka päivä vetää treeniä monta tuntia, niin sitten saa syödä melkein mitä vain.

    Pulla vastaa tunnin kevyttä kävelylenkkiä. Siitäpä voikin miettiä, että kumpi on helpompaa: jättää pulla pois kahvintauolta vai käydä joka ilta tunnin kävelyllä?
    Sen vuoksi liikunnasta ei laihduttamisen kannalta ole niin paljoa hyötyä kuin ruokavalion muuttamisesta. Toki liikunnasta on paljon muuta hyötyä ja sen vuoksi ne kannattaakin molemmat yhdistää. Mutta kun monesti näkee noita keskusteluja, että jos alan kävelemään tunnin päivässä, niin miten nopeasti laihdun jne. Luultavasti et mitenkään nopeasti. Tuosta tulee vielä useasti se käänteinen reaktio, että kun käydään tunnin lenkillä niin otetaan lenkin päälle pieni voileipä yms. Se voi olla ihan terveellistäkin ja hyödyllistä, mutta jos päivällä on edelleen se pulla syöty kahvitauolla, niin se yhdistettynä ylimääräiseen leipään tarkoittaa, että kävelystä ei ole laihdutuksellista hyötyä.

    Liikunnasta vielä, että ainakin itsellä se otti vuosia ja monia eri kokeiluja, että löytyi ne omat lajit, joista tykkää ja joita jaksaa ja haluaa harrastaa. Sen vuoksi suosittelenkin kokeilemaan kaikkea. Itsekin pitkään kävin juoksemassa ja sählyä pelaamassa (joka on kyllä ihan jees) ihan vain kuntoilun vuoksi, vaikka silti tuntui, että jotain parempaa pitäisi keksiä. Hiihtäminen oli sitten se, mikä on se oma juttu. Judon ohella. Tosin tämä korona on ehkä tehnyt ihan hyvän tauon judon kanssa. Jaksaa taas paremmin tatamille sitten joskus, kun lähikontaktia saa taas ottaa. Sinä aikana hiihdän ja hiihdän.
     
  4. latexii

    latexii Well-Known Member

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    2 911
    Saadut tykkäykset:
    283
    Sehän on tasan tarkkaan kiinni siitä että kuluttaa enempi kun on syönyt. Sen miten sen tekee, joko liikkumalla tai syömällä vähemmän on tasantarkkaan jokaisen oma henkilökohtainen asia.

    Pulla vastaa joo tunnin kävelylenkkiä SIINÄ VAIHEESSA kun on ylläpitokalorit jo muualta hommattu. Se että herään ja syön pullan niin ei minun tarvitse liikkua pätkääkään polttaakseni sitä. Jari "boogie" Mustosen ruokavaliossa (bodaus 2003) oli 4 pullaa jokapäivä... Eikä ollut läski kaveri noina vuosina.

    Toki terveellisellä syömisellä saadaan tukea sinne ja tänne. Onhan näitä elämäntapaliikkujia jotka voivat oikeasti syödä aivan helvetisti ja mitä sattuu eikä ne liho. Tämän palstan kohderyhmän huomioiden sitä voi olla vaikea kuvitella eikäpä täältä niitä löydä. Itselläkin on hiton vaikeaa saada hommattua tarpeeksi kaloreita päivän kulutukseen nähden puhtaasta ruuasta.
     
    Viimeksi muokattu: 01.06.2020
    ModeRoottori tykkää tästä.
  5. ModeRoottori

    ModeRoottori Administroottori Ylläpidon jäsen

    Liittynyt:
    27.08.2019
    Viestejä:
    223
    Saadut tykkäykset:
    102
    Vähän kummalliselta näyttää omaan silmään nuo tokaisut, kun laihtumisessa ja lihomisessa on kuitenkin kyse aika yksinkertaisesta asiasta. Tiivistäen: mitä enemmän kuluttaa, sitä enemmän voi syödä tai toisinpäin, mitä enemmän syö ilman liikkumista, sitä enemmän varastoituu. Tämä on helpo(hko)sti muutettavissa matemaattisiksi laskuksi.
    Jos haluaa saavuttaa ns. normaalin kehotyypin, "helpoimmalla" pääsee kun saa kaikki osa-alueet balanssiin, syömisen ja liikkumisen lisäksi myös unen määrän/laadun. Alkoholi kuuluu tietenkin syömisiin, kuten kaikki muukin suun kautta nautittava. Lisäksi mukaan kannattaa ottaa erilaiset stressitekijät ja yleinen stressin minimointi. Dietit pannaan kokonaan.
    Lähtökohtaisesti kuitenkin kannattaa jättää "laihduttaminen" sikseen ja muuttaa elämäntapojaan pysyvästi, joka oikeasti on ainut tapa pitää kroppa kunnossa joutumatta jojottelukierteeseen.

    Voin kertoa omakohtaisesti, että ilman liikuntaa ei suhteellisen terveellisellä ruokavaliolla (kasvisruokavalio kohtuullisilla annoksilla, alkoholia kerran viikossa, herkut ja napostelu minimissä) saa painoa tippumaan, kun päälle lisätään aavistus stressiä tuli helposti jojoteltua painon kanssa.
    Heti kun aloitin salitreenit joka noin toinen päivä (45-60 min treeni, 2-4 kertaa viikossa), suli kaljamaha 6 kuukauden sisään käytännössä samalla ruokavaliolla, mutta nyt ei tarvinnut miettiä syömistä, kun ruoka-aikaan oli aina nälkä. Yhden välipalan taisin lisätä treenipäivälle, jonka yleensä vedin treenin jälkeen rahka/marja/hedelmä-smoothien muodossa. Sittemmin olen ottanut mukaan protskut ja kreatiinin, niin ei tarvitse suunnitella syömisiään niin tarkkaan.
    Ensimmäiset kuukauden seurasin kalorien kulutusta aika tarkasti, mutta kun sain summittaisen fiiliksen siitä mitä syön/kulutan, lopetin touhun. Kunnon nouseminen muutti myös aineenvaihduntaani ihan selkeästi, tarvitsen huomattavasti enemmän vettä ja vatsan toiminta muuttui tasaisemmaksi.

    Pointtini on siis että painoa on vaikea pudottaa yhdellä vippaskonstilla, mutta kun kaikkia osa-alueita muuttaa vähän (ja pysyvästi), saa yleis- ja lihaskunnon aika helposti nousuun sekä polttaa varastorasvat pois huomaamatta. Itseasiassa tuo painon seuraaminen on hiton huono mittari, etenkin ihmiselle joka ei tiedä (suhteellisen tarkkaan) mitä se kertoo.
    Mun paino meni aluksi 3-5 kiloa alas, sitten jämähti kuukausiksi ja lähti uudelleen nousuun. Siitä huolimatta että läski muuttui lihakseksi, mulla oli aika korkea rasvaprosentti ja vaarallista sisäelinrasvaa oli vielä vaikka kuinka. Lisäsin ohjelmaani 2 x viikossa 30 min cardiota lämmittelyksi ja nekin lähti sulamaan.

    Kuluuko kevyellä kävelylenkillä tuollainen reilu 300 kilokaloria?
    Minusta tuntuu että joudun kiskomaan aika kovaa että saan lämmittelyssä (cardio/aerobinen, 30 minuuttia) tuon ~300 täyteen.
     
    Viimeksi muokattu: 01.06.2020
    latexii tykkää tästä.
  6. latexii

    latexii Well-Known Member

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    2 911
    Saadut tykkäykset:
    283
    Tosiaan ihan hyvä pointti tuo stressi, joka nostaa kortisolitasoja jotka on ehkä pahin piilevä painonpudotuksen blokkaaja, jota monikaan ei tiedosta. Itselläni myös liikunta poistaa tuota (mm. työstäkin) aiheutuvaa stressitilaa.

    Olis aika tunkkia allekirjoittaneella tiputella kiloja vaan ruokavaliota säätämällä ja sillä parilla tunnilla liikuntaa -vkossa meiningillä. Nyt tulee liikuntaa 2h vähintään jokapäivä (kiitos koiran) sekä 3-5 salitreeniä vkossa (~22 vuoden ajan). Mutta kuten sanottua, kukin tyylillään ja hyvä että homma edistyy, oli tyyli mitä vaan.
     
    Viimeksi muokattu: 01.06.2020
  7. IlkkaP

    IlkkaP Active Member

    Liittynyt:
    05.01.2002
    Viestejä:
    432
    Saadut tykkäykset:
    84
    Ainakin itselläni ruokavalio merkittävämpi tekijä laihduttamisessa/elämäntapamuutoksessa kuin liikunta. On aika helppo syödä liikaa huonoilla valinnoilla (yhdessä 300 g karkkipussissa on helposti ainakin 1200 kcal), mutta saman määrän kuluttaminen liikunnalla vaatii jo kunnon ponnistusta (reilusti yli 10 km juoksulenkkiä tässä esimerkissä). Toki liikuntaa harrastan, sekä juoksua että kuntosalia, ja molemmat tekevät hyvää keholle.
     
  8. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    6 884
    Saadut tykkäykset:
    458
    Ehkäpä olisin toki voinut hieman tarkemmin aiheesta kirjoittaa, kun näytti sen verran kommenttia saavan. :)

    Sitä tarkoitinkin, että lopulta yhteenlasketut kalorit vaikuttaa. Eikä sillä ole väliä, että liikkuuko 500 kalorin edestä vaiko vähentääkö syömistä saman verran.
    Ja toki se pulla lihottaa vasta sitten, kun se on ylimääräistä energiaa. Mutta käytännössä se on aina. Pulla päivässä terveellisen ruokavalion näkökulmasta ei ole kauhean hyvä asia. Onhan niitäkin, jotka vetävät BigMac-aterian päivässä ja ovat laihoja. Suonissa taitaa tosin kiertää veren sijasta rasvaa. :)

    Mutta, jos ajatellaan sitä lähtötilannetta, että henkilö haluaa pudottaa painoa. Niin vaikka ehdottomasti pitää muuttaa sekä ruokavaliota että lisätä sitä liikuntaakin, niin kyllä ne isoimmat askeleet tehdään sillä ruokavaliolla.
    Tuo pulla oli nyt vain esimerkkinä. Eli, jos on työpäivän aikana tottunut syömään yhden pullan niin jo sen pois jättämällä saa tiputettua saman verran energiaa päivän kokonaisenergiasta kuin saa poltettua tunnin kävelylenkillä. Kun tekee molemmat niin sehän on jo tuplat, ja saa vielä liikunnan hyödyt. :)

    Mutta jos on henkilö, jolla on ylipainoa eikä ole koskaan oikein kunnolla harrastanut liikuntaakaan, niin jo se liikunnan aloittaminen on iso asia ja voi tapahtua ihan pienissä askeleissa, kirjaimellisesti. Joten silloin sen pelkän liikunnan tuoma energian polttaminen ei aluksi juuri vaikuta laihtumiseen. Silloin isompi vaikutus on niillä pois jätetyillä välipaloilla ja muutenkin terveellisemmällä ruokavaliolla. Varsinkin, jos käy siten, että ei mieti sitä ruokavaliota, niin syö sitten heti liikunnan jälkeen, koska on nälkä liikkumisen vuoksi. Se voi olla ihan hyväkin asia, mutta, jos edelleen syö niitä turhia välipaloja, niin kokonaisenergian syöntimäärä vain kasvaa.

    Miten sen ruokavalion/liikkumisen sitten toteuttaakaan, on kunkin laihduttajan oma asia. Tarkoitus oli vain kertoa oma mielipide siitä, että mielestäni painoa saa helpommin pois ruokavalion kuin liikunnan kautta.

    Mutta kuten hyvin tuossa ylhäällä muut kirjoittavatkin niin kokonaisuus pitää saada sellaiseksi, että ruokavalio ja liikunta tukevat toisiaan eikä muutos myöskään saa olla "dieetti", jolla haetaan nopeasti ihmeitä. Jotkut saavat asiat parhaiten aikaiseksi tekemällä pieniä muutoksia ruokavalioonsa ja liikkumiseensa ajan kanssa ja toiset taas haluavat tehdä isoja muutoksia kerralla. Sen vuoksi en itse niin halua ottaa kantaa siihen, millä tavalla kokonaisuus pitäisi rakentaa.

    Itselläkin on monesti paha tapa kovan liikunnan jälkeen napostella. Jos on hiihtänyt reilun 1000 kilokalorin edestä, niin joskus tulee palkittua itseä napostelulla, mikä taas sitten jälkikäteen tuntuu typerältä. Mutta niin sitä vain mies sortuu. :)

    Netistä pikaisesti googletin, että kevyt kävely olisi 200-500 kilokaloria (mielestäni lähempänä alapäätä) ja yksi pulla noin 300 kilokaloria.
     
  9. ModeRoottori

    ModeRoottori Administroottori Ylläpidon jäsen

    Liittynyt:
    27.08.2019
    Viestejä:
    223
    Saadut tykkäykset:
    102
    Juuri tätä "alapäätä" ounastelin itsekin.
    Toki leppoisaa lonnimista ja rivakkaa mutta kiireetöntä kävelyä voi kumpaakin kutsua "kevyeksi kävelyksi", mutta kyllä siinä pitäisi tunnissa pystyä liikkumaan enemmän kuin 5 kilometriä että saa sen pullan poltettua (MuTu).
     
    nepa tykkää tästä.
  10. IlkkaP

    IlkkaP Active Member

    Liittynyt:
    05.01.2002
    Viestejä:
    432
    Saadut tykkäykset:
    84
    Kalorinkulutus juoksussa ja kävelyssä on suunnilleen 1 kcal/kg/km. Jos 80 kg juoksee tai kävelee 10 km, kuluu siis 800 kcal.
     
    ModeRoottori tykkää tästä.
  11. kmruuska

    kmruuska Well-Known Member

    Liittynyt:
    27.10.2009
    Viestejä:
    1 012
    Saadut tykkäykset:
    243
    Juuri näin. Vauhdilla ei ole juuri merkitystä koska tavallisten ihmisten juoksuvauhdeissa ilmanvastuksen vaikutus on vähäinen. Hieman kokeneempi juoksija saattaa kuluttaa juosten jopa vähemmän per kilometri kuin kävellen paremmasta biomekaanisesta tehokkuudesta johtuen.
     
  12. tootsi

    tootsi Runkku Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.11.2005
    Viestejä:
    3 208
    Saadut tykkäykset:
    26
    Nyt on niin mielenkiintoinen väite että löytyykö tälle lähdettä? Sinänsä tämä käy kyllä järkeen.