Laihdutus ja liikkuminen!

Keskustelu osiossa 'Terveys & hyvinvointi' , aloittajana thomas, 11.01.2003.

  1. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 187
    Saadut tykkäykset:
    1 327
    Pitääpä huvikseen päivittää tilannetta.

    Viime talvi ja kevät meni erilaisilla kahvakuulatreeneillä. Voimaa tuli, mutta rasvaa ei lähtenyt.
    Kesän alussa näin ostostv:llä Tapout XT:n mainoksen, mikä pani hieman miettimään, koska olen nuorena harrastanut useampaakin kamppalulajia, joten tuollainen treeni vaikutti ihan mielenkiintoiselta. Ostostv vain teki siitä tietenkin hieman kyseenalaisen.

    Juttelin tapoutista kaverini kanssa ja päätettiin tilata yksi paketti kimpassa, jotta mahdollisen paskan ostoksen vuoksi ei rahallinen vahinko olisi niin paha. Tosin kyllähän tuossa jokin palautusaikakin olisi ollut.
    Mutta treenihän olikin vallan mainio. Sitä kehutaan yleisesti ympäri nettiä, joten senkin vuoksi oli pientä luottamusta ostaa se. Ja jos tekee melkein tunnin treenejä päivittäin, niin tulosta kyllä tulee, vaikka itse treeni ei niin mainio olisi. Mutta onneksi itse tykkäsin. Kaveri ei niinkään, koska potkut ja lyönnit eivät hänelle niin omia olleet, joten tuo paketti jäi sitten enemmän meikän käyttöön. Kesä ja ohjelman 90 treenipäivää menivät ja tuloksia tuli mukavasti. Painoa lähti, rasvaprosentti pieneni, kimmoisuutta tuli lisää ja vaikka painoja ei käytetäkään, vaan kuminauhoja :) , niin myös voimapuolelle tuli lisää. Reidet saivat todella hyvää treeniä. Tuollainen myös on enemmän meikänlaista treenaamista ja vartalo on nyt sellainen mistä itse enemmän tykkäänkin: ei niin voimamiesmäinen, vaan pienellä rasvaprosentilla oleva, notkea, kimmoisa ja nopea.

    Kun sain tuon 90 päivän ohjelman loppuun, ajattelin kokeilla jotain muuta vastaavaa treeniä. Rushfit vaikutti hyvältä ja löysin netistä parin treenin videot, joita kokeilin, jotta ei tule ostettua sikaa säkissä. En kyllä kovin vaikuttunut ollut tuosta, joten annoin sen olla. Netistä löysin tiedon, että Tapout XT 2 on julkaistu. Siinä treenit ovat pidempiä ja rankempia kuin ykkösessä, joten kiinnoistuin heti. Sitä ei kuitenkaan suoraan saa Suomesta tilattua, tai ainakaan en siinä onnistunut. Onneksi jenkeissä asuva kaveri sai hankittua sen sieltä ja lähetti meikälle.

    Nyt olen useamman viikon tehnyt XT 2:sta ja täytyy todeta, että oli hintansa arvoinen. Järkyttävän hyvää koko vartalon treeniä ja rasva palaa. Olen hieman joutunut ohjelmaa muuttamaan, jotta saan mukaan myös muuta liikuntaa, mutta kun järjen kanssa noita treenejä miettii, niin ihan hyvin niistä voi itsekin rakentaa oman ohjelman. Tai vaikka tehdä ihan fiiliksen mukaan kuitenkin siten, että kaikkia eri treenejä tulee kierrätettyä.

    Eli nuo ohjelmat (tapout xt ja tapout xt 2) ovat siis 10-12 erilaista treeniä sisältäviä treeniohjelmia. Mukana tulee kalenteri, josta valitaan kullekin päivälle oma treeni. Ykkönen sopii ihan kenelle tahansa (treenit 30-75 minsaa), mutta kakkonen (treenit 55-80 minsaa) vaatii jo hieman pohjakuntoa. Ykkösen veemäinen puoli on sen ostostvmäisyys. Treenien jälkeen tulee mainosvideoita kavereista, jotka ovat 90 päivässä tiputtaneet 20 kiloa ja hankkineet täydellisen vartalon. Uskoo, ken tahtoo. Onnistuuhan se varmasti, jos joka päivä noudattaa tiukkaa ruokavaliota jne. Itse välillä herkuttelen ja nautin muustakin kuin treenaamisesta. Mutta tehokkaita treenit kuitenkin ovat. Kakkosessa moista kakkaa ei ole.

    Semmoinen tuli vielä mieleen, että piraattina nuo videot olisi varmasti saanut myös, mutta väitän, että jos tuohon hommaan innostuu, kuten meikä, niin nuo molemmat ohjelmat kyllä kokee jokaisen euron/dollarin arvoiseksi.
     
  2. tootsi

    tootsi Runkku Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.11.2005
    Viestejä:
    3 208
    Saadut tykkäykset:
    46
    Tuo tapout olikin uusi juttu meikäläiselle ja katsoin youtubesta pätkiä. Vaikuttaa erittäin hyvältä konseptilta! :eek: Paljon kamppailu-urheilun alkulämpöjen tapaisia juttuja pl. kuminauhajutut.

    Lihasta tuolla kuminauhajumpalla ei käytännössä saa kasvatettua, mutta lihaskunnolle ja aerobiselle aivan huippukuntoilua. Pakko suositella ihan tuon mainospätkän perusteella!

    Edit: Itseasiassa innostuin niin paljon että taitaa lähteä itsellekin tilaukseen. Tuo on saanut eräältä suomalaiselta kovalta hepulta myös suositukset. Kehonrakentaja ja kovanluokan PT.
     
    Viimeksi muokattu: 17.11.2013
  3. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 187
    Saadut tykkäykset:
    1 327
    Itse tykkään siitä, että iso osa liikkeistä on tullut opittua jo aiemmin, kuten myös potkut ja lyönnit, joten tuon sisään on helppo päästä. Voin kuitenkin kuvitella, että jos ei ole tietoa siitä, miten liikkeet pitäisi tehdä, niin alussa menee paljon aikaa pelkästään opetteluun. Potkuille ja lyönneille on oma lyhyt opetusvideo, mutta muuten saa olla tarkkana, että ei tee liikkeitä väärin.


    Ei toki samalla tavalla kuin salilla, mutta noita kuminauhoja on todella jäykkiäkin, joilla saa hauiksen kipeäksi ilman miljoonaa toistoa. Itselläkin on hauis kasvanut, ja sitä useasti unohtuvaa ojentajaa treenataan myös hyvin. Toki myös rasvan lähteminen tuo lihasta paremmin esille.

    Hieno juttu! :)

    Kannattaa muuten heti nakata paketissa olevat kuminauhat pois, jos ne vielä ovat samaa, huonoa laatua. Urheiluliikkeestä olen itse ostanut Casallin medium- ja hard-kuminauhat, jotka toimivat paremmin. Vielä pitäisi ostaa säädettävä kuminauha. Jalkakuminauhoja on myös muutamalla eurolla myynnissä.

    Kakkosessa ei tuota jalkakuminauhaa enää ole ja tilalle on tullut kahvallinen jumppapallo, jonka itse korvasin pienellä kahvakuulalla, kun en kahvapalloa jenkeistä postikulujen vuoksi halunnut. Noita kahvapallojakin saa kyllä suomestakin kaupasta, mutta jostain syystä en ole jaksanut käydä ostamassa. Vähän hankaloittaa treeniä, kun kahvakuulaa ei ihan joka jutussa voi käyttää, kuten tuota palloa.
     
  4. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    Viimeksi muokattu: 17.11.2013
  5. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 187
    Saadut tykkäykset:
    1 327
    Vai, että lisäravinteilla pitäisi laittaa homma kondikseen. :)

    Mutta onhan se hienoa, että on niitäkin, joille kuntoilu ja ravinteet ovat oman keskustelufoorumin arvoisia. Me muut voimme sitten hieman vähempään tyytyä ja jutella dvdplazalla. :)

    Semmoinen pieni juttu tuli mieleen, että kaveria, joka harrastaa esim. karatea kolmesti viikossa (kuten itse ennen) kehutaan, että onpas hieno harrastus ja hieno laji ja on hienoa, kun noin useasti kuntoilet. Sitten, jos tekee esim. tapouttia niin se haukutaan ostostvkuminauhajumpaksi, jolla ei tee mitään.

    Vaikka liikkeet ovat tapoutissa prikulleen samoja kuin kamppailulajeissa, minkä lisäksi treeniä tehdään kuusi kertaa viikossa. Ainoa ero on se, että toista tehdään porukalla salilla ja toista yksin kotona.

    Kysymys siis on se, että millä tavalla tuollainen treenaaminen on huonoa, jos se tuottaa tuloksia? Itse teen tuota paljon mieluummin kuin käyn salilla tai juoksemassa. Ja toki rinnalla voi tehdä muitakin juttuja, kuten sählyä, hiihtoa, rullaluistelua, jnejne.

    Kannattaa kokeilla ennen kuin haukkuu. Sinullakin taitaa kuntoa löytyä, joten kokeileppa tekaista jokin tapout kakkosen treeneistä. Jos tuntuu, että siitä ei mitään hyötyä ole, niin sitten voit ihan perustellusti haukkua sen.

    Se kannattaa muistaa, että eikös se ole parasta, jos jokainen löytää itselleen mukavan kuntoiluharrastuksen? Oli se sitten tapout, sali, zumba tai rivitanssi?
    Välillä vain tuntuu, että salilla tosissaan kulkevat ja jokaisen kalorin ja lisäravinteen laskevat ihmiset eivät muita liikuntamuotoja laske oikeaksi liikunnaksi.
     
  6. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    No kukin tekee tyylillään,mutta eikös ketjun nimi ollut laihdutus??,linkistä mitä laitoin löytyy olennaisimmat jutut laihdutukseen,mitä syö on se pääasia, ei lisäravinteet.

    Pirun tosiasia on sekin että ainoastaan RASKAALLA kuntosalitreenillä saadaan NOPEIMMIN tuloksia aikaiseksi,kunhan ruokavalio on kunnossa.

    Ei kuminauhajumpalla,liikaa nähnyt niitä jumppaajia ja kaikki tuskailevat läskiensä kanssa.....HEH....joku liikunnanohjaajaplanttu iskostanut heidän päähänsä että tuloksia tulee....niin ja loput opittu ostos tv:stä.

    Tottakai muutkin on liikuntaa(no rivitanssia en siihen kyllä laske)

    Ja kyllä,käyn salilla 3 kertaa viikossa,en elvistelemässä uusilla kuteilla ja hikinauhoilla vaan treenaamassa peräsuoli pitkällä :cool:

    Tapuottia 6 kertaa viikossa...Heh...koskas sitä sitten palaudutaan??
     
    Viimeksi muokattu: 18.11.2013
  7. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Mitään lajia, ketään immeistä puolustelematta olen todennut hyväksi myös tuon Tapout jumppajutskan. Sitä tulee tehtyä välipäivinä ihan siitä syystä että se tukee pirun hyvin myös saliharrastusta mm. Syvien vatsalihasten ja hapenottokyvyn myötä. Varsin toimivaksi olen tuon todennut. Suosittelen sitä myös itse.

    Salilla olen käynyt 15 vuotta. Laihdutus on ylipäätään hieman väärä termi kuntoilijalle, koska lihaksia vahvistetaan ja lihashan painaa reilusti enempi kun läski :) eli puhuttakoon rasvanpoltosta. Tapouttia pystyy tosiaan vetämään 6 krt vkossa. Itse parhaimpina päivinä käyn salilla + vedän tapoout + käyn 3 krt koiran kanssa lenkillä.. Toki pitää muistaa levätä myös vastapainoksia ja huolehtia ravinnosta.
     
  8. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    Latexii,missäs välissä tuossa "parhaimpina"päivinä kerkii käydä duunissa?
     
  9. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Parhaimpina päivinä == ei käydä töissä, esim vkoloput. Palvelinasiantuntijana on myös sellainen kiva etu kun etätyö :)
     
  10. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 187
    Saadut tykkäykset:
    1 327
    Totta.

    Miten tuo on "tosiasia"? Jos ajatellaan ylipainoista kaveria, niin eikös hänelle tärkeämpää ole saada kaloreita pois kuin lihaksia? Väittäisin itse, että enemmän tapoutilla palaa tunnissa kaloreita kuin tunnin kuntosalitreenillä ja kroppa saa varmasti monipuolisempaa treeniä kuin salilla itsekseen. Kaikilla ei myöskään ole tarkoitus vain kasvattaa lihaksia. Eikös tuon periaatteen mukaan kaikki muu liikunta kannattaisi lopettaa ja laittaa ihmiset kuntosalille, jos sillä kerran saavuttaa kaiken mahdollisen? Tapout on erittäin aerobista, mitä en itse kyllä vielä ole kuntosalista kuullut.

    Tuo ohjelmahan on vain 90 päivän treeni, ei loppuelämän. Itsekin käytän tapouttia muun liikunnan ohessa.

    Mutta sanonpas vaan edelleen, että kannattaa kokeilla ennen kuin haukkuu. Itsekin olen kokeillut kuntosalia ja se on suoraan sanottuna perseestä. Paskalle haisevia hauiksen esittelijöitä täynnä koko paikka, jos sama asenne sallitaan kuin sinulla on.

    Parhaimmillaanhan kuntosalikin on muun liikunnan ohessa. Aerobinen liikunta ja kuntosali olisi varmasti paras yhdistelmä. Kaikki vain eivät tykkää kaikesta.

    p.s. Ketjun nimi todellakin on laihdutus, mihin tapout kyllä mielestäni sopii ihan siinä, missä muukin liikunta. Jos vain on motivaatiota tehdä kauemminkin kuin vain sen kaksi viikkoa. Nyt kun mietin niin plazalla taisi kyllä olla jokin muukin, paremmin nimetty ketju näille asioille.

    p.p.s. En oikein ymmärrä, että mistä tuommoinen asenne muuta kuin kuntosaliliikuntaa kohtaan tulee? Voisi kuvitella, että liikunta kuin liikunta olisi huippujuttu. Tämä nyt ei sinänsä ole tapoutin puolustamista, vaan kaikenlaisen liikunnan. Kenenkään ei ole pakko tykätä kaikista lajeista, mutta olisi hyvä, jos sen voisi perustella, että miksi jokin laji ei ole hyvä.
     
  11. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    No sali missä minä käyn ei kuulu niiden"hauiksenpullistelijoiden paikkoihin"Ja kuntosalilla "käyminen"niinkuin jotkut sanoo on tosiaankin sitä monella...ei tosissaan tekemistä missä hikikin virtaa.

    Paskanhajuisiiin en ole törmännyt,hikisiin kylläkin.

    Ja kyllä,tehokkain on kuntosali yhdistettynä airobiseen liikuntaan läskien poltossa.Ota myös huomioon se että kun lihasta saadaan lisää niin rasvanpoltto lisääntyy dramaattisesti ylilihavilla(ei sitä yht äkkiä kyllä ison arskan mittoihin jouduta niin että se lihaksen kasvatus suotavaa)äkkilaihtuneita kyllä nähnyt joskus jotka laihduttaneet olemalla syömättä kunnolla,nahat roikku päällä...KAUNISTAKO :eek:

    En muita urheilumuotoja vähättele,ainoastaan tuohon kuminauhajumppaan kommentoin,koska se MINUN MIELESTÄNI on aikas turhaa jos laihtua meinaa.

    Ja tosiaan olen itsekin harrastanut kuntosalia 20vuotta,joskus enemmän joskus vähemmän,pitkiä taukojakin ollut.Mun oma juttu vaan ei ole mikään ohjattu pomppiminen tai muukaan yhteisliikuntalaji,yksilölajeja enimmäkseen.

    Ylikunto on sitten muuten taattu jos treenaa 6 päivänä samoja liikkeitä,voi tulla jo parissa viikossa,kehitys pysähtyy ja laskee kunto alas,tältä lukeneelta herralta kannattaa seurata vinkkejä:http://lihastohtori.wordpress.com/2013/02/27/kroppa_puhki_borg/
     
    Viimeksi muokattu: 19.11.2013
  12. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    Ai jai kun oon kateellinen tuosta etätyöstä...onnistuisipa minullekin etätyönä käydä hoitamassa niille palvelimille ja muillekin sähköt :p
     
  13. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Tässä on nyt paradoksi, koska en ole koskaan nähnyt tai kuullut hyvässä kunnossa olevasta palvelinasiantuntijasta! :D
     
  14. Käikäle

    Käikäle Guest Guest

    Liittynyt:
    14.03.2001
    Viestejä:
    992
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ihan kuin tuota tapout:ia olisi ollut tarjolla Cittarin alelaarissa. Itse en kamppailulajeista perusta mutta itse treenit näyttää mainosten perusteella ihan mielenkiintoisilta. Ihan kiva tuota olisi kokeilla jos saisi jostain levyt lainaan.
     
  15. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
  16. Maky

    Maky Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.04.2000
    Viestejä:
    871
    Saadut tykkäykset:
    14
  17. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    No pakkiksen jengi on suurimmaksi osaksi "märkäkorvia"junioreita jotka luulevat tietävänsä kaikki,tutkimuksia kyllä jutussa heitetty....mutta jenkkijuttuja joista monet maksettuja tutkimuksia.

    Ja vanhentunutta tietoakin linkattu juttuun Joka kirjoitettu 2010....hmm.
     
    Viimeksi muokattu: 26.11.2013
  18. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Jipii! Ilon kautta. Muistakaa, että stressaantuminen lisää ikävien hormoonien ja kemikaalien eritystä elimistöön, ja se puolestaan lukitsee läskit paikalleen, hidastaen rasvanpolttoa. Lopeta stressaantuminen niin paino putoaa kuin itsekseen. Nuku riittävästi, koska univaje tekee samat temput eli estää rasvan palamista. Etsi itsellesi sopiva dieetti/elämäntapamuutos. Minä olen sen vihdoin löytänyt.

    Talven läskintappokausi on taas käynnistynyt ja nyt otin Isot Aseet käyttöön, kun kerran ne naistenlehtien perinteiset dieetit eivät minuun tepsi. Tarvitaan aseet, jotka tepsivät nimenomaan minuun. Maailman kaikki muut dieetit tepsivät "terveeseen ylipainoiseen", jonka metabolia on normaali. Minä tarvitsen Mutanteille suunnitellun menetelmän, ja sen ainoa mahdollinen suunnittelija istuu juuri tässä, rapisuttamassa näppäimistöä tästä asiasta. Suunnittelumetodini on yritys-erehdys-kiroilu ja se perustuu kokeile ja katso mitä tapahtuu -menetelmään koe-eläinten avulla. Koe-eläimenä käytän itseäni, koska muita otuksia ei ole näkösällä.

    Päätin tarkoituksella aloittaa dieettini 1.1.2014, jotta asia olisi helppo muistaa ja saisi nätit käppyrät piirrettyä. Siispä toimeen:

    Vuoden vaihduttua aloin katsella putkeen tv-ohjelmia, nimittäin kesällä lähetetyt ja talteen pannut kaksi kautta (10. ja 11.) Suurin Pudottaja -sarjaa, ja sarjaa seuraamalla meni muutama päivä mukavasti hyvässä hengessä.

    Minun dieettini eroaa sarjan esittämästä ankarasta dieetistä siinä, että minä EN mene punttisalille tuntikausiksi päivittäin. EN lähde juoksemaan maratoneja tai edes postilaatikolle asti. EN tee yhtikäs mitään liikuntaa, jota pitäisi mukamas tehdä joka päivä tuntien ajan. Ulos en nokkaani työnnä niin kauan kun talvi vallitsee. Kaverin autokyydillä kaupassa käyn, ja ellei kaveria ole tarjolla, fillarilla köröttelen kerran kahdessa viikossa tai jotain. Mutta ei edes tarvitse fillaroida kauppaan, koska pakastimeni on pullollaan possua+nautaa+kalaa+kanaa+marjoja+vihanneksia+muuta. Myös karkkia on ostettu valmiiksi 2 muovikassillista eli useita kiloja. Vasta 1.5.2014 aion palata ulkoliikunnan pariin.

    Lihaksien virkistämiseksi nostelen parin minuutin ajan käsipainoa silloin tällöin, yritän punnertaa tai jotain muuta pientä, jahka saan inspiraation. Inspiraatio saapunee helmikuussa, sitä odotellessa poistan läskiä arkisella olemisella ja kämpän sisällä eestaas tepastelemalla. Pääasia että tekee jotain pientä liikuntaa eikä jää makaamaan/istumaan. Faktahan on, että riippumatta syökö liikaa vai liian vähän, lihakset "menettää passiivisuudella", ja "säilyttää aktiivisuudella". Ravinnon määrä ei siihen vaikuta, vaan lihasten säännöllinen kiusaaminen ylläpitää lihaksia.

    Liikuntakäytökseni on vakio, eli talvet imitoin karhua ja kesällä päästäistä, tai siihen tyyliin. Joten talvisin tehtävä laihtuminen EI voi perustua liikunnan lisäämiseen, vaan ravintotottumusten muuttamiseen. Pitää lopettaa syöminen, noin lyhyesti ja ilkeästi sanottuna. Ja minähän lopetin. Siispä nyt laihdun. Mutta eipäs mennä asioiden edelle, aloitetaan alusta:



    Liitekuvan käppyrästä voi nähdä miten tammikuu on sujunut erilaisten dieettikokeilujen kanssa.

    Metodi 1: Syö kerran viikossa yhtenä päivänä 4000 kcal ja ole loput 6 päivää 500 kcal kidutusmoodissa. Päivää kohti tulee 1000 kcal.

    Aloitin vuoden ekana päivänä luonnollisesti niistä 500 kcal laihdutuspäivistä, koska olin syönyt joka päivä viime vuoden lopulla. En kuitenkaan jaksanut suunniteltua kuutta päivää nitkutella nälässä, joten syöntipäivä saapui hieman liian varhain. Ei se mitään. Syöntipäivän jälkeen jatkoin taas 500 kcal dieettiä. Taaskaan en jaksanut kuutta päivää kituuttaa, ja syöntipäivä piti jälleen tehdä ennenaikaisesti.

    Toisen syöntipäivän pahin virhe oli se, että SÖIN LIIAN VÄHÄN. Jäi karmea onttouden olotila seuraavaksi päiväksi, ja oli pakko syödä lisää, eli dieettipäivä muuttuikin luvattomaksi syöntipäiväksi. Ja sitten innostuin syömään seuraavankin päivän, ja seuraavan ja niin edelleen.

    Piti viheltää peli poikki. Samalla kun mässäsin pullaa ja muuta safkaa, aloin onneksi suunnitella toisenlaista dieettiä, koska Metodi 1 ei näemmä olekaan minulle sopiva.

    Metodi 1 epäonnistuu väistämättä siksi, koska 7 päivää viikossa useita kertoja päivässä pitää punnita kaikki mitä syö, ja ajatus pyörii 24 tuntia vuorokaudessa syömisen ja grammojen parissa. Useita dieettipäiviä kuluu pelkästään seuraavan syömispäivän odotteluun ja mässäilystä haaveilemiseen. Elämä on kurjaa. Ei tällaista sadismia kannata jatkaa. Retkahtaminen mässäämiseen on erittäin todennäköistä, ja metaboliahäirikkömutanteilla, kuten minä, 100% varmaa.

    Pohdintojeni avuksi opiskelin Brad Pilon - Eat Stop Eat -menetelmää ja kehitin sen pohjalle oman dieettini, jossa punttisalisysteemit yms. bodailu heitetään ikkunasta (Eat Stop Eat -metodiin kuuluu aktiivinen lihastreeni, jota ilman metodi ei ole virallinen). Lisäksi kyseisen menetelmän 24 tuntia kestävä syömättömyys 1 tai 2 kertaa viikon aikana on aivan lapsellista touhua minulle. Bodareille yksi pelottava 24 tunnin paastohetki viikossa voi olla erikoinenkin ja vaativa tilanne, mutta minuun tuollainen mamoilu ei tepsi lainkaan. Tarvitsen rajumpaa paastoa, että elimistöni oikeasti alkaisi polttaa rasvaa.



    Siispä tuli keksittyä lopullinen läpimurto ja innovaatio:

    Metodi 0+0+3000: Syö syöntipäivänä 3000 kcal ja ole sen jälkeen kaksi päivää 0 kcal paastolla. Päivää kohti tulee keskiarvoksi 1000 kcal. Paastovaiheen pituudeksi tulee noin 60 tuntia yhtäjaksoisesti ilman kalorin kaloria.

    Tämä metodi on veret seisauttavan euforinen ihmepläjäys. Avaa kokonaan uuden maailman. Minulle ainakin. Toimii idioottivarmasti. Ja olotila on upea. Ja tuloksia syntyy. Ja saa mässäillä tarpeeksi usein! Eikä makuaisti turru kuoliaaksi, kuten tapahtuu päiväkausia kestävässä jatkuvassa namun ahtamisessa.

    Siispä nyt voinkin sanoa, että tämä ei ole mikään talvidieetti, vaan tällä kaavalla aion jatkaa kesät talvet hautaan saakka, koska tämä on niin helppo ja toimintavarma. Ellen sitten keksi vieläkin parempaa painonhallintametodia. Toistaiseksi tämä on paras ja tällä edetään.

    Listaan ylivertaiset edut, joita olen kokenut tällä kehittämälläni dieetillä, joita en ole millään muulla dieetillä saavuttanut:

    - JOKAINEN syöntipäivä on "JUHLAPÄIVÄ". Saa syödä kolmen vuorokauden välein mitä mieleen tulee, myös karkkia tai ihan mitä haluaa, kunhan pysytään sovitun kalorimäärän puitteissa. Kalorimäärä pitää jokaisen omakohtaisesti etsiä kokeilemalla. Ekana syöntipäivänä soin 2950 kcal ja toisena syöntipäivänä 3 vrk myöhemmin söin 3589 kcal. Etsin sitä kaloriarvoa, jolla laihtuminen olisi toivotunkaltaista. Ei liian nopeaa eikä liian hidasta. Joka tapauksessa kahden päivän paaston jälkeen on suoranaista juhlaa käydä näkkärin+juuston sekä viinikumien kimppuun. Pienet monenlaiset ruoka-annokset maistuvat hyvältä. Mieluummin 20 erilaista makuelämystä päivässä, kuin monta litraa pelkkää samaa jäätelöä naamaan. Olen oppinut pienentämään annokset ja moninkertaistamaan tuotevalikoiman, joten ruokailupäivä tarjoaa useita makuelämyksiä, jokainen niistä tuntuu juhlalliselta ja tuoreelta ja erilaiselta. Syön kolmen päivän monenlaiset sapuskat yhden päivän aikana, annoskoot pienentäen. Aiemmin vedin samaa yhtä ruokaa kilokaupalla päivässä, se maistui puulta.

    - Joutuu laskemaan kaloreita ja punnitsemaan safkansa vain 121 päivänä vuodessa. Loput 244 päivää vuodesta ei tarvitse ajatella sekuntiakaan mitään syömiseen liittyvää. Ja mikäli oppii jonkun vakion syömisrutiinin, voi lopettaa kalorien laskemisen kokonaan.

    - Ensimmäinen paastopäivä on vaivaton, helppo, iloinen. Olo on ylipirteä, skarppi, eikä ole nälkä lainkaan. Tai ehkä hetken ajan jossain vaiheessa nälkäfiilis vilahtaa, mutta se katoaa pois ja sen jälkeen nälkä ei vaivaa. Keho alkaa pakostakin polttaa rasvaa kun maha on tyhjä 55...60 tuntia putkeen. Voi käyttää kaiken valveaikansa miten lystää. Sekuntiakaan aikaa ei kulu sapuskan pohtimiseen tai tekemiseen tai syömiseen.

    - Toinen paastopäivä on neutraali. Ei ole nälkä vieläkään, mutta alkaa jo hieman haaveilla huomisesta mässäämisestä, joten tämä kakkospaastopäivä kannattaa käyttää syöntipäivän ruokalistan teoreettiseen laskemiseen, ettei syöntipäivänä tarvitse käyttää aikaa suunnitteluun. Syöntipäivänä sitten vain toteutetaan ennalta suunniteltu juhlava monipuolinen syöntiohjelma.

    - Ei ilmaannu dieettarin ödeemaa. Perinteisissä vähäkalorisissa dieeteissä paino aika-ajoin jumittuu aloilleen päiväkausiksi, mikä tuppaa masentamaan dieettaajan mieltä. Jumituksen aikanakin rasva kyllä tietysti palaa. Keho orpona rasvakaverin katoamisesta alkaa kerätä vettä kuihtuvien rasvasolujen tuottamaan tyhjiöön ja paino vakioituu. Ödeema tyypillisesti laukaistaan pois mässäämällä reilummin safkaa, mutta operaatio kaikkineen on stressitasoa nostava ja henkisesti tällainen painon jumitus/takapakki lisää stressiä, joka puolestaan hidastaa laihtumista, joka lisää stressiä... Onneksi jumivaihetta eli ödeemaa ei ilmaannu 0+0+3000 -dieetin aikana, kuten toivottavasti käppyräni ajan kanssa näyttää kun viikot ja kuukaudet etenevät. Aiempien vuosien dieettini kariutuivat monenkirjaviin henkisiin stressaantumisiin, joita mm. ödeema aiheutti. Minä ainakin olen yliherkkä henkisille esteille, koska olen kroonisesti masentunut, ja luovutan välittömästi ensimmäisen minimaalisen esteen nähtyäni.

    - Ei palele. Perinteisissä vähäkalorisissa dieeteissä elää jatkuvassa palelemisen tilassa. Tai ainakin minulla varpaat ja sormet palelivat kroonisesti dieetin aikana. Joka ikinen vuosi olen laihduttanut, joten kokemukseni ovat faktoja, kyllä palelsi, perkele. Erittäin ärsyttävä ominaisuus. Olen odotellut, että koska se paleleminen nyt jälleen alkaisi, mutta tammikuussa ei ainakaan ole palellut. Ehkä palelu saapuu helmikuussa, tai sitten ei koskaan. Näemmä minua ei palele pätkän vertaa tämän 0+0+3000 -dieetin aikana. Sormet ovat oikein lämpöisiä vaikka ne viuhtovat näppiksellä niin, että äänivalli rikkoutuu. Muilla dieettikokeiluilla jopa koko keho alkoi täristä vilunväreitä ja piti pukea ylle paljon vaatteita, siis sisällä asunnossa, kävellä laskettelurukkaset käsissä. Hyi helvetti. Miksi sellaisia paskoja paleludieettejä joku on edes keksinyt? Miksei kukaan ole minulle aiemmin kertonut, että 0+0+3000 -dieetin aikana EI OLE MITÄÄN ONGELMIA. On pelkästään hyviä elämyksiä toisensa perään. Pelkkää onnistumista.



    Alla viimeisimmän syöntipäiväni (26.1.2014 sunnuntai) ruokalista ilman grammatietoja. Taulukkolaskentaan luonnollisesti ladon punnitut grammat 0,01 g tarkkuudella:

    Aamiainen:
    - 4 erilaisen proteiinipatukan puolikkaat makutestiin tuoreella makuaistilla.
    - 140 g Kinkkusandwich Atria.
    - 4 pyöreää ruisnäkkileipää, Oivariinia, ja leipien päälle:
    - Juustot, pala kutakin: Appenzeller, Gruyere, Le Rustique Herzhaft-Cremig, Belcavo.
    - Toffee Tarjoustalo Morbidelle.
    - Sugarland Peach Loops.
    - Sugarland Apple Loops.
    - Sugarland Sour Worms.
    - Teetä 2 lasia.

    Päivällinen:
    - 100 g mustikoita.
    - 35 g vehnäleseitä.
    - 35 g Vanilja-prodepulveria ylläolevien kera.
    - Tonnikala- sekä raejuustopurkit. Pääosa öljystä kaadetaan pois.
    - Teetä 2 lasia.

    Illallinen:
    - Plaice Fillets LIDL paneroitu punakampelafile.
    - Oivariini ja auringonkukkaöljy.
    - Sipulia, HerneMaissiPaprikaa.
    - Sugarland Peach Loops.
    - Vettä ja vissyä.

    = 3589 kcal yhteensä. 218 + 133 + 379 grammaa Prot + Rasva + HH. Tekee 1196 kcal päivää kohti.

    Syömisessä olennaista on, minun päätelmieni mukaan, että syö vähintään 210 g proteiinia syöntipäivänä, jotta sitä riittäisi tavallaan 70 g per päivä kolmen päivän jaksolle. Enemmänkin voi proteiinia syödä syöntipäivänä, 300 g vaikkapa, mutta sitten pitää karsia pois rasvaa ja/tai sokeria, ettei kalorimäärä nouse liian suureksi.

    Paastopäivinä, kuten toki syöntipäivänäkin, pitää juoda tarpeeksi vettä tai muuta nestettä, tietysti kaloritonta paastopäivisin.



    Aloitin pari päivää sitten kreatiinitankkauksen, vedän myös paastopäivinä kreatiinia, tankkausvaiheen jälkeenkin. Vaaka ei toistaiseksi näytä (kehon) pöhöttymisen merkkejä, mutta laihdutuskäyrä saattaa ottaa takapakkia nesteen kertymisen vuoksi, mutta läskiähän se kertyminen ei siis ole, vaan vettä lihaksissa ja muuallakin.

    Kreatiinilla haen sitä, että voimataso pysyisi korkeampana "vesiturvonneilla" lihaksilla, jotta jaksaisi nostella punttia entiseen malliin, vaikka onkin laihdutuskuuri käynnissä. Toistaiseksi voimatasossa ei ole tapahtunut mitään alenemista. Päinvastoin, jos alan enemmänkin innostua lihastreenistä, voimataso takuuvarmasti nousee entisestään, vaikka siis nyt elellään rajuilla miinuskaloreilla.



    Ero Atkins-dieettikokeiluun on valtava! Atkinsin aikana lihasvoima oli surkea, jaksaminen lähes nollassa, olo masentunut ja tylsä. Atkinsin ainoa etu oli se, että nälkäfiilis pysyi poissa jotenkuten, eli ei tehnyt mieli mässäillä karkkia.

    0+0+3000 -dieetilläni olotila on parempi kuin millään muulla dieetillä. Jaksaminen on normaali tai jopa parempi kuin tavallisessa 365 päivää vuodessa syömisessä. Ja dieetin aikanakin siis saa mässätä sitä pullaa jos haluaa, mutta määrää pitää hillitä, että pysytään sovituissa kalorirajoissa.

    0+0+3000 -dieetilläni olotila on parempi kuin über-mässäämiskuukausina! Loputon pullan ja namun mättäminen naamaan viikko toisensa perään menettää hupinsa, se muuttuu työksi, huumeeksi, joka ei tuota enää mitään iloa, ei mitään makuelämyksiä. Samat hillopitkot ja viinikumit suusta alas päivästä toiseen ei enää lopulta ole hauskaa. Henkisesti olotila on surkea, fyysinen jaksaminenkin alkaa tökkiä tauottoman sokerihumalan sumentamana.

    Siis tämä 0+0+3000 -ruokailutyyli on aivan sairas! Mielipuolinen! Suorastaan Lain Vastainen? Vointi on mystisen mainio, voimataso fysiikan lakien vastaisen hyvä, mieli epätodellisen iloinen, eikä ole mitään haittavaikutuksia huomattu. Eikä niitä tule, koska vuosikymmenten aikaiset paastotutkimukset kertovat, että paastoaminen on terveyttä edistävä tapahtuma. Ja kun paastoaa pätkittäin, niin toimintakykykin pysyy yllä, eli liikuntasuoritteet eivät muutu geriatrisiksi/zombologisiksi.



    Huom: Paastoaminen pitää lopettaa kun tavoitepaino on saavutettu, koska jos elimistössä ei ole riittävästi varastorasvoja mistä energiaa ottaa, niin rasvojen loputtua ruvetaan polttamaan lihaksia, että sydän ja aivot ja muut elimet pysyvät toiminnassa. Paasto sopii parhaiten ylipainoisille. Anorektikko kuolee paastoon.



    Vessakäynnit numero kakkosen osalta tapahtuvat syömispäivän lopussa ja mahdollisesti myös ekan paastopäivän aikana. Tokan paastopäivän kuluessa ei ole asiaa vessaan muuten kuin lorottelupuuhiin. Saapi Musta Aukko täten levätä 1 tai 2 päivää ja parannella haavojaan.



    Nukkuminen muuttuu. Pääsee nauttimaan kahdenlaisesta nukkumisesta. Sikeästä hirren raahaamisesta sekä kepeästä koiranunesta:
    - Syöntipäivän seurauksena nukkuu normaalisti eli syvästi ja sikeästi ja rennosti. Jos syö liikaa sokeria tai jotain huonosti sulavaa, voi olo olla krapulainen seuraavana päivänä herätessä, mutta se kankeus poistuu dieettipäivän kuluessa.
    - Dieettipäivän perään nukkuu vähemmän, herää omituisen varhain ilman herätyskelloakin. Tunnin tai enemmänkin uniaika voi lyhentyä normaalista. Lisäksi nukkuu huonommin, jotenkin koiranunta. Herää herkästi monta kertaa unten aikana, mutta nukahtaa toki heti uudelleen. Ainakin alkuvaiheessa näin käy kun ei ole tottunut uuteen dieettiin. Pidemmän päälle tilanne ehkä normalisoituu, en tiedä vielä. Minä ainakaan en enää ole yhtä herkästi heräilevä kuin alussa, mutta uniaika on silti lyhyt paastopäivän jälkeen. Oikeastaan on mukavaa, että herää automaattisesti jo ennen herätyskelloa. Olo on salamannopeasti virkeä, eikä ole tyypillistä sokerimässäämisen jälkeistä hitautta ja kankeutta ja tajunnan vajavaisuutta. Näitä skarppeja pikaheräämisiä lyhentyneine unineen on kaksi kappaletta peräkkäin. Olen erittäin iloinen, että saan vuoteen mahtumaan noin 244 kpl pikaherätyksiä salamannopeine toimintakykyineen. Uusi kokemus minulle aamukankealle, tervetullut parannus! Vain 121 kertaa vuodessa kompuroidaan sängystä ylös laahustaen zombina ja kolhitaan polvilla ja olkapäillä oven karmeja ja käsikopelolla etsitään vessan oven kahvaa kun aivot eivät ole vielä heränneet ja silmät ovat umpeen rähmääntyneet. Tätä oli 365 päivää vuodessa minulla ennen.



    Miksi juuri 0+0+3000? Miksei 0+2000 tai 0+0+0+4000 tai jokin muu variantti? Siksi, koska 2 paastopäivää on (minulle) täydellinen ideaali, napakymppi. Useampi paastopäivä putkeen alkaisi olla henkistä kidutusta, koska joutuisi odottamaan mässäämistä liian pitkään. Kehohan ei paaston aikana kaipaa mitään, mutta mieli himoaa namua (ei vielä ekana paastopäivänä, mutta sen jälkeen kyllä). Menetelmässäni on "vain yksi" ikävämpi eli neutraali päivä, ja sen kyllä jaksaa vaikka päällään seisten, koska tietää seuraavana päivänä viinikumien tms. herkun odottavan pureksimistaan.

    Haittapuoli menetelmässäni on "kuusipäiväinen viikko" eli koko elämä pyörii kolmen päivän pituisen syklin ympärillä, ja viikko onkin minun tapauksessani nyt 6 päivän pituinen. En voi liittyä "perjantailounastelijoiden" ryhmään tai muuhunkaan viikottaiseen syöntirutiiniin, koska syömispäiväni eivät satu yksiin viikonpäivien kanssa. Mutta koska en muutenkaan ole liittynyt mihinkään ryhmiin, vaan elän omien varpaitteni kanssa sopusuhtaista ryhmäeloa, niin tämä hassu kuusipäiväviikko sopii minulle. Ja varpailleni. Siellä ne iloisesti vilkuttavat minulle kun aivo käskee varpaita heilumaan.

    En ole vuosikymmeniin kyennyt luopumaan viinikumeista tai hillopullasta, eikä näin ollen ole tarvettakaan. Voin pudottaa painoa suunnitellut 20 kiloa JA SYÖDÄ PULLAA+NAMUA. Haistatan paskat niille nihilisteille, jotka paasaavat valheita, että pitäisi mukamas luopua karkeista laihtuakseen. Minä aion vetää namua nyt ja jatkossakin. Ja kun kesä koittaa, niin saapi nihilisti idunpurija-dieettiopettaja tulla viivalle fillarinsa kanssa, katsotaan kumpiko polkee ylämäet nopeammin. Elän kesät himokuntoillen, jotta voin talvet lorvia leffoja katsellen. Namua mussuttaen. LAIHTUEN.



    Rahat loppuivat?
    Mikä oli lisäsyy dieettini aloittamiseen? Raha. Söin viime kesästä alkaen uuden luottokorttini tappiin. Karkkia ja pullaa kuukausitolkulla putkeen. Oli pakko lopettaa mässäys kun loppui rahat eli kyseinen kortti on käytetty loppuun. Kolme luottokorttia on syöty jumiin. En taida enää ottaa uusia kortteja, vaarallisia ovat.

    Kun syö vain 33% päivistä vuodessa, kuluttaa myös rahaa ruokaan 33% entisestä! Pitkällä tähtäimellä tämä niukka uusi syömiskulttuurini mahdollistaa luottovelkojeni lyhentämisen, toivon niin.
     

    Liitetyt tiedostot:

    Viimeksi muokattu: 31.01.2014
  19. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Itsellä toimi hyvin pätkäpaasto.. Eli 8-tunnin aikana syötiin päivän kalorit.. Päivän viimeinen ateria klo 22.00 ja ensimmäinen klo 14.00. karppaus ja vhh ei taas toiminut ollenkaan itselläni.. Tämä johtuu päivän aktiviteeteistä, sillä salilla tulee käytyä 5krt vkossa ja koiran kanssa lenkillä 2-3krt pvä. Rasvassa on tosin se hyvä puoli että sitä ei voi syödä liikaa... Minua taas ei kiinnosta paskan vertaa painon pudotus, ainoastaan rasvanpoltto.

    MUTTA TSEMPPIVÄ DVBG YLLÄOLEVAAN !
     
    Viimeksi muokattu: 28.01.2014
  20. Dragon/

    Dragon/ Guest Guest

    Liittynyt:
    24.01.2009
    Viestejä:
    1 329
    Saadut tykkäykset:
    15
    En ymmärrä, paastotaan että laihtuu :)

    Onko tavoitteena todellakin _painon_ pudottaminen lihasten kustannuksella :):eek: