http://www.hifitalo.com/elementit/peerless/830952.pdf http://www.usspeaker.com/lab12-1.htm Kaverille olisi tarkotus saada bassoa kämppään musiikin kuunteluun ja leffoille. Kaksi 12 tuumaista olisi tarkoitus kahteen noin 100 litraiseen refleksi pyttyyn. Äänenpainetta olisi tarkoitus saada aikaan paljon. Kuuntelutila on noin 20 neliötä, mutta se aukeaa muihin huoneisiin. Lab 12 kestää tehoa enemmän ja se on melkein 4 kiloa painavampi kuin xxls 12. X-maxia löytyy molemmista 13 milliä. Molemmat ovat varmasti laatupelejä, mutta kumman itse valitsisitte??
Harkitsen itse myös vakavasti ko. elementtiä subbareiden rakentamiseen. Itsellä tarkoitus tehdä 100 litraiset ja viritys ~20hz. Elementtiä saanee aika edukkaasti täältä http://uraltone.com/kauppa/product_...89-2dB.html&XTCsid=okf0hl98ihdpate9su245q3sk5 Vanhemmassa Monolithissa on lähes sama elementti hiukan modattuna, nykyisessä taitaa olla täysin tehdasmalli. Zipmanin testeissä Monolithissa on hiukan korkeammat säröt yläbassoilla verrattuna Peerlessiin. Alemmilla bassoilla taasen Peerless ottaa selkää Labilta säröjen suhteen. Jos on tarkoitus tehdä vain matalaäänitoistin (alle 50hz), on LAB12 varmaankin ääneltään säröttömämpi. Itse Monolithin joskus omistaneena voin sanoa, että se oli kyllä aika napakka ja puhdas alimmilla taajuuksilla. Yläbassoissa oli jotain pientä kumua ja laiskuutta, Peerless voittaa yläbassoilla. Itse ajattelin lähteä kokeilemaan noita LAB12:sia.
Hyviä huomioita.. Toi yläbassojen kumu ja laiskuus ei khyll kuulosta kovin hyvältä ton Lab 12 kohalla. No tätä täytyy miettiä vielä!
Pitää vaan muistaa, että se vanhemman mallisen Monolithin elementti oli modattu. Monolihtin pienehkö ryhmäviive johtuu ylipäästösuotimen puuttumisesta, mutta ehkä myös matalemmasta elementin FS-arvosta, mitä tuolla tehdasmallisella LAB12:lla on. Liekö kartiossa enemmän massaa modatussa mallissa. Tällä on ehkä haettu suoraa kotelovastetta ja herkkyyttä matalimpia myöten, mutta ylempien bassojen kustannuksella. Täällä ei varmaan kukaan ole tehnyt DIY-subbaria tuosta labista? Ei se varmaan mikään huono elementti ole. Nätin vasteen se antaa 100L ja ~20 hertsiin viritetyssä kotelossa.
Niin sää puhuit tosta modatusta mallista.. Sisälukutaito kunniaan Mä oisin khyll kans pikkusen kallistumassa tohon Lab 12 elementtiin. Onhan se jytkymmin ainkai tehty ku toi peerlesi. Vaikka eihän se äänenlaatuun tietysti vaikuta
Ulkoisesti LAB12 on hiukan tukevamman oloinen, myös puhekela on Peerlessiä isompi. Simuloinnin mukaan molemmat elementit ovat lähes identtisiä monessa asiassa. LABin ryhmäviive on tosin karvan isompi viritystaajuuden ympäristössä, kuin Peerlessin (molemmat simuloin 100L ja 21.5hz virityksellä). Käytännössä eroja varmaankin on. LABin isompi puhekela saattaa sietää enemmän tehoja kompressoitumatta ja vähemmällä säröllä. Säröistä tai kompressiosta kuitenkin vaikea spekuloida mitään ilman käytännön mittauksia. LAB12 on vahvistimelle helppo kuorma. Ko. kotelossa ohmit tippuu simuloinnin mukaan minimissään hiukan alla 6:een (Peerless ~3ohm). Toisaalta impedanssi ja vaihekulman muutokset on LABissa hiukan voimakkaampaa kuin Peerlessissä. Kaksin kappalein herkkyyttä toki alkaa löytyä sen verran, että tuskin pienemmälläkään vahvistimella tekee vaikeata tuottaa kohtalaisia äänenpaineita. Itseä houkuttaa vain mahdollisimman puhdas matalien toisto. Herkkyys ja puhdas, 20hz toistuva sointi ei välttämättä synny pienellä kotelolla ja elementillä.
No mä viel yhen kysyn.. Jos nyt ostoslistalla ois kaksi elementtiä, ni onko mitään järkeä tehdä toisesta suljettua musaa varten ja toisesta refleksiä leffoille? Leffoilla ois hyvä, jos vois pitää molempia päällä yhtäaikaa.
Joo aattellin, että siinä säätäisi sen 50 litraa kotelon koossa.. Mutta kyllähän nyt omakotitaloon saa sata litraset pötikät mahtua! Eli mää suosittelen sille mun kaverille noita Lab 12 elementtejä.