Laajakaistaa kotiteatteriksi

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana Jaakko80, 27.04.2012.

  1. Jaakko80

    Jaakko80 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    07.01.2009
    Viestejä:
    24
    Saadut tykkäykset:
    0
    Moro vaan kaikille!

    Eli takaraivossa kytenyt ajatus jo jonkin aikaa rakennella kotiteatteriin uudet kaiuttimet ja jostain kumman syystä tuo ajatus 5 x laajakaista kaiuttimista vaan viehättää.

    Ensimmäiseksi katselin noita Cyburgs Needlejä mikä sopisi ainakin lompsalle todella mukavasti mutta keskikaiuttimeksi tuollaista koteloa tai edes vastaavaa taitaa olla hankalaa tehdä.
    Ainakaan niin että siitä tulisi edes jotenkin järkevän näköinen.
    Nuo Needlen ohjeet näkyi olevan suunniteltu W3-871s elementille, soveltuuko siihen tuo nykyään myytävä W3-871sc elementti ilman mitään kotelomuutoksia?
    Mielessä kävi myös kokeilla Mark Audion Alpair 6:sta tuollaiseen Needle koteloon... Ilmeisesti ainakin jossain päin maailmaa niitä tehtykin.

    Tuleeko kellään mieleen muita ehdotuksia tai löytyykö kokemuksia noista Alpair elementeistä.
     
    Viimeksi muokattu: 27.04.2012
  2. Antti U

    Antti U Guest Guest

    Liittynyt:
    16.04.2008
    Viestejä:
    359
    Saadut tykkäykset:
    3
  3. Antti U

    Antti U Guest Guest

    Liittynyt:
    16.04.2008
    Viestejä:
    359
    Saadut tykkäykset:
    3
  4. saurama

    saurama Uusi jäsen

    Liittynyt:
    16.05.2002
    Viestejä:
    616
    Saadut tykkäykset:
    10
    Laajakaistaelementin käyttö kotiteatterissa on vähän ongelmallista. Kaikissa laajakaistoissa, niin isoissa kuin pienissäkin on se, että niiden äänensävy muuttuu selvästi kuuntelukulman mukaan. Stereokäytössä tämä ei ole ongelma, kaiuttimet voidaan suunnata sweet spottiin niin, että soundi miellyttää omaa korvaa. Leffaa katsoessa voi vain olla useita ihmisiä paikalla ja silloin jokainen kuuntelee hieman eri sävyistä ääntä. No haittaako se sitten? Makuasia, ja riippuu myös käytettävästä laajakaistasta. Pidempi kuunteluetäisyys ja pienikokoinen 3-tuumainen elementti vähentävät ongelmia kun huone on hyvin vahvasti mukana soundissa (eli kuunnellaan pelkkää tehovastetta eikä enää juurikaan suoraa ääntä).
     
  5. Brunberg

    Brunberg Guest Guest

    Liittynyt:
    02.02.2005
    Viestejä:
    361
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla on just tollanen setti, ei varmaan mitään HiFiä mutta itse tehdyt ja sopii settiin ihan kivasti. Leffakäytössä melkein 100% niin ei ole onneksi niin tarkkaa.

    Edit. takana on tollaset kottaraisen pöntöt ja edessa siis tollaset 4x TB W4-655SA, sivuilla refleksinä ja keski suljettuna.

    katso liitettä DSC_3806b.jpg
     
    Viimeksi muokattu: 28.04.2012
  6. Antti U

    Antti U Guest Guest

    Liittynyt:
    16.04.2008
    Viestejä:
    359
    Saadut tykkäykset:
    3
    Itse käytän laajakaistoja syystä, että singnaalin pitää olla mahdollisimman muuttumaton=koodattuna vahvistimelle, josta sitten kaiuttimiin ilman suotimia, jos ääni ei miellytä, niin elementeissä on vika ja etsitään paremmat. Toki myös lähde ja vahvistin vaikuttavat ääneen, mutta niin hifisti en ole, että jaksaisin uhrata käytettävyyden hieman parempaan ääneen. Kun olen kalibroinut itselleni kuuntelupaikan ja soitan musiikkia 5kanavan voimalla, niin on kyllä mahtavan kuuloista, mutta aivan totta on, että 0,5metriä sivuun ja palaa konsertista omalle sohvalleni.
     
  7. Jaakko80

    Jaakko80 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    07.01.2009
    Viestejä:
    24
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuossa Antti U kiteyttää asian kyllä aika hyvin...

    Ajatus suotimista ja esim. noihin needleihin tarvittavista notch filttereistä ei houkuta kyllä yhtään.

    Mutta tuo suuntaavuus on kyllä kieltämättä paha ongelma koska tuossa "sweet" spotissa haluaa olla luonnollisesti koko meidän neljä henkinen perhe, eikä ongelmaa helpota yhtään meidän pitkä ja kapea olohuone.