Laadukkaampi Airplay toisto olohuoneen seinäkaiuttimista

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana Kassu62, 19.03.2013.

  1. Kassu62

    Kassu62 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.01.2008
    Viestejä:
    147
    Saadut tykkäykset:
    1
    Minulla on olohuoneessa seinään upotettu Tangband IWL62 kaiutinpari (tausta)musiikin kuunteluun. Olohuoneessa ei ole TV:tä ja kotiteatterihuone on erikseen. Kaiuttimia syöttää viereisen makuuhuoneen Denon AVR-1912 vahvistin (Zone 2). Pääasiallinen ohjelmalähde on iPad (Spotify) Airplayn ylitse.

    Homma pelittää muutoin ihan OK, mutta Denonin vahvistimen äänenvoimakkuuden säätö on kovin kankeaa. Softat osaavat säätää vain Main (= makuuhuone) ääntä kun itse kuuntelen Zone2:ta (= olohuone). Joudun käyttämään Denonin iPad kauko-ohjainsovellusta Zone2 säätöihin.

    Makkarin puolelella, olohuoneen ovenpielessä on subbari. Kytkin olohuoneen kaiuttimet pääkaiutinpariksi ja ajoin Audysseyn kalibroinnit mikki olohuoneen kuuntelupaikalla (piuha riitti juuri ja juuri). Olin iloisesti ylättynyt siitä miten paljon olohuoneen äänentoisto parani!

    Nyt haluaisin DSP muokkatun äänen myös olohuoneeseen. Asiaa syvällisemmin pähkäiltyäni päätin lisätä uuden Airplay-laitteen olohuonetta varten (bonuksena helppo äänvoimakkuuden säätö). Airplayn virkaa hoitaisi Raspberry Pi tai Applen Airport Express. Päätevahvistin DSP equilla olisi joko Hypex AS2.100 digi tai MiniDSP/miniAMP Combo. Vahvistin toimisi 2.1 tilassa niin että makuuhuoneen subbariin ohjattaisiin myös olohuoneen matalimmat äänet.

    Raspberrystä saa digitaalisen äänen ulos HDMI:n tai USB:n kautta. Raspberryn oma analoginen ääni ei ole Hifiä. Onneksi Hypexin digimalli tukee suoraan USB audiota. Raspberryn liitos MiniDSPn kanssa vaatisi ulkoisen USB I2S muuntimen tai USB audio mokkulan.

    Applen optinen digiääni ei toimi suoraan kummakaan vahvistimen kanssa ilman lisäpalikoita joten analoginen äänilähtö lienee järkevin vaihtoehto.

    Noin äkkiseltään Raspberry Pi + Hypex DS2.100 digi näyttäisi optimiyhdistelmältä.