Löytyykö viskisieppoja???

Keskustelu osiossa 'Olut sekä muut drinkit' , aloittajana simbahh, 03.05.2004.

  1. nothing

    nothing Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    2 092
    Saadut tykkäykset:
    6
    No vastataan nyt itsekkin...

    En mikään asiantuntija todellakaan ole, mutta tiedän vaan mitä on kiva juoda.

    Eli perinteiset Jaska ja Jimppa on niitä yleisimpiä.

    Välillä menee Ballantinesia, Grantsia tai Famousia.

    Sitten kaveri on Kosovosta tuonut pari kertaa halvalla Chivas Regalia ja aijai kun se on hyvää.

    Ainoo vika viskissä on, että jos sitä tulee nautittua liikaa lipsahtaa helposti rähinävaihde päälle. Sen takia sitä tuleekin naukkailtua hyvin varovasti.

    Ja kauheen kankkusen sillä tosiaan saa aikaiseksi.
     
  2. Mahoney

    Mahoney Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    20.09.2001
    Viestejä:
    3 826
    Saadut tykkäykset:
    7
    Olen ehdottomasti viskisieppo, ainoa luokka alccohool-juomista, minkä voin sanoa todella omakseni.

    Skotlantilaiset blended-viskit ovat suosikkejani näin valmistusmaalliselta & -menetelmälliseltä kannalta, toisaalta muista ei ole niin hirveästi kokemuksiakaan. Kaiken kaikkiaankin viskiharrastus on vielä varsin alkutekijöissään, kun ei ikääkään niin hirveästi ole. Yritän ostaa mahdollisimman usein eri merkkejä, jotta kokonaiskuva hahmottuisi. Laivojen Tax Freestä on kuitenkin tullut ostettua lähinnä niitä litran tarjous-pulloja, merkistä riippumatta. Joitakin poimintoja vuosien varrelta:

    Johnnie Walker Red Label on muodostunut itselle eräänlaiseksi peruswhiskyksi. Sitä on tullut eniten juotua & reissuilta tuotua, ja makuun olen ollut erittäin tyytyväinen. Muodostunut siis tavallaan vertailukohdaksi, muut ovat joko huonompaa tai parempaa kuin tämä.

    Joskus lentokoneessa tarjoiltiin The Famous Grousea. Olin heti myytyä miestä, tätä on pakko saada! Vihdoin viime syksynä tuli litranen ostettua, ja ehkä maku ei aivan yhtä hyvältä tuntunut kuin ensimmäisellä kerralla, mutta erittäin hyvä se edelleen oli.

    Litrahinnaltaan 10 euroa halvempi Kolme leijonaa on myöskin ollut suosikkien joukossa, siinäkään ei ole esim. mitään häiritsevää sivumakua, josta en pitäisi.

    Long John oli pitkään odotettu makuelämys, muistin että se on Kapteeni Haddockin merkki... :) Kyllähän se savuisuus ihan mukavan vivahteen tuo, mutta suosikiksi ei tästä merkistä ollut.

    Takavuosina kotona oli pullollinen Passport Scotch -nimistä whiskyä. Sitä olisi mukava päästä tais maistelemaan, oli muistaakseni mukava tuttavuus. Se on näköjään high- ja lowlandin aromien sekoitus ja "the fastest growing whisky brand in the world"... Monta vuotta olen Alkosta tuota etsinyt, mutta ei ole tullut valikoimaan.

    [​IMG]

    Muunmaalaisista ainoastaan Four Roses, Jack Daniel's, Black Velvet ja Jim Beam ovat tuttuja. Viimeksimainitusta en ainakaan pidä en sitten yhtään. Tuskin ikinä tulee enää ostettua.

    Tällä viikolla on tullut siemailtua Haddington House -nimistä skottilaista. Jälleen halpaa, mutta ihan kohtalaista, pääsee samaan sarjaan Kolmen Leijonan kanssa, eli sellaiseen josta ei jää mitään negatiivistä mieleen mutta ei mitään erityistäkään.
     
  3. brunnsbe

    brunnsbe André Brunnsberg Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    25.02.2003
    Viestejä:
    113
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olen ehdottomasti myöskin whisky-ystävä ja olen yrittänyt kerätä Islay-whiskejä kotiin, kallista mutta antoisaa puuhaa. :)

    Minun top-3:
    1. Lagavulin 16v (ei distillers edition vaikkakin se on myöskin erinomainen). Tätä saa nykyään enää ruotsin Systembolagetista mikä muutenkin on mainio mutta kallis paikka whisky-ystäville.
    2. Bowmore 17v. Erittäin savuinen mutta todella pehmeä, kaveri toi sen Skotlannista.
    3. Balvenie 12v double wood. Pehmeä ja ei niin savuinen.
     
  4. simbahh

    simbahh Guest Guest

    Liittynyt:
    09.01.2003
    Viestejä:
    285
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eikös Kapteeni Haddock nauttinut viskiä nimeltään Loch Lomond. Ainakin omien viskin huuruisten muistikuvien mukaan :)
     
  5. brunnsbe

    brunnsbe André Brunnsberg Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    25.02.2003
    Viestejä:
    113
    Saadut tykkäykset:
    0
  6. Mahoney

    Mahoney Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    20.09.2001
    Viestejä:
    3 826
    Saadut tykkäykset:
    7
    No voi sun! Tuo Loch Lomond lienee sitten ainoa, muistelisin että hän suosi aina sitä samaa merkkiä. Liekkö Long John mainittu sitten kuitenkin jossain yhteydessä, tai sitten muistan totaalisen väärin... Kiitos korjauksesta!
     
  7. Kalza

    Kalza Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.11.2002
    Viestejä:
    2 844
    Saadut tykkäykset:
    3
    Jim Beam, Four Roses ym. Bourbonit maistuu.
    Jotain halpoja skottiviskejä tulee myös osteltua reissuilta, viimeksi ostin tollasta kuin William Lawson, ja hyvää oli sekin.
     
  8. Henrik

    Henrik Guest Guest

    Liittynyt:
    11.12.2003
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse olen kyllä savuisten whiskyjen perään, tähän mennessä kaappiin on eksynyt Laphroaig Cask Strengt sekä 12YO Bowmore. Onko kellään kokemusta ulkomailta tilaamisesta? Alkon valikoima kun on mitä on niin ajattelin josko tilaisi suoraan firmasta, esim 15YO Laphgoaig olis listalla.
     
  9. Raymond

    Raymond Guest Guest

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    1 885
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kummaltas laivalta tuota Aberlouria löytyy, Viikkarilta vai Siljalta?



    rami.
     
  10. M-J-B

    M-J-B Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.09.2003
    Viestejä:
    300
    Saadut tykkäykset:
    2
    Vikingiltä ainakin, viimeistään viikon kuluttua tiedän löytyykö Siljalta.
     
  11. anttipee

    anttipee Guest Guest

    Liittynyt:
    19.09.2002
    Viestejä:
    670
    Saadut tykkäykset:
    2
    Onko kellään havaintoa mistä tuota voisi saada? Alkossa ei taida olla, mutta mites laivalla? Taitaa olla ihan pakko ostaa tollanen kun jossain tulee vastaan :)
     
  12. Raymond

    Raymond Guest Guest

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    1 885
    Saadut tykkäykset:
    1
    Täytyy ehkä pistää kaverille hakuun kun on kohtapuoliin menossa risteilemään Viikkarilla. Tuntuu tuo Aberlour saavan sen verran kehuja sellaisilta, jotka samoista viskeistä pitävät kuin minä :).


    rami.

     
  13. Raymond

    Raymond Guest Guest

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    1 885
    Saadut tykkäykset:
    1
    Mahtaakohan netissä olla jossain listattuna Viking Linen viskivalikoimaa? Virallisesti ei varmasti löydy, mutta oiskohan joku näpytellyt ne johonkin, kun löysin jo Alkonkin viskivalikoiman joltain saitilita.

    Kaveri lähtee risteilemään, ja vois pistää tilaukseen jos sieltä jotain jännää löytyy.

    Tuosta edellisessä viestissä mainitsemasta Aberlourista ei itseasiassa mitään älytöntä hehkutusta mun löytämiltä viskisivustoilta löydy, mutta joku Lagavulin kiinnostaisi. Sitäkään ei Alkosta taida löytyä.


    rami.
     
  14. Nakor

    Nakor Uusi jäsen

    Liittynyt:
    30.01.2002
    Viestejä:
    20
    Saadut tykkäykset:
    0
    Raymond,

    Vikingin hinnastot löytyvät kyllä netistä kun vain laitat osoitteeseen .se loppuun.

    Lagavulin on aina välillä ollut Alkon valikoimassa, lieneekö saatavuudessa ongelmia. Kannattaa käydä katsomassa. Kokeilun arvoisia ovat myös Talisker, Macallan, Glendronach, Longmorn, Oban...
     
  15. niiles

    niiles Sugar plum fairy Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 969
    Saadut tykkäykset:
    1
    Täällä yksi viskisieppo!

    Parasta viskiä on, kaikestahuolimatta, Jim Beam. Yleensä porukka kattoo kieroon viskinjuojia ja vielä enemmän sellaisia, jotka tunnustavat pitävänsä jenkki -laaduista. Muutenkin, i don't care what people think!
     
  16. Raymond

    Raymond Guest Guest

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    1 885
    Saadut tykkäykset:
    1
    Hyvä huomio, kiitoksia. Viikkarilta löytyy Ileach (tai jotain sinnepäin) merkkistä viskiä, joka on spekulaatioiden mukaan joko nuorehkoa n. 5 vuotiasta Lagavulinia tai Laphroaigia.

    Maistoin eilen 2cl 16 vuotiasta Lagavulinia Helsingin Tornin O'malleysissä, ja hyväähän se oli :). Parempi oli ollakin, kun maksoi 5 euroa :rolleyes:. Kyllä sitä pullollisen ottaisin, jos jostain löytyisi. O'malleysissä oli myös Highland Parkia ja Bowmorea, jotka täytynee molemmat testata ennenkun noista lähtee mitään kotiin hommaamaan. Tosin nuo pubin hinnat on niin kovia, että kandee melkein suoraan ostaa kotiin pullo.

    Talisker 10 (ja Laphroaig cask strength 10) löytyykin jo hyllystä. Surffasin eilen hollantilaisen kaverin www.maltmadness.com sivuille. Hän on maistellut ja dokumentoinut reilut 600 single malt viskiä, ja lähes täysin viskeistä tietämättömänä olen onnistunut haalimaan kaappiini ne kaksi pulloa, jotka ovat sijoilla 1 ja 2 hänen "bang for the buck", eli paras hinta/laatusuhde listallaan :). Harmi sinällään, jos olen lähtenyt parhaista liikkelle, niin on enää on "huonompia" maisteltavana. Tosin makuhan voi olla mulla ja hänellä täysin erilainen, mutta noista molemmista pidän kyllä todella paljon.


    rami.

     
  17. M-J-B

    M-J-B Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.09.2003
    Viestejä:
    300
    Saadut tykkäykset:
    2
    Ja saman kaavan mukaan löytyy näköjään Siljankin hinnasto.
     
  18. hiost

    hiost White Trash Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    10.11.2003
    Viestejä:
    2 366
    Saadut tykkäykset:
    6
    Viskeistä en mitään tiedä, mutta hyvää se on. Oli se sitten venäjältä tai virosta :D
     
  19. Dosenboden

    Dosenboden Guest Guest

    Liittynyt:
    09.02.2004
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllähän Laphgoaig, Lagavulin ja Talisker ovat ne Kolme Suurta. En kuitenkaan halua liittyä heihin, jotka bourbon-lasiin halveksien sylkevät. Jos jenkkiviskeistä hakee samaa kuin skotti- tai irkkuviskeistä, niin totta kai siinä pettyy. Mutta miksi niistä pitäisi hakea samaa?
     
  20. Generig

    Generig Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    24.01.2004
    Viestejä:
    1 879
    Saadut tykkäykset:
    5
    Tulipa haettua pullo Taliskeria lähimmästä Alkosta. Hieman liian vahva meikäläisen makuun, potkua on liiankin kanssa. Maku vedellä ohennettuna on kyllä todella hyvä. Onneksi tuli veroale niin voi hankkia näitä parempiakin juomia.