Läppäri ei tunnista ulkoista USB-asemaa

Keskustelu osiossa 'Laitteet' , aloittajana Nollabitti, 20.12.2010.

  1. Nollabitti

    Nollabitti Uusi jäsen

    Liittynyt:
    01.03.2009
    Viestejä:
    76
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla on Western Digitalin 500GB ulkoinen kiintolevy (My Book).
    Nyt asensin käyttöjärjestelmän Foorumilaisten ystävällisellä avustuksella ja se toimii. Nyt haluaisin palauttaa varmuuskopiot ulkoiselta kiintolevyltä, mutta läppäri ei tunnista sitä Windows Explorerilla eikä Rescue Recoveryllä.
    Kun katson laitehallinnasta Device Managerilla, asema näkyy ja "toimii oikein".
    Myös "System Information" listaa WD:n.

    Uusi kiintolevy on SATA II kun edellinen oli SATA I - muuta muutosta ei ole tapahtunut.

    En löydä mistään WD-asennuslevykettä ja kaikki olen pyrkinyt laittamaan varmaan talteen. WD:n omilta sivuilta en ole vielä löytänyt mitään mikä auttaisi. Mikähän nyt neuvoksi?

    Käyttistä asentaessani ositin levyn, mutta meni poskelleen kun laskin osituksen väärin, yritin varata käyttöjärjestelmälle 40GB (XP+7). Päädyin sitten formatoimaan osittamatta. Voiko sitä levyä osittaa vielä jälkeenpäin?

    Kiitos!
     
  2. Maverick

    Maverick Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Näkyykö XP:n Laitehallinnassa keltaisia huutomerkkejä l. USB-väylien toimintaan vaikuttavia laitteita minkä ajureita ei ole asennettu? Tarkista ajurit.

    Joko Service Pack 3 on pudonnut Windows Updatesta ja asennettu? Tarkista Service Pack -taso.


    Käyttiskovon uudelleen osioiminen onnistuu suoraan Seiskan levynhallinnassa (sitten kun siihen on päivittänyt) tai jollakin sopivalla kovonkäpistely -apulaisohjelmalla kuten Partition Magic, Acronis yms.
    TAI sitten ottamalla nykyisestä asennuksesta image ja pudottamalla se uudelleen em. ohjelmilla ensin tyhjennetylle ja sitten käsin osioidulle levylle.
     
  3. Nollabitti

    Nollabitti Uusi jäsen

    Liittynyt:
    01.03.2009
    Viestejä:
    76
    Saadut tykkäykset:
    0
    Keltainen huutomerkki on kohdassa "Other Devices" "Unknown Device", mutta ajurin päivitystä yrittäessä vain vilahtaa "Scanning for plug and play..:" ja siinä kaikki.
    Olin asentanut erikseen SP3:n ja se näkyy myös järjestelmäominaisuuksissa.

    "Computer Managementissa" ja sen alla "Disk Managementissa" oikean laidan kentässä ylhäällä listataan järjestelmäkiintolevy, DVD-asema ja USB-tikku - ei muuta. Alareunassa tulee toisella tavalla listattuna ensin numeroin Disk 0,1 ja 2 ja sitten samat C, tyhjä ja E. Tyhjä on tietysti se ulkoinen asema joka on merkitty "unallocated" kun muut ovat "healthy".

    Yritin mäpätä tuota levyä, mutta en onnistu Windowsissa enkä DOSsin command promptissa. DOSissa ei ulkoista levyä edes löydy.

    Niin, Device Managerin levyluettelossahan se myös näkyy ja vieläpä "This Device is Working Properly".
     
    Viimeksi muokattu: 20.12.2010
  4. Maverick

    Maverick Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Siis USB-levy näkyy levynhallinnassa kuvauksella unallocated? Silloin se on tyhjä l. sillä ei ole osioita ollenkaan mistä johtuu sen näkymättömyys Windows Explorerissa.

    Milloin viimeksi olet menestyksekkäästi lukenut siltä/kirjoittanut sille? Nyt vaikuttaa siltä että osioittenpoistosormi on heilahtanut väärän levyn päällä.


    http://www.runtime.org/data-recovery-software.htm :weep:
     
    Viimeksi muokattu: 20.12.2010
  5. Nollabitti

    Nollabitti Uusi jäsen

    Liittynyt:
    01.03.2009
    Viestejä:
    76
    Saadut tykkäykset:
    0
    Doh, nyt olen kokeillut eri palautusohjelmia ja saanut ilmoituksen, että kiintolevy on vahingoittunut. Onhan se muutaman kerran fyysisesti kaatunut kun olen lähtenyt kävelemään läppäri kainalossa unohtaen WD:n kaapelin olleen kytkettynä. Eli ei se osiointisormi ole pettänyt, WD kun oli osittamaton.
    Ajattelin jo välillä, että ei siellä nyt niin tärkeää ollut, mutta oli siellä toistakymmentä tuntia VHS-filmiä kopioituna CD:lle poltettavaksi. Alkaa kainalot kastua ja otsa hehkua.......
     
  6. Maxi

    Maxi HT-hörhö mallia 101 Tukijoukot

    Liittynyt:
    15.04.2002
    Viestejä:
    2 626
    Saadut tykkäykset:
    10
    Itseltäkin ääni tuolle Maverickin postaamalle GetDataBackille. Yksi mahdollisuus on kokeilla vielä Recuva-nimistä ilmaista palautusohjelmaa. Tietääkseni tuo tekee vain "kevyen" skannauksen eli ei käy levyn kaikkia sektoreita lävitse (toisin kuin tuo GetDataBack). Jos nuo muut ohjelmat sekoavat tuohon sektoreiden läpikäyntiin niin ekä tuolla kevyellä skannauksella voisi pelastaa ainakin jotakin.

    Ja niin se varmuuskopiointi....
     
  7. Nollabitti

    Nollabitti Uusi jäsen

    Liittynyt:
    01.03.2009
    Viestejä:
    76
    Saadut tykkäykset:
    0
    GetDataBack näyttää olevan pätevä softa, mutta on sillä pätevä hintakin. Recuva ei löydä USB-kiintolevyä ollenkaan.
    Ilmainen Testdisk-6?????.win on parasta tähän mennessä. Käyttöliittymä on kovin alkeellinen, mutta toimii - löytää kiintolevyn ja pystyy palauttamaan tiedostoja.
    Näinollen, kiintolevy ei ole fyysisesti rikki ja Testdisk ilmoittaakin yhdessä testissä "Filesystem seems damaged".
    Kun kiintolevy ja tiedostoja löytyy niin millä ihmeellä pääsen muokkaamaan sitä niin, että pystyn käsittelemään sitä vaikkapa Windows Explorerilla?

    Tämä levy on minulla nimenomaan varmuuskopioita varten. Poikkeuksellisesti olen tallentanut sinne suoraan kopioimiani VHS-filmejä.
    Mutta, sinä varmaan tarkoititkin, että olisi pitänyt olla varmuuskopiolevyn varmuuskopiolevy :cool:
     
  8. Kristian

    Kristian Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.10.2002
    Viestejä:
    2 740
    Saadut tykkäykset:
    105
    Millään ohjelmalla et varmaan tuota levyä pysty pelastamaan siten, että siellä voisit noita tiedostoja käsitellä. Jos Testdiski antaa sinun koettaa kopioida tiedostoja muualle, niin se lienee ainoa keino. Sitten kun kaikki pelastettavissa oleva on kopioitu, voit koettaa formatoida tuon USB-levyn kokonaan uudelleen.
     
  9. Maverick

    Maverick Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Palautusohjelman idea on kopioida sillä tiedostot ehjälle levylle turvaan.


    Voi helvattans, EI!

    Kerran hajonnut levy poistetaan käytöstä välittömästi, pysyvästi ja kokonaan. Jos siinä on takuu voimassa, käytetään takuuta. Ennen lähetystä viimeiselle matkalleen, jos siellä on luonto-VHS:iä yms. ei-julkaisukelpoista materiaalia mitä ei halua jakaa huollon nörttien kanssa, tyhjennetään laikka esim KillDiskillä.
     
  10. h-p

    h-p Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.03.2007
    Viestejä:
    863
    Saadut tykkäykset:
    0

    Juu, samaa mieltä. Ei tuollaista enää uskalla käyttää. Porakoneella reikä levyn läpi, niin on varmasti lukemattomia kotikonstein, ja kierrätykseen. Jos takuuseen niin sitten tuolla ohjelmalla.
     
  11. Kristian

    Kristian Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.10.2002
    Viestejä:
    2 740
    Saadut tykkäykset:
    105
    Riippuu vähän siitä miten se on hajonnut. Tässä tapauksessa en ole varma, etteikö olisi ollut kyse omasta virheestä ja levy olisi ollut kiinni koneessa käyttiksen asennuksen yhteydessä ja formatoitu siinä samalla vahingossa.
     
  12. Maverick

    Maverick Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Silloin se ei ole hajonnut vaan siitä on sipaistu osio pois.
     
  13. Nollabitti

    Nollabitti Uusi jäsen

    Liittynyt:
    01.03.2009
    Viestejä:
    76
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jep, mutta en tarkoittanutkaan palautusohjelmaa jolla saisin levyn kuntoon vaan ylipäätään jotain keinoa, koska palautusohjelman perusteella levyasema ei voi olla fyysisesti rikki. Miksi moinen kommentti.
    Koko episodi on seuraavanlainen:
    Windows XP alkoi sekoilemaan ja asennuslevykkeellä ajoin repair-toiminnon jonka jälkeen XP ei toiminut ollenkaan. Minulla oli Windows Professonal 7 Upgrade - levyke valmiina kun odotin isomman kiintolevyn saapumista. Kun XP sitten sekosi, asensin seiskan, että voisin ylipäätään käyttää läppäriä.
    Ennen asennusta olin yrittänyt tallentaa XP:n asetuksia USB-kiintolevylle, siinä onnistumatta. Seiskan osalta kyseessä oli siis Upgrade joka säilytti minulla mahdollisuuden käyttää konetta XP-moodissa.
    Upgrade-asennuksen yhteydessä ei suoritettu formatointia; ei minkään levyaseman.
    Kyllä minä alan vakuuttua siitä, että XP sai USB-kiintolevynkin sekaisin.
     
  14. Maverick

    Maverick Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    En ole oikein kartalla mitä sinä olet tarkalleen ottaen tekemässä/yrittämässä.

    Siis onko tämä USB-levyn näkymättömyys/"hajoaminen" ongelma virtuaalikoneessa pyörivässä XP:ssä, isäntäkäyttis-Seiskassa vai missä?
     
  15. Nollabitti

    Nollabitti Uusi jäsen

    Liittynyt:
    01.03.2009
    Viestejä:
    76
    Saadut tykkäykset:
    0
    Luulin asian selvittäneeni jo tähän mennessä, mutta yksinkertaistan vielä.
    Ei ole mitään "virtuaalikoneessa pyörivää XP:tä", kaikki ovat konkreettisia komponentteja.
    Nyt vaihdoin läppäriin sen kiintolevyn johon olen asentanut vain XP:n. Se ei tunnista ulkoista kiintolevyä. Koska palautusohjelma kuitenkin tunnistaa levyaseman - levy ei voi olla fyysisesti rikki ja uskoisin olevan olemassa menetelmän jolla saada levy "eheytettyä/korjattua" niin, että sitä pystyisi lukemaan vaikkapa Windows Explorerilla. Tähän minä tähtään ja tätä minä haluaisin.
    Kiitän kaikkia arvokkaista neuvoista, mutta omalta osaltani päätän keskustelun tähän. Threadin voi puolestani lukita. Kiitos kaikille.
     
  16. h-p

    h-p Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.03.2007
    Viestejä:
    863
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tarkoitetaankohan tässä dual boottia, koska Windows 7:n XP mode on lisäosa Virtual PC -ohjelmalle joka sisältää XP-lisenssin.

    Oiskohan tuo "XP:n asetusten tallennus" joku varmuuskopionti joka vaatii tyhjän kiintolevyn, ja täten olisi sekoittanut levyn, tai sitten usbilevy on formatoitu FAT32:ksi ja XP on yrittänyt tehdä yli 4 gigan (varmuuskopio)tiedoston.