Ei ole viime aikoina muuta katseltukaan kuin länkkäreitä. Erityisesti 'purettavana' on ollut kaksi järeää 10 elokuvan boxia: The Law and The Lawless Tales of the Gun Molemmat region 0, äänet englanniksi. Koska boxit ovat järkyttävän edullisia (n. $15), suosittelen niitä lännenelokuvien ystäville. 'Tales of the Gun' sisältää mm. Sergio Corbuccin 'Hellbenders', ja periaatteessa jo se kattaa ostohinnan. Tuossa toisessa boxissa on Lee Van Cleefin parhaisiin lukeutuva 'Death rides a horse'. Jossain elokuvissa kuvanlaatu on todella surkea, jotkut ovat lisäksi todella huonoja. Esimerkiksi pari spagettia joissa pääosassa oli Telly Savalas eivät kyllä oikein iskeneet - tosin oli kiva nähdä kuinka karmivan näköinen Lovejoy-sarjasta tuttu Dudley Sutton (Tinker) oli nuorempana. Hyviin leffoihin näistä boxeista voi laskea ainakin Death rides a horse (p. Lee Van Cleef) Beyond the law (p. Lee Van Cleef) Hellbenders (ohj. Sergio Corbucci) Molly & Lawless John Boot Hill (p. Terence Hill, Bud Spencer) God's Gun (p. Lee van Cleef) Day of the Outlaw (jonkinlaisessa omassa paremmuusjärjestyksessä) (kaikkea en ole vielä ehtinyt katsomaan) Ainoa huippufilmi näistä on 'Death rides a horse', se on ehkä karvan verran parempi kuin esimerkiksi Sergio Leonen / Clint Eastwoodin 'Kourallinen dollareita'. Muita viime aikoina katseltuja leffoja ovat olleet mm. 'The Great Silence', jossa pääosassa Klaus Kinski ja ohjaajana Sergio Corbucci. Tämä on ehkä paras lännenfilmi mitä olen tähän mennessä nähnyt, etenkin kun sen loppuratkaisu ei ole katsojaa palkitseva kuten on tapana lähes leffassa kuin leffassa. Tuossa Hellbendersissäkin on hieman tätä samaa piirrettä. Pitihän nuo Sergio Leonen avittamat naurupläjäykset, 'I am Nobody' ja 'Nobody is the greatest aka Genius' katsoa, ihan ok huumorilänkkäreitä, ne pitää vain rajata sellaisiksi eikä vertailla Clintin trilogioihin.
Minua erityisesti kiinnostaa tuo The Great Silence, että jos voisit, niin kerroppa enemmän kyseisestä leffasta.
Huomenna tulee Pieni suuri mies muistaakseni tv1:ltä. Kehuttu länkkäri, jonka katsomista odotan. Pitääkö kukaan täällä siitä? Täytyy nauhottaa Epäillyt, katsoa Pianonopettaja ja katsoa Hoffman-leffa illalla. Kuitenkin, oma länkkärisuosikki on aina ollut loistavan juonen omaava Hyvät, pahat ja rumat. Vahvan, visuaalisen elokuvanteon klassikko!
En viitsi nyt 'The Great Silence':n juonta paljastaa, mutta tarina tapahtuu talvella ja kertoo palkkionmetsästäjien touhuista. Kinski on aika armoton hahmo ja hyvin poikkeuksellinen näyttelijä ylipäätään. Tässä linkkejä joissa lisää informaatiota: http://monsterhunter.coldfusionvideo.com/Great_Silence.html http://www.dvdmaniacs.net/Reviews/E-H/great_silence.html http://www.yle.fi/tv2/elokuvat/7cfa.htm http://www.sea.fi/esitykset/kevat2003/italowestern.html Jostain arvostelusta luin että elokuvassa sataa lunta lähes koko ajan ja tunnelma on hyvin synkkä. Pitää paikkansa. Tämä elokuva erottuu massasta ja on ehdottomasti parhaita länkkäreitä. Ennio Morriconen loistava musiikki kruunaa vielä tunnelman.
Poikkeuksellinen tyyppi hyvinkin. Äijällä on aivan sikana leffoja, joista suuri osa melkosta paskaa. Tiedän hyvin, koska kaveri kerää sen leffoja ja voin sanoa nähneeni joitain sellaisia elokuvia, joita en pahemmin tahdo muistella. Toki sillä on ne Herzogin kanssa tehndyt, Jess Francon leffat ja spagettiwesternit. Ja erittäin hyvä näyttelijähän Kinski on. Aina kun se on mukana kohtauksessa, niin pakkohan sitä seurata.
Mahtaako kaikki noiden boxien elokuvat olla kuvasuhteella 4:3? Spagetti-Westernin ystäville tiedoksi, että tuo Corbuccin Hellbenders muuten kuuluu Night Visions-festivaalin ohjelmistoon. http://www.hohto.to/nightvisions/
Jep 4:3 kuvasuhteella, paitsi yksi Marlon Brando leffa. Eipähän tarvitse katsella viirua television keskellä...niin se on tietenkin eri juttu jos on laajakuvainen malli käytössä
Etsijät tuli nähtyä ja oli kyllä suuri pettymys. Rio Bravo oli paljon parempi John Wayne-leffa, vaikka ei sekään mikään ihmeellisempi. Top 5-länkkärit ovat nyt: 1. Vihan riivaama 2. Hyvät, pahat ja rumat 3. Pieni suuri mies 4. Butch ja Kid - auringonlaskun ratsastajat 5. Armoton
Pieni Suuri mies ja Vihan riivaama -leffoista en ole ikinä kuullutkaan.. Mikäs näissä on nyt sitten niin ihmeellistä että syrjäyttävät Hyvät pahat ja rumat sekä Huuliharppukostajan?
Huuliharppukostajaa en ole nähnyt, ja Hyvät, pahat ja rumat (jonka olen nähnyt kolme kertaa), vaikkakin on joskus suosikkilänkkärini, niin on ainakin tällä hetkellä jäänyt Vihan riivaaman peittoamaksi.
No mars kauppaan ostamaan taikka vuokraamaan Huuliharppukostaja. Kuuluu jokaisen leffa harrastajan yleissivistykseen. :thumbsup:
Häpeä, hyvä mies. Dustin Hoffman -leffoista pitää kuulla aina. Täytyy sanoa etten minäkään kovin tuttuja ole Vihan riivaaman kanssa, mutta Pienessä suuressa miehessä on itse Suuri mies Dustin, joten tuo pitää katsoa! God, that mu'fuck can act!!! :king: En tiedä, minkälaisia mielipiteitä olen tänne alun perin kirjoitellut, mutta nyt olisi päivitettyä toppia. 1. C'era una volta il West 5/5 2. Il buono, il brutto, il cattivo 5/5 3. Per qualche dollaro í pìu 5/5 4. Butch Cassidy and the Sundance Kid 5/5 5. The Searchers 5/5 6. The Man Who Shot Liberty Valance 4½/5 7. The Unforgiven 4½/5 8. Rio Bravo 4½/5 9. The Gunfighter 4/5 10. The Wild Bunch 4/5 11. Per un pugno di dollari 4/5 12. Red River 4/5 13. Shane 4/5 14. The Magnificent Seven 4/5 15. paikka varattu seuraavalle loistavalle länkkärille Silveradot ja My Darling Clementinet voisivat hyvinkin olla makuuni sopivia, mutten ole vieläkään kehuista huolimatta saanut katsottua. Sitten taas on näitä länkkäreitä tyyliin High Noon, joista itse en tavoita oikein mitään. Keskinkertainen filmi... nyt kun menin näin sanomaan, niin tietenkin rewatchattuna tulen antamaan 5 pistettä. :hitme:
Kyllä olen jotain kuullut tuosta Pieni Suuri Mies- leffasta, mutta ei ole osunut kaupassa silmään. Jos sitä mistään kaupasta edes saa. Saanen suositella epätavallista spaghettiwesterniä(tai no loppu oikeastaan) nimeltä 'The Great Silence'. Leffasta varmaan olet kuullut ja jos et sitä omista, niin seuraavaksi vaan ostoslistalle. Itse en ole nähnyt tätä vielä(postia odotellen), mutta olen kuullut leffasta pelkkää hyvää. Musiikista vastaa, kukas muu kuin Ennio Morricone ja ohjaajana Sergio Corbucci. Näyttelijäkaartia edustavat Frank Wolff(mm.HHK), Klaus Kínski(mm.VMDT), J-L Trintignant (ainoa western) ja sivurooleista mainitakseni yhden: Luigi Pistilli(VMDT, HPR).
Sergio solliman kolme länkkäriä, 'Big Gundown', 'Run Man Run' ja 'Face to face' edustavat spagettigenren ehdotonta huippua. Ennio Morricone (Bruno Nicolai) on näissäkin musiikin takana. Näitä saa jenkeistä tai sitten (hyvällä laadulla & hinnalla) Japanista. Italiasta löytyy myös, mutta yleensä vain italiankielisinä (ja ilman tekstitystä). Tomas Milian, joka näyttelee mm. noissa kolmessa mainitussa leffassa, on myös tutustumisen arvoinen kaveri. Spagettilänkkäreissä yhtälainen supertähti kuin Lee Van Cleef tai Clint Eastwood, jotka tunnetaan yleisemmin.
Kun tuota listaasi katsoo, antaisit todennäköisesti Silveradolle 2-3 pistettä. Silverado on toimintakomedia, höystettynä kliseisellä draamalla, iskettynä western-genreen. Allekirjoittanut on leffapäiväkirjan mukaan antanut tuolle 31/2/5, siitä voi hyvinkin tuo puolikas lähteä pois seuraavalla katselukerralla.
Django on hommattu mutta ei katsottu. Tästä kannattaa ottaa se restauroitu Blue Underground painos. Bonuksena on lyhytleffa 'The Last Pistolero', Franco Nero, mutta kuvanlaatu on ykköskriteerinä. Sergio Corbuccin tekeleet ovat olleet hyviä, 'Great Silence', 'Companeros', 'Professional Gun', 'Navajo Joe' ja 'Hellbenders' ovat tuttuja.
Sääli, että spagutähdistä pinnalle nostatetaan yleensä vain ne, jotka ovat saaneet naamansa Leonen länkkäreihin. Milian on rautaa, Franco Nero myös.
Nyt on Django nähty ja elokuvahan oli erittäin hyvä. Leffa on puristettu puoleentoista tuntiin, joten erittäin tiivis paketti eikä varsinaisesti suvantokohtia juurikaan ole. Yksi asia joka pisti erityisesti silmään oli todella monet yhtäläisyydet Desperadoon, joten ei voi välttyä ajatukselta etteikö Rodriguez olisi saanut useita ideoitaan juuri tästä elokuvasta, no mene ja tiedä sattumaan en itse jaksa uskoa. Jokainen voi vetää johtopäätöksiä vaikka kansikuvien perusteella.