Yritin saada velipojan telkkarissa (Panasoninc TX-P42G20ES) kuvasuhdeautomatiikkaa toimimaan siten, että se osaisi vaihtaa 4:3 lähetyksessä oikeaan kuvasuhteeseen, eli reunoille jäisi palkit. En vain onnistunut, automatiikka venyttää kuvan koko ruudulle. Kuka idiootti tällaista automatiikka edes keksii, vai enkö vain osanut? Kyseessä telkkarin oma viritin. Manuaalisesti valittuna 4:3 tuotti oikean kuvasuhteen, mutta reunoille jäävät palkit olivat vaalean harmaat. Saako näitä mustaksi? Olen itselle harkinnut samaa telkkaria 46" versiona, mutta jos kuvasuhdeautomatiikka on tuota luokkaa, niin saa panasonicit jäädä kauppaan.
Eli kuvasuhteessa ei ole mitään ongelmaa, mutta sivupalkin värissä on. Kaivakaapa manuaali sieltä roskalaatikosta, sivu 32 (sivupaneeli).
Ai sivupaneeliksi nuita palkkeja sanotaan... Mä oon täysin newbie näitten litteiden TV:iden kassa. Kerrotko vielä, miten TV vaihtaa automaattisesti 16:9 ja 4:3 välillä. Tätä en ohjekirjasta löydä.
Tuohan teillä oli jo ratkaistu, eli telkkarin kuvasuhteeksi "loogisesti" 4:3, josta se sitten osaa itse vaihdella edestakaisin oikeaan kuvasuhteeseen.
Kun valitsi 4:3 kuvasuhteen kanavalle, joka sillä hetkellä tätä lähetti ja vaihtoi toiselle kanavalle, kuvasuhde muuttui 16:9 kuten kuuluukin. Kun käänsin takaisin edelliselle kanavalle, nii taas oli 4:3-kuva singutettuna koko ruudulle. Eli minusta se ei osaa vaihdella, kuten pitäisi.
Enpä tuohon osaa mitään enää sanoa. Oma pana ei ole samaa mallia ja kuvasuhdeautomatiikka toimii moitteettomasti. Ehkä joku täsmälleen saman mallin omistava osaa auttaa?
Kiitokset vastauksista, en lannistunut ja ongelma ratkesi. Kävin tänään uudelleen räplään velipojan telkkaria. Olin vaihtanut tuota kuvasuhdeasetusta pelkästään painelemalla Aspect-nappia. Näin kuvasuhde kyllä vaihtuu, mutta asetus ei tallennu. Kuvasuhde pitääkin valita nuolinapeilla ja lopuksi tallentaa OK-napilla. Näin kun valitsi tuon 4:3 asetuksen niin homma toimi kuten kuuluikin.