Niin no aika fiilispohjaisiahan nää monet hifi jutut on. Eli siis kokemusta ei oo kahden kajarin sarjaankytkennästä, enkä ole moista koskaan kuunnellutkaan, mutta sen verran suorilta tuo mun spekulaatio tyrmättiin, että mielellään näkisin jotain mittausdataakin. Eli olis tosiaan pitänyt korostaa varmaan tuossa ekassa viestissä, että kyseessä on ihan omassa päässä mietittyä spekulaatiota ja mitään kiveenlyötyä mielipidettä asiaan mulla ei oo, että onko kuultavissa vai ei, mutta fiilispohjalta sanoisin, että molemmat elementit ei ihan samassa vaiheessa ole. Mutta jos tuon rakentavan kommentin lisäksi on jotain mittauksia/laskelmia esittää niin mielelläni otan vastaan.
No fakta on se, että ne kaksi elementtiä ovat peräkkäin, niin niitä liikuttaa yhtä aikaa samankokoinen symmetrisesti jakautunut voima. Sähköteho jakautuu niiden välillä (koska ovat identtisiä) samoin, toinen ei mitenkään voi eikä myöskään tulppaa elektronien liikettä, vaan ne menevät kummankin kelasta läpi samalla aikaa. Viive joka tulee on akustista, ja sillä ei ole näillä aallonpituuksilla, joita subbari toistaa, enää mitään merkitystä, viiveestä voidaan puhua, jos kaksi keskiääntä tai diskanttia toistavat samaa aluetta yht'aikaa. Siinä se. Tehdään autovertaus, kun sellaista on tapana käyttää: Pistä auto ja asuntovaunu peräkkäin, jolloin moottori liikuttaa kumpaakin yhtä aikaa ja samaan suuntaan, niin käy nytkin.
Mitä niille elementeille sitten vertauskuvauksellisesti tapahtuu kun peruutat? auton menessä oikealle ja kärry matkaa vasemmalle ja toisinpäin.
Noniin, nyt pitäs alkaa suunnittelemaan manifoldia. yksin kertaisuudessaan jotain tämän näköistä. leveys joku 38cm. Klick! Kuinka paksut seinät teidän mielestä arvioiden kanttaisi tehdä, itse ajattelin nyt ainakin 21mm koivuvaneria vai kannattaisiko esim kaksi ohuempaa liimata yhteen? Ps. Ainiin elementit tuli
Jos kytketään 2 samanlaista kelaa sarjaan, niin kyllä molempien yli on sama jännite vaihtosähköllä. Ihan samoin se (vaihto- siis)jännite jakautuu identisillä konkillakin kuin keloilla tai vastuksilla.
Tulisikohan parempi, jos tekisin manifoldista sellaisen etten laittaisikaan kaikkia elementtejä päällekkäin vaan kaksi paria rinnan ja yksi pari siihen päälle. näin tulisi ainakin jämäkämpi, eikä kotelon sisään mahtuisi niin matalia seisovia aaltoja. Ainut vaan, että huoneesta tätä vie enemmän tilaa. Oli pakko laittaa pari elementti kuvaa munkin: Elementti Elementtejä Muuten projekti jakselee: kuva1 kuva2 kuva3 lähtö tilanne Ps. anteeksi huonot kuvat. Huonokamera + huonekalut tiellä + 150w halogeeni mustassa huoneessa = paskat kuvat
Projekti etenee hitaasti, eikä aina niin varmastikkaan Mutta nyt olisi ensi viikonloppuna ja seuraavan viikon aikana tarkoitus koota tuo subi paikalleen. Levyt (21mm koivuvaneri) ja muut tarvikkeet on siis hommattu. Ja se mielenkiintoinen juttu oli tässä se, että kertokaapas hyviä vaihtoehtoja ohjelmille millä pääsisin taajuusvastetta mittailemaan heti! trueRTA:ta voisin koittaa, mutta vähän mutkikkaalle vaikutti se nopealla koittamisella. Kuvagalleria palstalla on paljon kuvia selkeistä taajuusvastekuvista, mutta empä nyt tähän hätään ainakaan ole löytänyt mistään kuvan reunasta millä ohjelmalla ne on mitattu. niinkuin näin
eihän se mennyt kuin elokuvissa... "java.lang.RuntimeException: java.io.IOExpection: Could not get shell folred ID list occurred during startup" aseinsin kyllä javan uudestaan...
Mulla ensimmäisenä näkyvä sanoo "for 64-bit browsers only". Kokeileppa tuolta: http://java.com/en/download/manual.jsp
yksi kysymys kanssa siitä: voiko elementin ulkopuolella olevaa "kovaa" vaahtomuovia käyttää elementin tiivisteenä? Onko se siinä sitä varten, että jos elementin laittaa epätavallisesti etulevyn sisäpuolelle?
Olisiko reunuksen vaahtomuovi osa ripustusta? Uskoisin, että voi tuotakin käyttää tiivisteenä, mutta itse laittaisin vielä jotain pehmeämpää kaveriksi tuolle jotta tulee varmasti tiivis. IB:ssä ei kyllä pitäisi muutenkaan syntyä tarpeeksi painetta että tarvitsisi vuodoista huolehtia, mutta onhan tuo silti hyvä tiivistää.
säästetään tilaa foorumilta ja kirjoitetaan tähän: Muistan, joskus keskustelun aiheesta missä harmaaksi muuttuneet ripustuskumit käsiteltiin jollakin aineella. Jopa joku genelecin tehtaalla töissä ollut kertoi, millä he käsittelivät ripustukset värin ja kestävyyden parantamiseksi. Muistaako kukaan tätä ainetta? jotain CRCee tyyppistä se oli...