kuinka kauan olet harrastanut elokuvia?

Keskustelu osiossa 'Yleistä' , aloittajana jodorowsky, 24.11.2016.

  1. jodorowsky

    jodorowsky Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.09.2011
    Viestejä:
    1 311
    Saadut tykkäykset:
    83
    Päätin laittaa tällaisen kyselyn. Itse olen 40vuotias ja aloitin elokuva harrastuksen jollain lailla alle 10 vuotiaana. Silloin kun suomeen tuli 80 luvulla vielä tiukennettu video sensuuri,kiinnostuin elokuvista sairaasti. Aluksi se oli sellaisten suomessa sensuurin kohteeksi joutuneita elokuvien keräilyä. Sitten rupesin jo teininä kiinnostumaan laitteista sen verran että virittelin pieneen 21 tuumaiseen telkkariin äänen toiston mankan vahvistimen kautta pari luzorin kaiutinta ja johan rupesi robocoppikin saamaan vähän ääntä. Minulla oli silloin ikäisiäni kavereita jotka ihmettilivät että mikä järki tuossa on. Se oli aikakautta jolloin kukaan ei ollut ikinä puhunut kotiteatterista kun niitä ei vielä ollut ainakaan suomessa. Sitten yksi kaverikin sanoi että milloin sinäkin aikuistut ja lopetat tuollaisen lapsellisen elokuva harrastuksen. Nyt ollaan 40 vuotta ja vielä harrastetaan.

    Sitten 90luvun puolella kuulin että on keksitty sellainen äänen toisto järjestelmä elokuville ja hifiklubi myy sitä. Minähän kävin sitä siellä ihmettelemässä ja siellä laitettiin ilmestyskirja nyt pyörimään joltain ihmeelliseltä isolta cd levyltä jota laserdisciksi kutsuttiin. Päätin että kotiteatteri on saatava ja tulihan se hankittua pikkuhiljaa osa osalta.


    Mutta toi harrastus myös surua elämääni vanhemmat eivät koskaan hyväksyneet harrastustani varsinkaan sen jälkeen kun siitä rupesi irtoamaan desibelejä enemmän. Eli välit menivät huonoksi ja piti ruveta kämppää etsimään ja oli kaikenkaisii isojakin vaikeuksia ennen kuin olen päässyt tähän nykyiseen elämääni käsiksi.Tulipahan nyt muutama vuosi sitten uusittua koko kotiteatteri laitteistoni perintö rahoilla siitä vanhempani eivät kyllä olisi tykänneet jos tietäisivät. Löytyy hyllystä myös laserdisc soitin josta ei ikinä luovuta ja paljon levyjä. Nyt tulee pääsääntöisesti osteltua sellaisia leffoja jotka ovat omasta mielestäni taiteellisimpia hollywood roska on itseasiassa ollut aina vähällä ainoastaan niitä taiteellisimpia. Suosikkeja on taiteellinen scifi ja kauhu arvostan sitä koska niistä aiheista on pirun vaikea tehdä hyvää elokuvaa.
     
  2. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 436
    Saadut tykkäykset:
    771
    Miten elokuvaharrastus ylipäätään määritellään? Melkein kaikki ihmisethän katsovat elokuvia, mutta harvempi sanoo niitä harrastavansa. Miten "kajahtanut" pitää olla elokuvien suhteen, että voi sanoa harrastavansa niitä?

    Miten 10-vuotias keräilee sensuroituja elokuvia? En ymmärrä.

    Itsekin tuli virityksiä tehtyä. 14-tuumaiseen Sharpin matkatelkkuun laitoin 3,5 mm liittimen äänen ulosottoa varten. Kajarina toimi koulun puutöissä tehty puusalkku, johon virittelin jostain vanhasta radiosta irroitetun elementin. Äänenlaatu ei juuri parantunut, paitsi että basson määrä lisääntyi.

    Joskus 1996 hankin Nicam-äänellä varustetun videonauhun (merkki oli Nokia!). Siitä otin stereofonisen Nicam-äänen RCA-liittimistä vahvistimelle ja johan parani äänenlaatu tv-ohjelmille Hifi 6/2-kaiuttimista kuultuna! Leffojen immersio kasvoi stereoäänen ansiosta rutkasti, vaikka kuva oli edelleen 14-tuumainen. Varsinaisen 5-kanavaisen systeemin DVD-soittimineen hommasin sitten 2001 ja Blu-ray-aikaan siirryin 2011. Aika hillitysti seuraan teknistä kehitystä, muuten tulisi aika kalliiksi. Uuteen siirrytään vasta kun se on kypsä ja halventunut.
     
  3. jodorowsky

    jodorowsky Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.09.2011
    Viestejä:
    1 311
    Saadut tykkäykset:
    83
    Elokuva harrastukseen ei ehkä tarkkaa määritelmää ole. Omasta mielestäni se on ehkä sitä että elokuviin on olemassa keskivertoa elokuvan katselijaa huomattavasti suurempi rakkaus jonka takia niitä ruvetaan keräilemään mutta ei mitä tahansa roskaa vaan niin että suurin osa on vähän sellaista erikoismpaa ja taiteellisesti korkea tasoisempaa ja laitteet on laadukkaat samoin kuin on kotona mahdollisesti elokuvan historiaan liittyen ehkä jotain vanhentunutta tekniikkaa vähän niinkuin museossa ja tottakai kaikki omasta mielestä elokuvan historian tärkeimmät elokuvat kauttas aikojen.

    Juu 71 db rupesin tosiaankin penskana kiinnostumaan yhdessä vaiheessa pelkästään elokuvista jotka on suomessa kiellettyjä. Aluksi hankinta oli hieman köyhää mutta eräältä vanhemmalta oppilaalta niitä koulusta sai jossain vaiheessa sitten tuli filmnet jota ei ilmeisesti suomen sensuuri lainsäädäntö koskenut kun esittivät elokuvat sensuroimattomana. Lähivideo vuokraamon avulias omistaja sanoi minulle kerran että tämä elokuva kielletään kohta suomessa vuokraa se kun vielä on mahdollista ja ei muutra kuin kaksi nauhuria ja kopio itselle. Joskus yläaste ikäisenä tapahtui sitten jotain todella hienoa. Kuulin eräältä kaverilta että eräs divari tilaa ulkomailta elokuvia ja myy niitä. Se oli jotain todella hienoa kun divarin omista kaivoi laatikosta katalokin jossa oli uskomaton määrä pelkästään kauhu toiminta scifi nimikkeitä. Ainoa huono juttu oli että ei ollut silloin varaa kovin montaa elokuvaa kuukaudessa ostaa.
     
  4. sokka

    sokka Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.10.2003
    Viestejä:
    5 765
    Saadut tykkäykset:
    318
    jodorowsky kerto tuossa juuri mun tarinan. Saman ikäinen olen ja samoihin aikoihin tuli aloitettua leffojen keräily. Itse pisti pännimään leffojen ennakkosensuuri ja leffat piti saada leikkaamattomana. Lethal Weapon, Die Hard, Predator, Bloodsport, Robocop jne jne. Ihan parasta toimintaleffojen kulta-aikaa. Vhs kasetteja oli useampi sata. Itse asuin alueella, missä kauppoihin piti mennä autolla ja tekemistä oli oikeastaan leffat ja kaverit ympärillä. Keltainen Pörssi oli lehti, minkä kautta lähti vaihtorumpa aikanaan käyntiin. Voi niitä todellisia kulta-aikoja. Sittemmin on vhs:t vaihtuneet dvd -> bluray -> UHD. Eli moneen kertaan on rakkaat elokuvat nähneet muutoksen parempaan formaattiin. Kyllä tässä tapauksessa pitää jo puhua hc-tapauksesta. Koskaan en ole sitä peitellyt ja aina sitä ihmetellä tuntemattomien ihmisten toimesta. Miksi ihminen kerää ihan mitä vaan. Autoja, postimerkkejä, rahoja, pölykapseleita jne. Se sama fiilis mulle tulee leffojen katselusta ja harrastamisesta.
     
  5. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 436
    Saadut tykkäykset:
    771
    Oma suhde elokuviin on "sekava" ja leffamaku omituiseksi luokiteltava. Pidän elokuvista, jotka monelle ovat roskaa ja vastaavasti moni "taide-elokuvaklassikko" on minulle vähän niin ja näin.

    En tajua, miten penskalle vuokrataan jotain K18-leffoja. Muistaakseni vuokraleffat oli tehty niin, ettei niitä pystynyt kopioimaan, kuva pumppasi. Kaverit yritti. Lopputulos oli kuvanlaadultaan niin karmea, ettei katsominen kiinnostanut.
     
  6. Radikus

    Radikus Käyttäjä

    Liittynyt:
    14.02.2005
    Viestejä:
    939
    Saadut tykkäykset:
    28
    Aloitin elokuvakeräilyn VHS:llä joskus 1993-1995 nurkilla, eli päälle 20 vuotta on tullut keräiltyä. Olin aloittaessa siis noin 12v. Samoihin aikoihin tuli saatua myös ensimmäinen Surround-järjestelmä. 5 säälittävää purkkikaiutinta ja subbari joka on edelleen käytössä eräällä ystävälläni, tosin huollon kautta käyneenä.

    Toki elokuvia tuli katseltua jo ennen sitä, sillä elokuvat on olleet tärkeä osa elämää siitä asti kun isäni vei ensimmäistä kertaa leffaan joskus 4-5v natiaisena. Myös äidin kanssa tuli ravailtua leffateatterissa runsaasti.

    Yksi lempparimuistoista on myös se kun kummitädin pojalla oli valtava kopioitujen VHS:ien kokoelma jossa oli Dammet ja muut tarjolla vapaasti katseltavana. Ei siinä paljon ikärajoja tullut ajateltua kun niitä nauhoja pyöritteli.

    Keräily kävi vaan astettava vakavammaksi vuosien varrella ja DVD-soitinkin piti hankkia välittömästi kun sellainen Suomeen saatiin (nyt en muista oliko vuosi 1997 vai 1998). Kainaloon lähti Sonyn halvempi 4500mk malli ja kuvanlaatu räjäytti silloisen tajunnan.

    Vaikka katselu onkin alkanut kallistumaan aika paljon striimailuunkin (mm. Netflixin kautta), niin eiköhän noita fyysisiä levyjä tule kerättyä niin pitkään kuin niitä vaan julkaistaan. Nykyään ostelen lähinnä UHD:eitä.

    What? Itsehän kopioin kymmeniä elokuvia ihan ongelmitta.
     
    Viimeksi muokattu: 24.11.2016
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Se oli sitä aikaa se. Mekin vuokrattiin Seolta monenlaista leffaa. :)

    Enemmän oli kiinni harrastus siitä, että vanhemmat eivät antaneet ala-astelaisen katsella elokuvia. Mikä oli näin jälkikäteen ajateltuna ehkä ihan hyvä juttu. Ensimmäinen kunnon muistikuva hyvästä Hollywood-leffasta oli 1991, kun T2 tuli. Isoveli oli saanut sen jostain ja olihan se 11-vuotiaana natiaisena aikamoisen hieno leffa. (Ja kun kohta on 40 mittarissa niin kertoo vain, miten vanha ko. leffa on ja miten hyvin se on loistonsa säilyttänyt) Ja Lötköjen yö pahin kauhuelokuva, mikä on olemassa. :D Tuosta ei mennyt kuin 2 vuotta, niin ensimmäisen kotiteatterisetin hankin (tai vanhempani hankkivat minulle). Eli vhs-nauhuri, 28-tuuman töllö ja dolby pro logic -vahvistin ja viisi kaiutinta. Siitä jokunen vuosi ja homma vaihtui dvd-soittimeen, dolby surround 5.1 -vahvariin ja Sharp(vision)in todella ankeaan projektoriin. Ja siitä sitten monien mutkien kautta nykyhetkeen.
     
  8. tuna

    tuna Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    09.12.2004
    Viestejä:
    2 542
    Saadut tykkäykset:
    303
    Jotkin vhs elokuvat olivat kopiosuojattuja, mutta jotkin vhs laitteet mahdollistivat silti kopioinnin ja taisihan jollakin tutulla olla jonkinlainen estonpurku laitekkin.

    Itse tuli vhs aikana kopioitua vuokraleffat (LP (tällä kuvanlaatu aivan surkea, mutta kasetille mahtui useita leffoja) tai SP) ja ulkomailta (Englanti, Hollanti) tuli tilattua alkuperäisiä (shekki kuoreen ja kuori postiin;)).
    Teatterissa tuli tuohon aikaan myös käytä lähes viikottain. Tulihan sitä alaikäisenä käytyä katsomassa 80-luvun parhaimmat toimintelokuvat kuten Lethal Weapon, RoboCop (leikattuna), Predator (leikattuna), Die Hard, The Hidden (leikattuna, taisi olla K16?) ymn.

    Alkuperäisten "massa" keräily alkoi DVDn tultua ja samalla tarjonta räjähti käsiin. Dvd aikana tuli kyllä vuokrattuakin, mutta Blu-rayn tultua markkinoille ostaminen karkasi itselläni totaalisesti käsistä, vuokraaminen loppui tyystin. Nykyään ostan niitäkin elokuvia jotka eivät kiinnostaneet DVD "aikanakaan". Nykyään ravintoloissa juokseminen on minimissään ja täten rahaa on myös enemmän käytettävissä tähän harrastukseen.

    Elokuvien suhteen olen ns. kaikkiruokainen, vaikkakin kauhuelokuvat ovat mieluisampia hankintoja.
    Region Free blu-ray soittimen hankinnan jälkeen, yksittäisten julkaisuiden hinnat ovat kohonneet omalla kohdallani. Johtuen näistä ns. erikois julkaisuista joita esim. Arrow, Shout! Factory ymn. julkaisevat, näihin tulee lisäksi ulkomailta tilanteessa kohtalaiset Postikulut ja mahdolliset tullimaksut.
    Onneksi samalla täältä ostettujen julkaisuiden keskihinnat ovat pudonneet, kunhan malttaa odottaa 1-2 kuukautta.
    Tarjonta on nykyään aivan valtavaa! Aikaisemmin mainitsemat julkaisijat tuovat markkinoille leffoja, joita en ikinä olisi uskonut tulevan tarjolle ja ne ekstrat:D
    Elokuvista olen yleisesti ollut kiinnostunut lähes koko ikäni.
     
    Viimeksi muokattu: 24.11.2016
  9. jodorowsky

    jodorowsky Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.09.2011
    Viestejä:
    1 311
    Saadut tykkäykset:
    83

    Eikai siiinä vuokraamisessa minun mielestä mitään ihmeellistä ollut ainakaan silloin.Muistan että joihinkin video vuokraamoihin piti olla vanhempien lupa vuokraamon asiakas papereissa että sai k18 elokuvia. Elokuvissa oltiin yleensä tarkempia,mutta erään yksityisen elokuva tatteriin pääsi katsomaan k18 elokuvia. Vaikka omistaja meinasi ensin vähän säikäyttää minua ja kaveriani kun menimme k18 näytökseen ensimmäisen kerran niin hän sanoi,pojat muttako siinä on 18vuoden ikäraja. Me sanottiin että mehän ollaan 18, Hän että no yhteensä ainakin ja antoi liput. Sen jälkeen siitä teatteri paikasta tuli vakio paikka. Etkö saanut hommattua k18 elokuvia penskana 71db paska mäihä:(. Jos joku muistaa oulun vaihtovideon valtatieltä tuirasta,se paikka oli aivan legendaa kun vuokrasin penskana elokuvia:).

    En kyllä ymmärrä miten joku ei ole pystynyt vuokravideoita kopioimaan. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia. Tässä hieman retro meininkiä suomen ahdasmieliseltä 80luvulta

    http://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/12/07/video-kiistojen-kohteena
     
  10. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 436
    Saadut tykkäykset:
    771
    Ei minua K18-leffat edes kiinnostaneet. Star Wars, Indiana Jones, jne. K11 tavara oli mun juttu.
     
  11. Hippo

    Hippo Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.07.2004
    Viestejä:
    2 327
    Saadut tykkäykset:
    282
    En tiedä voiko tätä nyt harrastukseksi sanoa koska en keräile elokuvia, mutta olen katsellut niitä "normaalia" enemmän sieltä teini-iän alusta lähtien.

    Tekniikan suhteen peruslatuja VHS+kuvaputki+stereovahvistimen kautta tykki+BD+5.1 järjestelmään. Olen tähän asti ollut aikainen omaksuja, mutta nyt 4k saa kyllä odottaa ja kypsyä ihan rauhassa.
     
  12. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Kyllähän "laittomien versioiden" videokopionkopionkopionkopiot olivat haluttua tavaraa kasarilla. :)

    Jotenkin surullinenkin tuo tarinasi jodorowsky, mutta kannattaa muistaa sekin, että sinä elät elämääni omalla tyylilläsi, vanhemmat elivät omallaan. Ei kaikkien tarvitse pitää samoista asioista. Maailma olisi aika tylsäkin paikka niin. Voit ajatella perintörahojen käyttöä niinkin, että oli vain hyvitys siitä ikävästä, mitä sait kokea.

    No, se keittiöpsykologiasta. Itselleni kääntentekevin hetki on ollut DVD-levyjen tuleminen markkinoille. VHS ei innostanut formaattina ostamaan, mutta oli toki ajansiirrollinen tallennusväline. Stereovideoita tuli itsekin hyödynnettyä stereoihin kytkemällä, kun telkkuna oli 17-tuumainen monoäänitelkku. :D Itse asiassa oli aika pitkäänkin, vasta nyt littuaikana on päässyt herkun makuun. Nykyisellään loimottaa 55-tuumainen Panan plasma olohuoneen kunkkuna. Äänetkin kehittyneet Geneksi.

    Tuo lähdemateriaalin tulo laadukkaana, digitaalisena markkinoille oli siis käänteentekevää. Olen tosin jo aiemminkin ollut kiinnostunut elokuvista, parikymppisenä oli näennäissyvällinen mm. ranskalaiseen uuteen aaltoon hurahtamisvaihekin pienimuotoisena. Elokuva-arkistossa tuli käytyä katsomassa tätä vähän vanhempaa elokuvatuotantoa muutenkin. Museokadun Cinemassa taas näki vähän vaihtoehtoisempaa elokuvaa, jotkut kokemukset ovat jääneet hyvinkin elävästi mieleeni. Night Visions -festareilla on tykitetty verkkokalvoille koko yön setti ja yksi vuosi oli kaikkien leffojen lippukin (tuolloin la-su-yön maratoni jäi kesken, kun oli pakko käydä ottamassa välissä kolmen leffan mittaiset tirsat, joten seuraavana vuonna oli pakko vähän urheilusuoritusmaisesti vetää tuo koko yön maratoni, jotta sai sen suorituksen vyölleen). Nyt kun Night Visions ei enää ole Maximissa, on fiilis kärsinyt, mutta on edelleen kiinnostava tapahtuma. Uutuuksia tulee taas käytyä katsomassa erittäin harvoin, ennen DVD-aikakautta enemmänkin, silloin Helsingin ykkösteatteri oli tietysti Bristol (jossa on tullut nähtyä mm. T2 kolme kertaa). Kinopalatsi ja Tennispalatsi olivat myös merkittävä kehitysaskel teattereille. Nykyään ei oikein enää jaksa lähteä leffan takia liikkeelle, mieluummin katsoisi kotisoffalla kuin maksaa riistohinnan teatterikokemuksesta. Star Wars pitää kyllä taas käydä katsomassa ja nyt voisi samalla testata Tennarin Scape-salin! :)

    Nykyään hyllyt notkuu leffoja ja sarjoja sekä DVD- että BD-muodoissa ja tuntuu, että sarjoja menee enemmän nykyisellään. Leffat saattaa jäädä vuoden aikana jopa ihan yhden käden sormin laskettavaksi. Sarjoja tulee paljon katseltua puolison kanssa, jolla on onneksi riittävän samansuuntainen maku. Sci-fiäkin menee, niin kuin tällä hetkellä katselussa oleva Expanse. Puoliso itse asiassa katsoo huomattavasti enemmän määrällisesti tavaraa, mutta merkittävä osa on itseäni kiinnostamatonta chick flick -osastoa. Sarjat elää kultakauttaan ja n. 10 jakson kaudet ovat sopivia katselukokemuksia monestakin näkökulmasta.

    Leffat ja sarjat ovat itselleni edelleen taidetta ja arjen eskapismia. Oikein hyvät imaisevat mukaansa ja tarjoavat myös tunnetason elämyksiä. Digitaalisten formaattien (ml. streamaus) myötä saatavilla olevan katseltavan materiaalin määrä on suorastaan räjähtänyt. Nykyään voi aidosti valita, mitä haluaa nähdä. Sci-fi on ehkä se oma lempigenreni aina ollut ja on edelleen. Ja kyllä, pidän myös ranskalaisesta uudesta aallosta edelleenkin. Pitäisikin kerätä sitä hyllyynsä!

    Yksi iso haave elokuvaharrastuksen osalta on edelleen. Nimittäin oma dedikoitu kotiteatteritila, jonka toivottavasti voisi toteuttaa muutaman vuoden sisään.