Kotiviinin tekijöitä

Keskustelu osiossa 'Kierrätyskeskus' , aloittajana Eccumulator, 27.09.2005.

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.
  1. Eccumulator

Eccumulator New Member

Saadut tykkäykset:
    3
    Onkohan foorumilla muita kotiviininvalmistajia?
    Itsellä on nyt 4:s tai 5:s vuosi peräkkäin kun tulee tehtyä kesällä poimituista marjoista "puna"viiniä. Paitsi tänä syksynä tulikin laitettua kaverilta saaduista omenoista valkkarin tapaista mössöä käymään.

Vihjeitä viinintekoon kuitenkin kaivataan. Netistä löytyy kirjava määrä eri ohjeita ja vinkkejä, mutta vielä en ole onnistunut TODELLA HYVÄÄ kotiviiniä tekemään. Sen olen kuitenkin huomannut, että muutamissa viinipakkauksissa neuvotaan viiniä säilyttämään vähintään puolivuotta, enintään puolitoista, mutta itse olen huomannut että vasta kahden vuoden päästä nuo ovat huomattavasti maukkaampia kuin vain vuoden kypsyttelyn jälkeen.
    En nyt ulkoa muista mitä viinipakkauksia on tullut jo kokeiltua, yleensä niitä halvimpia, mutta voisitteko antaa suosituksia omien kokemuksien perusteella hyviksi havaituista viinipakkauksista?

2. Kaitzu

Kaitzu Active Member

Saadut tykkäykset:
    10
    Kyllähän viinejä on tullut tehtyä 10 vuoden aikana eräskin satsi :)

Olen suosinut valmis- ja käymisainepakkauksissa Ideal-merkkiä, paras testaamistani. Kuiva-aineita (siis marjoja) on enemmän kuin halvoissa pakkauksissa. Pikaviinipakkauksiin en ole koskenut.

Säilyvyys on kyllä mielenkiintoista, pakkauksissa kerrotaan ettei kovin pitkään säilyisi. Mutta olipahan itsellä "puolivahingossa" pari pulloa makeaa mustaherukkaviiniä jäänyt "kellariin" ja kun pullon jännityksellä avasi 5 vuoden säilytyksen jälkeen niin yllätys yllätys, todella hienosti oli viini "kypsynyt". Eli sanoisin että kyllä kotiviinitkin säilyy pitkään kunhan huolehditaan tarvikkeiden puhtaudesta pullotusvaiheessa.

Kesän ja alkusyksyn aikan tullut tehtyä 3 satsia viinejä (ideal-punkku & -valkoviini, itsepoimituista karviaismarjoista). Toki löytyy vuoden vanhaa "sekamehu"-viiniä (mustaherukkaa, mansikkaa & vadelmaa). Ja on siellä varmaan pari pulloa "vanhenemassa" syksyllä 02 pullotettua makeaa mustaherukka-viiniä.

Säilytyspaikan olen joutunut vaihtamaan eli aikaisempi "kellari"-säilytys on vaihtunut hieman lämpimämpään paikkaan, muttei vieläkään olla normaalissa huoneenlämmössä. Saas nähä miten säilyvät.

Monillahan on negatiivinen mielipide kotiviineihin, kun ovat maistaneet viikon pullossa ollutta viiniä maistaneet. Kypsyminen on se avain hyvää viiniin (myös kotiviiniin).

3. Eccumulator

Eccumulator New Member

Saadut tykkäykset:
    3
    Mistä erottaa pikaviinipakkauksen? Tuollaista en ole tullut ajatelleeksikaan ostaessani noita viinipaukkauksia.

4. effer

effer Member Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    0
    Presto ainakin on nopsasti valmistuva, noin 4-5 vrk ja sitten juomaan. Eli siinä on samassa paketissa kaikki, paitsi vesi ja sokeri hankitaan lisäksi.

Pikahiivoja on myös, jos haluaa tehdä pikana omista marjoista/mehuista juomaa...

Normaalistihan viiniä käytetään hiukka pitempään, viikkojakin.

Melkolta ollaan tilattu aineksia suoraan, netin kautta, koska kaupoissa ei ole kovin paljoa valinnanvaraa.

5. Kaitzu

Kaitzu Active Member

Saadut tykkäykset:
    10
    effer tuossa kertoilikin pikaviineistä eli valmistusaika on lyhyempi. Eräs viinikauppias kertoili että oli saanut valmistajalta koepakkauksen, jolla viini valmistuu 24:ssä tunnissa. Oli kuulemma ollut aikamoista minuuttiaikataulua valmistus. En sitten tiedä oliko tuo pakkaus ikinä tullut myyntiin, mutta muistelisin että olen nähnyt 2:n päivän viinipakkauksia.

Itse teemme viinit ajan kanssa eli annetaan kaikessa rauhassa käydä ja kirkastetaan viiniä kanssa useita viikkoja vaikka jo viikon jälkeen (ohjeen mukaan) moni hyväksyisi "kirkkauden". Kummasti sitä vielä käymisastian pohjalle ilmestyy lisäviikkojenkin aikana sakkaa.

Ainoa satsi joka on mennyt piloille oli pihlajanmarjoista tekemä viini :( Viini oli kyllä kirkastamisen jälkeen kirkasta, mutta aikansa (2 kk) oli ollut pullossa niin pulloihin alkoi ilmetä sameutta, jonka syyksi selvisi että pihlajanmarjoissa on paljon pektiiniä, jotka sitten alkoivat muodostaa rihmastoja. Satsin ois saanut "puhtaaksi" todalla pitkällä kirkastamisella (useita kuukausia), mutta päädyimme kuitenkin hävittämään satsin, kun ei ollut paikkaa pitkälle kirkastamiselle.

6. Kaitzu

Kaitzu Active Member

Saadut tykkäykset:
    10
    Katsahdin tuota Melkkon sivuja ja heidän valikoimassa ei ollut Ideal-viinejä.

Oulusta olen viinipakkaukset ostanut Pilapala Ky:stä, sijaitsee Rautatienkatu 22:ssa, pieni liike mutta pakkausvalikoima on ihan hyvä, löytyy siis noita Ideal-pakkauksia.

Muut tarvikkeet (korkit ja kapsyylit) ostan sitten ihan paikallisesta halpaliikkeestä.

7. tpi

tpi Active Member Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    4

Eikös kyseessä ole paremminkin puna"viini", kuin "puna"viini? :D

8. Eccumulator

Eccumulator New Member

Saadut tykkäykset:
    3
    Rosea nuo tuotokset ovat enemmän muistuttaneet kuin punaviiniä.
    Tuosta tulikin mieleen, että saatteko te kotiviineihinne yhtä paljon väriä kuin ns. oikeissa viineissä on? Itse haluaisin huomattavasti enemmän väriä ja myös makua kotiviineihini. Onko vain lisättävä marjoja paljon enemmän vai onko joku kikkavitonen jolla väriä ja makua irtoaa enemmän marjoista?

Oletteko käyttäneet käymisen käynnistysaineena muutakin kuin hiivaa? Olen kuullut, että jotkut eivät käytä hiivaa ollenkaan vaan laittavat käymispönttöön muiden marjojen sekaan kaupasta ostetun viinirypäletertun muussattuna. Voiko tuo väite pitää paikkaansa, että kaupasta ostetun rypäletertun hiivasieni starttaa käymisen? Luulisi että rypäleihin laitettu säilöntä-aine tekisi tehtävänsä myös noille hiivasienille.

9. Kaitzu

Kaitzu Active Member

Saadut tykkäykset:
    10
    Enpä ole noita värejä tuolleen vertaillut. Tuosta enemmän marjoista varoituksen sana kokemuksen perusteella. Eli yleensä mehustamme marjat ennen viiniksi käyttämistä ja viinisatsiin käytämme sitten 5 litraa mehua. Kerran sitten pakastinta tyhjentäessä laitoimme 8 litraa mehua käymään ja muuten kaikki meni hyvin, mutta oli suuri työ saada viini kirkkaaksi. Lopputuloksena suuresta marjamäärästä johtuen oli hieman samea, mutta muutoin ihan hyvä viini.

En ole kokeillut näitä ihmeviritelmiä eli ihan käymisainepakkauksien aineisiin olen luottanut.

10. Maky

Maky Member

Saadut tykkäykset:
    12
    ~10 vuotta sitten kun punaista tein, niin lisäsin makua lisäämällä tammenlastuja. Myivät nuitakin viinikaupassa. Viini parani ainakin sillä kertaa. Idealin paketti taisi olla tuo perusviini, kun siinä tosiaankin oli eniten marjoja ym. -> makua jo ennestäänkin. Voi myös miettiä, josko laittaisi vähän vähemmän vettä.

11. Nice Guy Eddie

Nice Guy Eddie no more mr. Nice Guy Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    5
  12. Vargas

Vargas New Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Itse asiassa tuli juuri toissapäivänä laitettua kaverin kanssa viides "sukupolvi" tulemaan (reilu vuosi ollaan ainetta tehty). Nelisen kiloa mustaviinimarjoja ja kilo puolukkaa. Kannattaa laittaa ne marjat muuten siihen pussiin (saa kaupoista), jos haluaa kirkkaampaa viiniä. Itse ei ole tullut viinejä säilyteltyä. Kuukauden sisällä on varmaan oma osuus (reilu kymmenen litraa) pullotuksesta juotu.

Pikaviinejä ei ole tullut tehtyä. Opiskelijoita kun ollaan, niin ainejärjestön viiniraxeissa niitä saa maistella. Hirveätä ainetta. Viime viikolla oli kaksi vuorokautta krapulaa, kun otin oikein Pohjanmaan kautta ko. ainetta.

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.