Kotiteatteritykki n. 2500e

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana ZeiZei, 12.04.2013.

  1. ZeiZei

    ZeiZei Guest Guest

    Liittynyt:
    09.10.2003
    Viestejä:
    325
    Saadut tykkäykset:
    0
    Moro!

    Uusi tykki olisi hakusessa kun vanha Panasonic PT-AE500 vetelee viimeisiään (ts. ei ole hetkeen ollut ajossa) ;)

    Hintaluokkana budjetissa on n. 2500e. Muista tykeistä kuin edellä mainitsemastani ei ole kokemusta eikä ylipäänsä muista kuin LCD tykeistä.

    Screeniksi olen ajatellut StudioTek 100 (Gain 1) tai GrayHawk RS G3 (Gain 0.9) kankaalla olevaa Stewarttia. Näistä tai Gainistä yleensä toivoisin myös kommenttia.
    Huone on täysin pimennettävissä ja 3D / langattomasti toimiville laitteille ei ole tarvetta.

    Vertailuja, kommentteja, ehdotuksia ja suosituksia otetaan vastaan erityisesti tykin, valotehon, kuvanlaadun, screenin, gainin yms. suhteen.

    Kiitos!
     
  2. makemich

    makemich Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.09.2002
    Viestejä:
    1 666
    Saadut tykkäykset:
    228
    Tuolla budjetilla kotomaan hinnoilla ei taida oikein osua kohdalle kuin Epsonin TW8100/9100. DLP puolella sitten jotain mustia hevosia kuten Benq W1070 joka on todella edullinen mutta itselle ihan mysteeri suorituskyvyn suhteen, kuitenkin kehuja kerännyt. Sitten jos saat budjettia hilattua ylöspäin alkaa löytymään JVC:tä(X35), Panaa(AT6000) ja Sonya(HW50) joiden 2D suorityskyky kelvannee hieman vaativammallekin.

    Testejä on netti täynnä, esim: http://www.avforums.com/reviews/index.php?parent=115&search_special=1
     
    Viimeksi muokattu: 13.04.2013
  3. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    136
    Sonyn LCoS uutuusmalli VPL-HW50ES kuuluu olevan aika kova peli. Hintaa vaan on tonni liikaa.
    Pintaheijastavaan LCoS-paneelin perustuva SXRD tekniikka on kuvanlaadultaan erinomainen. Pikseliverkko lähes puuttuu, mustat ovat vakuuttavat, kuva levollinen (ei dlp-levottomuutta tai -sateenkaaria) sekä väri- ja liiketoisto moitteettomia.
    Projectorcentral:
    Avainsanana "all about sharpness", eli heidän preferensseissään väritoisto ja mustantaso eivät ole yhtä tärkeitä kuin viimeinenkin terävyyden murunen ja tästä syystä tykin saamia tähtiä on rokotettu enemmän kuin olisi pitänyt. Jollain muulla paneelitekniikalla saattaisi mahdollisesta marginaalisesta tarkkuuslisästä tulla vaihtokaupassa sohvalle asti näkyvä pikseliverkko sekä huonommat mustat/kontrasti. Valintojen maailma.

    Minulla kuvaa kankaalle heijastaa vanhemman polven VPL-HW10, joka on edelleenkin täysin ajantasalla kuvanlaadun osalta.

    Väripyörällisistä DLP-malleista kannattanee pysyä melko etäällä, jos on jo tottunut paremmalle.
     
  4. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 190
    Saadut tykkäykset:
    592
    Hommaa joku DLP laite.. Esim Benq W7000, Optoma HD83. Ok mustat ja terävä kuva + mahtuu budjettiin.
     
  5. ZeiZei

    ZeiZei Guest Guest

    Liittynyt:
    09.10.2003
    Viestejä:
    325
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ainakin pikaisesti katsomalla tuo Panasonic AT-6000 näyttäisi sopivan n. budjettiin. Videotykissä 2695e.
    Sony VPL-HW50ES (3190e) on jo vähän budjetin ulkopuolella ja siitä pitäisi löytää / kokea jotain olennaista, että saa asian itselleen (lue. vaimolle) perusteltua.
    Pitää ottaa ainakin nämä kaksi katselulistalle ja tehdä katsolukierros.

    Panassa valoteho 2400 ja Sonyssa 1700, joka ainakin prosentuaalisesti iso ero. Panassa kontrasti 500 000:1 ja Sonyssä 100 000:1. Tässä ero tuntuu vielä isommalta. Aika vähän näillä taitaa olla merkitystä jos ns. painivat samassa sarjassa?
    Tuosta LCoS paneelista ei ole kokemuksia. Onkohan tuohon lampunvaihto kätevää ja samoissa hinnoissa.

    Onko tietoo millaiselle kankaalle / tilaan nuo sopivat parhaiten?
     
  6. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 190
    Saadut tykkäykset:
    592
    Panan kalibroitu valoteho on hieman yli 600 lumenia, Sonyn 992 lumenia (ns. parhaat kalibroidut modet mittarin linssin läpi) .. Molemmissa tykeissä on hyvä mustan taso.. Tosin jos huone on vaalea niin se mustan taso jää harmaaksi, mutta sitä voi kuitenkin korostaa esim. 0.8 gainin kankaalla. Itse tuollaisen budjetin "mustantuottajalle" ostaisin jonkun 1.2~ gainin kankaan ja pimentäisin huoneen jos hellasärö kestää... Millaiseen tilaan tämä uusi tykki tuloopi ?? Tuosta panasta on revikkaa, mutta jenkeissä se on tunnetaan mallina pt8000 muistaakseni. Itse en enään LCD -laitteisiin koske kun Epsonissa rupes kyrpimään konverssi -ongelmat. Toivottavasti onni on myötä ja saat hyvän yksilön.
     
  7. ZeiZei

    ZeiZei Guest Guest

    Liittynyt:
    09.10.2003
    Viestejä:
    325
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kalibroitu valoteho, hmm, tarkoittaako tuo siis, että Sonyssä kuitenkin parempi valoteho? Päinvastoin kuin spekseista ymmärtäisi.

    Tila johon tykki on tulossa on täysin mattamusta (mattamustaa maalia ja Ecophon sombra levyjä) ja pimennettävissä. Alustavasti kankaaksi olin miettinyt StudioTek 100 (Gain 1) tai GrayHawk RS G3 (Gain 0.9) kangasta. Nyt uudelleen ajatelleen, eikös pimennettävissä olevaan tilaan sopisi hyvin myös yli 1.0 Gainilla olevat kankaat (esim. FireHawk SST 1.1 Gain, FireHawk G3 1,25 Gain tai StudioTek 130 G3 1,3 Gain). Miten näiden välillä pitäisi osata valita?

    Mistä tiedät, että LCD Epson ei vain ollut huono yksilö ;) Tosiaan DLP kuvaa olen tuskin koskaan edes nähnyt (ainakaan tietoisesti). Enkä siis edes tiedä missä tilanteissa/tiloissa tulisi valita DLP LCD asemesta ja miten paljon tämä on makukysymys.
     
  8. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 190
    Saadut tykkäykset:
    592
    Sonyn kalibrointi parantaa valotehoa, joka on aika harvinainen ilmiö tosiaan. Nuo luvut nappasin projectorcentralin arvosteluista. Spekseissä varmaan otetaan laite laatikosta ja kirkkain mode päälle (joka yleensä dynamic) ja siitä napataan luvut... Tuo Dynamic on vaan yleensä aika kuree kateltavaa kalibroimatta.

    Nimenomaan pimennettyyn tilaan sopii hyvin korkeamman gainin kankaat (etenkin laitteen musta on mustaa), eli gain yli 1. Sinun tilaan todennäköisesti hommaisin juurikin 1,25 - 1.3 gainin kankaan. Oman Epsonin LCD (tosin karvalakki malli TW6000) vaihdoin DLP tykkiin. Pääsin vertailemaan näitä kahta samalle kankaalle heijastettuna samalla leffalla yhtä aikaa.. Tarkkuus oli aivan eri maasta. Parhaimmat JVC:n yksilöt pääsee lähes hyvän DLP-tykin tarkkuuteen.

    Tuo Epson saattoi olla huono yksilö, totta. Olen kauhulla lukenut tarinoita AVSForumilta missä porukka on vaihtanut oman LCD-tykkinsä 4 kertaa ennenkun saanut yksilön missä paneelit ovat kohdallaan. Omani vaihdoin kerran. TOSIN itsellä katseluetäisyys oli niin läheltä, että siksi vaihdoin. Kauempaa en sitä virheilyä huomannut.. Mutta mutta, ennakkolähtöisesti tiesin että se on siellä ja se söi minua sisältä ihan törkeesti ;D. Minusta sinun kannattaisi käydä jossain katsomassa tuota DLP -tykkiä. On totta ettei sitä(kään) kannata hommata kun sikaa säkissä, jos vaikka näkee noita sateenkaari yms. -ilmiöitä. Jossei niitä näe niin ainakin omiin käyttökokemuksiin pohjautuen voin myös niitä suositella. Tuota Panasoniccia on myös kovasti kehuttu, ei se siis todellakaan paska ole, päinvastoin. Mutta et varmaan mitää menetä jos jonnekkin pääset demoamaan dlp -laitteistoa.
     
  9. Ari

    Ari Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    Ei noista tämän hetken malleista, mutta vähän vanhemmista full hd-tykeistä on kokemuksia omasta Sonystä (VPL-HW15) ja kaverin Panasonicista (olikohan PT-AE2000), Panasoniciin on joutunut lampun vaihtamaan aina 2000 tunnin välein, kun Sonyllä on paahdettu 7000 tunnin käyttöaikoja. Tarkoittaa, että Panasoniciin on lamppu vaihdettu jo muutamaan kertaan ja Sonyyn vasta kerran. Molemmissa itse prosessi oli kyllä ihan helppo, kun itse olen vaihdot suorittanut molempiin.