Kotiteatteri, musiikki ja peli-huone

Keskustelu osiossa 'Kodin suunnittelunurkka' , aloittajana f55tvi, 03.03.2006.

  1. Grr

    Grr Uusi jäsen

    Liittynyt:
    27.08.2003
    Viestejä:
    597
    Saadut tykkäykset:
    0
    Stetson-Harrison arvio suunnittelun hinnasta on 500-2000€. Pistä vaikka privaviestinä menikö pahasti metsään. :) Skaalan järkyttävään laajuuteen on muutkin syyt kuin osumatodennäköisyyden parantaminen..

    Hintaskaalan alapäässä saat samat ohjeet kuin täältä - laskennalliset mooditaajuudet sekä ohjeet miten niitä vaimennetaan, plus johonkin mukavaan jälkikaiuntaan tähtäävät ohjeet seinämateriaaleista ja niiden sijoittelusta. Opastus tulee ehkä vähän paremmin pureskeltuina kuin veppifoorumilla, ei tartte voimalla seitsemän miehen vakuutella että kevyet seinät päästää bassot lävitseen ennenkuin uskot. =)

    Hintaskaalan yläpäässä huone käydään mittaamassa ennen ja jälkeen varsinaisen akustoinnin, kikkareet viritetään hiukan paremmin sinneppäin. Saat yksilöllisempää ja yksityiskohtaisempaa palvelua ja akustoinnin onnistumistodennäköisyys kasvaa ehkä hiuskarvan verran paremmaksi kun joku toinen [TM] varmistaa että myös seurasit suunnitelmaa oikein.

    Loppuun vinkki, halpa, ei maksa mitn: Muista katkaista betonilaatta myös kynnyksen kohdalta!

    --
    Tuntihommat ja laskuttaminenn.
     
  2. f55tvi

    f55tvi Guest Guest

    Liittynyt:
    13.02.2003
    Viestejä:
    619
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sain yhden hinta arvion joka on 3000 €!

    Heikki Helimäki Oy:ltä en ole vastausta saanut! Ei taida paljon heitä homma kiinnostaa!

    Niin, se kynnyslaatta on jo katkaistu!
     
  3. f55tvi

    f55tvi Guest Guest

    Liittynyt:
    13.02.2003
    Viestejä:
    619
    Saadut tykkäykset:
    0
    No niin nyt sain Heikki Helimäeltä hinta-arvion, joka on 3600 - 6100 €!!!!:hitme:
    Aikas kallista!
     
  4. Weitec

    Weitec Valvoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.11.2003
    Viestejä:
    2 363
    Saadut tykkäykset:
    3
    huh huh, montahan tuntia tuossa menee kaverilla. varmaa tuntipalkka o jo varsin kohtuullisella tasolla :D
     
  5. DIAR

    DIAR Ugh! Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 206
    Saadut tykkäykset:
    9
  6. Valhalla

    Valhalla Nikon & Elinchrome Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    06.12.2002
    Viestejä:
    2 543
    Saadut tykkäykset:
    4
    Taannoisessa hifi-lehdessä kellariteatterin suunnittelun oli tehnyt Concept-hifi:n Martti Liikala? Kannattaisi kysyä häneltä varmaan myös mitä suunnitelma maksaa?

    Aika erikoinen tilanne, että suunnitelmalle on annettu (yllä oleva) hintahaitari.. ja noin iso vielä? Luulisi, että jos hommia tekee, niin pystyy sanomaan mitä setti sisällään pitää? (ja oleellisinta, mitä homma maksaa..?)
     
  7. laskym

    laskym Uusi jäsen

    Liittynyt:
    07.12.2002
    Viestejä:
    141
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kannattaa ehdottomasti tarkastaa suunnittelijan referenssilista ja jos vain on mahdollista vertailla tuloksia henkilökohtaisisti, mutta ei vain korvilla vaan myös mittaustuloksista, sekä jälkikaiunta-aika että taajuustoisto.

    Lainaan itseäni, mitä kirjoitin täällä 2002 kun teatterin rakennus oli ajankohtainen:

    "Soitin Ulille Akukoniin ja tarkastin päivän hinnat. Minimihinta jolla käytännössä pystytään jotakin tekemään on noin 500 e+alv.
    Tämä tarkoittaa esim. olohuoneen akustointia.
    Hinta riippuu paljon siitä mitä projekti sisältää, kuinka paljon aikaa suunnittelija joutuu käyttämään, käykö monta kertaa kohteessa jne., joten hiukan perusteellisemmalle hommalle hintahaitari on 1000 - 1500 e+alv.
    Minun teatteria vastaavan homman hinta on jotain 1500 - 2000 e+alv. Tämä hinta ei kuitenkaan sisällä mahdollisia kohteessa suoritettavia virityksiä."

    Kyllä tuohon voi varmaan pienen indeksitarkastuksen tehdä. Kannattaa muistaa että Uli suunnitteli meikäläisen teatteria pari viikkoa ja siitä kyllä kertyy tunteja ja hintaa, jos lasketaan tuntihinnan mukaan. No, onneksi ei laskettu noin. :D Nyt Ulille on kertynyt reilusti kokemusta, joten suunnitelman teko ei vie kuin muutaman päivän. Olettaisin 3000 e olevan määrän jolla saa jo hyvän suunnitelman, jos on osaava tekijä, mutta en sano kuka. :thumbsup:

    Ja oliko suunnittelija Helsingissä vai Tampereella ei merkitse mitään...
     
  8. ylscoke

    ylscoke Guest Guest

    Liittynyt:
    14.05.2002
    Viestejä:
    243
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minä teetin suunnitelmat Ulilla sinun jälkeen.. suunitelmien tekoon meni kuukausi :D Joten ei se vauhti välttämättä ole nopeutunut :)

    Tapauskohtaisia asioitahan nuo ovat aina. Jos tehdään jo johonkin valmiiseen kohteeseen mitä olisi tarkoitus lähteä saneeraamaan, homma vie toki kauemmin. Sellainen vaihtoehto missä päästään tekemään suunnitelma puhtaalta pöydältä on huomattavasti helpompi tehtävä.

    Itse jos tulisi vielä joskus tarvetta akustiikkasuunnitelmille, niin en edes miettisi muita vaihtoehtoja kuin Ulia. Jetzingerin Uli on das referenssi! :)

    Ja kannattaa aina muistaa, että vaikka akustiikkasuunnitelmat olisi kourassa, niin ne eivät kyllä riittävän tarkasti kerro miten rakennelmat toteutetaan. Tätä varten on syytä tarvittaessa marssia akustiikkasuunnitelmat kourassa rakennesuunnitelijalle joka sitten tekee tarkemmat paperit siitä miten homma tulisi toteuttaa. Mutta tämä vain siinä tapauksessa, jos hiukankaan epäröi omaa kykyä suunnitella projektia kunnolla ja toteuttaa se.
     
  9. laskym

    laskym Uusi jäsen

    Liittynyt:
    07.12.2002
    Viestejä:
    141
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ehkä pikku tarkennus lienee paikallaan, tarkoitin lähinnä tehollista työaikaa... ja toisaalta eihän meidän suunnitelmilla ole kovin suurta aikaeroa. Uli vaan itse esitti jossain vaiheessa tuon vertailun. ;)

    Kun nyt noin sanoit niin allekirjoitan tuosta joka sanan. :thumbsup: :thumbsup: :king:
     
  10. Apero

    Apero Guest Guest

    Liittynyt:
    27.02.2006
    Viestejä:
    72
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kävin taas joulun jälkeen pyörähtämässä kellarissa naputtelemassa puuta paikoilleen.. Meidän kellariin tulle myöskin yhdistetty työ/peli/musiikki/kotiteatterihuone, mutta itselläni ei budjetti salli suunnittelijan käyttöä.
    Tästäkin projektista yrittää poimia käyttökelpoisia vinkkejä, mutta tuurillahan sitä joutu rakentamaan, kun pohjat on tehty ja nämä akustiikka aspektit tuli esiin vasta pohjien teon jälkeen... Itse lähdin liikkeelle äänieristyksestä, koska toivon muksujen olevan/ pysyvän nukkumassa, kun itse laitteita alan rääkkäämään. Ajattelin että tilaan tulee niin paljon koteloita ja vinkkeleitä ääniaaltojen rikkojiksi, jotta mahdolliset akustiikka vaimentimet asennetaan/ suunnitellaan sitten kun kalut on paikoillaan.
    Voipi mennä perseelleen, mutta en ole mittareilla vielä koskaan leffaa katsonut, joten korvaan joutuu luottamaan ;).
    Hyvältä tämä f55tvi:n rojekti kuullostaa, joten toivon että kaikki sujuu odotusten mukaan.

    Apero
     
  11. ylscoke

    ylscoke Guest Guest

    Liittynyt:
    14.05.2002
    Viestejä:
    243
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos kunnon äänieristyksen haluaa saavuttaa (myös matalille taajuuksille), niin vaihtoehdot ovat runsas määrä betonia koko huoneen ympärille tai rakentaa huoneeseen ns. kelluva rakenne :) Kaikki muu on kompromissiä (=lopputulos ei todennäköisesti tyydytä)... niin kuin omakin projektini on.
     
  12. jukeBox85

    jukeBox85 Guest Guest

    Liittynyt:
    06.09.2005
    Viestejä:
    157
    Saadut tykkäykset:
    0
    Osaatko kertoa enemmän tuosta ohjelmasta, tai siis onko käyttökokemuksia. Voisi kuvitella että perusosaaminen vaaditaan akustiikasta, ennen kuin tuollaisiin ohjelmiin voi koskea. Eikä tuon käyttö varmaan kovin mutkatonta ole. Hinta näyttäisi ihan asialliselle, vaan saako mitään kuuluvaa aikaan?
     
  13. f55tvi

    f55tvi Guest Guest

    Liittynyt:
    13.02.2003
    Viestejä:
    619
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei se äänieristys kaikkein tärkein asia ole, pääasia on hyvät soundit!
    Niitä matalia ääniä kun on niin kovin vaikea eristää, niin mielestäni on vaan tehtävä äänieristyksen osalta se mikä on suhteellisen helppo toteuttaa.

    Taidan kuitenkin kokeilla suunnittelua itse, kun ei nuo akustiikka-suunnittelijatkaan aina onnistu, muistaakseni Finlandiatalossakin oli (onko vieläkin?) aika tavalla ongelmia!? Ja täälläkin on tullut hyviä vinkkejä suunnittelusta.
    Voihan sillä 3000 eurolla ostaa vaikka elokuvia, saa ainakin yli sata leffaa.
     
  14. f55tvi

    f55tvi Guest Guest

    Liittynyt:
    13.02.2003
    Viestejä:
    619
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noita seisovia aaltoja olisi 51, 70, 106, 209 Hz:n taajuuksilla.
    Mitä niille voisi tehdä? Eikö noihin auta juuri resonaattori? Mutta millainen?
     
  15. jvalt

    jvalt Guest Guest

    Liittynyt:
    03.11.2004
    Viestejä:
    263
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tuossa ketjussa on esitelty eri vaihtoehtoja: https://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=26084

    leveys 3,35 m: 51,5, 103, 154,5, 206 Hz.
    korkeus 2,47 m: 69,8, 139,7, 209,5, 279,4 Hz.

    Ne näyttäisivät johtuvan leveydestä ja korkeudesta, jolloin niitä pitäisi vaimentaa sivuseinien ja katon sopivalla rakenteella. Vaikea sanoa tarkemmin, millaisella.
     
  16. ylscoke

    ylscoke Guest Guest

    Liittynyt:
    14.05.2002
    Viestejä:
    243
    Saadut tykkäykset:
    0
    Finlandiatalon tila taitaa olla kooltaan hitusen isompi kuin oma tilasi? :D Puhutaan aivan eri mittaluokan akustointiprojektista siis :) Ja muutenkin tuollaisen konserttitilan akustiikka pitää olla täysin erilainen, kuin kotioloihin rakennettavan kotiteatterin.

    Jetzingerin Ulilla on kyllä niin vankka kokemus akustiikkasuunnitelusta, että kyllä hän pystyy tekemään sellaista jälkeä mikä menee kriittisemmänkin tarkastelun läpi. Ja tila voi olla hyvinkin hankala.. hänellä on kyllä ideoita riittävästi ongelmien ratkaisuun. Mutta jokainen tekee toki omien mieltymysten ja rahavarojen mukaan.
     
  17. f55tvi

    f55tvi Guest Guest

    Liittynyt:
    13.02.2003
    Viestejä:
    619
    Saadut tykkäykset:
    0
    On tämä aika hankalaa, kun mieli muuttuu joka päivä!
    Jos/kun minulla siinä tilassa on bassokorostumaa neljällä eri taajuudella, niin täytyykö minun tehdä esim. neljä eri reikäresonaattoria, vai osaisiko joku laskea noiden taajuuksien perusteella, minkälaisia pitää rakentaa ja mihin ne kannattaa sijoittaa. Edessä ja takana on tilaa vaikka tekisi vähän isommankin, koska niitä seiniä ei ole vielä tehty ja huoneessa tuota pituutta piisaa!

    Tärykaikuja olen ajatellut vaimentaa seuraavasti: V-malliseen takaseinään X-bass levyä, sen päälle Sompra-A:ta ja niiden päälle vielä diffuusori. (tämä on lainattu ylcokelta) Kattoon 100mm kivivillaa ja sen alle Sompra-D:tä. Sivuseinille myös villaa ja sen päälle Sompra-A:ta, n: korvien korkeudelle ja kolmen metrin matkalle. Etuseinään villaa ja sen päälle Sompra-A:ta, ei ehkä kuitenkaan koko seinän alueelle. Miltä tällainen kuullostaa?
     
  18. laskym

    laskym Uusi jäsen

    Liittynyt:
    07.12.2002
    Viestejä:
    141
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kai tässä on pakko taas lainata itseäni, vuodelta 2003:

    "Jotta kenellekään ei tulisi pettymyksiä, lienee paikallaan varoituksen sana. En ole tästä aikaisemmin maininnut, mutta olemme Uli Jetzingerin kanssa keskustelleet asiasta useamman kerran. Tämä ei koske, ainakaan vielä, tätä minun juttusarjaa vaan aikaisempia HIFI:ssä olleita akustiikkajuttuja. Monet ovat suoraan kopioineen lehdessä olleita rakenteita ja sitten pettyneet tuloksiin. Uli on saanut useita soittoja että eihän ne rakenteet toimi. Ei tietenkään, jokainen tila on oma yksilönsä ja vaatii omat ratkaisunsa. Esim. seinämateriaalit, -rakenteet, kaikki vaikuttavat asiaan. Tämä ei ole mikään mainos, mutta kannattaa käyttää asiantuntijaa, esim. Ulia, suunnittelussa. Lopputulos on varmasti parempi kuin itse arvaamalla ja kokeilemalla. Suunnitelun hinta ei ole paha, ja ei tarvitse tuhlata rahaa turhiin materiaalikokeiluihin."

    Asia lienee sanottu selvästi, homma ei mene niin että kopsataan jostakin periaatteella "olisko tämä hyvä", ei todella. Kyseessä on kokonaisuus, joka ratkaisee.

    Menee aivan turhaa rahaa liikoihin materiaaleihin, materiaaleista säästyneillä rahoilla saa helposti toimivan suunnitelman. Ammattisuunnittelija ei käytä liikoja materiaaleja, vaan mielummin halpoja rakenteita.
     
  19. f55tvi

    f55tvi Guest Guest

    Liittynyt:
    13.02.2003
    Viestejä:
    619
    Saadut tykkäykset:
    0
    Voihan se olla noinkin!
    Mutta ei ne akustiikka-tarvikkeet joita minä aion käyttää mene pilalle, vaan ne voi käyttää uudelleen vaikka ihan toisessa projektissa. Työtä se tietenkin vaatii, mutta en minä työtä pelkää, minä menen vaikka työn viereen nukkumaan:)

    Ja jos teen suunnitelmieni mukaan, kuuntelen miltä se kuulostaa ja luulen, että ainoa asia mitä täytyy korjata on ne bassokorostumat!
    Niiden korjaus onnistunee esim. reikäresonaattoreilla!

    Se miten äänieristys toimii, ei ole niin kovin tärkeää ja luulen, että sekin toimii noilla suunnitelluilla toimenpiteillä ihan hyvin.

    Ei tämä nyt niin vaikeata voi olla;)
     
  20. ylscoke

    ylscoke Guest Guest

    Liittynyt:
    14.05.2002
    Viestejä:
    243
    Saadut tykkäykset:
    0
    No se riippuu siitä lopputuloksen laadusta :) Jos haluaa kourallisen paskaa, niin helppoahan se on :D Jos haluaa laatua, niin se on kaukana helposta :)