[Arkistoitu] Koska olette viimeksi kaatuneet pyöräillessä?

Keskustelu osiossa 'Kierrätyskeskus' , aloittajana Meizi, 05.09.2002.

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.
  1. Silverfang

Silverfang New Member Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    1
    Varsin elävästi jäänyt mieleen kun joskus ala- yläasteen vaihteessa menimme kaverin kanssa pyörillämme kovaa vauhtia alamäkeä. Jostain syystä kaverini koukkasi hyvin läheltä minua ja ilmeisesti molempien pyörien tangoissa olevat kahvat ottivat toisistaan kiinni.

Siinä sitten mentiin muutama sekunti mäkeä alaspäin tangot kiinni toisissaan. Eihän niitä siinä paniikissa irti toisistaan saanut ja muuten todella komeasti lennettiin hiekkaiselle asfaltille :)

2. klonkku6

klonkku6 New Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Viime talvena onnistuin spinnaamaan pyörälläni työmatkalla. Lähti vaan yht'äkkiä ensin etupyörä alta ja sitten takapyörä perässä. Seuravaksi kun olin taas tilanteen tasalla katselin tulosuuntaani puolittaisessa spagaatissa, josta sitten rojahdin maahan. Onneksi ei vielä silloin ollut tollasia polkimia mihin saa kengät kiinni, nyt on.

Muutama vuosi sitten pyöräilin kaupasta kotiin syöden suklaata kun sitten rojahdin selälleni pyöräni satulasta. Satulan kiinnityspultti oli katkennut ja satula lähtenyt irti. Kämmenessä näkyy vielä arpi tästä.

3. Bumer

Bumer Goodfella Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    4
    Pari kertaa talvisin on käynyt, että mutkassa on lähtenyt eturengas luistaa, koska kyseessä on aika ohut melko sileä renkainen polkupyörä (asvalttia varten imeisesti ajateltu :D ), siinä on sitten ollut kyljellään. Joskus on myös tullut "lennettyä", koska lumen alla ollut jäätä tai pyöräilyt kovassa vauhdissa alamäessä (talvella) ja rengas on mennyt pois tieltä lumihankeen jonka seurauksena olen lentänyt nätisti tangon yli kuin crashdummie, onneksi lumi on pehmeä.. :)

4. Bumer

Bumer Goodfella Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    4
    Tästä tuliki mieleen että joku kerta paljon nuorempana kaverin kanssa pyöräilessa (melko hiljaa tosin), kaveri sanoa että käänny ja minä kysyin että "Mitä?", loput voi arvata. :king:

Ja jos oikein muistan niin joskus on myös kengännauha menny polkimien ympäri ja en saanut sitä pois ajaessa, niin tuli myös kyljelle kaaduttua.

P.S. Pyöräilen siis todella paljon ja varsinkin nuorempana ja nämä kaikki kaatumiset on sattunu koko elämän aika, ettei nyt kukaan luule että ihan tohelo olen. :cool:

5. R-Danger

R-Danger Happy Happy Joy Joy Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    0
    29.03.2005 klo 15:00. Olin pyöräilemässä töistä kotiin kun lähestyin suojatietä. Olin alle 10 metrin päässä risteyksestä kun huomasin että vasemmalta oli auto pysähtymässä stop-merkin kohdalle (joka on ennen suojatietä). Kun olin muutaman metrin päässä suojatiestä niin autoilija päättikin lähteä liikkeelle vaikka selvästi huomasi minun olevan juuri suojatien kohdalla.
    Eipä siinä sitten muu auttanut kun lyödä jarrut pohjaan, ja silmänräpäys myöhemmin loikoilinkin jo kuraisella ja hiekkaisella asfaltilla pyörä sylissä/jalkojen välissä... Tehokkaiden jarrujen ansiosta (olin ostanut uuden pyörän n. 1½ kk aikaisemmin) en törmännyt autoon, mutta vaikka autoilija selvästi huomasi kaatumiseni, jatkoi matkaansa pysähtymättä... :mad:

Siinä sitten "keräilin" itseäni maasta, ja myöskin paikalle sattunut ystävällinen naishenkilö auttoi minua pystyyn..

Lopputuloksena oli mukavat ruhjeet molemmissa jaloissa ja oikeassa kyynärpäässä, vaatteet täynnä reikiä sekä pyörä hieman solmussa... Sekä lääkärissäkäynnin jälkeen särkylääkekuuri ja pari viikkoa siteiden vaihtoa...

Nyt pari kuukautta tapauksen jälkeen alkaa "eniten osumaa ottanut" oikea polvi jo toimimaan lähes normaalisti...

Eniten koko hommassa kuitenkin v*tutti se kun pyörä ja vaatteet meni rikki... :grr:

6. kebek

kebek Active Member

Saadut tykkäykset:
    9
    Itseäni olisi ehkä enemmän harmittanut sen autoilijan toiminta. Noissa tilanteissa pitää kyllä pyrkiä ottamaan rekkari ylös jotta voi sitten käydä myöhemmin tappamassa sen kuljettajan.

7. JaniH

JaniH Active Member Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    10
    Sama täällä, vai olisiko kenties ollut neljännellä luokalla... Kavereiden kanssa ajettiin nyppyläistä pikkupolkua pitkin. Kaveri meni mittaamaan hypyn pituutta isoimman kukkulan kohdalle ja täysiähän siihen piti ottaa vauhtia. Maahantulo tiukassa etukenossa ja tangon yli naama edellä maahan, onneksi oli kypärä päässä. Alahuuli repesi tuolta suun puolelta alahampaiden edestä ja verta oli tolkuttomasti, mutta nenä, hampaat jne. säilyivät ehjinä, joten suht' vähällä selvittiin. Siinä sitten vaan kotiin polkemaan ja lääkäriin suuta ompeluttamaan. Ompelu piti tehdä vielä jonkin ajan kuluttua uusiksi sairaalassa.

Muuten on pyörällä tullut pysyttyä pystyssä yllättävän moitteetta. Ala-asteen jälkeen ei tullut kypärää käytettyä, mutta tänä kesänä rupesin taas moista käyttämään.

8. R-Danger

Saadut tykkäykset:
    0
    Olishan se ollut kyllä hyvä saada rekkari ylös, mutta kaikki kuitenkin tapahtui parissa sekunnissa, ja suurin osa siitäkin ajasta meni siihen kun makasin maassa, happea haukkoen ja ihmetellen mitä tapahtui... autosta en ehtinyt havainnoida muuta kuin sen että jonkinmerkkinen punainen farkku se oli...

Mutta jos sen rekkarin olisin ehtinyt nähdä niin kyllä kaverin auton renkaiden venttileistä olis ainakin sielut lähteneet ja ehkä joltain muultakin... :grr:

9. Vuti

Vuti Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Joskus pentuna tuli vedettyä kaverin takapihalla tyhjään betoniseen uima-altaaseen pää edellä ja ilman kypärää, tällöinkin selvittiin ilman isompaa damagea kuten muillakin kerroilla... Jotkut osaa vain kaatua oikein :p

10. Mark Lee®

Mark Lee® Active Member

Saadut tykkäykset:
    1
    Kerpele! Meinaan tänään kaaduin viimeksi. :hitme: Satoi ja oli pakko lähteä liikenteeseen. En halunnut kastua pahasti jotenka ajelin suhtkoht rauhallisesti sateenvarjo toisessa kädessä. Sitten piti ylittää tie ja tuo tie oli mukulakiveä. Joku neropatti oli parkkeerannut autonsa siihen kohtaan jossa rotvallia ei ollut. Huomasin pienen rakosen rotvallissa siinä vieressä ja lähdin sitten tähtäämään läpi siitä (rako oli noin 20cm). Nyt siis satoi, olin mukulakivitiellä ja ajoin yhdellä kädellä sateenvarjo toisessa kädessä. No, etupyörä meni siitä rakosesta mutta takapyörä ei. Seuraus: matka pysähtyi siihen ja kaaduin kyljelleni. Ei käynyt pahasti mutta noloahan tuo oli kun sen olisi voinut välttää pysähtymällä ja taluttamalla tien ylitse. Mutta silloinhan se ei olisi niin ekstriimiä. :D

11. Burana

Burana Active Member

Saadut tykkäykset:
    7
    Tuo autoilijoiden ylenpalttinen pyöräilijöiden väistely kyllä syö miestä kaupungissa kun ei koskaan tiedä osaako autoilija sääntöjä vai ei. Kun pyöräilijällä on kuitenkin käytännössä aina se väistövelvollisuus, myös suojatielle tullessa, on hämmästyttävän tavallista että myös autoilija hidastaa ja pysähtyy. Ja kun sitten on vielä niitä oikein ajavia seassa, niin eipä sitä arvaa törmäystilanteessa joka tapauksessa heikompana osapuolena olla seisahtumatta.

12. Professional

Professional Stirlingite Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    379
    Viimeksi on tullut kaaduttua pyörällä joskus mukulana. Kerrankin tulin kaupasta ostokassi toisessa sarvessa. Painelin siinä hyvää vauhtia alamäkeä kun mieleeni tuli jostakin syystä kokeilla ajaa ilman käsiä :hitme: Siinä sitä sitten lennettiin kuin leppäkeihäs. Hyvä kun hengissä selvis :king:

13. bill

bill New Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Ei todellakaan ole. Opettelesit liikennesäännöt! :OI

14. Burana

Burana Active Member

Saadut tykkäykset:
    7
    Avainkohdat lihavoitu
    http://www.liikenneturva.fi/directory/publications/863/Py%F6r%E4ilyesite%20suomi.pdf

15. bill

bill New Member

Saadut tykkäykset:
    0
    En kyllä löytänyt tuosta alkuperäisestä viestistäsi mitään mainintaa pyörätiestä. Kaupunkien keskustoissahan pyöräilijä joutuu useimmiten ajamaan ajorataa pitkin, jolloin pyöräilijä on täysin tasa-arvoinen autoilijoiden kanssa. Tätä ei moni autoilija tunnu käsittävän :OI

Sitä paitsi tuossa R-Dangerin mainitsemassa esimerkissä auto oli pysähtymässä stop-merkin kohdalle. Tällöin auton tulee väistää!!!!

16. Burana

Burana Active Member

Saadut tykkäykset:
    7
    Näin toki on asia, kuten tuossa tahnauksessakin on mainittu. Ja tosiaan totta tuokin ettei ajoradoilla ajava pyöräilijää aina huomioida kuin se pitäisi.

17. petma

petma Active Member Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    1
    Ammattikoulua kävin vielä eli joskus 1998. Eli linja-auto pysäkille olin menossa pyörällä. Mukanani oli muovipussissa muutama leffa (VHS). Tietysti kun oli jo kiire niin muovipussi meni pinnojen väliin ja lensin sarvie yli suoraan naamalleni. Kasvoihin tuli verinaarmuja ja sitten lähdin kävelemään kotiinpäin ja yditin katsoa ettei kukaan naapuri näkisi.

Sen jälkeen en ole kaatunut pyörällä. Vaikka olen koulua senkin jälkeen käynyt pyörällä ja muutenkin liikkunut paljon kyseisellä menopelillä. Tosin talvet olen suosiolla jättänyt väliin.

18. R-Danger

Saadut tykkäykset:
    0
    Jos vielä jonkinverran tarkennan tapahtunutta, eli kyseinen risteys ei ollut keskellä kaupunkia, vaan auto oli tulossa ison tehtaan parkkipaikalta tulevaa tietä pitkin, jossa ennen päätielle kääntymistä, ja ennen suojatietä on stop-merkki...
    Tosin kyllähän se silti on että stop-merkin takaa tuleva on väistämisvelvollinen.

Tosin aktiivisena pyöräilijänä olen kyllä vuosien varrella huomannut, että pyöräilijät ovat aikamoista "suojatonta riistaa", eli isomman oikeudella autot yleensä menevät ensin...
    Tosin poikkeuksiakin kyllä löytyy, välillä joku ystävällinen saattaa jopa pysähtyä suojatien eteen vaikkei mitään väistämisvelvollisuutta autolla siinä olisikaan. (Tosin silloin tietysti joku toinen yleensä ajaa viereistä kaistaa pitkin lusikka pohjassa, eikä välitä suojatien eteen pysähtyneestä ajoneuvosta... :OI )

19. Miikka720

Miikka720 New Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Reilu vuosi sitten otti farkkujen puntti ketjuihin kiinni, ja siitä tuli vedettyä pyörän kanssa tuplavoltti ojaan. Onneksi jäin itse reunalle, pyörä upposi puoliksi paskaveteen. :hitme:

20. Groke

Groke D'oh! Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    1
    Joskus murkkuikäisenä ajelimme reiluhkoa vauhtia asfalttitiellä erään kaverin luokse. Huomasin sen ohuen, etulokasuojaa tukevan "vaakaraudan" oleva hieman kierossa. Niinpä ajattelinkin, että jospa hieman sitä hieman vauhdissa kengälläni oikais...THUMBS!
    Kenkä/jalka jäi pinnojen väliin, useita pinnoja meni poikki, etuhaarukka vääntyi ja etuvanne meni kieroksi (tavallinen 3-vaihteinen miestenpyörä). Itse lensin melkein puhtaan kokovoltin asfaltille.

Nousin samantien ylös (ilmatkaan eivät menneet pihalle) ja talutin pölyt takista pyyhittyäni ajokelvottoman pyörän kotiin. Otin vanhan pyörän tilalle, näin matka jatkui kaverin luokse ilman sen suurempaa taukoa. Jalkaan ei muistaakseni sattunut, eikä minnekään kohtaa kroppa tullut ainoatakaan mustelmaa, haavaa tai edes asfaltti-ihottumaa. Kävi siis melkoinen tuuri. Eli tuli tehtyä tahaton "ukemi" eli asfalttiin läjähtämisen sijaan tulin sopivan pyöreästi alas. Mutta jalan ehjänä pysyminen ihmetyttää, jalassa kun olivat tavalliset kesälenkkarit.

Vuosia myöhemmin armeijassa sain kivuliaan "marssimurtuman" jalkapöydän luuhun (kivulias hiusmurtuma, estää kävelyn). Siis "vain" metsässä täyspakkauksella marssimisesta, mihinkään jalkaa varsinaisesti kolauttamatta. Jouduinkin liikkumaan keppien kanssa, kunnes murtuma oli parantunut. Esim. kymmenellä otolla, tuo ensimmäinen tapaus saattaisi olla keskimäärin hieman epämiellyttävämpi. :rolleyes:

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.