Koronavirus 2019 eli COVID-19

Keskustelu osiossa 'Päivän peili' , aloittajana KILLPATRICK, 15.02.2020.

  1. Vanha_susi

    Vanha_susi Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    24.03.2017
    Viestejä:
    520
    Saadut tykkäykset:
    45
    Off Topic jatkoa: En tiennyt tuollaisia hymiötä olevankaan.:) Tahtoo ne ehdottomasti mukaan.;)
     
  2. Vanha_susi

    Vanha_susi Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    24.03.2017
    Viestejä:
    520
    Saadut tykkäykset:
    45
    Sitten hieman vakavammin aiheeseen.

    Marinin tiedotustilaisuudesta minua järkytti oikeasti tieto suomalaisten keskimäräisestä paskaisuudesta normaaliaikana. Kaikessa seuraavassa lähteenä tiedotustilaisuuus ja siellä esitetyt puheenvuorot.

    Syy tuohon väitteeseen on: Suomalaisten keskimääräinen kuolleisuus on laskenut tänä korona aikana eikä noussut, kuten olettettiin tähän mennessä. Minä oletan sen johtuvan ensisijaisesti siitä, että nyt käsihygieniasta ihan oikeasti pidetään nyt huolta ja käsiä pestään. Lisänä ovat sitten tämä ensiluokkinen toisistamme eristäytyminen. (Mutta tämähän me suomalaiset osataan jo muutenkin tosi mallikkaasi ihan aina:))

    Muualla kuten esim. Ruotsissa tai Italiassa ja monessa muussakin maassa on taasen toisin kuin Suomessa ollut merkittävääkin ylikuolleisuutta!

    Sitten pohdin, että mitenkähän vähän ihmisiä kuolisi täällä Suomessa kausi-infulenssoihiin vuodessa, jos me myös tavallisena aikanakin oikeasti pestäisiin kädet riittävän usein? Ja melkein kaikki siihen oikeurtetut yli 65-vuotiaat ottaisivat sen maksuttoman infulenssarokotteen?:D
     
  3. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 457
    Saadut tykkäykset:
    776
    Olen uusavuton sinkkumies. Ei minulla ole mitään kankaita ja ompelukoneita joilla väsätä maskeja naamalle. En tiedä onko apteekissa tarjolla kun puhutaan että suojavarusteista on huutava pula, enkä edes halua mennä apteekkiin. Johan se levittää tautia kun suomalaiset ryntäävät apteekkeihin tappelemaan viimeisestä maskista! Olen myös erittäin vähävarainen, joten rahojen käyttäminen maskeihin ei houkuta, olivat sitten miten halpoja tahansa. Jos postiluukusta tulee ilmaisia maskeja niin olen tottakai valmis käyttämään.
     
  4. Vanha_susi

    Vanha_susi Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    24.03.2017
    Viestejä:
    520
    Saadut tykkäykset:
    45
    No nyt on minulle tähän mennessä ilmoittanut vain se YA, niistä joilta kyselin, että maskeja on.:) Eilen mennessäni Verkkokauppa.comiin, kävin YA:ssa Mansku 96:ssa ja siellä ei ollut ketään vähän jälkeen 8:n illalla. Maskit ja käsidesit olivat hyvin esillä(ja niitä näytti olevan tosi paljon), kun käveli ulko-ovelta kassalle. Kesti ehkä 1½minuuttia ostaa ne 2 pakettia maskeja. En kokenut altistuvani mitenkään, koska ainoa ihminen, jonka näin oli kassa ja hänkin pleksin takana.

    Halpoja tai edullisia ne maskit eivät sitten minusta oikein ole. Niiden hankkiminen on kuitenkin hyvin helppoa täällä Helsingissä jälleen, nyt toistaiseksi.;) Myöskään minä en niitä kankaisia maskeja suostu käyttämään.:cool:
     
  5. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Olen itse tilannut korona-aikana kahteenkin (toinen satsi vanhemmilleni) otteeseen Kiinasta (AliExpress) noita FFP2-hengityssuojaimia (hengitysventtiilin omaavissa versioissa kappalehinta oli kolmisen euroa) ja ne saapuivat noin kahdessa viikossa. Jotenkin tulee aina se olo lukiessa tästä maskien huutavasta pulasta, että ilmeisesti sitten ihmiset eivät osaa tai halua tilata noita Kiinasta (ei edes siihen tarkoitukseen, että suojataan muita). Olisin minäkin kotimaasta ostanut, mutta kun Verkkokauppa.comkin kaupitteli 70-100 euron hinnoilla 3M-hengityssuojaimiaan (pakkauksessa toki oli muistaakseni 5-10 suojainta), niin vähän liian kalliiksi menisi.

    Täällä puhuttiin aiemmin noiden suojaimien käytöstä ja ainakin täällä keskus-Oulun tuntumassa on homma mennyt niin, että olen joka kerta ainoa ruokakaupassa, jolla ko. hengityssuojain on. Joskus osuu sivusilmään ihminen, joka on vetänyt huivin suun eteen, mutta nämäkin ovat harvinaisuuksia. Hengityssuojaimia (joskin suurin osa käyttää näitä vähemmän suojaavia kirurgin kasvomaskeja) olen kyllä nähnyt vanhemmilla ihmisillä kävelypoluilla, joskin käytännössä aina naispuolisilla.

    Monihan ei hengityssuojaimessa sitä hyötyä välttämättä hoksaa, että suojaat paitsi muita (ja mahd. vähän itseäsikin), niin saat myös luultavasti paremmin tilaa ympärilesi, kun osa ihmisistä saattaa olettaa, että on tultu sairaana ostoksille. :D Turvavälejä ei nimittäin tänäänkään pahemmin noudatettu kaupassa, joskin asiaan vaikuttaa myös kaupan omat työntekijätytöt (sexism not intended), jotka jo valmiiksi suht. kapeille käytäville pukkaavat kuormalavansa niin, että lava on käytävän toisella puolella ja sitä puretaan vastakkaiselta puolelta. :rolleyes:
     
  6. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 457
    Saadut tykkäykset:
    776
    En koe, että minulla on ylimääräistä rahaa kiinalaisiin maskeihin, varsinkin kun tämä vitun kriisi tuntuu kestävän ja kestävän eli näitä maskeja saisi ostaa ja ostaa maailman tappiin… viihdettä on pakko ostaa jotta pää ei hajoa ja niidenkin ostaminen syö säästöjä. Ruokaakaa ei voi jättää ostamatta. Vaatteita voi olla ostamatta, jos käyttää vaatteet ihan loppuun ja näyttää spurgulta. Meikäläisen kalsareista näkee läpi! :D

    Altistan muita ihmisiä minimaalisesti. Käyn ruokakaupassa n. 2 kertaa viikossa. En yski. En puhu kuin minimaalisesti haljaisella äänellä. Yritän pitää etäysyyttä ihmisiin niin paljon kuin mahdollista (välillä haasteellista). Iltaisin käyn kävelyllä. Käytän maskeja jos ne mulle kustannetaan. Muuten en.
     
  7. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Jos saisi normaaliin hintaan (taatusti alkuperäisiä eikä kiinakopioita) 3M 3-tason suojaimia, niin varmaan ostaisinkin varastoon varalle muutaman. Näiden saamiseen näillä kriteereihin mennee kuitenkin siihen asti kun korona hellittää. Aliexpressistä uskon saavan erityisesti tällä hetkellä vain sekundaa.

    Mistäköhän remppamiehet hankkii omansa näissä olosuhteissa? Vai vetävätkö entisajan mallilla eli ei suojausta.

    Ruokakaupoissa on ihan entinen meininki nykyään. Kassoilla pidetään jonossa välejä aika hyvin edelleen, mutta muuten erityisesti pieniriskiset (nuoret aikuiset) ei välitä muistakaan asiakkaista paskaakaan. Oma lukunsa on vielä tietenkin teini-ikäiset keskenkasvuiset (tunnistaa kovasta äänestä ja huonosta käytöksestä), jotka ovat idiootin tasolla. (Kyllä, noin voi sanoa, kun tuosta vaivasta, nuoruudesta, on itsekin kärsinyt aikoinaan. :D )
     
    Vanha_susi tykkää tästä.
  8. Vanha_susi

    Vanha_susi Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    24.03.2017
    Viestejä:
    520
    Saadut tykkäykset:
    45
    1) Tekee ne muutkin ihan kelvollisia ffp3 tason suojaimia (maskeja) kuin 3M. "Aliexpressistä" en ole koskaan ostanut mitään. Mutta toisaalta, olen jostain saanut sen käsityksen, että on osa "Ali Baba"-konsernia, jolla on tuolla maailmalla käsittääkseni kohtuullisen erinomainen maine Kiinalaiseksi tukkumyyjäksi ostajien keskuudessa. :D (Siis monien liikkeiden sisäänostajat ostavat tuoolta konsernilta tavaraa myös tänne Suomeen;)). JOs olen erehtynyt, niin unohtakaa koko juttu.:D Toisaalta, jos joku tietää varmasti, niin voisiko joku varmistaa asian?:confused:

    2) Noi remppamiehet & muut, joilla on pitkäaikaiset tilaussopimukset saavat ne maskinsa minun käsitykseni (tietooni tulleiden mielipiteiden)mukaan täysin normaalisti, mutta harvempina (isompina kerta)toimituksina. Tosin niiden kappalehinta on käsitykseni mukaan noussut joskus jopa yli kaksinkertaiseksi aikaisemmasta.:p

    PS. Käsittääkseni aikaisemmminkin Suomessa myydyt 3M maskit olivat kaikki valmistettu aikaisemminkin Kiinassa 3M standardin ja vatimusten mukaisina:D.
     
    Viimeksi muokattu: 15.05.2020
  9. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    OT: Sekundaahan siellä varmasti paljon on. Toisaalta tuntuu, että tuollaisilla paikoilla on siksikin se "kiinankrääsä" -maine, kun sinne mennään ummikkona klikkailemaan ostoskoriin ensimmäistä hakua vastaavaa tuotetta. Me kokeneemmat ostajat saatamme esimerkiksi lajitella hakutulokset parhaiten myyneiden mukaan ja lajitella sen jälkeen vielä kärkivalinnat esimerkiksi myyjän maineen, ostokokemuksien ja niissä olevien, ostajien ottamien tuotekuvien perusteella. Moni ei myöskään huomaa lukea tuotesivun alapuolen tuotekuvausta, jossa on yleensä kattavasti kuvattu tuotetta ja jopa mainittu erikseen, jos siinä on jotain puutetta tai huomioon otettavaa. Ei toki tämäkään aina riitä siihen, että tulee sitä, mitä on tilattu, mutta harvemmin kuitenkaan näin käy. Huomioida pitää myös se, että kuten Amazonillakin niin AliExpressissäkin on sitten näitä vähän parempienkin brändien myyjiä, eikä vain näitä kopiokauppiaita.

    Vanhalle Sudelle tiedoksi, että AliExpress on tosiaan yhteydessä AliBabaan. Ainakin ennen ero tuli siinä, että AliExpress myy enemmän kuluttajilla ja AliBaba enemmän yrityksille.

    Tietenkin toisaalta voi miettiä, että jos kuitenkin Suomessakin myydään lähinnä näitä maskeja, joiden ei ole väitettykään suojaavan koronalta muita kuin ympärillä olevia, niin mitäs väliä sillä on, jos tulisikin sekundaa. Tuskinpa kuitenkaan sekunda FFP2-hengityssuojain suojaa ainakaan huonommin kuin FFP1-kasvomaski.
     
  10. Tilt-type

    Tilt-type Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.07.2003
    Viestejä:
    3 131
    Saadut tykkäykset:
    192
    ELÄKÖÖN!
     
    elmac0 tykkää tästä.
  11. elmac0

    elmac0 Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.06.2007
    Viestejä:
    703
    Saadut tykkäykset:
    130
    Järki alkaa pikku hiljaa voittaa? Vai onko tämäkin taas vain sitä yksityisajattelua. Eikös tuo sama kaveri suositellut maskejakin vastoin virallista linjaa.
     
  12. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Ukkolan ohjelmassa oli eilen vieraana Aalto-yliopiston apulaisprofessori Pauliina Ilmonen. Aiheena oli tilastot ja niiden tulkitseminen tässä kriisissä ja yleensäkin. Tämä Ilmonen on kyllä hyvä. Hän pystyy esittämään mielipiteensä ja tutkimustuloksensa sillä tavalla, jota on mielenkiintoista seurata.

    Ukkolan ohjelmassa on myös se hyvä puoli, että siellä ei haeta vastakkainasettelua. Asiantuntijoiden todellakin annetaan puhua. Asiantuntijat ovat myös eri ryhmistä. Ainoastaan THL ei taida osallistua.
     
  13. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Viimeksi muokattu: 16.05.2020
  14. Vanha_susi

    Vanha_susi Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    24.03.2017
    Viestejä:
    520
    Saadut tykkäykset:
    45
    Jep. Tuota olen hehkuttanut jo aikaisemmin Ilmonen osaa esittää asiansa ja tutkimuksensa tosi hyvin.

    Toinen juttu @KILLPATRICK esitti täällä https://www.dvdplaza.fi/threads/2020-formula-one-world-championship.95910/page-3#post-1700181 mielipiteensä sanoisinko rosoitesti, mutta perusviesti oli kyllä minusta asiaa.

    Eli tämä korona-aika tulee tosi tosi tosi tosi kalliiksi useimmille bisneksille (ja myös sitä kautta kaikille, jotka ovat jossain töissä), mutta minun mielestäni ei ole oikein vaihtoehtoja kuin sinnitellä. Toista strategiaa yrittäneet Brasilia, USA ja Ruotsi ovatkin sitten saaneet kasata ruumiita ihan pinoiksi asti.:D:p

    Jonkin ajan kuluttua tämä hinta näkyy 100% varmasti myös eläkkeissä.:( Ei voi mitään, mutta tämä lankeaa ihan kaikille maksuun.

    Sitten se tärkein kysymys: Onko meillä järkeä ja yhtenäisyyttä yrittää estää tätä virusta leviämästä, jos tai kun rajoituksia on pakko lieventää, jotta riittää leipää edes vähän pöytään ja lämpöä asuntoihin.:cool: JA sitten se toinen kysymys: Miten me sen voimme tai osaamme tehdä? (En odota tieteellisiä analyysejä vain käytännön mielipiteitä)
    Erinomaista pitääpä pakata laukut ja matkustaa Baltian kautta Italiaan ja sieltä Itävaltaan Ischliinhän se oli?:p:);):cool::p

    PS. Jenkkilään nyt ei vielä valitettavasti pääse, muuten pitäisi mennä tuon kierroksen lopuksi käymään Kaliforniassa tytön luona ennen kotiin paluuta.;):):p Ja sitten pari kuvaa tänne ETP:n ja Jodon iloksi.:):):):):)/:):):):):)

    Lopuksi kuka se käyttää niin paljon hymiöitä, että se herättää jopa ETP:n huomion?:rolleyes::mad::oops::confused::po_O:)
     
    Viimeksi muokattu: 16.05.2020
  15. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Ilmeisesti Shengen-alue avataan samoihin aikoihin.

    Mussutat taas väärästä asiasta. Se, että Italia sallii maahantulon ei tarkoita, että UM muuttaa matkustussuositusta.

    Suomesta ei kaiketi missään suurissa määrin matkustettu Italiaan sen jälkeen, kun matkustussuositus muuttui.

    Kai Somalian, Afganistanin ja Ukrainan rajat sinänsä olleet viime vuodet auki. Aika niukasti on kuitenkin ollut menijöitä.
     
  16. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Ymmärrän toki tämän. Mikäs kohta kommentissani oli tätä vastaan? Jos unohdetaan hymiökirjon tuoma pilke silmäkulmaan, niin en kai tässä ehdottanut kuin korkeintaan sitä, että Italiaan matkustamiseen voi alkaa pikku hiljaa valmistautumaan (vaikka matkustamiseen tarvitaankin Italian hallituksen vihreän valon lisäksi myös Suomen hallituksen vastaavaa). Tarkoitukseni oli vain vähän piikitellä, kun tässä on kuitenkin ollut esillä se, että osan mielestä homma menee ilmeisesti niin, että jos media uutisoi, että maata x valtaa zombiet, jotka ovat vallanneet jo maan y, ja että niiden purema voi tehdä sinusta samanlaisen, niin jos Suomen hallitus ei ole vielä reagoinut tähän ja viimeisin sana on, että voi matkustaa kunhan vain välttää purruksi tulemista, niin ainoa millä on väliä on tämä Suomen hallituksen vihreä valo. :rolleyes:
     
  17. Vanha_susi

    Vanha_susi Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    24.03.2017
    Viestejä:
    520
    Saadut tykkäykset:
    45
    Niin ehdotttamasti tuollainen ihme on jokaisen Suomalaisen mentävä katsomaan!;):p:):) Pitää muistaa, että Suomalaisen ei koskaan, koskaan sovi uskoa, jos ei itse näe!:cool:;):):)Siksi se Suomen hallituksen vihreä valo on niin tärkeää!:)
    MInä nyt en ymmärrä:oops::rolleyes::mad::confused:! Eikös ETP nimenomaan antanut meille matkustus vinkin, heti kun Italia aukeaa turismille?:cool::) Sillä Suomen hallitusha ei voi estää, vain suositella sitä, ettei matkusteta.:p:D Niinpä tietysti me matkustetaan, eikö niin?;):p:cool::);)
     
    Viimeksi muokattu: 16.05.2020
  18. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    En ole vielä nähnyt kenenkään sanovan, että se on "ainoa millä on väliä".

    Sinun olen kyllä nähnyt sanovan, että siitä huolimatta, että hallitus, ulkoministeriö ja THL pitivät Italiaan matkustamista sallittavana kunhan noudattaa erityistä varovaisuutta, niin kyllä jokaisen levyseppähitsaajan, juristin ja kioskin pitäjän olisi pitänyt kaikesta huolimatta ymmärtää, että kaikki edellä mainitut tahot ovat väärässä, dvd-plazan ja muiden foorumien asiantuntijat ovat oikeassa ja olisi pitänyt jättää taloudellisista tappioista piittaamatta matka tekemättä. Täysin vastuutonta, kun matkustivat viruslinkoihin ja toivat koronan sieltä Suomeen.

    Hallituksen suosituksia piti kuitenkin totella silloin, kun kyse oli kyse eristäytymisestä. Eli ilmeisesti niin, että viranomaisia ja asiantuntijoita uskotaan silloin, kun näiden kanta tukee omaa mielipidettä, ja muulloin he ovat väärässä.

    Ja ennen kuin alat vihjailla, että tässä olisi jotain omakohtaista - olen ollut Itävallassa viimeksi 1997 ja Italiassa en koskaan. Yhtäkään ulkomaanmatkaa en ole vielä perunut tämän tilanteen takia, mutta elokuulle suunniteltu matka menee omatoimisesti peruutukseen (viranomaismääräyksistä riippumatta) kesäkuun alussa. Roikottelen tuota vielä pari viikkoa, jos tulisi peruutus muutoin, kuin itse perumalla, niin ei jäisi toimistomaksut sisään.
     
  19. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 093
    Saadut tykkäykset:
    436
    Itseasiassa Suomen hallitukselta ja muilta viranomaisilta ei tarvita mitään lupia eikä suosituksia, suomalaisillahan on perustuslaillinen oikeus poistua Suomesta. Jos suomalainen sen jälkeen suuntaa Italiaan, ei Suomen viranomaiset voi sitä estää (paitsi ehkä tekemällä piruuttaan kansainvälisen etsintäkuulutuksen kyseisesta matkailijasta, jollain tekaistulla syyllä).
     
  20. Tilt-type

    Tilt-type Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.07.2003
    Viestejä:
    3 131
    Saadut tykkäykset:
    192
    "Wanted for being a jerk"