Koronavirus 2019 eli COVID-19

Keskustelu osiossa 'Päivän peili' , aloittajana KILLPATRICK, 15.02.2020.

  1. Vanha_susi

    Vanha_susi Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    24.03.2017
    Viestejä:
    520
    Saadut tykkäykset:
    45
    Pahoittelut. Kertomani hinnat olivat aivan liian vanhoja, jotta niillä voisi arvioida nykyisiä vähittäishintoja, jos noita maskeja edes koskaan tulee myyntiin.
     
  2. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Olet oikeassa. Katsoin aiemmin, että luvut eivät ole samat, mutta joko olin väärässä taikka tuota on muutettu. Nyt ne ovat - kuten sanot - samat.
     
  3. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 458
    Saadut tykkäykset:
    776
    Eipä mitään. Se hintahan sitten selviää, jos maskeja tulee myyntiin ja niitä joutuu hankkimaan. Lähinnä omilla kysymyksillä toin esille sitä, että Suomessa maskipakko voi olla kansalle oudompi juttu kuin jossain Aasiassa, jossa se on arkipäivää. Siten en pakkoja ottaisi käyttöön ellei näillä maskeilla oikeasti ole hirmuista vaikutusta epidemiaan. Voi olla, että jossain tiheästi asutussa Belgiassa maski auttaa paljon enemmän kuin harvaan asutussa Suomessa...
     
  4. elmac0

    elmac0 Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.06.2007
    Viestejä:
    703
    Saadut tykkäykset:
    130
    Jos kuvittelet olevasi yrittäjä, joka voisi pystyttää kasvosuojustuotantolinjan Suomeen, mutta joutuisit investoimaan hatusta vedettynä vaikkapa puoli miljoonaa euroa omia rahojasi siihen, tekisitkö investoinnin? Tai jos olet maahantuoja joka harkitsee tilaavansa merkittävän erän maskeja varastoon poikkeustilanteesta johtuen normaalia korkeammalla yksikköhinnalla, tekisitkö niin? Kun samalla tilanne on se, että viralliset tahot kertovat meille, että maskit ovat Suomessa turhia, vastaus on tietenkin: et tekisi. Eli tavallaan se, että maskeja ei suositella koska niitä "ei saa mistään", saattaa paradoksaalisesti olla myös merkittävä tekijä sen suhteen että maskeja ei oikeastikaan saa mistään.
     
  5. Vanha_susi

    Vanha_susi Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    24.03.2017
    Viestejä:
    520
    Saadut tykkäykset:
    45
    Noilla maskeilla, joista kerroin, on ihan oikeasti suuri teho. Niitä käyttettin jo aikaisemminkin terveydenhoidossa henkilökunnan suojaamiseen tartunnoilta. Sitten on luonnollisesti vielä parempia maskeja, mutta ne olivat silloin ainakin kertaluokkaa kalliimpia ( yli 10*) kappale. Niitä en oikein usko tavallisten kansalaisten tarvitevan itsensä suojaamiseen (tai heillä olevan varaa).

    Sitten on paljon muunlaisia maskeja, joiden ei tarvitse noudattaa mitään suodatusstandardeja. Niiden tehosta suoidattaa en osaa edes arvella mitään. Käsittääkseni niitä ovat nämä kangasmaskit tai itse tehdyt maskit tms.

    Käsittääkseni nyt käsiteltävänä olevat suositukset koskavat nimenomaan näitä muita maskeja. Odotan uteliaana, mitä niistä sanotaan. Tai miten ne luokitellaan hyödyllisyyden suhteen. Vaaditaanko joitain stanardeja niiden suodatuskyvyn suhteen?

    Itse hankkisin vain ja ainoastaan näitä FFP2 maskeja, jos voitaisiin maskeja hankkia.

    Jos kuvittelisin olevani yrittäjä, jonka pitäisi pystyttää kasvosuojustuotantolinja vaikka Suomeen, tietäisin, että tarvitsisin ainakin vähintään 100* enemmän rahaa (yli 50 miljoonaa) pelkkiin puhdastiloihin ja koneisiin ja henkilökunnan koulutukseen ja tuotantolinjan sertifiointiin (= että valmistetut maskit täyttävät suodatusvatimukset & allergia vaatimukset). Muuten en saisi lupaa myydä niitä maskeja yhtään missään.

    Jos olisin maahantuoja, niin ihan varmasti tilaisin juuri nyt maskeja vaikka varastoon, jos hinta olisi vähänkään järkevä. Syy: Minulla on sellainen käsitys, että kun olisi varmaa, että standardit täyttävät maskit (, jotta voin saada niille myyntiluvan, koska ne ovat ns. lääkinnällisä laiteita) ovat lentokoneess matkalla Suomeen, niin olisin ihan 100% varma, että kaikki olisi myyty jo ennen kuin kone ehtii laskeutua Helsinki-Vantaalle.

    Minun pitäisi tietenkin ihan ensin hakea lupa myydä niitä maskeja muillekin kuin laitoksille ja/tai kunnille. Tietenkin, jos noita lupia ei nyt myönnetä, en tietenkään hankkisi maskeja, jos niiitä ei saisi myydä voitolla. Kuka nyt tappiota tekisi.

    Tuo käsitys, että "viralliset tahot kertovat meille, että maskit ovat Suomessa turhia", on valitettavasti täysin väärä ja perustuu väärinymmärräykseen.

    Tarkkaan ottaen minun käsitykseni mukaan Viranomaiset ovat sanoneet, että "Standardoimattomat maskit saattavat olla jopa vaarallisia ja siten turhia Suomessa" (ovat muuten minun käsitykseni mukaan täysin oikeassa tuossa muotoilussa). Lisäksi viranomaiset ovat kieltäneet ja/ tai rajoittaneet standardoitujen maskien myyntiä (FFP1& FFP2) muualle kuin teveydenhoitoalan toimijoille tai kunnille tämän valmiuslain nojalla käsitykseni mukaan. FFP3 maskeja nyt ei käsittääkseni ole koskaan ollut myynnissä muille kuin ammattilaisille.

    Minun vakaan käsitykseni mukaan useimmista apteekkiketjuista & Yliopiston apteekista kysytään erittäin paljon päivittäin nimenomaan näitä (FFP1&FFP2)maskeja jo nyt. Mutta niitä ei käsittääkseni ole myynnissä, en ainakaan minä pystynyt ostamaan niitä enää maaliskuussa. Sen jälkeen en ole kysynyt, eikä yhteydenottopyyntööni ole vastattu (pyyntö oli siis ilmoittaa, kun niitä maskeja tulee myyntiin). Uskoisin siis, että nämä apteekit ostaisivat niitä standartoituja maskeja into pinkeenä heti kun joku vain niitä pystyisi heille toimittamaan (tai saisi heille niitä toimittaa)-

    Minulla oli huhtikuun alussa erittäin vakaa käsitys siitä, että niitä sertifioituja maskeja ei ihan oikeassti saanut ostettua yhtään mistään ilman merkittävää diplomaattista apua Kiinan johtajilta.

    Maskien väärennöksiä toisaalta on netti ihan pullollaan. Minulle tulee päivittäin vieläkin, vaikka olen ollut eläkkeellä jo yli kymmenen vuotta, tarjouksia mitä hämäräperäisemmiltä Kiinalaisilta tahoilta näistä väärennetyistä maskeista. Niitä vain ei kukaan järkevä missään nimessä osta tai ota vaikka saisi ihan ilmaiseksi, koska ei tiedä mistä ne on valmistettu ja mitä niistä irtoaa.

    Lopuksi Kirjoitin; "jos noita maskeja edes koskaan tulee myyntiin" Sen piti olla "jos noita maskeja edes koskaan tulee uudelleen myyntiin."
     
    Viimeksi muokattu: 07.05.2020
  6. elmac0

    elmac0 Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.06.2007
    Viestejä:
    703
    Saadut tykkäykset:
    130
    Minä olen ollut siinä käsityksessä että nämä maskit mitä esim Aasian maissa käytetään eivät ole mitään kirurgikäyttöön soveltuvia vaan ihan peruskamaa. Olen myös siinä käsityksessä että huonompikin maski vähentää riskiä levittää tautia pisaratartuntana merkittävästi. Ainakin se kävisi intuitiivisesti järkeen, ja monet maat ovatkin päätyneet suosittelemaan maskien käyttöä. Ihmettelen vähän keskittymistä siihen että maski ei suojaa kantajaansa pomminvarmasti virukselta, eihän sen tarvitse olla se pointti.
     
  7. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 093
    Saadut tykkäykset:
    436
    OK, kuulostaa ihan mielenkiintoiselta. Pitää yrittää katsoa jossain vaiheessa...
     
  8. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 093
    Saadut tykkäykset:
    436
    Mitä noihin maskeihin ja niiden saatavuuteen tulee niin just tsekkasin että amazonilta niitä voi ainakin tilata, sekä .com että .de katsoin. Hintaa tulee halvimmille noin euron kipale.

    Meillä töissähän noita on tosiaan ollut käytössä jo monta viikkoa, en tiedä mistä firmasta ne on ostettu. Luokitus oli jossain paketissa ffp1 ja jossain joku muu, ainakin kahta mallia maskeja meillä on ollut käytössä, sellasia kirurgisen maskin näköisiä sekä parempiakin malleja, jotkut niitä normaalistikin tarvitsee työtehtävistä johtuen.

    edit: lisäsin sanan halvimmille
     
    Viimeksi muokattu: 08.05.2020
  9. Vanha_susi

    Vanha_susi Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    24.03.2017
    Viestejä:
    520
    Saadut tykkäykset:
    45
    Olet oikeassa. Olen varmasti sitä mieltä, että Aasian maissa käytetään mitä kirjavimman tasoisia maskeja. Tosin ylempi keskiluokka ja varakkaammat käyttävät pääosin FFP1 & FFP2 maskeja ja siten suosivat niitä, minun käsitykseni mukaan. Minun käsitykseni mukaan ei FFP1& FFP2 suojaa "pommin varmasti" tältä virukselta. Vasta FFP3 standardin omaava maski sen tekee sen "pommin varman" suojauksen, jälleen minun käsitykseni mukaan.

    On myös totta, että niiitä vähmmän varakkaita on siellä Aasiassa ylivoimainen enemmistö, joten ihan varmasti ylivoimainen pääosa käyttää niitä "peruskamaa" olevia maskeja. Huono puoli noilla peruskamaa olevilla maskeilla on, jälleen minun käsitykseni mukaan, että niille ei ole olemassa mitään yhdenmukaista standardia. Niinpä et siis minun käsitykseni mukaan koskaan tiedä miten hyvä tuollainen "peruskamaa" oleva maski todella on. Se voi olla oikeasti hyvin lähellä tuota FFP1 standardia, jos valmistaja on tunnettu ja luotettava, mutta se voi olla myös täyttä kuraa. Eli minun käsitykseni mukaan et voi etukäteen tietää, millaista maskia käytät.

    Olet oikeassa, että pointti on pääasiassa se, että maski estää sinua ensisijaisesti tartuttamasta muita. Lisä bonuksena on, jos käytät maskia, joka on standardoitu (FFP1 tai FFP2), niin myös sinä olet suhteellisen suojassa. Ja jos luksusta haluat, niin ostat huippukalliin FFP3 maskin ja olet "pommin varmasti" suojassa, jos et koskettele silmiäsi ja osaat käyttää maskia oikein. Se maskin oikein käyttö ei muuten ole ihan simppeliä(=pukeminen & riisuminen turvallisesti).

    Tuo yllä oleva on käsittääkseni se pointti, jolla useat maat ovat päätyneet suosittelemaan tai vaatimaan maskin käyttöä. Kun tartuttajat saadaan edes vähän estettyä, niin myös tartunnat vähenevät.

    Lopuksi vielä viestistäsi potentiaalisista yrittäjistä: Siis jos olisi yrittäjä, niin harkitsisin kahdesti onko mitään järkeä aloittaa tuotanto Suomessa, jos minulla ei olisi vähintään 200 miljoonaa maskia jo etukäteen tilattuna. Muuten saattaisi mennä ns. omat ja varastetut rahat.
     
  10. Vanha_susi

    Vanha_susi Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    24.03.2017
    Viestejä:
    520
    Saadut tykkäykset:
    45
    Niinpä teidän firma saa niitä, koska on ilmeisesti ollut jonkun tehtaan asiakkaana jo pitkään aikaisemmin, koska "jotkut niitä normaalistikin tarvitsee työtehtävistä johtuen."

    Kun kerran paketissa lukee "ffp1", niin ne maskit ihan oikeasti suojaavat siis myös maskin käyttäjää, eivät vain muita, jos eivät ole väärennettyjä, mitä en oikein usko(siis väärennökseen).

    Jos nuo amazonin maskit ovat aitoja standardin mukaisia ffp1 maskeja, niin minusta ehdottomasti kannattaa tilata sen mukaan paljonko tarvitsee. Eivät ole minusta pahan hintaisia riippuen tietenkiin siitä, minkä kokoisessa pakkauksessa ovat. Sanotaan, jos pakkauksessa on vähemmän kuin 100 kappaletta, ovat edullisia.
     
  11. Vanha_susi

    Vanha_susi Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    24.03.2017
    Viestejä:
    520
    Saadut tykkäykset:
    45
    Minä yritin tänä aamuna löytää amazonilta niitä sertifioituja ja standardoituja ffp1 & ffp2 maskeja. Löysin myynnistä tasan yhden ffp2 maskin tunnetulta valmistajalta, muita ei löytynyt. Ei siis yhtään ffp1 maskia keneltäkään. Eikä muita ffp2 maskeja. Tuota löytämääi ffp2 maskia markkinoi kaksi eri myyjää tosella oli 5 kappaleen pakkaus hintan 37,95 puntaa(ja varastossa heti satavilla oli vain 9 pakkausta) ja toisella 3 kapaleen pakkaus hintan 29,75 puntaa(niissä oli maksimitilaus per asiakas 20 pakkausta). Molemmissa oli maksutun postitus Britteihin & EU alueelle (Tarkistin, että postitus oli maksuton Suomeen). Olivat minusta tosi suolaisen hintaisia. En lämmennyt.

    Mutta oli siellä mitä erilaisimpia muita maskeja, joita markkinoitiin mitä erilaisimmilla argumenteilla. Mitään tietoa niiden laadusta ei sitten löytynytkään, joten ne epäilyttivät suuresti. Osa oli hyvin edullisia esim 50 kappaleen pakkaus saatetiin myydä alle 24 punnalla ja siihen 8 puntaa postituksesta. Eli hinnaksi tulisi reilusti alle euron kappale.

    Lopuksi se kysymys: Tarkoititko tuolla näitä maskeja, joiden laadusta ei anneta mitään tietoa? Kun puhuit "Hintaa tulee noin euron kipale.". Jos et, vaan tarkoitit ffp1 maskeja, niin haluaisin linkin, jotta voisin myös itse katsella, haluanko tilata kertomiasi maskeja.
     
  12. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Itse tilasin aikaa sitten AliExpressistä itselleni ja vanhemmilleni (ainakin väitetysti) FFP2-tason hengityssuojaimia. Kappalehinta taisi olla kolmisen euroa ja suojaimet tulivat parissa viikossa. Toki siellä oli halvempiakin, mutta osa oli näitä "tasottomia" kirurgin maskeja, mitä suurimmalla osalla ihmisistä tuntuu olevan, ja osaa väitettiin FFP2-tason maskiksi, vaikka nekin olivat silminnähtävästi tätä kirurginmaskityyppiä, joissa ymmärrykseni mukaan ei näitä tasoja ole. Tilaamissani hengityssuojissa on myös ilmaventtiili, mikä etenkin silmälaseja käyttäville on hyvä juttu (joskaan ei täysin estä huurtumista).

    Täytyy sanoa, että jos AliExpressissä ainakin väitetysti oikeanlaiset hengityssuojaimet maksavat kolmisen euroa kappaleelta, niin epäilisin vahvasti sellaisia maskeja, jotka maksavat EU-alueella vain euron ja joiden väitetään omaavan tuon FFP2-standardin. Kaveri osti koronan alkupuolella apteekista 3M:n vastaavanlaisen hengityssuojan ja maksoi siitä vajaa yhdeksän euroa.

    AliExpressissä oli myös FFP3-tason suojia (tosin aika vähän), mutta ostohetkellä kaikissa lähteissäni näytti lukevan, että FFP2 riittää koronaa vastaan. Toki nämä suojaimet tuli lähinnä juuri sen takia hankittua, ettei päädy antamaan muille virusta, jos sellainen sattuisi elimistössä olemaan.
     
  13. elmac0

    elmac0 Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.06.2007
    Viestejä:
    703
    Saadut tykkäykset:
    130
    Tuomas Aivelo avaa twitterissä hieman THL:n laskentamallien logiikkaa. Ilmeisesti THL:n on pakko arvioida tartunnan saaneiden lukumääriä täysin yläkanttiin jotta voivat pitää kiinni niistä oudon matalista tautikuolleisuusarvoista.

     
  14. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 093
    Saadut tykkäykset:
    436
    Tarkoitin että hinnat alkaen euron kappale, mitään luokitusta en luvannut mutta kyllä tuolta löytyy sellaisiakin maskeja mille luokituksia luvataan, hinnat sitten nousee mutta jos ostaa paljon voi kappalehinta pysyä kohtuullisena. Kaikkia ei kylläkään toimiteta suomeen vaan esim pelkästään saksaan. Esim jos allaoleva pitkä linkki toimii (en keksinyt miten lyhentää)...:
    https://www.amazon.de/Medizinischer...9Y2xpY2tSZWRpcmVjdCZkb05vdExvZ0NsaWNrPXRydWU=

    Toi Amazonin hakusysteemi on kyllä perseestä, kirjoitat vaikka hakutermin ffp1 ja tuloksena on vaikka mitä maskeja luokituksista viis... niitä on siinä sitten kiva selata. Sieltä kyllä löytyy maskeja joilla on muita hyviä luokituksia kuin ffp, esim EN 14683 Typ II ja KN95.
     
    Vanha_susi tykkää tästä.
  15. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 093
    Saadut tykkäykset:
    436
    Ei sellaisia varmaan kukaan myykään eikä väitä myyvänsä. FFP2 = hinta ylös, olit missä olit.
     
  16. Vanha_susi

    Vanha_susi Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    24.03.2017
    Viestejä:
    520
    Saadut tykkäykset:
    45
    JOS niissä "Tilaamissani hengityssuojissa on myös ilmaventtiili, mikä etenkin silmälaseja käyttäville on hyvä juttu (joskaan ei täysin estä huurtumista).", niin todenäköisesti voivat ollakkin oikeita. On nimittäin niin, että useimmissa ffp2 maski (malleissa) on se hengitysventtiili & hiukkassuodin käsitykseni mukaan.
    Minun käsitykseni mukaan se aito ffp2 maski suojaa hyvin myös käyttäjää muiden tartunnoilta ja tosi erinomaisesti niitä muita sinun tartunnaltasi.
     
  17. Vanha_susi

    Vanha_susi Käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    24.03.2017
    Viestejä:
    520
    Saadut tykkäykset:
    45
    Kiitti. Tuo linkkin maski on todellakin ffp1:tä vastaavan standardin mukainen, jos on aito, minun käsittääkseni.

    Ja totta, mitä sanoit amazonin hakujen toimivuudesta. Ja myös se, että niitä tuloksia tulee ihan valtavasti, joten mittään ei oikiasti löydä.

    Tuo KN95, on minun käsitykseni mukaan Kiinan ffp2 tasoa vastaava standardi.
     
  18. Hippo

    Hippo Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.07.2004
    Viestejä:
    2 328
    Saadut tykkäykset:
    283
    En kyllä ostaisi mitään terveyteen liittyvää ominpäin Kiinasta, kaikkein vähiten Aliexpressistä. Jos jonkun kiinalaiset osaa, niin tulostella kaikenmaailman lippulappusia sertifikaateista yms. Nimim. kiinalaisten kanssa kauppoja tehnyt.
     
    Vanha_susi tykkää tästä.
  19. vps358

    vps358 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 767
    Saadut tykkäykset:
    489
    Sama lyhyenä:
    https://tinyurl.com/y9t485lk
    Yleensäkin netti on pullollaan parempia ja pahempia linkinlyhennyspalveluita, tuo tinyurl on kai niistä vanhin ja toimivin.

    T: Vesku
     
  20. Tilt-type

    Tilt-type Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.07.2003
    Viestejä:
    3 131
    Saadut tykkäykset:
    192
    "Alleviivataan: ajatus että 2,5% suomalaisista olisi saanut tartunnan maaliskuun puolivälissä on kreisi. Todistusaineisto ei sitä tue. THL:n paperissa ei kerrota mihin oletus perustuu. Mutta selittää miksi Hetemäen raportin mukaan 7% suomalaisista on jo saanut tartunnan."

    MITÄ AKTUAALISTA SYNNYTYSELINTÄ?! HETEMÄEN RAPORTIN VÄITE ON JÄRJETTÖMIN JA EPÄTIETEELLISIN ASIA MITÄ OLEN VUODEN 2020 AIKANA KUULLUT. Provided by THL. Sama lafka, jonka omassa tutkimuksessa Suomen pahimmalla tautialueella todettiin labratutkimuksilla, että kyseisellä alueella vain 0,2 %:lla oli vasta-aineita veressään. Toistan itseäni: MITÄ AKTUAALISTA SYNNYTYSELINTÄ?!