Korkeakouluopinnot

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana marcoolio, 15.06.2004.

  1. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
    Kyselläänpä tämmöistä. Mikä on koulutusohjelmasi/pääaineesi, ja mitä sivuaineopintoja on tullut suoritettua? Jos intoa ja halua löytyy, niin ilmoittakaa vielä opintoviikkomääriä ja opintokokonaisuuksia. Opinnoista suoriutumisaikakin kiinnostaa... Keskeneräisiäkin opintoja saa ilmoittaa.

    Itse opiskelen elintarvikekemiaa Turun Yliopiston Biokemian ja Elintarvikekemian laitoksella. Opintoviikkoja on kasassa noin 120 ja pakollisista opinnoista uupuvat vielä erikoistyö(20+1 ov), jonka aloitan syksyllä, pro gradu(8 ov), lopputentit(6 ov) ja joitakin pikkukursseja. Sivuaineopintoja on tähän mennessä tullut suoritettua pakollisten biokemian, kemian ja tilastotieteen lisäksi biologian ja terveyden biotieteiden kursseja. Tarkoitus olisi lukea molemmista abrot(15 ov/á). Opinnot ovat edenneet verkkaista tahtia opintosuunnitelmaa mukaillen. Yliopisto-opinnot aloitin syksyllä 2000 pakollisen leikkikoulun jälkeen. Maisterin paperit aion saada kasaan syksyyn 2005 mennessä. Siitä eteenpäin tie on auki - työtarjonnasta riippuen joko töihin(jopa ulkomaille!) tai mahdollisesti jatko-opiskelijaksi tutkijakouluun(tohtorin tutkinto :king: ).
     
  2. ricke

    ricke Uusi jäsen

    Liittynyt:
    15.04.2002
    Viestejä:
    217
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ite oon opiskellu teoreettista fysiikkaa pääaineena Helsingin yliopistolla nyt muutaman vuoden. Sivuaineina fysiikka, yllätys sinänsä :rolleyes:, ja tkt, joista molemmista saan kasaan ilmeisesti vain aprot (fyssa labratöitä vaille cumu, kattoo jos täydentäisi joskus tulevaisuudessa). Tarkempi suuntautuminen on avaruusplasmafysiikkaan :)

    Noppia ei oo kasassa vielä tarvittavaa 160:tä, että saisin paperit ulos gradun valmistuttua, joten valmistuminen tapahtuu vuoden 2005 aikana, jos ylemmät voimat sallivat virkamiesruotsin läpäisyn. Tän jälkeen sitten jatko-opiskelijaksi, jos tutkimushommat tuntuu luistavan ja sitä 3-4v jonka jälkeen väitöskirjan niputus.

    Nyt takaisin lukemaan tenttiin, tai koskaan tule mistään valmista..
     
  3. Jürgen

    Jürgen Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.01.2003
    Viestejä:
    3 407
    Saadut tykkäykset:
    1
    Olen opiskellut vuodesta 1999 lähtien Joensuun Yliopistossa. Aluksi pääaineenani oli tietojenkäsittelytiede, mutta sen lukeminen jäi ensimmäiseen vuoteen. Pääaineenani on ollut sen jälkeen Suomen historia ja siitä tuli syventävät opinnot täyteen tänä vuonna. Elikkäs Gradu puuttuu enää...

    Sivuaineena olen lukenut yrityksen taloustieteen integroitua opintokonaisuutta. Aineopinnot ovat tulleet jo täyteen. Toisena sivuaineena olen lukenut abbron opinnot yhteiskuntapolitiikasta. Opintoviikkoja on kertynyt tähän mennessä n. 125.

    Lyhyesti sanottuna vielä pitäisi gradu vääntää ja käydä ne kauheat kielikurssit pois alta, niin sitten minua saisi kutsua filosofian maisteriksi eli "työttömäksi työnhakijaksi"...

    BTW: Jumbukin taitaa lukea historiaa tuolla samalla "kampuksella"...
     
  4. Jumbu

    Jumbu Guest Guest

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    690
    Saadut tykkäykset:
    2
    Niihän minä teen. Eli Joensuun yliopistolla on yleistä historiaa kaksi vuotta tahkottu. Ihan kivaa on. Välillä käy mielessä, että pitäis vaihtaa johonkin isompaan yliopistoon, mutta vielä sitä ollaan täällä susirajalla. Tai oikeastaan tällä hetkellä olen Lapissa eli Kajaanissa.

    Kahdessa vuodessa on kertynyt joku 65 ov:tä. Eli semmosta puolilaiskaa vauhtia olen edennyt. Historian opinnot ovat edenneet oikeastaan oikein tehokkaasti. Seminaari 3:sta pitäisi kai ensi lukuvuonna rueta vääntämään. (Kerropas Jurgen, miten 3 eroaa 2:sta?) Sivuaineina olen tähän mennessä lukenut turhuuksia ja niitäkin vähän. Eli kulttuuriantropologiasta on yhtä viikkoa vaille apro sekä 3 ov:tä elokuvatutkimusta. Syksyllä suuntaan kulkuni yhteiskuntatieteelliseen (sosiologiaa, yhteiskuntapolitiikkaa?). Yritin sitä viime vuonnakin, mutta sosiologian perusteet meni päällekkäin elokuva-arkiston näytösten kanssa. Valitsin sen ainoan oikean ratkaisun. Ranskan kieltäkin tahtoisin oppia. Vaihtoon ajattelin lähteä neljäntenä vuonna. Tällä hetkellä kohdemaaehdokkaita ovat: Ranska, Latvia, Islanti ja Tshekki.

    Sitä mitä teen opiskelujen jälkeen, en tahdo edes ajatella.
     
  5. steffe79

    steffe79 Silentium est aureum Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    04.05.2002
    Viestejä:
    4 147
    Saadut tykkäykset:
    7
    Lapin yliopistossahan sitä tulee oikeustiedettä luettua. Opinnot aloitin v. 2002 ja tällä hetkellä vauhti ei ole vielä päätä huimannut, mutta tasasen varmaa tulosta tahkotaan. Kasassa noppia 55. Valmistuminen koittaa sitten joskus, tosin tämänkin jälkeen olen vielä suunnitellut lukevani kenties hallintotieteistä jonkinlaisen tutkinnon.

    Töihin tässä ei ole vielä mikään kiire, opiskelu on mukavaa. Ainoa miinus tulee Lapin yliopiston heikosta sivuainetarjonnasta. Oulussa olisi paljon paremmin tarjontaa mm. yleinen arkeologia tai kulttuuriantropologia.

    Täällä ollaan vasta susirajalla. tosin Jumbuhan on näillä etäisyyksillä katsottuna vielä varsin lähellä, pistähän poiketen :D.

    Jos haluaa lähteä ulkomaille keräämään opintokokemuksia, niin suunta kannattaa ehdottomasti ottaa näihin "halpoihin maihin" (esim. Thaimaa, Romania(?), Tsekkikin myös jollain asteella). Opiskelu saa mukavasti lisäpuhtia, kun opintotuella on varaa palkata sisäkkö ja asua mukavan isossa kaksiossa :).
     
  6. Mellon

    Mellon Guest Guest

    Liittynyt:
    15.06.2003
    Viestejä:
    189
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onpahan ainakin prioriteetit oikeassa järjestyksessä. :thumbsup:


    Itse olen Åbo Akademista viime vuonna valmistunut tietotekniikan DI. Pääaineena oli ohjelmistotuotanto ja sivuaineina sulautetut järjestelmät ja teollinen tietotekniikka. Reilussa viidessä vuodessa kertyi ovareita 195. Ylimääräiset 15 tuli osittain siitä että vaihdoin uudempaan opinto-ohjelmaan (jossa osittain eri pakolliset kurssit) enkä saanut kaikkia kurseissa suoraan siirettyä, osittain siitä että kävin muutaman kiinnostavan kurssin kun kerran samaan hintaan sai.
     
  7. JPH

    JPH Guest Guest

    Liittynyt:
    02.02.2003
    Viestejä:
    2 907
    Saadut tykkäykset:
    4
    Oulun yliopistossa (luonnontieteellisessä tiedekunnassa) tahkoan ensimmäistä vuotta tietojenkäsittelytieteitä, eli olen fuksi sieltä hieman varttuneemmasta päästä. Hyvinhän tuonne nuorempien sekaan on kuitenkin vastaanotettu ja onpa tuolla vielä itseäni huomattavasti vanhempiakin, joten aivan orvoksi ei oloansa tunne :)

    SV on vielä auki; digitaalinen media kiinnostaisi eniten, tosin sitä kautta on luultavasti huonommat työllistymisnäkymät kuin perinteisempien ohjelmistotuotannon tai tietojärjestelmien suuntautumisvaihtoehtojen kautta. Ohjelmistoliiketoiminta puolestaan ei ole minulle tarkoitettu; mobiilipalveluja voisin kyllä harkitakin.

    Sivuaineena olen ajatellut ("yllättäen") ainakin elokuvatutkimuksen opintoja. Saa nyt nähdä, missä vaiheessa niitä sitten aloittelee.

    Kesä meneekin sitten rattoisasti tenttikirjojen parissa.
     
  8. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Oulun yliopistossa tietotekniikka olen lukenut vuodesta 1999. Suuntautumisvaihtoehtona on älykkäät järjestelmät. Jospa tässä kohta tulisi valmistuttua vaikka näyttää kyllä aika hiljaiselta vielä pariin vuoteen. Töissä on mennyt viime vuodet, joten sekin on sitten opintoja hidastanut. Pitäisi vain nykäistä itseä niskasta ja yrittää aina välillä raahautua tuonne lipastollekin.

    Olen lisäksi hakemassa Lapin yliopistoon oikeustieteelliseen ja tarkoitus olisi siitäkin napata tutkinto, jos vain into riittää. Pääsykoekirja on tällä hetkellä töissäkin mukana jotta tulisi luettua tarpeeksi. :p Vähän huonolta kyllä näyttää, kun pääsykokeet olisivat ensi keskiviikkona ja väliin mahtuu vielä provinssikin. :D
     
  9. DIAR

    DIAR Ugh! Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 206
    Saadut tykkäykset:
    9
    Ite opiskelin 1996-2001 Tampereen Teknillisessä Korkeakoulussa (TTKK) joka tunnetaan nykyään nimellä Tampereen Teknillinen Yliopisto (TTY).

    Pari ensimmäistä vuotta meni lusmuillessa ja noppia kertyi yhteensä alle 60 ja kun löytyi sopiva pääaine, niin kahtena seuraavana vuotena tulikin yhteensä 120 noppaa (sähkötekniikkaa ja tuotantotaloutta). Viimeisen opiskeluvuoden olin töissä päivän tai pari viikossa. Diplomityön tekemisessä meni 9 kuukautta eli 4 vuotta opiskelua ja 9 kuukautta opinnäytetyötä. Kohtuullisen haipakkaa tahtia tuli pidettyä, mutta syy siihen löytyy tuolloin eri kaupungissa asuneesta silloisesta tyttöystävästäni, nykyisestä vaimostani. :thumbsup: Muussa tapauksessa olisin varmaan opiskellut vähän levollisemmalla asenteella. :rolleyes:

    Lisuriopinnoistakin oli haaveita, mutta ajatukset ovat sittemmin muuttuneet, eikä mitään kiinnostavia aihealueitakaan ole ilmaantunut. Työ tekijäänsä opettaa ainakin meikäläisen hommissa. Vaimo on kyllä tehnyt varsin selväksi, että Tohtoriksi pitäisi väitellä. Tohtorinna kuulostaa kuulemman niin hyvältä :D
     
  10. spineone

    spineone Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    26.07.2003
    Viestejä:
    465
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pari vuotta takana ja joku 75 noppaa kertynyt JKL:n amk:n bachelor of logistics ohjelmassa, eli valmis "poikamies" pitäisi tässä parin vuoden päästä olla, hieman kyllä olisi kiinnostusta sen jälkeen jotain muuta vielä lukea, mutta katsoo nyt. Kyllähän tuo englannin opiskelu yliopistossa on hieman kiinnostanut, mutta jos nyt tuon toisen ensiksi loppuun käy.
     
  11. Ladybird

    Ladybird Guest Guest

    Liittynyt:
    27.04.2004
    Viestejä:
    42
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kappas, kappas... Minäkin suoritan FM-tutkintoa Oulun yliopiston TOL:lille, siis tietojenkäsittelyä, mobiilipalveluita. Tosin päämajani sijaitsee Kajaanissa, olen näitä maisteriohjelman kävijöitä. Viime syksynä aloitin ja reilut 60 ov:ta on kasassa. Sivuaineena olen ajatellut tietoteollista liiketoimintaa. Tarkoitus olisi kohtalaista vauhtia opiskella, joten kesälläkään ei kone rauhaa saa. (Harjoitustyö kesken, missä inspiraationi luuraa?)

    Kait se ammattikorkeakoulukin korkeakouluksi lasketaan (joo, ei tapella tästä), eli tradenomin tutkinto on takana.
     
  12. €ncore

    €ncore Guest Guest

    Liittynyt:
    19.04.2003
    Viestejä:
    60
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oulun Yliopistolla TOL:lla FM:n tutkintoa metsästän. Pari vuotta tullu oltua kirjoilla ja paikanpäällä käytyä ainoastaan tenteissä joten hitaanlaistahan tuo oma opiskelu on. Tällä hetkellä kasassa reilu 30 opintoviikkoa. Tarkoitus olisi suuntautua ohjelmistotuotantoon.
    Pakko painaa töitä kun asunto- ja autolainat painaa niskassa vaan eipä tässä ole kiirusta oikein valmistuakaan kun alan töissäkin ollut jo useamman vuoden.
     
  13. JPH

    JPH Guest Guest

    Liittynyt:
    02.02.2003
    Viestejä:
    2 907
    Saadut tykkäykset:
    4
    Täällähän on Tollilaisia enemmän kuin yleensä näkee edes lipastolla käydessään :)

    Itsekin Kajaanista alunperin. Viime syksynä muutin Ouluun ja hyvin olen viihtynyt,vaikka totta kai aina tulen Kajaanilainen olemaan :) Kajaanissahan alkaa nyt myös perusopinnot tietojenkäsittelytieteissä ja Blankonkin on kai tarkoitus sinne rantautua.

    Enpä ole Encoreakaan aikaisemmin osannut yhdistää Blankon irkki-kanavalle :)
     
  14. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Siltähän tuo vaikuttaa. :) Vaikka itse tietotekniikkaa opiskelenkin niin enemmän Blankolaisten kanssa tulee aikaa vietettyä kuin oman killan hyypiöiden. Olin jonkin aikaa jopa Blankon paikallisjäsen. Pitäisi varmaan syksyllä taas uudestaan liittyä.

    Muille tiedoksi, että Blanko on siis Tollilaisten kilta.
     
  15. JPH

    JPH Guest Guest

    Liittynyt:
    02.02.2003
    Viestejä:
    2 907
    Saadut tykkäykset:
    4
    Sinulla on varmasti sitten enemmän kokemusta Blankon toiminnasta kuin itselläni :) Lyhyen kokemukseni perusteella voin kuitenkin sanoa, että Blankon jäsenet ovat todella mukavaa porukkaa :D Ja tervetuloa joukkoon uudestaan!

    Nyt lauantainahan olisi tosiaan Blankon piknik (jos sää sallii) ja heinäkuussa Blankon festarit, joten kesänkin ajaksi on toimintaa jonkin verran järjestetty.
     
  16. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Harmi vain, että piknikin aikaan olen provinssissa. Ja nuo Blankon festarit sais kyllä kestää kauemmin kuin yhden päivän.
     
  17. JPH

    JPH Guest Guest

    Liittynyt:
    02.02.2003
    Viestejä:
    2 907
    Saadut tykkäykset:
    4
    No ilman muuta jätät provinssin väliin ja tulet piknikille :D No, ei nyt sentään... :)

    Voisihan se festari tosiaan pitempäänkin kestää. Tiedä sitten, mitä sen järjestäminen Blankolle maksaa, joten pitänee olla iloinen tuosta yhdestäkin päivästä :)
     
  18. koomikko

    koomikko Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.08.2000
    Viestejä:
    481
    Saadut tykkäykset:
    2
    KTM vuodelta 2001. Gradun jätin tosin 2000 puolella. Jyväskylän yliopistossa Informaatioteknologian tdk:ssa lueskelin pääaineena tietojärjestelmätiedettä -- erityisesti elektronista kaupankäyntiä -- ja sivuaineina sopivan poikkitieteellisesti valtio-oppia, yritysstrategioita, multimediaa ja zurnalistiikkaa. Opintoviikkoja kertyi varmaan 180 pintaa. Pääaineeseen ja sitä myöten nykyiseen ammattiini ajauduin puolihuolimattomasti ajopuuteorian mukaisesti, sillä isona minusta piti tulla nimenomaan toimittaja.
     
  19. Scorpius

    Scorpius Surfing on Sinewaves Guest

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    889
    Saadut tykkäykset:
    4
    Opiskelen viimosta eli viidettä vuotta suomen ainoassa ja oikeassa teknillisessä korkeakoulussa, eli siis TKK:lla.

    Noppia kasassa 150. Lafkana on sähkö, pääaineena Akustiikka ja sivuaineena teknillisen Fyssan Plasmafysiikka/Fuusioreaktorit. Dippatyön teen akustiikasta eli musta tulee sitten isona Akustikko :king:
     
  20. heretic

    heretic Guest Guest

    Liittynyt:
    24.06.2001
    Viestejä:
    407
    Saadut tykkäykset:
    0
    Valmistuin Oulussa maisteriksi luonnontieteellisestä tiedekunnasta (-97). Muutin Helsinkiin, jossa käytännössä tein väitöskirjan, väittelin tosin käytännön syistä Oulussa (-00). Dosenttuuri tuli hankittua -02.