Komposiittikivitason työstäminen itse?

Keskustelu osiossa 'Kodin suunnittelunurkka' , aloittajana Jogge, 21.08.2010.

1. Jogge

Jogge Vakiokasvo

Saadut tykkäykset:
    10
    Olen tässä viimeisen kuukauden aikana tutustunut keittiötoimittajien hintakartelliin työtasojen osalta. Haemme keittiöömme ohutta, noin 12-13 mm paksua työtasoa, joko ns. täyslaminaattista tai komposiittikivistä. Kaikilla keittiötoimittajilla vain tuntuu olevan hyvin samanlainen käsitys siitä mitä tason tulisi maksaa. Jokainen tarjous tähän saakka on noin vähän yli 2000 euron paikkeilla. Tarjouksia on tullut jo lähemmäs kymmeneltä toimittajalta.
    Ainoa halvempi ratkaisu jonka olen löytänyt on IKEAn Personlig työtaso, MUTTA kun sitä ei saa 12-13 mm paksuna vaikka itse levy josta tasot tehdään on 13 mm paksua. IKEA ei suostu myymään ohutta levyä työtasona vaan siihen liimataan aina jäykistävä uretaanilevy alle ja tehdään reunat liimaamalla. Mielenkiintoista on se että IKEA myy myös samaa Personlig levyä 13 mm seinälevynä ja tähän liittyy nyt kysymykseni, eli millä levyyn voisi itse työstää reiät? Kyseessä on siis kvartsikivikomposiittilevy ja reikien ei tarvitse olla hiotuilla reunoilla koska kaikki kalusteet ovat upotettavaa mallia.

2. prkl

prkl Guest Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Kuviosaha metalliterällä? Rälläkkä timanttilaikalla? Pensasleikkuri? Kynsisakset? Ei tuolla ainepaksuudella pitäisi olla mahdoton tehtävä.

3. Jogge

Jogge Vakiokasvo

Saadut tykkäykset:
    10
    Tuskin mahdotonta, mutta eniten huolestuttaa miten sidosaine käyttäytyy jos leikatessa/sahatessa syntyy lämpöä. Jos jollakin olisi vaikka käytännön ihan kokemusta?

4. pinkeliviinica

pinkeliviinica Guest Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    yleensähän aina kiveä tms sahatessa/työstettäessä käytetään leikkuunestettä juurikin sitomaan lämpöä,tasaamaan työstönvoimia ja sitomaan kivipölyä.
    pelkällä vedelläkin onnistuu jo äsken mainittu :)

5. Ykskytä

Ykskytä Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Miksi tason täytyy olla noin ohut? Käytössä paksumpi taso on paljon tukevampi. 30 mm taso on yli 15 kertaa tukevampi kuin 12 mm taso. Oletko ajatellut että voisi olla jokin syy miksi Ikea laittaa ohuen tason alle lisätuen?

Kivimateriaalia voi työstää kotikonsteinkin, mutta jäljestä tulee helposti epäsiisti. Isoja reikiä saa timanttikruunuporalla. Leikkaaminen onnistuu rälläkän kivi- ja timanttilaikalla. Rakennuskonevuokraamoista voi kysellä käyttötarkoitukseen parhaiten sopivaa laitetta.

Kiviveistämöllä käytetään aina työstössä vettä mukana. Se sitoo syöpävaarallisen kivipölyn, kuljettaa sen pois ja jäähdyttää terää. Itse tekemällä veden käyttö on hankalampaa.

Työn voi myös ostaa. Kaikilla hiukankin isommilla paikkakunnilla toimii timanttiporaus ja -sahauspalveluyrittäjä.

P.S. Aito kotimainen kivitaso on oikea materiaali keittiöön.

6. Jogge

Jogge Vakiokasvo

Saadut tykkäykset:
    10
    Tason paksuus on ihan makuasia. "Oikeasta" kivestä ei voi tehdä noin ohutta. Toisilta keittiötoimittajilta kuten Kvik, Keittio.net ym. saa kyllä ohuita tasoja mutta Ikeassa eletään tasan tarkkaan sen mukaan mitä suunnitteluohjelmisto antaa tehdä ja kun suunnitteluohjelmisto ei antanut tehdä reikiä altaalle tuohon 13 mm levyyn niin silloin sitä ei sitten voinut ostaa valmiiksi rei'illä.