Kokemuksia sähköauton käytöstä

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana nepa, 24.01.2022.

  1. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Onko kenelläkään sähköautoa käytössä?
    Onko tullut ajoja vähemmän sähkön hinnan vuoksi?

    Tuo hinnan nousu kuitenkin vaikuttanee aikalailla myös sähköautoiluun. Täällä vielä bensalla mennään, mutta seuraava auto 2-5 vuoden sisällä oli alunperin tarkoitus olla täyssähköauto. Mutta, jos sähkö hinta nousee pysyvästi vaikka lähemmäs 10 senttiä eli melkein tuplaantuu, niin ei tuo viime aikoina noussut bensan hinta kovin paljoa kirpaise.

    Autojen moottoriteknologioiden vertailu jätetään autoketjuun eli lähinnä kiinnostaa nyt se, että miten sähköautoilijat ovat kokeneet hinnan nousemisen? Ja varmaan myös ladattavien hybridien omistajat ovat samassa veneessä?
     
  2. IlkkaP

    IlkkaP Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.01.2002
    Viestejä:
    1 057
    Saadut tykkäykset:
    279
    Tyypillinen sähköauton kulutus on 15-25 kWh / 100 km. Hinnalla 15 c/kWh 100 km maksaa siis 2,25-3,75 €, eli sen mitä 2 litraa bensaa maksaa. Halpaahan tuo on, jos on vielä mahdollisuus käyttää halpaa sähköä yöllä lataamiseen.
     
    tpi ja nepa tykkäävät tästä.
  3. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 497
    Saadut tykkäykset:
    41
    Itsellä 24kk määräaikainen soppari, josta jäljellä puolet. Sähköauto ollut nyt 2 kk, joten ei voi vielä kertoa miten uusi hinta vaikuttaa ajoihin. Ajoja kyllä muutenkin vähän pakollisten työmatkojen jälkeen, niin en usko että ajot tulevat vähentymään vaikka energian hinta vaikkapa tuplaantuisi. Ilmaisella työmaalatauksella saan katettua noin 50% työmatkoista, niin edullistahan tuo ajaminen on.
     
    nepa tykkää tästä.
  4. TimoJ

    TimoJ Käyttäjä

    Liittynyt:
    06.09.2001
    Viestejä:
    1 266
    Saadut tykkäykset:
    15
    Lasketaanko tuo jo tuloiksi verotuksessa? Ihan vaan siksi kyselen kun eikös työpaikan ilmaisesta parkkipaikastakin ollut puhetta kerätä veroja, niin miten tuollainen menisi läpi. Vai meneekö se läpi niin kauan kun ei kerro kenellekään?
     
  5. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 497
    Saadut tykkäykset:
    41
    upload_2022-1-24_12-48-0.png
     
    TimoJ ja IlkkaP tykkäävät tästä.
  6. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 702
    Saadut tykkäykset:
    362
    Joskus työpaikalla mietittiin että mitenköhän tuollainen "parkkipaikkaetu" sitten laskettaisiin. Tietty jos on nimellä varattu parkkipaikka just sinulle ja sitä ei muut saa käyttää, mutta aika harvassa työpaikassa tällaista enää on. Milloin veroetu tulisi maksettavaksi? Riittääkö että on mahdollisuus käyttää firman parkkipaikkaa, jolloin myös julkisilla tulijat ja pyöräilijät joutuu sen maksamaan, koska mahdollisuus olisi tulla myös autolla ja oma vika jos sitä mahdollisuutta ei käytä? Autoedustakin joutuu maksamaan jos on firman auto tallissa vaikkei autoilekaan, riittää että siihen on mahdollisuus. Monessa paikassa ei ole edes niin paljon parkkipaikkoja, että ne riittäisi jos kaikki tulisi autolla töihin, pitääkö kaikkien silti maksaa täydestä edusta? Tai sitten jos julkisilla/pyörällä/tms. ei tarvitse maksaa etua, niin miten se määräytyisi? Pitääkö ilmoittaa palkkikseen että en käytä autoa. Entäs jos sataa räntää eikä jaksa pyöräillä ja tulee autolla siltikin? Saako silloin käyttää ilman etua kun on ilmoittanut olevansa pyöräilijä pääasiassa? Tai entä jos pyöräilee vaan hyvällä säällä kesäisin?

    Auton lataus onneksi järkevöityi ainakin väliaikaisesti. Ennen tuota yllä mainittua muutosta olisi pitänyt pitää kirjaa paljonko kukin lataa työpaikalla, tai sitten periä kaikilta kiinteä summa pelkästään sen perusteella että on mahdollisuus ladata.
     
  7. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Tässä on jollain todennäköisyydellä tulossa sähköauto pihaan vuoden sisällä. Nykyinen bensakone syö tyypillisessä arkiajossa, joka on lähes kokonaan kaupungin sisällä pyörittelyä ja seassa vähän maantietä, sellaisen 8-10l satasella. Noin ajotietokoneen mukaan, mikä saattaa olla jopa alakanttiin joidenkin tietojen mukaan. Bensanhinnalla 1,90e/litra tuosta tulee sellainen 15-20e sataselle.

    Vastaava matka sähköllä about pessimistisemmän mahdollisen arvion mukaan talvipakkasella olisi luokkaa 35kW satasella. Ja tuo olettaisi, että ajo on koko ajan niin lyhyttä, että akku ei lämpiä ajossa, ja käyttäjä on vielä sen verran kujalla, että ei kytke esilämmitystä päälle ennen lähtöä. Eikä jostain syystä saada regeniäkään kunnolla talteen johtuen ajotavasta. Vaikka sähkö olisi siirtoineen 30c/kW, niin silloinkin energian hinta jää kymmeneen euroon. Todellinen kulutus olisi todennäköisemmin luokkaa 25kW satasella - talvella (7,5e). Ellei jopa vielä vähemmän. Kesällä sitten alle 20kW (6e). Sähköauto kun on taloudellisempi pienissä nopeuksissa ja kaupunkiajossa, eli päinvastoin kuin polttomoottori (nuo arviot otettu erilaisista arvosteluista, joissa on mitattu todellista kulutusta; ne WLPT lukemat harvoin toteutuvat todellisessa ajossa sen enempää kuin polttomoottorien kulutuslupaukset).

    En nyt ihan äkkiä keksi matematiikkaa, jolla tuo sähkön hinnannousu ahdistaisi. Siinä vaiheessa, kun sähkön hinta on yli 80c/kW tuo alkaisi olla merkitystä. Ja silloin on muuten aika paljon pahempiakin murheita kädessä, kuin auton sähkön kulutus. Toisaalta bensanhinta oli jossain 1,4 eurossa kesällä 2020, kun kukaan ei ajanut minnekään, ja kiivennyt siitä takaisin kahden euron tuntumaan. Se, että 98 maksaa yli 2 euroa ei ole mitenkään harvinaista nähtävää, eikä se hinta ole pidemmän päälle tulossa alas. Markka-aikaan menovettä sai alle 6mk litra eli alle euron litra. Inflaatio ei ole ihan noin kovaa juossut, mitä polttoaineen hinta...

    (koska kysymys oli puhtaasti liikkumiseen tarvittavan energian hinnasta, oli kyse sitten bensasta tai sähköstä, niin sivuutetaan kokonaan hankintahinta ja muut kustannukset yhtälöstä)
     
    tpi ja nepa tykkäävät tästä.
  8. TimoJ

    TimoJ Käyttäjä

    Liittynyt:
    06.09.2001
    Viestejä:
    1 266
    Saadut tykkäykset:
    15
    Väliaikaista kaikki on vaan, varmaan jo kuumeisesti mietitään miten saadaan verotusta tuohon. Enkä ole mitenkään sähköautoja vastaan, ihan vaan kun Suomessa noita veroja kyllä osataan keksiä aika lahjakkaasti joka asiaan...
     
    jussi28 tykkää tästä.
  9. jussi28

    jussi28 Käyttäjä

    Liittynyt:
    11.07.2002
    Viestejä:
    948
    Saadut tykkäykset:
    30
    Jännä että kaikki muut valittaa järkyttävistä sähkön hinnan nousuista mutta ne jotka jakavat sitä ilmaiseksi niin ei tunnu missään. No ikuistahan tuo ei tule olemaan.
     
  10. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    En tiedä, miten se on ilmaista. Sähköt työntekijöilleen tarjoava firma maksaa sähkölaskun, johon sisältyy sähkövero ja arvonlisävero. Voitot rullaava sähköfirma maksaa liikevoittoveron ja jos sattuu olemaan julkisen vallan omistuksessa, vielä osingot omistajalle.

    Työntekijä ajaa työmatkaa 40 kilometriä ja lataa päivän aikana ajetun matkan verran akkua työnantajalta, tankkiin lorahtaa automallista ja monesta muusta seikasta riippuen jotain 8-12kW luokkaa. Eli sähkölaskussa euro tai kaksi. Sillähän saa melkein kahvikupillisen. Tuplat, jos työntekijä ei lataa kotona, vaan työnantajan piikkiin ladataan edestakainen matka. Eli kaksi kuppia kahvia.
     
  11. jussi28

    jussi28 Käyttäjä

    Liittynyt:
    11.07.2002
    Viestejä:
    948
    Saadut tykkäykset:
    30
    Tarkoitin yleisestikin muitakin ilmaisia latauspaikkoja.
     
  12. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 497
    Saadut tykkäykset:
    41
    Meillä kun on eri tolpat sähköautoilijoille, niin niissä jatkuva virta, mutta kun käytössä auton oma schuko-pistokkeella oleva 8 A:n "väliaikaislaturi", niin ei siinä hirveästi akkuun energiaa työpäivän aikana tule eli teoriassa 8 A * 230 V * 9 h = ~16,5 kWh, mutta kun tuosta pois latauslaitteen häviö ja kylmän akun vaikutus (ja mahdollinen akun lämmitys latauksen aikana + auton lämmitys ennen töistälähtöä), niin ehkä akustoon jää jotain ~10 kWh.

    Eri asia jos laturi olisi edes 16 A, mutta ei kannata alkaa ostamaan uutta semmoista laturia. Ja eipä noista schukoista suositella otettavaksi kuin 8 A.
     
  13. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    ^jokseenkin pessimistinen laskelma.

    Akkujen lämmitys on tarpeen pikalatauksessa, eli kun siihen akkuun pitäisi saada menemään 50-200kW/h teholla virtaa. Ei silloin, kun ladataan vaihtovirralla, vaikka pukkaisit 11kW/h teholla virtaa sisään.

    Edelleen oletettavasti tulisit ajamalla töihin, jolloin akku olisi vielä ajosta lämmin.

    Lähtölämmitykseen ei mene kilowattiakaan, kunhan autossa on ilmalämpöpumppu.

    Tietenkin ajossa akkua lämmitetään, mutta sekään ei montaa kilowattituntia niele varsinkaan, jos sen lämmityksen hoitaa ennen lähtöä.

    En nyt 8A laturin varassa lähtisi sähköauton omistajaksi, mutta tilanne ei myöskään ole ihan noin huono.
     
  14. IlkkaP

    IlkkaP Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.01.2002
    Viestejä:
    1 057
    Saadut tykkäykset:
    279
    Pilkun viilaustahan tämä on, mutta pitää sanoa 50-200 kW teholla. Kilowatti itsessään on jo tehon yksikkö. Jos haluaa korostaa, kuinka paljon energiaa ladataan akkuun tunnissa, voi sanoa 50-200 kWh/h.
     
    Snäckby tykkää tästä.
  15. tpi

    tpi Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.06.2001
    Viestejä:
    4 400
    Saadut tykkäykset:
    34
    Ikiliikkujanko olet keksinyt?
     
  16. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 497
    Saadut tykkäykset:
    41
    Osa autoista lämmittää akkuja myös hidaslatauksissa eli esim. Volvo lämmittää akkua kokoajan, jos tavoitetasona on 90%.
    Menee, koska autossani ei ole lämpöpumppua ja vaikka olisi, niin niiden toimintalämpötilat on aika suppeat eli kyllä moni pumpullinen auto käyttää sisätilojen lämmitykseen sähkövastuksia.
     
  17. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    En nyt sanoisi -25' suppeaksi, mutta eiköhän tämä offari riitä.
     
  18. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Auton lämmittämiseen ajokuntoon tarvittava määrä jää alle yhteen kilowattiin.
     
  19. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 446
    Saadut tykkäykset:
    1 213
    Mietin kanssa tähän vastaamista. Onneksi vastasit puolestani ja paljon rakentavammin, kuin olin itse ajatellut tehdä.
     
  20. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 497
    Saadut tykkäykset:
    41
    Esim. Volvolla taisi olla lämpötilat milloin pumppu on optimaalisesti käytössä jotain -5 ...+10 eli Suomen talvessa se käyttää aikapaljon pelkästään vastuksia auton lämmittämiseen. Toki on on merkkejä, joissa ei enään ole vastuksia ja luotetaan pumpun toimintaan, mutta näistä ongelmistahan on pitkin talvea käyty monessa paikkaa keskustelua.
     
    Snäckby tykkää tästä.