Kohtuukokoinen PA-basso (bandpass)

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana jusky, 07.06.2009.

  1. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ajattelin lähitulevaisuudessa rakentaa kohtuukokoiset PA-bassot ja yksi hyvä vaihtoehto kotelotyypille voisi olla kaistapäästö. Alarajaksi ajattelin ~40-45hz ja max kotelon kooksi 50-60L (yhteensä).


    Mitä koteloita tehdessä pitäisi ottaa huomioon? Tiedän että mitoitus ei juuri salli virheitä, mutta onko jotain muuta, mikä ehdottomasti pitää ottaa huomioon kotelon mitoissa, viritystaajuuksissa yms... otan mieluusti myös ehdotuksia elementin yms.. suhteen vastaan. Joku on kuitenkin joskus moisia rakennellut? elementin hintaluokka 100-150e eikä yli 12"

    Simuloin ihan kokeeksi P.Audion BM-12W elementtiä ja esimerkkinä jotain tämäntapaista pitäisi saada aikaiseksi.

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 07.06.2009
  2. jardahl

    jardahl Uusi jäsen

    Liittynyt:
    09.11.2000
    Viestejä:
    690
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tässä joitakin projekteja, jos näistä olisi jotain apua:
    (Tosin melkein kaikki on yli 60 litraisia..)

    http://www.speakerstore.nl/constructions/

    Tuolta löytyvä "Punisher" vaikuttaa asialliselta ainakin:
    http://www.speakerstore.nl/constructions/21

    Tässä toisen otsikon alle postaamani juttu, kyseisen laatikon voi tehdä myös yhden elementin versiona. Tarkoittaa sitä että leveys puolitetaan ja tehdään "puolikas" pönttö, yksinkertaista. Varsinaisessa artikkelissa mainittiin, että pönttö toimii melko hyvin usealla eri elementtimallilla.
    Alkuperäinen sivu: http://www.cowanaudio.com (Horn Sub Jr)

    Paljon valmiita kotelopiirrustuksia:
    http://photofile.name/users/tda-audio/182333/
     
    Viimeksi muokattu: 07.06.2009
  3. toiminto

    toiminto Guest Guest

    Liittynyt:
    18.09.2008
    Viestejä:
    242
    Saadut tykkäykset:
    0
    Suosittelen myös tutustumaan Rog Mogalen (Void Audio) folded horn- ja bandpass-suunnitelmiin, esim. 1850 horn ja X1: http://www.speakerplans.com
     
  4. Himppe

    Himppe Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.08.2004
    Viestejä:
    725
    Saadut tykkäykset:
    3
    Bassokaappisuunnitelmien pohjalta jalostettu pikkusubbari: fEarful 12sub.

    Eli perinteinen bassorefleksilaatikko, jossa elementtinä uusi Eminence Kappalite 3012LF (xmax = 9,1mm). Herkkyys 95dB/W, maksimiäänenpaine yli 50Hz taajuuksilla noin 121dB@450W.

    Jos elementin kokorajoitus ei ole tiukka, vastaavan pömpelin voi rakentaa myös 15" versiona: fEaRBsub. Maksimiäänenpaineeltaan tuo vastaa käytännössä kahta ensinmainittua 12" bassoa.

    Molemmat elementit ovat varustettu neodyymimagneetilla ja sisäisen tuennan ansiosta materiaaliksi riittää 12mm vaneri, joten nuo ovat aika helppoja roudattavia! :thumbsup:
     
  5. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitoksia hyvistä vinkeistä ja linkeistä. Näillä eväillä pääsee hyvin alkuun. Tuo Eminence kappalite on erittäin mielenkiintoinen tekele :thumbsup:
     
  6. Himppe

    Himppe Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.08.2004
    Viestejä:
    725
    Saadut tykkäykset:
    3
    Juurikin näin! Harmi vain, että uuden 3012LF:n saatavuus on vielä hyvin heikkoa täällä Euroopan suunnalla. 3015LF:ää saa Thomannilta käypäiseen hintaan.

    Itselleni valmistuu lähiviikkojen aikana tuohon pienempään linkittämääni subbariin perustuva bassokaappi, joten sen jälkeen voin jakaa kokemuksia 3012LF:n kyvyistä. Kyllä sen pitäisi olla aikamoinen pikkupaholainen...
     
  7. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ihan mielenkiintonen elementti toi 15" ja aika sopuhinta kyllä thomannilla... ainoastaan kotelosta tulisi taas vähä kohtuuttoman iso minun käyttöön... omat simuloinnit näyttäis hyvältä ku litroja on 150 ja viritys 45hz. -3db vaimennus olisi ~42hz, mutta tuon yläpuolella tuo kyllä rymäyttääkkin semmoiset desibelit, että pienempi lato hajoaa :D
     
  8. Himppe

    Himppe Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.08.2004
    Viestejä:
    725
    Saadut tykkäykset:
    3
    Jep, siinä 3015LF:ssä on euro/Vd -suhde aika kohdallaan :thumbsup:

    Kannattaa myös huomata, että 450 watilla ei liikuta vielä lähelläkään liikeradan rajoja. 110l@45Hz kotelossa elementille voi puskea melkein 800 wattia tehoa ennenkuin liikerata loppuu, jolloin mökää on jo 126dB verran.

    Eikä se ~50x60x60cm jöllikkä nyt vielä iso ole kun painoa ei kerry kuin ~25-30kg...
     
  9. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Toi elementti itseasiassa alkoi kiinnostamaan...simuloin tuota myös bandpassina ja samalla kokonaistilavuudella (150L) sain kiusattua tuosta vielä 2-3db enemmän (45-100hz), mitä tavallisena refleksinä. Putkien pituuskaan ei lähtenyt käsistä, vaikka olis 6" putket aeroilla.


    Kuinka paljon matalemmalle uskaltaa bandpass kotelon virittää elementin FS-arvoon nähden? Eminencen kappalite15" FS on 45hz ja simuloin bandpassia niin, että pienempi kammio on 40L 88hz ja isompi 110L ja 38hz. Noi arvo tuo erittäin nätin vasteen ja ryhmäviive olis simuloinin mukaan isoimmillaan 44hz 16ms.
     
    Viimeksi muokattu: 08.06.2009
  10. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pientä alustavaa suunnitelmaa olen tehnyt, eli elementti on Eminence kappalite 3015LF ja koteloksi aion tehdä bandpass kotelon. Tehollinen kaista on ~40-100hz ja simuloinnin mukaan 3m päähän 100w teholla mäjähtää 110db 50-100hz kaistalla :eek:. Putket tilaan luultavasti Ljudiasta (6" putket aeroporteilla) ja elementti löytyy todella mukavaan hintaan Thomannilta.

    Kotelon mitat ovat vain alustavia ja pieniä muutoksia luultavasti teen suuntaan tai toiseen. Tilavuudet hilasin melko lähelle suunniteltua (hiukan pienemmät) vaimennusaineella voi tehdä sitten "hienosäädöt" ja esim elementin ja välilevyn viemää tilavuutta en vielä ole ottanut näissä huomioon, koska en vielä tiedä millasia levypaksuuksia aion käyttää.

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 09.06.2009
  11. JukkaVaAn

    JukkaVaAn Uusi jäsen

    Liittynyt:
    25.05.2007
    Viestejä:
    800
    Saadut tykkäykset:
    0
    Miten tuo WinISD etäisyys arvo pitäisi muuttaa SPL lukemia? Minulla näyttää kokoajan SPL välilehti samaa arvoa vaikka etäisyydeksi laittaisi 10km.
     
  12. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0

    Simuloin tuon spl-arvon sillä vanhemma winisd:llä (ei pro)
     
  13. Himppe

    Himppe Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.08.2004
    Viestejä:
    725
    Saadut tykkäykset:
    3
    Posti toi eilen bassokaappiin laitettavan Eminence Kappalite 3012LF:n. Täytyy sanoa että on muuten vakuuttavan oloinen kapine, vaikka painoa ei olekaan kuin pari kiloa. Todella tukevaa tekoa kaikin puolin. Pitää vielä nikkaroida kotelo valmiiksi niin pääsee testailemaan...
     
  14. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0

    Mulla on tilauksessa tuosta se 15" malli :). Heitin romukoppaan tuon kotelon koon ylärajan. Koteloksi tulee bandpass 150L kokonaistilavuudella. Simuloituna -3db raja on ~45hz ja siitä ylöspäin ~100hz asti pitäisi rämähtää melkosilla paineilla.

    Ainoa ongelma on tuossa omassa projektissa se, että miten toteutan tuon avattavan etulevyn. Voisiko vaneeriin upottaa/liimata Helicoil kierteet? Olisi hienoa, jos etulevyn voisi laittaa ihan rehellisillä M5/M6 kuusiokoloruuveilla kiinni... kiinnitys olisi aina hyvä, vaikka levyä irrottelisikin säätö/huoltotoimenpiteiden takia. Tiivisteeksi vaikkapa ikkunatiivistenauhaa tms...
     
    Viimeksi muokattu: 17.06.2009
  15. sepi

    sepi Uusi jäsen

    Liittynyt:
    27.11.2003
    Viestejä:
    420
    Saadut tykkäykset:
    0
    Iskumuttereilla, niitä saa noissa M5 ja M6 ...
     
  16. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vaikuttaa järkevältä (ja luultavasti ainoalta) vaihtoehdolta noi iskumutterit. Mites tuommoinen sitten toimii käytännössä? porataan alkureikä ja napautetaan kiinni? eikös tuossa ole se vaara, että kiinnitettävä levy jää kantamaan noista muttereista, eikä tuolloin tiivisty kunnolla? Vai lyödäänkö toi niin syvälle, että se uppoaa levyyn.
     
  17. lmfmis

    lmfmis Käyttäjä

    Liittynyt:
    17.02.2002
    Viestejä:
    3 019
    Saadut tykkäykset:
    2
    Lyö kunnolla syvälle ja laita kittiä/liimaa ensin alle.
     
  18. Himppe

    Himppe Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.08.2004
    Viestejä:
    725
    Saadut tykkäykset:
    3
    Tekstistä saa sen käsityksen, että aiot laittaa iskumutterin samalle pinnalle, jota vasten etulevy puristuu. Jos näin on, mutteri ei kyllä kestä vetoa juuri lainkaan.

    Itse olen ainakin porannut etulevyyn reiän, laittanut iskumutterin kotelon sisäpuolelle ja kiinnittänyt elementin pulteilla ulkopuolelta. Pultin ja iskumutterin väliin jää siis sekä etulevy että elementin laippa. Näin ollen yhteen puristettavat pinnat saa ainakin riittävän tiiviisti yhteen eikä tarvitse pelätä iskumutterin irtoamista (mitä enemmän pulttia kiristää, sitä tiiviimmin iskumutteri pureutuu levyyn).
     
    Viimeksi muokattu: 17.06.2009
  19. RedStar

    RedStar Uusi jäsen

    Liittynyt:
    15.07.2004
    Viestejä:
    820
    Saadut tykkäykset:
    0
    Iskumutteri: Laitetaan siis levyn taustapuolelle ja yleensä käytetty elementin kiinnitykseen.
    [​IMG]

    Jos taas haluaa koko etulevystä irroitettavan niin miten ois tämmönen huonekaluista tuttu ratkaisu:
    [​IMG]

    molempia saa clas ohlsonista
     
  20. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eli toisinsanoen iskumutterin idea on se, että se pysyy kiinni tuolla vastapuolella verrattuna tavalliseen mutteriin, eikä kiristämiseen tarvita kahta kättä ja kahta työkalua :)


    hmm... tuo vastamutteri on ihan kätevä, mutta ei toimi minun tapauksessa johtuen 12mm seinämäpaksuudesta.


    Ehkäpä teen kuitenkin ihan perinteisen ruuviratkaisun. Kun totean kaiken olevan kunnossa ja kohdallaan, niin voihan sitten lopuksi ottaa tiivistenauhan pois välistä ja laittaa jonkinmoisen elastisen tiivistemassan (sikaflex tms..) väliin ja ruuvit kiinni. Saatan käyttää aluksi hiukan lyhkäsempiä ruuveja ja loppukiinnitykseen sitten pidemmät ruuvit, jotta pureevat vielä kunnolla kiinni.
     
    Viimeksi muokattu: 17.06.2009