Kohtalaisen laadukkaat nappikuulokkeet?

Keskustelu osiossa 'Kuulokkeet sekä muut audiolaitteet' , aloittajana Hurppasurppa, 16.01.2006.

  1. Hurppasurppa

    Hurppasurppa Guest Guest

    Liittynyt:
    09.10.2005
    Viestejä:
    12
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juu, eli käväsin hakemassa noi Sonyn MDR-ED21LP kuulokkeet kaupasta. Oli pieni pettymys niihin vertailuihin nähden, mitä olin lukenut, mutta kyllä menee ihan nappikuulokkeista. Bassoa ei kylläkään niin paljon löydy kuin oli mainostettu. Soundi jää hieman laimeaksi, mutta ihan mukiinmenevät pelit kuitenkin tuntuu olevan tuon kännykän kanssa käytettäviksi. Ensi tunkemalta noi ulokkeet tuntuivat hieman oudoilta korvissa, mutta kyllä niihinkin näyttäisi tottuvan. Mielestäni noiden ulokkeiden arvo jää vain hieman olemattomaksi, koska olen kuunnellut parempia nappeja ilman uloketta.
     
  2. Korakow

    Korakow Guest Guest

    Liittynyt:
    14.01.2006
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0
    Koska tässä ketjussa pyörii sellaisia nimiä, joita olen harkinnut, niin tämä lienee oiva paikka kysellä vähän lisää kuulokkeista. Olen siis ajatellut ostaa jonkin seuraavista napeista:

    Creative EP-630,
    Koss Spark Plug,
    Sennheiser MX 550,
    Sony MDR-ED21LP.

    Mikähän olisi kannattavin valinta? Kokemuksia nappikuulokkeista ei pahemmin ole, mitä nyt vähän käytin Creative Zen Touchin mukana tulleita virityksiä. Saisivat kuitenkin olla ihan kestävät, eikä bassostakaan haittaa ole.

    Lisäksi, mikä olisi suositeltava (lue: halvin) ostopaikka? Verkkokauppa.comista löytyvät kaikki ylläolevat, mutta esim. CDONista saa Spark Plugin selvästi halvemmalla. Asun Turun lähellä, joten käytettävissä ovat myös mm. Anttila, Stockmann, Musta Pörssi, jne. (Gigantista ei saa yhtäkään.)
     
  3. T&L

    T&L Guest Guest

    Liittynyt:
    03.12.2005
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos kuulokkeilla ei ole hirmuinen kiire, lisäisin listaan vielä Cresyn LMX-E630- sarjan. Cresynit ovat hyvin samanlaiset Creativen kanssa, mutta esim. Head-Fi:n foorumilla niitä on kehuttu keski-, ja ylä-ääniltään Creativea (mitkä eivät ole muutoin lainkaan huonot) paremmiksi.

    Näitä kuulokkeitahan ei juuri Euroopasta/Amerikasta löydy, mutta Singaporesta löytyi niille varsin hyvä myyjä, lisätietoja vaikkapa täältä.

    Itse ostin LMX-E630SN:t ja hintaa tuli $38.00 USD, eli alle 32 euroa postikuluineen (maksoin PayPalin kautta, rahat siirtyivät samantien Visalla), eli ei siis enempää kuin perusnapit täälä Suomessa. Toimitus oli pitkästä välimatkasta huolimatta varsin nopeaa, William laittoi paketin postiin perjantaina ja jo seuraavana torstaina oli saapumisilmoitus postilaatikossa :)

    Ja itse nappeihin: Äänenlaatuun olen itse varsin tyytyväinen (soitin iAudio 5, kuulokekokoelmassa näiden lisäksi mm. Sennheiser HD 650:t), silikonikumiset korvaosat sopivat ja vaimentavat hyvin, sekä SN-mallin kaulalenkki pitää soittimen ja napit hyvin paikoillaan (saa myös suoraksi). Napit ovat erittäin herkät, eli omasta soittimestani volume on normaalikuuntelussa välillä 5-8, kun normaalikuulokkeilla mennään yli 20 (max. 40), lisäksi soittimen kehittämät kohinat, naksahdukset ym. kuuluvat varsin helposti esim. kappaletta vaihtaessa. En laskisi tätä kumminkaan kuulokkeiden viaksi, vaan enemmänkin soittimen miinuspuoleksi, on vaan muuten niin mahtava vekotin, että pari naksahdusta ei aiheuta vaihtotarvetta :)
     
  4. dille

    dille Guest Guest

    Liittynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    1 277
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sennheiser on julkaissut aika mielenkiintoiset napit, ja noita myydään täällä suht. suolaiseen hintaan, joten luultavasti ei ole hinkua ostaa, jollei joku ostaisi minun tuliteriä Sony MDR-EX71SL melkein täydellisellä tuplalisävarustuksella.
     
  5. Touniii

    Touniii Guest Guest

    Liittynyt:
    25.10.2005
    Viestejä:
    21
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse tilasin nuo Spark Plugit CDON.comista. Hankin ne ulkourheilukäyttöön Creative Zen Nano Plus:lla soitettavaksi ja siihen käyttöön ne nyt juuri ja juuri menevät. Lenkkeillessä lähinnä ollut käytössä, hyvänä puolena on taustaäänien kohtuullinen suodatus, pysyy hyvin korvassa urheilusuorituksen aikana sekä liikkuessa erehtyy luulemaan että äänenlaatukin on kohtuullisen hyvä. Niin ja liikuntaan sopii hyvin myös runsas basson toisto, sitä löytyy myös.

    Mutta miinukset. Se äänenlaatu ei olekaan niin hyvä mitä liikkuessa luulee, ei tulisi kysymykseenkään että kuuntelisin musiikkia Spark Plugien kautta asunnossani. Miinusksena myös se, että kun näillä kuuntelee, on MP3 soittimesta pakko säätää sointia EQ:n avulla... enkä usko että sointi paranee vaikka soittaisi sitten millä tahansa laitteella...
     
  6. ^TD^

    ^TD^ Guest Guest

    Liittynyt:
    13.12.2005
    Viestejä:
    7
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onko ipod nanoon järkevä tilata samalla jotku laadukkaammat nappikuulokkeet kun itse laitteen ostaa, vai onko tuolle es parempia? Tekeekö nuilla vakiorutkuilla mitään? Ongelma on sellanen, kun porukoilta tilaan kanarian saarilta tuon ks. soittimen niin aattelin että jos sitä samaan syssyyn sitten tilaisi ne napitkin, reilusti halvempaa tuolla kaikki vähemmän yllättäen. Eli onko mitään järkeä?
     
  7. TheJambo

    TheJambo Käyttäjä

    Liittynyt:
    08.06.2004
    Viestejä:
    2 272
    Saadut tykkäykset:
    2
    Jos kyseessä on esimerkiksi SonyErikssonin puhelin niin ainakin hifilehden tekemien testien mukaan laatu on verrattavissa ihan mp3-soittimeen

    Edit. Koss The Plug ei ainakaan minulla pysy lenkkeillessä korvassa. Eikä kyllä tosin kovin monet muutkaan nappikuulokkeet :) Sonyn joku malli pysyy.
     
  8. Hejst

    Hejst Guest Guest

    Liittynyt:
    18.07.2005
    Viestejä:
    229
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tarvitsisin myös erittäin hyvin päässä pysyvät napit ja tietysti myös mukavat. Löytyykö jollain informaatiota, että mistä tuollaisia voisi Turun seudulta kysellä, taikka mistä moiset olisi helppo tilata. Mistään rapakon takaa en aio tilata yhtään mitään :rolleyes:
     
  9. heiksi

    heiksi Guest Guest

    Liittynyt:
    26.04.2005
    Viestejä:
    61
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itellä on tämmöset creativen EP480. Maksoi 22e ja ovat tosi hyvät! Basso kuuluu hienosti ja parhaat kuulokkeet mitä mulla on ollu!
     
  10. dille

    dille Guest Guest

    Liittynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    1 277
    Saadut tykkäykset:
    0
    Osta Apple In Earit tai Sony MDR-EX41:set, jotka itse omistan. Eroja noilla kahdella ei hirveästi ole, mutta hlvtin hyvin pysyy korvissa. Mielestäni soi paljon paremmin kuin Kossin Spark Plugit, jotka myös löytyy kokoelmista.
     
  11. Hejst

    Hejst Guest Guest

    Liittynyt:
    18.07.2005
    Viestejä:
    229
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mistähän noita mahtaisi saada?
     
  12. dille

    dille Guest Guest

    Liittynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    1 277
    Saadut tykkäykset:
    0
    www.verkkokauppa.com

    Ja tuon Sony olikin MDR-EX71.
     
  13. Juhe

    Juhe Guest Guest

    Liittynyt:
    18.07.2003
    Viestejä:
    891
    Saadut tykkäykset:
    0
    Herätelläämpä tätä threadia. Itsellänikin ajankohtaiseksi tuli hommata jotkin nappikuulokkeet soittimen kaveriksi. Ostin Applen 30 gigan ipod videon, jolla kuitenkin suurimmaksi osaksi musiikkia kuunnellaan. Onko myyntiin tullut joitain uusia varteenotettavia nappikuulokkeita 50€ hintaluokassa, ja saako tuolla panostuksella ylipäätään huomattavaa etua soittimen mukana tuleviin kuulokkeisiin? Kohtuullisethan nuo ipodin mukana tulevatkin kuulokkeet ovat, mutta varsinkin raskaammalla musiikilla olisi toivomisen varaa. Ei haluaisi ihan sikaa säkissä ostaa ja liikkeissäkään ei taida nappikuulokkeita oikein päästä koekuuntelemaan.
     
  14. Misso

    Misso Guest Guest

    Liittynyt:
    01.07.2006
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kossin Spark Plugeilla on huono maine niiden turhan isojen tulppien takia. Ne nimittäin painuu korvassa "myttyyn" ja ääni kuulostaa tukkoiselta. Jos ette viitsi viritellä niitä tulppia nii kokeilkaapa tätä: :hitme:
    1. Pyörittele tulpat lyttyyn normaalisti ja laita korvaan.
    2. Anna muotoutua pari minuuttia.
    3. Nyki tulppia hieman ulos korvista. Kun ne reiät avautuu kunnolla, niin ääni paranee selvästi. Itselläni se sopiva kohta on melko siinä korvan suulla, mutta tulpat pysyy silti paikoillaan. Sekin auttaa muotoutumista kun nostaa korvalehtiä ylös hetkeksi. Kun röörit ei ole tukossa niin äänikin on paljon kirkkaampi. Itse olen kyllä tyytyväinen ostokseen :rolleyes:

    Oma arvosteluni napeista:
    +Kelpo ääni, varsinkin bassopuoli
    +äänen eristys toimii kohtuullisen hyvin
    -hankala laittaa korviin
    -hieman turhan isot
     
  15. TheJambo

    TheJambo Käyttäjä

    Liittynyt:
    08.06.2004
    Viestejä:
    2 272
    Saadut tykkäykset:
    2
    Itse en oikeastaan ole käyttänyt alkup. tulppia vaan kieputellut vanua siihen ympärille. Basson tasoa voi näin säätää mielensä mukaan, muuttamalla vanun määrää. Tällä tavalla plugit saa myös pysymään parhaiten korvissa. Parhaita ovat sellaisen pyöreät vanujutut.

    Miksiköhän kukaan ei ota kuuleviin korviinsa (heh) minun vanuehdotustani :sleep:
     
  16. dille

    dille Guest Guest

    Liittynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    1 277
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ostaaka nyt herran jumala Plugeihinne Pro Ear tipsit. Maksavat noin 5e, ja ovat kuusen muotoiset. Mielestäni äänenlaatu paranee ja käytettävyys helpponee. Näitä saa ainakin joskus Expertiltä, mutta kannattaa soitella ja kysellä kodinkoneliikkeistä.
     
  17. aphid

    aphid Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.06.2003
    Viestejä:
    101
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kuusen muotoisia tulppia saa myös apteekeista 3M merkillä, mallinro muistaakseni 1225. Muovikumisen oloinen materiaali, sininen väri ja 5e/pari hintaa. Ontto sisältä, riittää että kärkeen ja paksuun päähän tekee pikku reiän.
     
  18. pointreyes

    pointreyes Guest Guest

    Liittynyt:
    03.07.2004
    Viestejä:
    862
    Saadut tykkäykset:
    0
  19. Snpp

    Snpp Ehkä se on pora. Tukijoukot

    Liittynyt:
    29.03.2001
    Viestejä:
    965
    Saadut tykkäykset:
    3
    Sitten meitä on kaksi. :D

    Eli kiitos vinkistä, tilaukseen meni täälläkin!
     
  20. teemu_hil

    teemu_hil Guest Guest

    Liittynyt:
    06.10.2005
    Viestejä:
    70
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olen kokeillut nyt Kossin spark the plugeja ja myös kalliimpia Etymotic ER-6i:tä mutta silti en ole tyytyväinen. Kossin plugit tuottaa todella voimakkaan basson, tummia sävyjä lähinnä. Etymoticin napit puolestaan ovat laatua mutta nyt sitten bassoa ei löydy tarpeeksi makuuni. Mitkä napit olisi ikäänkuin tältä väliltä mutta enempi kuitenkin etymoticin kaltaista laatuääntä?