Kodin automaatioratkaisut

Keskustelu osiossa 'Kodin suunnittelunurkka' , aloittajana säätäjä, 21.01.2010.

  1. Nasty76

    Nasty76 Guest Guest

    Liittynyt:
    17.10.2013
    Viestejä:
    194
    Saadut tykkäykset:
    0
    tuo mun scripti lukee nimen omaan tota raaka data:
    6f 01 4b 46 7f ff 01 10 67 : crc=67 YES
    6f 01 4b 46 7f ff 01 10 67 t=22937
    jossa se tarkistaa että siellä on yes joka tarkotti että anturin data on validia. mutta tietty jos sulla on tuola temperature alla pelkkä lämpö niin lähetä se pelkästään nethomeen?
    sulla siis kai jossain joku scripti luo valmiin temperature filen eli tuon cat /mnt/1wire/28.15E2DC030000/temperature tiedoston? onko tässä yhden lämpömittarin lukema vai kaikkien?
    koitan panna esimerkin kohta tuo mun esimerkki ei toimi millään osilla jos tiedosto on jo valmiiksi pelkkä lämpötila.
     
  2. Nasty76

    Nasty76 Guest Guest

    Liittynyt:
    17.10.2013
    Viestejä:
    194
    Saadut tykkäykset:
    0
  3. lorkki

    lorkki Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.02.2003
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
  4. Nasty76

    Nasty76 Guest Guest

    Liittynyt:
    17.10.2013
    Viestejä:
    194
    Saadut tykkäykset:
    0
    privataitaa bugata :D emmäkään nää et oisin mitään lähettäny sulle pain hmp. tota onks sulla Skype tai facebook jossa voi realiajassa chätätät`?
     
  5. anon4340

    anon4340 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.04.2002
    Viestejä:
    287
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nyt on Tellstick Duo + kasa Nexan palikoita hankittuna :D Kokeilin nopeasti tuota Nethomea Raspberry Pi:ssä (Raspbian). Asensin Java JRE:n, ajurin, muutin install_daemon.sh ajettavaksi ja ajoin. Lopulta käynnistin servisen ja pääsin web liittymään. Tellstick alkoi toimimaan ja loin koodipyörällisen NEXA pistorasian web liittymällä, sain ohjattua sitä, mutta vain A1:nä. Jos yritin muuttaa koodia ja tallentaa, niin seuraavalla kerralla koodi oli jälleen A1. Kokeilin ilman Tellstickiä Nethomea Windowssissä niin tallennus toimi. Koskas tuota HomeManager_raspian.sh- pitäisi ajaa? Yritin asennuksessa seurata README-install- tiedoston ohjeita.

    Onistuuko Nethomessa kun normaalisti liiketunnistin sytyttää ja sammuttaa valon (lähettää Nethomelle päälle ja pois viestit, jotka Nethome välittää lampulle), niin tietyllä aikavälillä tämä toiminto olisi disabloitu.

    Tellstickin oma ohjelma nettiliittymineen vaikuttu ensituntumalta aika suppealta.
     
  6. Nasty76

    Nasty76 Guest Guest

    Liittynyt:
    17.10.2013
    Viestejä:
    194
    Saadut tykkäykset:
    0
    Anon katsoppa että sillä nethomella on kansioon /nethome/lib kirjoitus oikeudet sielä on xml tiedosto default.xml johon nethome tallentaa sinun koti itemit saattaa olla että linuksissa tuo on kirjoitus suojattu jolloin nethome ei voi sitä kirjoittaa chmod 777 default.xml saattaa auttaa.
    Lorkki kyseli kanssa tätä että kellon aikaan esim yöllä voisi disabloida tapahtumia niin kirjoitan teille tuohon nethomee java plugarin jossa ajastimella voi komentaa tuota päälle ja pois eli nexa control item. jossa siis ns Nightmode. Ps tarvitaanko tämä nexan vanhoille koodipyörällisille ja uusille nexa self learning lampuille?
     
  7. anon4340

    anon4340 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.04.2002
    Viestejä:
    287
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitoksia. Oikeudeksien lisääminen tuntui auttavan.

    Itse olen jotain joutunut elämäni aikana koodaamaan, mutta Javan olen ohittanut ja varmaankin ohitan myös tulevaisuudessa. Eli minusta ei varmaankaan ole apua pluginien tekoon tässä tapauksessa. Tuli ainakin kolme tapaa jolla tuon toiminnallisuuden voisi toteuttaa. Voisi olla esim. NexaRemapButton tyylinen ohjaus, jossa olisi aika jona se toimii. Toisena vaihtoehtona voisi olla jotenkin niin, että olisi ajastin, joka enabloisi/disabloisi jonkun toisen ohjauksen. Kolmantena ja ehkä monipuolisempana voisi olla AND/OR ohjaus, joka ottaisi sisään kaksi tai useampia ohjauksia ja yhdistäisi nämä AND/OR... operaattoreilla ja tekisi yhden uuden ohjauksen.

    Tiedätkö mitä esim. NexaRemapButton:ssä olevat custom actionit: Set, Exec ja Event tekee tai mihin niitä voisi käyttää? Olen yrittänyt ohjelman wikiä lukea, mutta aika vähän sielläkin on tietoa. Keskustellaanko tästä ohjelmasta jossain julkisessa keskusteluryhmässä?
     
  8. Nasty76

    Nasty76 Guest Guest

    Liittynyt:
    17.10.2013
    Viestejä:
    194
    Saadut tykkäykset:
    0
    Moros anon taas . hyvä että oikeuksien lisäys auttoi , ei sun tartte päätä vaivaa sillä plugarilla haluatko sen vanhoille nexan laitteille vai uusille? ite alan tekemään sitä plugaria noille nexalremapille joka siis on self learning jos tarvitset sitä vanhoille nexa vastareille teen senkin ja laitan plugarin jakoon. Mulla oli siis siinä toiminto NIGHTMODE ja jos nightmode oli enable niin koodi lähti jos disable niin mitään ei tapahtunut. tuo set, exec , event on aputyökalu esim minulla himmenettävä lamppu ja haluan että kaikki lamput ajastin ohjaa himmeäksi sanotaan vaikka 50% teholle niin käytän scenessä tälläistä riviä.:set,Eteinen3,OnDimLevel,50
    eli tuo set asettaa , Eteinen3 on lampoon nimi ja OnDimLevel on taso jonka set asettaa tässä tapauksessa 50 exec taas ajaa vaikka Linux scriptit exec,/jokuscritpit/oikeassapolussa/testscript.sh silloin kun tuo suoritettaan niin se ajaa tuolta polusta tuon scriptin
    eventtiin en ole tutustunut ? en tiedä onko suomalaista keskustelu ryhmää mutta voin esim skypessä auttaa ja kertoa vähän tekstichatissa apua jos on tarve nakka privalla vaikka Skype nimi niin päästään realiaika chattaileen.
     
  9. anon4340

    anon4340 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.04.2002
    Viestejä:
    287
    Saadut tykkäykset:
    0



    Kiitoksia jälleen tuota keskusteluryhmää vain kyselin, koska ohjelmasta on aika vähän dokumentaatiota. Kun vähän lukee mitä muut ovat tehneet niin sitä voisi oppia jotain mitä ei edes osaisi kysyä. Kyllähän tuo ohjelma aika selkeältä vaikuttaa.

    Itselläni on HTPC:n ohjaus Eventghostin kautta ja tuohon on tullut vähän syvennyttyä. Periaatteessa HTPC on aina muutenkin päällä, joten senkin voisi ohjata valoja ja Eventghostista saa ilmeisesti myös komennettua Tellstickiä. Automaatiolle olisi vain hyvä omistaa kokonaan oma kone jotta toimisi varmasti.
     
  10. Nasty76

    Nasty76 Guest Guest

    Liittynyt:
    17.10.2013
    Viestejä:
    194
    Saadut tykkäykset:
    0
    juu eipä mitään ja jos nethomen kanssa tarttet apua vastailen täällä tai sitten vaikka skypessä jos tarve tulee, itsellä tuo nethome pyörii rasberryssä joka on aina päällä ja olen ollut kyllä tyytyväinen raspberry vakauteen ei ole kertaakaan kaatunut itsekseen tai mennyt muutenkaan jumiin.
    viimestään viikonloppuna katselen tuohon ne nightmode remapit kuntoon mahdollisesti aikasemminkin.
     
  11. anon4340

    anon4340 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.04.2002
    Viestejä:
    287
    Saadut tykkäykset:
    0
    No nyt on muutamia Nexan moduleita käytössä. Ohjelmana Raspberryssä olen käyttänyt Nexahomea. Tuon asennus kävi todella helposti suoraan imagesta ja sen jälkeen pääsi konffaamaan moduleita Tellstickin omalla asetusohjelmalla, jota Nexahome käyttää. Homma meni niin että itse laitoin jokaisen modulin erikseen tuonne TeldusCentteriin (eli vaastaanottimet ja lähettimet erikseen). Sitten jos Nexahomessa esim. pistorasiakytkin olisi id:llä 12 ja sitä ohjaava kytkin 14:lla niin tein tuolle 14 id:lle makron, jossa kun sille tapahtuu eventti niin makro muuttaa id12 tilan samaksi kuin id14:n tila. Lisäksi kytkimet ja apumodulit merkkasin Tellstick ohjelmassa parametrillä "dummy:yes", jonka ohjelma tietää että sitä id.tä käytettäessä ei tarvitse lähettää koodia.

    Eli ylläoleva esimerkki, ja tämä tallennetaan 14.bsh tiedostoon nexahome- kansioon.
    Koodi:
    device = "12";
    if (deviceIsOn("14")) {
    deviceOn(device);
    }else{
    deviceOff(device);
    }
    
    Vastaavasti jos haluaa että olisi ajastin (pakko sytyttää ja sammuttaa valon tiettyinä aikoina esim. +/- xh auringon lasku/nousu) ja liiketunnistin (joka sytytää ja sammuttaa valon silloin kun ajastin ei ole päällä + ei saa sammuttaa valoa silloin kun ajastin pitää valon päällä), niin sitten tuo voisi olla esim:

    nimi: 13.bsh
    Koodi:
    device = "12";
    if (deviceIsOn("13")) {
    deviceOn(device);
    }else if ((deviceIsOff("13")) && (deviceIsOff("14"))) {
    deviceOff(device);
    }
    
    ja tässä ulkovalo on id 12
    liiketunnistin id 13 ja
    ajastin id 14, joka on apulaite (Tellduscentterissä esim nexa on/off- laite jollain yksilöllisellä id:llä, merkattu Nexahomessa dummy:ksi ja laitettu käynnistymään ajastetusti. Ohje. http://www.nexahome.se/ lopussa FAQ eka kohta.

    Eli nyt hämäräkytkin saa laittaa lampun päälle aina kun se haluaa, mutta sammuttaa vain kun ajastin ei polta lamppua.
    Lisäksi ajastimella on oma makro joka sytyttää ja sammuttaa ulkovaloa ajastimen tahtiin.


    Seuraavan viaksi paljastui Tellstick eikä ensin epäilemäni Nexan modulit (ks. viesti):
    Tämä tuntuu ihan pätevältä, mutta samaa ei voi sanoa Nexan seinäkytkimistä LWST-605 ja 615. Noiden kantama on aivan naurettavan lyhyt. Juurikin toimii samassa huoneessa, mutta n. 10m. suoralla näköyhteydeää toisesta huoneesta on liika. Voisiko patteri olla heti lopussa vai onko muillakin kantama yhtä heikko? Ideoita pidemmän kantaman kytkimistä, jotka toimisi Tellstickin kanssa? Ei tarvitse olla Nexaa kunhan vain Tellstick ymmärtää.
     
    Viimeksi muokattu: 18.11.2013
  12. Nasty76

    Nasty76 Guest Guest

    Liittynyt:
    17.10.2013
    Viestejä:
    194
    Saadut tykkäykset:
    0
    hhmmm itellä tuo lwst-605 käytössä ja jokaisen huoneen katkasimet kuuluu olohuoneeseen jopa ylä kerrasta joten ehkä jotain hämminkiä. tuosta nexahomesta ei valitettavasti ole pienintäkään käryä kun itsellä tuo nethome käytössä joka paljon tutumpi. Koitan muuten nethomeen sen nightmode remapin tehdä pian ollut liian kiirettä perehtyä asiaan.
     
  13. anon4340

    anon4340 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.04.2002
    Viestejä:
    287
    Saadut tykkäykset:
    0
    Täytyy kokeilla vaikka uusilla pattereilla. Voihan olla että patteri on kuluneet pakkauksessa, kun ovat normaalisti paikallaan ja jopa nappeja pääsee painamaan pakkauksen läpi. Tosiaan on yksi kumpaakin mallia ja molempien kantama yhtä kehno. Kaukosäädin mallinen oppivia kytkimiä ohjaava säädin toimii hyvin. Nuo 605 ja 615- ovat muuten sisuskaluiltaan samanlaiset ja erona on vain että 615:ssa on kaksi kytkintä, mutta 605:ssa vain yksi kytkin, jossa nastat painavat vain toisia kytkimiä rungosta.

    Kyllähän tämä on että kun jotain ohjelmaa alkaa käyttämään ja laittaa aikaa niin ei sitä kovin helpolla vaihda eli en yritä käännyttää, mutta toisaalta tämä Nexahome tuntuu itselleni aika sopivalta ;)
     
  14. Nasty76

    Nasty76 Guest Guest

    Liittynyt:
    17.10.2013
    Viestejä:
    194
    Saadut tykkäykset:
    0
    jep näinhä se menee mutta tuo nexahome näyttää melko karulta :D testasitkos nethomea?
     
  15. anon4340

    anon4340 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.04.2002
    Viestejä:
    287
    Saadut tykkäykset:
    0
    Karuhan toi on kuin mikä, mutta oikeastaan eniten mitä nethomesta kaipaisi olisi konffaus nettiselaimella. Nexahomessa asensi raspberryyn xrdp: n ja otan kotiverkossa siihen yhteyden suoraan Windowsin remote desktopilla ja ulkoverkosta putkitan liikenteen ssh:n yli. Nethome oli paljon hienomman näköinen ja webbiselaimella käyttö oli näppärää. Nexahomen dokumentointi on mielestäni paljon parempi ja ohjelmasta keskustellaan kohtuu aktiivisesti ruotsiksi Tellstick:n foorumilla, josta löytyy esimerkkejä. Muutenkin tuo nexahomen skriptaus on minulle paljon selkeämpi kuin nethomen. Lisäksi nexahomea pystyy ilmeisesti myös käskemään http käskyillä. Htpc:n ohjaus menee itselläni nyt Irdalla Eventghostin avustuksella ja samalla kun käynnistän elokuvan katseluun XBMC:n voisi Eventghost lähettää http viestillä tiedon asiasta ja Nexahome voisi säätää valot sopiviksi. Nexahomesta voi ajaa ilmeisesti esim python skripitin kun jokin eventti tapahtuu, jolla taasen voi tehdä aika paljon. Tässä nexahomessa vain tuntui olevan kaikki tarvitsemani perusominaisuudet valmiina, kuten esim. tuo haluamani ulkovalojen ohjaus liiketunnistimella ja ajastimella yhdessä onnistui aika näppärästi. Ilmeisesti Androidille olisi ainakin kaksi ohjelmaa, joilla voisi komentaan nexahomea ja ilmeisesti itse ohjelmakin tukee vastaavaa huoneohjausta kuin nethome, mutta konffaaminen on ilmeisesti vähän hankalampaa. Itse muutenkin yritän saada ohjaukset perustumaan mahdollisimman paljon fyysisten ohjainten päälle, niin että tietokonetta tai tapletiia ei tarvisi kuin erikoistapauksissa. Tästä syystä en niin suurta painoarvoa anna itse käyttöliittymän karkkisuudelle ja helppokäyttöisyydelle, koska toivon ettei sitä tarvitse käyttöönoton jälkeen paljoa käyttää.
     
  16. Nasty76

    Nasty76 Guest Guest

    Liittynyt:
    17.10.2013
    Viestejä:
    194
    Saadut tykkäykset:
    0
    No hyvä että löyty sopiva softa. tuo nethomen dokumentointi on kyllä vähän niin ja näin mutta muutenhan sieltä löytyy kaikki nuokin jos osaa etsiä. Samapa mulle mitä käyttää kunhan saa sitä mitä haluaa :D. en ole varma siis etkös hoksannut nethomessa sitä remapbbutton itemiä sillä saa siis fyysisen katkasimen mapattua ohjaamaan valoa. enpä himassa juurikaan tuota web sivua käytä vaan operoidaan juuri noilla 4 nappisille nexan valokatkasijoilla.Eli siis konfaus on täysin nettiselaimella.Tuo on totta että nethomessa tuo etäyhteys on hiaman hankala kun ei ole login ominaisuutta nethomen jetty serverissä. tosin itse käytän apache java proxy moduulia joka siis tarjoilee web servulta suojatun proxyn nethomelle.tuossa mullahan nimenoman onewire data lähetetään perlillä nethomeen.
    Jännä kyllä miten "oma" systeemi tuntuu tutulle ja helpolle nexahomea katselin ja totesin että onpas vaikean näköistä.
     
    Viimeksi muokattu: 05.11.2013
  17. lorkki

    lorkki Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.02.2003
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hieman omia kokemuksia kantamiin jne. Tässä on nyt pari viikkoa raspi pyörittänyt nethomeserveriä ja alkusäätöjen jälkeen (kiitos nasty76:lle avusta) homma on toiminut hyvin. Olen pikkuhiljaa lisäillyt vastaanottimia sisälle ja ulos ja kaikki toimii hyvin. Hieman on ollut välillä ongelmia, että tellstickin OUT signaali ei riitä talon toisesta nurkasta toiseen kun useita seiniä välissä, mutta hieman antennin paikkaa siirtämällä saanut hommat pelittämään.

    Olin aivan varma että kantavuus ei riitä alapihan ulkovalolle, mutta kun lähdin asiaa kokeilemaan yllätykseksi kantama riittää hienosti. Tellstickiltä on alas rasiavastaanottimelle matkaa reilu 50metriä ja välissä on kaksi väliseinää ja talon ulkoseinä. :)
     
  18. anon4340

    anon4340 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.04.2002
    Viestejä:
    287
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse pähkäilen edelleen Nexan lwst- seinäkytkimien rangeongelman kanssa. Vaihdon uudet paristot, mutta ei sanottavaa muutosta (eli näköyhteydellä reippaasti alle 10m.). Nyt tuntuu että ongelma olisi Tellstick Duo:n puolella, koska suoraan pistorasioita seinäkytkimet ohjaa talon toisesta nurkasta toiseen monen seinän läpi ts. niinkuin pitäisi. Kokeilin laittaa Tellstick aktiivi USB hubiin, Windows koneeseen sekä toiseen paikkaan, mutta ei vaikutusta. Täytyy jatkaa selvitystä onko range ongelma nyt kaikilla itseoppivillä lähettimillä vai pelkästään noilla seinäkytkimillä.

    Pitää varmaankin vielä kokeilla tuota Nethomeserveriä onko range silläkin sama. Ilmeisesti ajurisysteemit ei ole aivan samat Nethomessa ja Nexahomessa, joten voi olla että jokin toimisi toisin.
     
  19. Nasty76

    Nasty76 Guest Guest

    Liittynyt:
    17.10.2013
    Viestejä:
    194
    Saadut tykkäykset:
    0
    Moro , anon Jos ei muuten ratkea niin tellstick support voi ehkä auttaa jossain tellstickeissä oli jotain range probleemaa tunnistaa sillä numerolla joka telsticks on oisko batch nro tai vastaava.
    Olethan päivittänyt uuden firmiksen tellstickkiin duo oon 10 firmis on uusin. Silloin kun kytkimet ei toimi niin vilkkuuku tellstick edes sinistä kun katkasiaa painaa? Ja muuten onhan sulla ne katkasiat perus nexaa eikä proota? eli onko katkasiassa punainen ledi keskelle?
     
  20. anon4340

    anon4340 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.04.2002
    Viestejä:
    287
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuosta Tellstick range ongelmasta tietyillä batcheillä olen tietoinen ja mielestäni omani ei ole kyseistä erää. Firmware pitäisi olla uusin tai ainakin päivitysohjelma sanoi niin. Kytkimissä ei ole lediä, joten mielestäni pitäisi olla perus Nexaa. Katkaisijat toimivat kyllä hyvin pistorasioiden kanssa, joiden kanssa Tellstick toimii myös. Tellstick valo ei vilku muuta kuin silloin kun komento tulee oikeasti perille. Eli jos ei viesti mene perille ei ledit vilku sinisenä.

    En ole ehtinyt tehdä lisää kokeita ja tuskimpa ehtii kuin aikaisintaan sunnuntai iltana. Elisilta meni konffatessa riistakameraa, mutta tulos oli että kamera toimi kun vei ulos, mutta sen jälkeen ei ole tullut sähköpostiin kuvia vaikka liikettä on ollut... toivottavasti ei ole käynyt kuin Sulo Vileenille, että varkaat vie vahtikoiran.