Kissanomistajan vastuu lemmistään

Keskustelu osiossa 'Lemmikit' , aloittajana johnspawn, 19.04.2008.

  1. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    En tarkoita, että sinulla on tällainen asenne sivareita kohtaan. Käytin termiä "samansuuntainen", joka meinaa tässä asiayhteydessä sitä, että mielestäsi TV-luvan maksamatta jättävät ja kissan ulospäästäjät ovat "omaan napaan katsovia". Eli tavallaan luokittelet kaikki yhteen luokkaan jättämättä mahdollisuutta siihen, että ehkä jopa sinun arvosi muuten omaavat ihmiset voivat olla tämän asian suhteen kanssasi eri mieltä.

    Jos nyt ollaan rehellisiä, niin etköhän sinäkin usein riko jotain järjestyssääntöä, jota moni muukin rikkoo ihan sen takia, että sitä pidetä niin järkevänä/tärkeänä.
     
  2. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Nimenomaan!
     
  3. Vekka

    Vekka Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.02.2004
    Viestejä:
    1 022
    Saadut tykkäykset:
    8
    Kaikkiahan on tietenkin mahdotonta miellyttää, mutta kun nyt demokraattisessa yhteiskunnassa eletäään, niin jollain tavalla ne yhteiset pelisäännöt on laadittava. Tuskinpa näitä lakeja ja järjestyssääntöjä ihan ilkeyttään kissanomistajia kohtaan on tehty? Laatijat ovat myös olleet hyvin tietoisia, että valvonta on usein vaikeaa ja lähes mahdotonta. Toiveita ovat kuitenkin varmaan elätelleet, että mahdollisimman moni fiksu kansalainen ottaisi niistä edes opiksi. Ne 6-8 miljoonaa kissan saaliiksi vuosittain jäävää pikkulintua ovat luultavasti asiasta samaa mieltä. :)


    No kerran kävelin punaisia päin kun ei tullut autoja, mutta kaduttihan sekin sitten myöhemmin.
     
  4. akomu

    akomu Guest Guest

    Liittynyt:
    20.06.2005
    Viestejä:
    540
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itselläni ei ole juurikaan kokemusta irrallaan olevista kissoista, mitä nyt vanhempien luona asuessani muutaman kerran vieras kissa saattoi vierailla pihamaalla. Joka kerta kissa sai nopean ja ärhäkkään lähdön heti, kun joku huomasi kissan siellä olevan. Väkivaltaa ei käytetty, karjuen kohti juokseminen riitti.

    Kyllä kaupunkialueella ainakin pitäisi kissat ehdottomasti pitää kytkettyinä, aivan kuten koiratkin. Kummatkaan elukat eivät häiritse niin pitkään, kuin eivät omalle pihalle eksy, mutta sinne tullessaan häiritsevät.
    Maalla tilanne nyt on vähän eri, eikä siellä varmaan oikein kukaan asiasta häiriinnykään.

    PS.
    Mitä muuta TV-luvan maksamatta jättäminen on, kuin "omaan napaan katsomista"? Hauska aina katsoa, kun porukka perustelee jollain moraalilla lain/säädöksen rikkomisen ja pitää sitä sen takia jonain muuna kuin omana itsekkyytenä. Sitten kun joku rikkoo sääntöä, mitä itse noudatetaan, voi asiasta nousta kauhea moralisointi.

    Kyllä minä itsekin rikon monia sääntöjä, mutta omaan itsekkyyteenhän se aina lopulta perustuu. Esim. ei maksa jotain maksua, ei noudata nopeusrajoitusta, kävelee päin punaista, jne. Itsekkyyttä ja omaan napaan katsomistahan ne kaikki ovat.
     
  5. Tinttara

    Tinttara Guest Guest

    Liittynyt:
    12.12.2005
    Viestejä:
    354
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ja taas bullshittiä. Kissa ON laumaeläin, tosin hieman eri tavalla kuin koira ja mukaan mahtuu erakkoyksilöitäkin (mutta näinhän on myös koiraeläimissä). Koska kissa saalistaa pienempiä eläimiä kuin villit koiraeläimet, se pystyy saalistamaan yksin eikä saaliista riittäisikään jaettavaa. Kuitenkin luonnossakin villikissat sekä villiintyneet kotikissat elävät monesti laumoissa ja jakavat reviirinsä. Parhaimmillaan lauman emot jopa hoitavat yhdessä pentunsa. Monilla useiden kissojen omistajista onkin kokemusta siitä, miten kissat jakavat unipesänsä, hoitavat toistensa turkkeja, leikkivät yhdessä painien ja niin edelleen.

    Siinä olet oikeassa, ettei kissalla ole samanlaista hierarkiaa laumansa sisällä kuin koiralla. Kissa ei näe omistajaansa johtajana, vaan sen sijaan emona. Tällä ei nyt kyllä ole kuitenkaan mitään tekemistä vapaana ulkoilun eikä minkään muunkaan kanssa.

    Kissaa on täysin mahdollista kouluttaa ja olen kouluttanutkin. Meillä kissat ovat aina tienneet talomme pelisäännöt; ei pöydille, ruokaa odotetaan tietyssä paikassa, sohvaa ei saa kynsiä, kukkamultia ei pöllytetä jne. Luen parhaillaan kirjaa, jonka on kirjoittanut eläinten käyttäytymiseen perehtynyt nainen, joka on kouluttanut menestyksekkäästi niin omia kuin vieraitakin kissoja ns. naksutinmenetelmällä. Hommasin naksuttimen ja nyt tuota toipilasta on koulutettu aluksi istumaan käskystä. Sitten seuraa muut perinteiset "koirien temput" kuten "maahan", "tassu", "kieri", "nouda" jne. Ja onhan sitä olemassa kissojen agilityäkin, jota voi mainiosti kouluttaa mm. tuollaisen naksuttimen kanssa targeting-menetelmällä.

    Niin ja rotu- tai maatiaiskissoilla ei ole mitään eroa sisälle sopeutumisen kanssa. Erot geeniperimässä rotu- tai maatiaiskissojen kanssa eivät ole niin isot, että perusvieteissä olisi mitään eroa. Sitäpaitsi, mihin laittaisit luonnonrotuiset kissat, sisälle vai ulos? Tiedätkö edes, mitä luonnonrodut ovat? Jopa tuo minun maatiaiskissani on mahdollista rekisteröidä rotukissaksi, saisiko se sitten olla mielestäsi sisällä kun paperit kolahtaa postiluukusta? ;)

    Jään seuraamaan, mitä kummallisia kissauskomuksia tänne vielä ilmestyy :naminami:
     
  6. Tinttara

    Tinttara Guest Guest

    Liittynyt:
    12.12.2005
    Viestejä:
    354
    Saadut tykkäykset:
    0
    A: Olen kylläkin rouva.
    B: Ymmärrän kyllä tavallaan sinunkin kannan. Olin jopa joskus samaa mieltä - 11-vuotiaana nimittäin, kun sisko otti kaksi vapaana juoksentelevaa kissaa. Sittemmin kun on ollut itsellä noita kissoja hoidossa (jotka kaikki ovat vapaana ulkoillessaan teloneet itsensä ja tulleet minulle löytökissoina), olen ottanut asioista selvää, pohtinut asioita itse ja oppinut mitä vastuuntunto ja vastuullinen lemmikinpito on.

    Minusta on äärettömän surullista, että täällä kyllä roikutaan päivittäin lukemassa tykeistä ja subbareista, ennen uuden laitteen hankintaa siitä kaivetaan kaikki mahdollinen ja mahdoton informaatio ja päätöstä vatvotaan kuukausi tolkulla (ElvisThePelviksen kameran tapauksessa vuositolkulla :rolleyes:). Mutta kissa - elävä ja tunteva olento - hankitaan tuosta noin vain ottamatta ollenkaan selvää yhtään mistään. Kertoo jotakin ihmisten arvoista. Kyllä niitä olisi kissakirjoja, kissalehtiä ja kissafoorumeitakin olemassa.
     
  7. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    A: Pahoittelen erhettäni.

    B: Eiköhän tästä mielipiteestä tullut jo selville asenteesi. Sellaisen asian haluaisin sinulta kysyä, hyvä rouva, että miksikäs kaksi eläinlääkäriä (toinen kaupungissa työskentelevä, toinen maalla) oli sitten sitä mieltä, että kissani on elänyt hyvin pitkän elämän, häntä on hoidettu selkeästi hyvin (mainintaa tuli muun muassa turkin erikoisen hyvästä kunnosta yms.) ja että tämä sairaus johtui enimmäkseen vanhuudesta. Yrittävätkö he lohduttaa minua jättämättä kertomatta totuutta siitä, että olen ollut hyvin vastuuton kissani suhteen, tarjonnut hänelle huonon ja sekavan elämän, ja todennäköisesti vastuuttomuudellani aiheuttanut hänen sairauden? Vai mistä on kyse?

    Haluan ymmärtää kantasi, ja osaksi sen ymmärränkin. Toisaalta, kun nyt yrität tässä niin kovasti nousta yläpuolelleni ja leimata minut tietämättömäksi kakaraksi, niin oletko miettinyt sellaista asiaa kuin rakentava ja sivistynyt keskustelutaito. Siihen kuuluu muun muassa se, että yrittää nähdä toisen näkökulman. Jo heti ensimmäisessä minulle suunnatussa kommentissasi nimittelet minua "maalaiseksi" nimenomaan siinä merkityksessä, että käsitykseni asioista olisi vääristynyt/rajallinen. Selkeästi et edes yritä ymmärtää minua, vaan koko ajan toistelet tuota "minä tiedän, kun minulla on kaikki faktat, ja kun minä olen ottanut asioista selvää". Jos eläinlääkärit, joiden ammattitaitoon olet koko ajan vetomassa, minut ymmärsivät, niin miksi et sinäkin voi edes vähän tulla vastaan?

    BTW, se että lähdet vielä tuon iänikuisen digikameran (sehän onkin kauhean ihmeellistä, jos päättää hetkellä x että digikamera olisi kiva, muttei osta sitä suureksi syyksi sen takia, ettei ole siihen varaa -- kun on muitakin hankintoja :D) vetämään mukaan tähän keskusteluun kertoo vain siitä, että päätit lähteä hakemaan aseita minua henkilökohtaisesti vastaan etkä esittämääni argumenttia vastaan. Tämäkään ei kuulu rakentavaan keskusteluun. Eli kuulkaapas rouva hyvä, älkääpäs isotelko. :)
     
    Viimeksi muokattu: 07.08.2008
  8. Tinttara

    Tinttara Guest Guest

    Liittynyt:
    12.12.2005
    Viestejä:
    354
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tämä asia nyt vaan on sellainen, jossa ei ole mitään puolitien ratkaisuja joten siksi en puolitiehen tule. Kissa on joko sisäkissa tai ulkokissa. Ulkona liikkuvat kissat voivat joutua tapaturmaan ja ne lietsovat kissavihaa.

    En enää epäile, etteikö kissasi ollut ihan hyvin hoidettu. Ainakin jos se oli leikattu, rokotettu, madotettu ja söi kissanruokaa eikä perunavelliä. (Tosin pieni epäilys jäi tuosta sairaudesta, niistäkin kun iso osa on ihmisen lemmikilleen aiheuttamia.)

    Ja mitä tuohon digikameraan tulee, niin se oli tarkoitettu lähinnä sarkastiseksi kevennykseksi. Olin ymmärtänyt, että osaisit itsekin nauraa asialle. Jos joskus otat kissan, niin lupaathan että mietit näitä asioita yhtä perusteellisesti kuin tuon kamerankin hankintaa? Jos lupaat, niin ollaan kavereita ;)

    Edit: Mitä noihin eläinlääkäreihin tulee, niin heitäkin on moneksi. Itse vien pieneläimiä vain niihin perehtyneille eläinlääkäreille. Maaseudulla (anteeksi, seuraa taas yleistys koskien maaseutua : ) eläinlääkärit ovat yleensä erikoistuneet koti- ja tuotantoeläimiin eikä heillä ole välttämättä hajuakaan kissojen, gerbiilien tms. oikeasta hoidosta ja niihin liittyvät mielipiteet voivat olla jostain vuodelta 1972. Kuten tässäkin keskustelussa huomataan, suurin osa mielipiteistä on vanhaa perua olevaa mutua, sillä kissoja ja niiden sielunelämää on alettu tutkimaan laajemmin vasta 1990-luvulla. Koirista nyt kaikki eläinlääkärit jotakin tietävät, kun ovat yleisin asiakas eläinlääkäreiden klinikoilla, mutta kissatietous on joillain jopa luvattoman heikkoa.
     
    Viimeksi muokattu: 07.08.2008
  9. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Tämän jälkeen en ota tässä ketjussa kantaa tähän asiaan... Toki TV-luvan jättämättämaksaminen on itsekästäkin. Mutta...

    Fakta 1. TV-lupa, haluaa sen määritellä tulemaan mistä tahansa, menee käytännössä kokonaan Ylen taskuun. Henkilö joka ei katso Ylen kanavia joutuu sen maksamaan. Henkilö joka katsoo MTV3 Maxia joutuu maksamaa TV-luvan ja luvan katsoa MTV3 Maxia.

    Fakta 2. Henkilö joka ei katso televisiota ollenkaan mutta omistaa sellaisen, joutuu maksamaan TV-lupamaksun. Okei, TV:n sisällä täytyy olla viritin, mutta nykyään lähes jokaisessa mallissa sellainen löytyy. Henkilö joka hakee kaatopaikalta toimivan television sisässä kerran olleen virittimen kotiinsa (siis ei digiboksin vaan virittimen mikä on kaapelein ja ruuvein kiinni TV:n sisällä) joutuu maksamaan TV-lupamaksun.

    Lisäksi... TV-lupaa lähdetään aina vertaamaan verotukseen. Siinä aina vaan unohtuu se, että yleinen verotus toimii prosenteilla, jossa otetaan huomioon ihmisen talous. TV-lupa on kiinteä summa, asui Kaivopuiston sataneliöisessä asunnossa tai sossukassalla silloin kun ei ole murjussaan käymässä. Eihän televisiota ole pakko katsoa, mutta jälleen palataan faktaan 2. Jos haluaa pelata isolla näytöllä, ostaa vaikka 40" Sonyn tai Samsungin, joutuu maksamaan TV-lupamaksun, koska näiden laitteiden sisällä on viritin.

    Tämmöistä... :)
     
  10. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Kissani oli rokotettu ja madotettu, ja sillä haettiin aina eläinkaupasta parasta mahdollista ruokaa, ja sen eri versiota (Royal Caninia suosimme). Se ei ollut leikattu. Eipä kissastani kukaan naapuri koskaan valittanut, ja niinkuin sanoin, se oli vain juoksuaikoina pidemmän aikaa kotoa pois.

    Asenteesi mua kohtaan on ollut vähän negatiivinen/vähättelevä, joten siksi otin vähän vakavemmin tuon digikamerasivalluksen, joskin ihan oikein siinä käytit hymiötä (eli ollaan kavereita sen suhteen). Kissaa en enää hanki, koska kissani oli minulle henkilö eikä mikään korvattavissa oleva lemmikki (oma henk. koht. kantani, en tarkoita että muut jotka hankkivat kuolleen lemmikin jälkeen uuden ovat jotenkin huonoja ihmisiä). Jos kuitenkin hankkisin, niin valitettavasti Tinttara tarjoaisin sille täsmälleen saman elämän kuin kissalleni sillä erotuksella, että ehkä kymmenen ikävuoden jälkeen alkaisin käyttämään sitä säännöllisesti tarkastuksissa (tarkoitan tällä esim. sisäelinten tutkimista yms.)
     
  11. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Tuohon otan sen verran kantaa, että suurimmassa osassa tapauksista olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä. Kuitenkin jos kissan asuinympäristö on sellainen missä nuo riskit ovat merkittävästi pienemmät kuin vaikkapa kaupunkilähiöissä tai runsasliikenteisessä maalaisympäristössä, saati sitten itse kaupungissa, niin minusta kissalle voi antaa vapauden.

    Onhan lapsenkasvatuksessakin niin, että jossain asioissa vanhemman pitää vain hammasta purren hyväksy riski, koska kokee sen riittävän pieneksi, ja altistaa lapsensa jollekin -- mikä loppujen lopuksi on hyvin tavallista.
     
  12. Drokk

    Drokk Guest Guest

    Liittynyt:
    07.11.2001
    Viestejä:
    1 576
    Saadut tykkäykset:
    4
    Tarkoitus ei ole provosoida yhtään enempää, mutta kai ymmärrät miltä tämä kuullostaa. Ensin esität omat tietosi täydellisiksi, julistat ettei muita totuuksia ole ja kyseenalaistat kaikkien muiden tiedot, myös niiden jotka tekevät vastaavaa työtä elääkseen (eläinlääkärit).

    Tapa on valitettavan yleinen : omaa näkökulmaa tukevat perustelut tuodaan esiin mutta vastakommentit joko jätetään huomioimatta tai ne julistetaan tietämättömyydeksi.

    Ja ihan vain tiedoksi, että maaseudulla kyllä kissa on koirien ohella yksi suurimmista 'asiakaskunnista'. Eri asia on esim. hevosiin erikoistuneet eläinlääkärit, mutta heille nyt mitään muita elukoita ei viedäkään, koska oma erikoisalakin on töitä täynnä.
     
  13. akomu

    akomu Guest Guest

    Liittynyt:
    20.06.2005
    Viestejä:
    540
    Saadut tykkäykset:
    0
    Off-topicia on niin hauska jauhaa ;)

    Kenellä on TV, eikä katso sitä lainkaan? Jos tuollainen tilanne on, löytyy se typeryys ihan muualta kuin Suomen laista...
    Digiaikana se analoginen viritin ei muuten haittaa mitään, siitä ei tarvitse maksaa. Toki, jos kaatopaikalta hakee uusia lcd-tv:tä, jossa on sisällä toimiva digiviritin, niin sitten joutuu maksunkin maksamaan. Tosin miksi sellaistakaan pitää säilyttää, jos sitä ei aio katsoa...

    Jos katsoo vain MTV3Maxia ja maksaa siitä erikseen, on tietysti vähän keljua maksaa lisäksi TV-lupamaksua. Jos todella et koskaan katso Ylen kanavia (olympialaiset, lätkän mm-kisat?), sinulla voi olla jonkinlainen moraalinen päätös, ettet halua maksua maksaa. Harva noita kanavia kuitenkaan kokonaan jättää katsomatta.
    Muutenkin Suomessa nyt joutuu maksamaan lukemattomista asioista, joita itse ei käytä. Veroissa maksetaan kirjastosta, vaikkei siellä koskaan kävisi. Eläkemaksuja maksetaan, vaikka kupsahdettaisiin ennen eläkeikää jne.
    Liekkö nämä sitten tekevät TV-lupamaksusta yhtään järkevämpää, mutta ei tällainen käytäntö mitenkään harvinainen ole.

    Kiva tietysti olisi, jos TV-lupamaksu olisi sidonnainen väestöryhmään ja itsekin ainakin opiskelijoille toivoisin halvempaa maksua. Kun nyt tuo MAX otettiin esimerkiksi, niin ei siinäkään kyllä mitään erihintaisia maksuja ole.
    Muutenkin se, että toivoisi eri ryhmille eri hintaisia maksuja ja sen takia päättää jättää maksamatta maksut kokonaan, on vähän erikoista.

    Tosiasia on, että ihmiset eivät maksa TV-lupamaksua, koska sen maksamatta jättäminen on niin helppoa. Et sinä maxistakaan mitään maksaisi, jos se näkyisi ilman CONAX-korttia ja kerran vuodessa maikkarilta tulisi kirje, jossa pyydettäisiin maksamaan Max:sta, jos sitä sattuu katsomaan.
     
  14. Bagheera

    Bagheera Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 004
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kuka tässä oikein bullshittaa. Se, että kesykissa pystyy elämään ryhmissä, jotka jakavat samaa reviiriä ei tee siitä laumaeläintä. Villikissa on taas kaiken lukemani mukaan tyypillinnen yksineläjä, joka harvoin jakaa reviirinsä. Tässä esimerkki

    Jaa, että eläimen luontaisilla elintavoilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten eläimellä on hyvä elää...

    Väitätkö siis, että kissajalostuksessa on täysin fokusoitu kissan ulkonäköön tms, eikä sen luonnetta ole millään tavalla jalostuksessa pystytty muuttamaan? Tai, että jalostajat ovat kokonaan unohtaneet sellaisen asian kuin sisälle sopeuttamisen? Oletko myös sitä mieltä, että Pitbullterrieri sopii yhtä hvyvin lapsiperheeseen, kuin vaikkapa Labradori? Eihän niittenkään perimässä sen suurempaa eroa ole.
     
  15. Jupe

    Jupe Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.03.2000
    Viestejä:
    3 063
    Saadut tykkäykset:
    28
    Olen pitkälle samaa mieltä. Lainaamastasi tapauksesta näkee, että henkilö on ahdasmielinen, eikä suostu näkemään oman pikku piirinsä ulkopuolelle. Todellinen jäykkis ja kuuluu sarjaan moralisoiva kukkahattutäti, ts. hyvää tarkoittava hölmö. Ei sinänsä ole mitenkään epätavanomaista jumittua kantaansa mutta nämä ahdasmieliset on vielä oma rotunsa siinä, ettei ne näe pieniäkään poikkeuksia kaavoista. Tulee mieleen tyypillinen luukkuvirkamies tai toisaalta sellaisen "tyytyväinen asiakas."

    Otan esimerkin radikaalista välimuodosta. Koko keskustelu ei ole huomioinut mm. sellaisia kissoja, jotka saa sinänsä olla muka vapaita mutta käytännön pakosta tai mistä sattuukaan muista syistä ei vain ikinä poistu oman pihapiirin ulkopuolelle. Syy voi olla niinkin raju kuin tarpeeksi iso piha ja ympäröivien naapureiden eläimet pitämässä reviiriä juuri tontin kokoisena. On myös esimerkiksi sellaisia rotuja, jotka eivät voi tai halua olla pitkään viileässä. Sellainen yhdistyneenä vaikkapa sopivasti joko kemialliseen tai kirugin apuvälinein tapahtuneeseen kastraatioon auttaa kyllä pitämään kissan ympärivuorokautisesti talvella joko sisällä ja kesällä lyhyillä pihapyrähdyksillä. Tuollaiset rodut eivät esimerkiksi voisi "villiintyä" teoriassakaan, mihin yhtenä riskinä täällä kissojen irtonaisuuden suhteen varsin usein viitataan. Kissa on utelias ja tuollainenkin katti saattaa mahdollisesti kesäisin kiertää ihan naapurissa asti mutta se tapaus toimii kuitenkin mainiona esimerkkinä siitä miten mahdotonta näiden asioiden valaminen yhteen muottiin on. Kissalla voi olla vapaus ja rotunsa määrittelemällä tavalla vankila yhtäaikaa. Jos joku on sitä mieltä, että vapaus on tärkeä eläimelleen, mitä me muut tälle asialle soitetaan poskea. Mikä on niin tärkeää, ettei sitä pientä asiaan voi hänelle myöntää? Tietysti jo yksin rodun valinta on jonkun mielestä epäilemättä epänormaalia ja väärin mutta kommenttini koskikin näitä yleistäjien yleistyksiä, jotka sovitetaan ensin omaan päähän, melkein omaan tilanteeseen ja rajataan sitten siihen. Käytäntö ei toimi elämässä samoin, ihminen on se jolle pitää antaa tilaa ja tukea. Myös tietenkin pitää ajatella niitä jotka ei näitä otuksia siedä. Minä ainakin pidän hieman outona, että täällä puheenparsissa viitataan kissan päästämisen ulos olevan jollain tapaa jopa rangaistava teko, vittuillaan jopa rikoslain kautta vaikka joidenkin ym. tapaisesti mainittu katti ei edes poistuisi kuin satunnaisesti mikäli koskaan omistajansa viereltä.

    Mikähän noita ahdistuneita lokeroituneita ihmisiä oikein riivaa?
     
  16. Drokk

    Drokk Guest Guest

    Liittynyt:
    07.11.2001
    Viestejä:
    1 576
    Saadut tykkäykset:
    4
    Bagheera on oikeassa. Jos et tiedä mitä domestikaatiolla ja laumaeläinmentaliteetilla tarkoitetaan niin suosittelen lukemaan esim. Pulizer palkitun tietokirjailija Jared Diamondin kirjoja. Tykit, taudit ja teräksen sivulla on 188 on maininta mm. kissasta, joka ei täytä domestikaation 'sääntöjä' sosiaalisen laumaeläimen osalta : Kissa ja hilleri ovat ainoat kesytetyt yksinelävät reviirinisäkkäät. Tässä mielessä kissalla ja koiralla/lehmällä/hevosella tms on tosiaan eroa, mutta tästä asiasta ei kannata väitellä ennenkuin olet itse tutustunut asiaan.
     
  17. Tinttara

    Tinttara Guest Guest

    Liittynyt:
    12.12.2005
    Viestejä:
    354
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pysyn edelleenkin kannassani. Väite kissan erakkoluonteesta on vanhanaikainen ja väärä. Kuten kirjoitin, niin luonnossa kuin kotioloissakin kissa on sosiaalinen eläin. Kissaa verrataan aivan liikaa koiriin (kuten tuo Pitbullterrieri-vertauskin) ja jos kissaa tutkitaan lähtökohtana koiran käyttäytyminen, niin metsään mennään ja pahasti. Minulla on tähän yksineläjä vs. laumaeläin -keskusteluun lähteitäkin, mutta äkkiseltään en ulkoa osaa nimetä kuin yhden kirjan joka sivuaa aihetta; nimittäin Helena Telkänrannan "Matka kissan mieleen". On muuten ehdotonta luettavaa jokaiselle kissanomistajalle.

    Ihan kuriositeettina kerrottakoon, että urbaaneissa ympäristöissä elävillä villiintyneillä kissoilla, "kulkukissoilla" siis, on tapana kerääntyä öiseen aikaan johonkin tiettyyn paikkaan. Ne muodostavat väljähkön ympyrän istuskellen hiljaa parin metrin päässä toisistaan ja saattavat istuskella näin tuntikausia. Tutkijat eivät vielä tiedä tämän tavan merkitystä tai taustoja.

    Paljon on siis vielä tutkimatta kissasta ja sen käyttäytymisestä. Tuntuu siltä, että suurin osa vanhoista uskomuksista ja luuloista on osoittautumassa enemmän tai vähemmän vääriksi. Tämän vuoksi osa eläinlääkäreistäkin antaa yhä vanhentunutta tietoa ja neuvoja, sillä eihän tiedot itsekseen päivity jos ei asiasta ole aidosti kiinnostunut ja tietoa oma-aloitteisesti hae. Tällaisia vanhentuneita käsityksiä eläinlääkäreiden keskuudessa on mm. se, ettei kissaa sovi leikata kovin nuorena. Lisäksi ravinnon suhteen jotkut ovat varsin tietämättömiä ja antavat helposti lähinnä koirille sopivia ohjeita (ja kuten kaikki tiedämme, on koira sekasyöjä ja kissa täysin lihansyöjä). Samat vanhat käsitykset näkyvät myös markettien kissanruokahyllyillä, kun kuvitellaan että vihannekset ja vehnä ovat ihan käypää sapuskaa lihansyöjälle.

    En ole missään vaiheessa julistautunut kaikkitietäväksi, mutta tämän keskustelun perehtynein kyllä tunnun olevan.
     
  18. Tinttara

    Tinttara Guest Guest

    Liittynyt:
    12.12.2005
    Viestejä:
    354
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jupe:

    Mistä ihmeen roduista sinä puhut? Sano joku esimerkki, minkärotuisen kissan voi laskea pihalle, ilman että on minkäänlaista riskiä että se karkaa? Sen jälkeen voisit kertoa, onko jossain oikeasti rotukissan omistaja joka laskee lemmikkinsä vapaana ulos? (Ja tähän ei nyt sitten lasketa mitään puolirotuisia, vaan ihan paperillisen rotukissan omistajat)

    Entä mikä ihme on "kemiallinen kastraatio" ??
     
  19. Bagheera

    Bagheera Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 004
    Saadut tykkäykset:
    1
    Niinpä niin
     
  20. jhu

    jhu Uusi jäsen

    Liittynyt:
    12.12.2002
    Viestejä:
    490
    Saadut tykkäykset:
    0
    Huh, huh. Aika rohkea veto julistaa itsensä perehtyneimmäksi.

    Uroskissat leikataan vasta aikaisintaan niiden saavutettua sukukypsyyden noin 6 kk iässä. Ilmeisesti terveydellistä haittaa ei ole, vaikka aiemminkin leikkaisi, mutta silloin uroskissat jäävät pienemmiksi ts. muistuttavat naaraita. Kivesten hormonituotannolla kun on melko tärkeä osuus kissan nuoruusiän kehityksessä.

    Narttukissa tosiaan on mahdollista leikata nuorempanakin, mutta toisaalta en kyllä näe miksi pitäisi kiirehtiäkään.

    Mitä kissanruokaan tulee, ei ole kyllä tullut vielä vastaan vihannesruokia kissanruokahyllyssä.