Kissanomistajan vastuu lemmistään

Keskustelu osiossa 'Lemmikit' , aloittajana johnspawn, 19.04.2008.

  1. Pazze

    Pazze Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    16.09.2003
    Viestejä:
    5 014
    Saadut tykkäykset:
    150
    Meidän nurkilla on pyörinyt kolme kissaa, ja nyt olen kuukauden sisällä nähnyt kaksi kissaa auton yliajamina retkottamassa tiensivussa. Eihän se kissojen syy ole, vaan niiden omistajien, että päästävät älyttömät luontokappaleet kuljeksimaan vapaasti ja jäämään autojen alle.
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 19.09.2008
  2. Hellcat79

    Hellcat79 Guest Guest

    Liittynyt:
    18.11.2007
    Viestejä:
    453
    Saadut tykkäykset:
    0
    Välikommenttina kissakeskusteluun.

    Kotona majailee kissa, joka on hankittu sisäkissaksi. Rotukissan luovutuksen yhteydessä saatiin kasvattajalta paperit, jossa kerrotaan aika selväsanaisesti, että "kissaa ei saa päästä vapaaksi ulos". Ainakin siis rotukissojen yhteydessä tuo kielto taitaa olla suhteellisen normaali. Huolehdin siis pikkukaverista ja en päästä sitä ulos autojen yliajamaksi :love:
     
  3. Jupe

    Jupe Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.03.2000
    Viestejä:
    3 063
    Saadut tykkäykset:
    28
    Heh, eikö syy ole lainkaan yliajaneiden? Kyllähän vahinkojakin sattuu mutta olen itse ajanut jo ainakin miljoona kilometriä ja kertomallasi yliajamisen sattumamäärällä siihen olisi pitänyt osua useitakin luontokappaleita jo näihin vuosiin. Jos ajat kissan päälle, minusta siitä ei ole asutusten lähellä pitkä matka siihen, että ajetaan lapsen päälle huolimattomuuksissaan. Yhdenkään kissan/lapsen päälle ei ole tarvinnut vielä ajaa, joten ilmeisesti toiset kärsii sattumista, toiset hmm.. onko "osaa ajaa" oikea ilmaisu? Vai onko kyse vain puhtaasta sattumasta?

    Voin yleisellä tasolla lohduttaa pelkoasi kissojen puolesta sillä, että vaikka kaikki autonomistajat rohkaistaisiin ajamaan kaikkien ulkona näkemiensä kissojen päälle pienellä tapporahallakin, ei kissojen rotu oikeasti siitä lopu, vaikka epäilemäti jossain perheessä surraan tästä syystä. 2007 taisi olla kokonaisuutena suurin autoiluvuosi Suomessa kautta aikojen, eikä sekään "auttanut". Todennäköisesti löytyy joukossa autoilijoita, jotka ei vaan halua ajaa luontokappaleiden tai minkään muunkaan päälle ja näille sitten sattuu vähän vahinkoja muutenkin. Kops kops...;)
     
  4. Pazze

    Pazze Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    16.09.2003
    Viestejä:
    5 014
    Saadut tykkäykset:
    150
    Kuulostaa järkevältä ainakin minun mielestäni.

    Heh, eiköhän se autoilija aja kissan päälle, eli taitaa se sitten olla. Kiva että selitit tämän. Kaupungissa kissat juoksevat vapaana, sillä niiden omistajat ovat huolimattomuuttaan tai välinpitämättömyyttään kissat vapaaksi päästäneet.
    Toivottavasti puhut yleisellä tasolla, etkä luule että minä ajelisin kissojen päälle. Onneksi en ole joutunut ajamaan tuollaista määrää, tosin onhan noita kilometrejä jo tullut reilusti yli 400 000 itsellenikin. Jupeen verrattuna vaatimattomilla kilometreillä ei tähän mennessä ole tullut ajettua yhdenkään kissan tai kakaran päälle. Eikä muuten ole ollut lähelläkään moinen tapahtuma ja ajattelin pitää saman linjan jatkossakin. Vielä kun keksisi, että miten rekkakuskit saataisiin moottoritiellä huomioimaan muun liikenteen ja katsomaan myös peileihin...
    Ihmeellistä höpötystä. Ei kai kukaan järkevä ihminen tahallaan kissan päälle aja. Kissa kun on pieni otus eikä välitä liikenteestä, niin hyvin helposti se puikahtaa eteen jonkun tienvarteen pysäköidyn auton takaa. Kaupungissa asuva kissallinen perhe voi säästyä suurelta surulta, kun pitää sen rakkaan perheenjäsenen sisätiloissa tai ulkoiluttaa sitä narunjatkeena.

    Eli kyllä ne kissat kannattaa pitää sisätiloissa.
     
  5. johnspawn

    johnspawn Käyttäjä

    Liittynyt:
    02.10.2001
    Viestejä:
    1 015
    Saadut tykkäykset:
    3
    Noniin, nyt sain pyydystettyä juuri sen kissan mikä kuseskelee talojen nurkille. Tuossa vielä kuva:

    [​IMG]

    Kissa vaikutta villiintyneelle mutta huomenna se lähtee löytöeläintarhalle josta omistaja voi sen käydä noutamassa.

    Pahoittelut jo etukäteen että olen tehnyt tästä threadin myös muropakettiin. Pahoittelen myös kuvassa näkyviä puista pudonneita lehtiä ja havunneulasia sekä kissan nirhautunutta otsaa. (Joitakin ihmisiä nämä seikat taatusti häiritsevät ja olen niistä todella pahoillani.)
     
  6. peergunt

    peergunt Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.02.2007
    Viestejä:
    688
    Saadut tykkäykset:
    12
    "Anteeksi että olen olemassa ja sori että oon syntyny" :hitme:
    Pahoittelen, mutta minusta kissa näyttää likaiselta, loukkaantuneelta ja pelokkaalta, eli ennemminkin hylätyltä kuin villiintyneeltä. Olen todella pahoillani, että olen tätä mieltä.

    Pahoittelut vielä kerran, että postasin tämän.
     
  7. Kari Häkkinen

    Kari Häkkinen Käyttäjä

    Liittynyt:
    23.08.2008
    Viestejä:
    1 950
    Saadut tykkäykset:
    9
    Oma alkoholi- ja pahoinpitelyongelmaisen taustan omaava katti tarvitsisi kaverin. Minne tuo päätyy? Siis maantieteellisesti.
     
  8. johnspawn

    johnspawn Käyttäjä

    Liittynyt:
    02.10.2001
    Viestejä:
    1 015
    Saadut tykkäykset:
    3
    Laitoin nuo ihan varmuuden vuoksi, eräitä ihmisiä tuntui viime kerralla häiritsevän koska kerroin asiasta myös toisella foorumilla. Siellä taasen jotakuta häiritsi pihalla olevat kuivuneet lehdet jne. ;)

    Kissa todellakin oli villiintynyt, normaali kissa ei käyttäydy kuten tuo ja tämän totesi myös viranomaiset. Kissa on autuaammilla metsästysmailla joten asia on loppuunkäsitelty.

    Ne jotka ottavat kesäkissoja, pitäisi tuomita elinikäiseen eläintenpitokieltoon.
     
  9. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Kyllähän jotkut oikein saalistaa eläimiä autoillaan. Opiskelukaveri aikoinaan pulttasi tukevasti iltahämärissä metallisiilin kaupunkialueelle liikenteenjakajan eteen keltaviivoitetulle alueelle. No, kyllähän siihen useampi autoilija tuhosi renkaansa/vanteensa. Eikä kukaan heistä tainnut valittaa asiasta minnekkään :) "Kun koukkasin sinne viivoituksen päälle liiskatakseni sen siilin..."
     
  10. Tata-san

    Tata-san Guest Guest

    Liittynyt:
    16.03.2004
    Viestejä:
    382
    Saadut tykkäykset:
    0
    On se jännä kun eläin tekee tarpeensa vapaana niin nousee halo. Mutta kun naapurin 20:ntä häpykarvaa naamassa omaava apinan alku paskottaa 80kg painoisen koiransa toisen nurmikolle niin se on ihan ok.

    En kyllä tosin itse kovin lähellä vilkasta liikennettä päästäisi omaa kissaani ulos, saati sitten lähellä tiheää asutusta. Pitäisihän ihmisten nyt tietää, että Suomi on täynä sairasta sakkia.

    Kumma kyllä tuo kun kissat jää auton alle niin helposti. Tyttöystävän kissa jäi auton alle valoisana päivänä kohtuu suoralla tiellä. Imeisesti suomessa on ajotaito tosiaankin näin huonoa. Onneksi kotona on nykyään kissa narun päässä, pysyy kaikki tyytyväisenä.
     
  11. johnspawn

    johnspawn Käyttäjä

    Liittynyt:
    02.10.2001
    Viestejä:
    1 015
    Saadut tykkäykset:
    3
    Tuo ei ole OK, tosin kukaan ei ole sentään vielä noin tehnyt. Minun puolestani eläin saa tehdä tarpeensa mihin huvittaa, kunhan ei tule sontimaan minun tontilleni. Jotakuta saattaa kiihottaa jos terassille mentäessä haisee kissankusi, mutta minua ei.

    Hienoa että sinunlaisiasi ihmisiä on vielä olemassa. Suurta osaa ihmisistä ei tunnu kiinnostavan pätkääkään kissansa hyvinvointi.

    Ajoin kerran kissan yli keskellä kirkasta päivää suoralla tiellä. En yksinkertaisesti ehtinyt tehdä mitään, vauhtia oli 80 km/h ja kissa juoksi suoraan eteen. Kissa selvisi eläinlääkärikäynnillä ja pitkällä sairauslomalla, autosta hajosi sumuvalo.
     
  12. claude

    claude Käyttäjä

    Liittynyt:
    04.12.2003
    Viestejä:
    1 082
    Saadut tykkäykset:
    6
    4-kuinen naaraskissa riesana mutta joo enimmäkseen ilona. Kasvattajan mielestä leikkauttaminen on out of question ennen ensimmäistä kiimaa. Mä kai sen kuitenkin päätän. Onko tuossa jotain perää, että täytyy sietää kiima-aika ja vasta sitten lekurille?
     
  13. asotti

    asotti Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.08.2002
    Viestejä:
    40
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei tarvitse.
     
  14. MikkoP

    MikkoP Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    20.07.2006
    Viestejä:
    413
    Saadut tykkäykset:
    0
    Meillä leikattiin Burmankissatyttö n. 10kk ikäisenä. Ensimmäinen kiima sillä tuli jo n. 4kk ikäisenä viime tammikuussa ja piti kauheaa mouruamista ja vokotteli samanikäistä veljään minkä ehti. Kyseltiin silloin tuota tyttökissan leikkausasiaa yhdeltä kissoihin erikoistuneelta eläinlääkäriltä kun meinasi hermot mennä kissan mouhuamiseen ja lääkäri sanoi, ettei tyttökissaa tulisi leikata kuin vasta lähempänä yhden vuoden ikää siitä huolimatta onko ollut kiimaa vaiko ei. Perusteluna se, että jos kissa leikataan hyvin nuorella iällä, niin sillä on vaikutusta kissan kasvuun ja kissa saattaa jäädä kooltaan pieneksi. Muistaakseni sanoi myös että luusto jää heikoksi mikäli kissa leikataan nuorella iällä.
     
  15. claude

    claude Käyttäjä

    Liittynyt:
    04.12.2003
    Viestejä:
    1 082
    Saadut tykkäykset:
    6
    Ok, tuli kaksi erilaista mielipidettä, arvostan molempia. Kyseessä on devon rex eli rotukissa niin kuin MikkoP:llä. Olen minäkin lukenut, että vaikuttaa kasvuun, mutta eläinlääkäri ei tuollaisesta maininnut. Pitää pohdiskella.
     
  16. MikkoP

    MikkoP Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    20.07.2006
    Viestejä:
    413
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kysyttiin tuota leikkausasiaa toisestakin eläinlääkäripalvelusta, jossa operoidaan kaikkia eläimiä hiiristä hevosiin ja siellä kissa oltaisiin leikattu 4kk ikäisenäkin. Mutta siis tämä paikka, jossa oltiin erikoistuttu kissoihin sanottiin, ettei missään nimessä pidä leikata ennen kuin noin vuoden ikäisenä. Uskottiin enemmän sitä kissaspesialistia, mutta tiedä sitten...
     
  17. jhu

    jhu Uusi jäsen

    Liittynyt:
    12.12.2002
    Viestejä:
    490
    Saadut tykkäykset:
    0
    No, uudehkon katsausartikkelin mukaan nuorella iällä tehdystä leikkauksesta ei ole haittavaikutuksia, suurimmat mahdolliset ongelmat liittyvät hyvin nuorten eläinten anestestiaan:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21215944
     
  18. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Meidän kissat on leikattu ennen mouruaikaa, eikä ongelmia ole ollut. Normaalikokoisia katit ovat olleet. Tytär on eläinlääkäri, eikä hän ole nähnyt asiassa ongelmia, on leikannut itse meidän katit. Nykyisin meillä on kolme kissaa, kaikki narttuja.