Kissan Ruoka

Keskustelu osiossa 'Lemmikit' , aloittajana HandZome, 05.05.2005.

  1. Tinttara

    Tinttara Guest Guest

    Liittynyt:
    12.12.2005
    Viestejä:
    354
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mä kyllä ohitan markettien märkäruoistakin 95%. Muutama merkki löytyy, joita olen hoitokissoilleni tarjonnut, mutta pääasiassa ne ovat vedessä uivia sokereita, viljoja ja muita kasviperäisiä raaka-aineita, joilla 99-prosenttisen lihansyöjän saa varmasti sairaaksi.

    Ruoat, jota joskus marketista ostan ovat:
    - Gourmet Perle -pussit
    - Sheban pyöreät pikkupurkit (vain kana ja tonnikala, EI lohimousse)
    - Kissojen tonnikala silloin tällöin tarjottuna (Ja huom! Ihmisten tonnikalaa ei sitten saa antaa kissalle!)

    Whiskasin uusi Mmmmm.. on kuulemma kohtuullisen ok sisällöltään, mutta haju onkin sitten se perinteisen karmea eltaantunut rasva, jolle lähes kaikki markettiruoat haisevat :sick:
     
  2. Melpomene

    Melpomene Guest Guest

    Liittynyt:
    16.02.2006
    Viestejä:
    64
    Saadut tykkäykset:
    0
    Suursuosikeista tuo Sheban pyöreä pikkupurkki (kana nimenomaan) on kovassa huudossa meillä. Sitä saakin yleensä ostaa suosiolla koko paketin, eli 12x80 g.
    Samoin Royal Canin Oral Sensitive on myös ehdoton suosikki (kuppi aina liki heti tyhjänä) ja sitä söisivät varmasti niin paljon kuin kuppiin kaataisi.
     
  3. petronilla

    petronilla Guest Guest

    Liittynyt:
    18.02.2008
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olen lukenut, ettei kissoille saisi syöttää possua. En vaan muista syytä, miksei. Itse ostan vain naudanlihaa, suikaleina tai miten nyt vaan. Paistijauhelihakin kelpaa kisuilleni. Joskus myös sydäntä (se on kyllä possua). Kissani syövät sekä purkki- että kuivamuonaa, paitsi yksi. Se ei syö kuivaruokaa ikinä. Kerran laitoin parin päivän ajan vain kuivaruokaa ja se yksi ei suostunut syömään - en raaskinut enää pitää sitä nälässä. Eihän se lopulta enää reagoinut jääkaapin oven avaamiseenkaan. Ja vain määrätyt purkkiruoat kelpaa eikä saa olla hyytelössä.

    Kesällä silakat on poikaa! Nam.
     
  4. Tinttara

    Tinttara Guest Guest

    Liittynyt:
    12.12.2005
    Viestejä:
    354
    Saadut tykkäykset:
    0
    ^ Muistelisin lukeneeni jotain vastaavaa, mutta tuo liittyi ulkomaalaiseen raakaan porsaanlihaan, niissä voi olla jokin tautiriski, tosin en muista mikä. Suomalainen liha on kuitenkin turvallista ja jopa kanaa uskaltaa syöttää raakana.
     
  5. PimeydenPaavi

    PimeydenPaavi Guest Guest

    Liittynyt:
    10.11.2006
    Viestejä:
    355
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse olen kuullut, että sika pitäisi antaa aina kypsennettynä oli sitten ulkomaista tai kotimaista (sama koskee siipikarjaa ja lammasta). Meidän taloudessa syötetään vain naudanlihaa raakana.
     
  6. Tinttara

    Tinttara Guest Guest

    Liittynyt:
    12.12.2005
    Viestejä:
    354
    Saadut tykkäykset:
    0
    Piti oikein kaivaa jokin lähde oman, päinvastaisen käsitykseni tueksi (lihavoinnit mun lisäämiä, jos joku ei jaksa koko pätkää lukea ;) ):

    Lähde: http://personal.inet.fi/koti/maaru/
     
  7. peergunt

    peergunt Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.02.2007
    Viestejä:
    688
    Saadut tykkäykset:
    12
  8. Kari Häkkinen

    Kari Häkkinen Käyttäjä

    Liittynyt:
    23.08.2008
    Viestejä:
    1 950
    Saadut tykkäykset:
    9
    Meikän kissan edellinen omistaja varoitteli, että Koljalla on herkkä vatsa ja tarvitsee siksi erikoisruokaa. Olen koemaistatuttanut tällä nyt kaikkea mahdollista. Kaikki on kelvannut. Ei ole löytynyt mitään mikä olisi jäänyt syömättä.

    Märkäruokaa tämä saa aamulla yhden annoksen ja joskus iltasella toisen. Kuivaruokaa ja vettä on tarjolla koko ajan.

    Alkuaikoina tuppasi hotkimaan ruokansa ja oksentamaan, mutta tämä loppui kun aloin antaa ruuan aamulla juuri ennen töihin lähtöä ja kissa sai ruokarauhan.

    Karvapalloja ei ole koskaan oksentanut.

    Kun sain kissan tammikuussa, niin tämä oli järkyttävän ylipainoinen. Ehkä peräti 8 kg. On tainnut laihtua niistä päivistä jonkin verran.

    Mitä tuo herkkävatsaisuus tarkoittaa? Onko fyysinen vai henkinen juttu? Onko se ylipäätään mikään ongelma, kun ruuansulatus kuitenkin vetää jopa karvatkin ja kaikki maistuu? Liittyikö vaiva jotenkin ylipainoon ja olisi nyt solakoitumisen myötä parantunut?

    Leikattu kolli on seitsemänvuotias ja olen jo viides tai kuudes omistaja. Mutta ihan varmasti se viimeinen.
     
  9. MikkiHiiri

    MikkiHiiri Do It Yourself Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 765
    Saadut tykkäykset:
    14
    Jos on ollut noin monta omistajaa niin on varmaan myös koti vaihtunut vähintään yhtä monta kertaa..? Kyllähän eläimilläkin voi olla stressiä, esim. juuri jos ympäristö, koti ja ympärillä olevat ihmiset vaihtuvat tiuhaan. Tämä näkyy sitten erilaisena oireiluna kuten mielenosoituksena, sairastelulla, syömä/paino-ongelmilla, karvanlähtönä, ummetuksena jne...

    Meidän kollikissa oireili aluksi esim. ummetuksella ja virtsavaivoilla kun sille otettiin uusi kaveri seuraksi ja pian sen jälkeen muutettiin uuteen kotiin(siis ehkä johtui siitä) . Nyt ei ole ollut enää mitään useampiin vuosiin muuta kuin pakolliset hammaskiven poistot ja madotukset ja satunnaiset karvapallot mahassa jotka ei oo halunnu tulla ulos, jolloin on tarvinnut pientä parafiiniöljykuuria.
     
  10. peergunt

    peergunt Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.02.2007
    Viestejä:
    688
    Saadut tykkäykset:
    12
    (Vähän offtopikkia) Mistes tämä näkyy päällepäin? Ts. mistä tietää että kissalla on nyt mahassa karvapallo joka pitää saada ulos?
     
  11. MikkiHiiri

    MikkiHiiri Do It Yourself Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 765
    Saadut tykkäykset:
    14
    Meillä ton kollin kanssa näkyy silleen, että kyyhöttää paikoillaan silleen ihmeellisesti tassujensa päällä(ilmeisesti maha kipeä), ja muutenkin melko rauhaton ja maukuu paljon. Kakka ei luista ja on kovaa ja seassa on paljon karvaa. Lisäksi yrittää usein oksennella. Ei vaan ei tahdo saada oksentamalla mitään ulos...

    Toi narttu taas oksentaa aina karvapallonsa(kivan pitkiä pötköjä :eek:) joten sille ei oo tarvinnut kuuria pahemmin antaa.
     
  12. Kari Häkkinen

    Kari Häkkinen Käyttäjä

    Liittynyt:
    23.08.2008
    Viestejä:
    1 950
    Saadut tykkäykset:
    9
    Kolja on nyt asustellut rauhallisissa oloissa 10 kk, mutta saa jotain ihme vatsakouristuksia, jotka näkyvät ihan dramaattisen selvästi. Samoin oksentelee edelleen märkäruokiaan. Nuolee ensin liemet, oksentaa ja syö sitten loput.
     
  13. MikkiHiiri

    MikkiHiiri Do It Yourself Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 765
    Saadut tykkäykset:
    14
    Eläinlääkärillä varmasti käytetty? Madotettu?