Keskinopeusvalvonta alkaa

Keskustelu osiossa 'Autot, moottoripyörät sekä liikenne' , aloittajana Plisukainen, 06.08.2010.

  1. DTSMan

    DTSMan Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.06.2003
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    3
    Nyt se homma vasta "hauskaksi" menee kun oli ylikuormaa. Huomenna on yleisönpalstat täynnä kukkahattutätien mielipiteitä ylikuormasta. Itse en nykyään ylikuormaa ota mutta tiedän että tuommoinen 3000-5000kg ylikuorma ei näy missään.

    Mutta niin se näyttää olevan tässä hienossa maassa että syyllinen on pakko löytää. Tässä tapauksessa se ei ole enää valitettavasti elävien kirjoissa...
     
  2. Dr. Eever

    Dr. Eever Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 738
    Saadut tykkäykset:
    0
    Näinhän se on, vaikka meteoriitti putoisi autosi päälle niin kyllä sinä saat sakot. Ei se ylikuorma tai -nopeus ole puolusteltavissa eikä hyväksyttävissä, mutta ei ne sitä henkilöautoa sen "rekan" eteen ajanut.
     
  3. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    7 357
    Saadut tykkäykset:
    561
    Ihan vain mielenkiinnosta haluaisin tietää, että paljonko kuorma-autoissa on yleensä kuormaa ja paljonko itse auto painaa? Tuo 60 tonnia taitaa olla jonkinlainen maksimiraja? Ei kannata pelätä, että tuohon ylikuormaan nyt tarttuisin, ihan vaan tosiaan mielenkiinnosta kyselen. :) En tiedä miten ylikuorma vaikuttaa ja siinäkin taitaa olla todella monta tekijää, mitkä vaikuttaa tuohon ylikuorman "pahuuteen"?

    Taitaa olla käytännössä ihan taloudellinen syy siihen, miksi ylikuormaa otetaan?

    edit: Tuosta ylinopeudesta ja ylikuormasta sen verran vielä, että taitaa työnantajat ja muut joiden piikkiin rekkoja ajetaan vaatia aika nopeita aikatauluja, jotka sitten osaltaan vaikuttaa noihin molempiin asioihin?
     
    Viimeksi muokattu: 16.08.2010
  4. DTSMan

    DTSMan Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.06.2003
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    3
    Tyhjäpaino riippuu ihan siitä minkalainen laite on kyseessä. Mutta esimerkiksi uusi säiliöauto kärryineen painaa keskimäärin vain 18-20 tonnia eli siihen saa ottaa 40-42 tonnia kuormaa. Ja kyllä, taloudellisista syistähän tuota ylipainoa otetaan. En ota kantaa siihen kuinka siinä voittaa.....

    Ja tosiaan ylipainoa on monenlaista :) Talvella sitä yleensä otetaan nuppiin ylipainoa pidon/hallittavuuden takia mutta yhteispaino pysyy tuossa 60tn, mutta se silti on ylipainoa kun puntareille ajetaan. Hieno ala, en suosittele kenellekkään :D
     
  5. KMOK

    KMOK Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    21.06.2002
    Viestejä:
    1 937
    Saadut tykkäykset:
    33
    Rekalla oli IS:n mukaan ylikuormaa 3310 kiloa. 60 kilometrin tuntinopeudella kulkiessa rekan ylipainon aiheuttama liike-energian lisäys vastaa 61,63km/h nopeutta. Toisin päin laskettaessa 60 tonnin rekan 70km/h nopeus vastaa 81,7 tonnin massaa 60 kilometrin tuntinopeudella kuljettaessa.

    Kumpiko ompi suurempi synti, ylinopeus vai pieni ylikuorma?

    Ja pitäisikö rekkakuski jättää kuolemantuottamuksista syyttämättä? Sehän tarkottaisi sitä, että pipipäät auto-/rekka-/bussikuskit voivat ajaa vasiten punaista päin kulkevan jalankulkijan tai kolmion takaa tulevan invamopon päälle, ja selvitä siitä ilman rangaistusta. Eihän se tietenkään mukavaa ole, että (oletettavasti) kolarin syyttömän osapuolen niskalle tulee melkoinen syyte, mutta välttämätöntä silti.
     
  6. pede

    pede Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    22.10.2002
    Viestejä:
    6 311
    Saadut tykkäykset:
    19
    perustakaa oma ketju sille rekkaturmalle ja painukaa muualle tästä ketjusta.

    tämä on keskinopeusvalvonnan alkamiselle. piste
     
  7. Bagheera

    Bagheera Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 002
    Saadut tykkäykset:
    1
    Ei, vaan tällaisille pipipäille annetaan oikeutetusti tuomio taposta.
     
  8. Laffer

    Laffer Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.09.2001
    Viestejä:
    2 308
    Saadut tykkäykset:
    2
    Toivottavasti ei yleisty nämä keskinopeus systeemit, kohta on tie täynä petterijärvisiä ja muita ropellihattuja kymmenen gps-laitteen kanssa jurruttamassa aina rajoituksen mukaan tai sen alle.
     
  9. 10inch

    10inch Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.08.2004
    Viestejä:
    1 154
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juu, kohta saa gepseihin softan mikä valvoo keskinopeutta kameratolpien välillä. Sitten jarrutetaan reiluun alinopeuteen kun hälytys vinkuu...? :thumbsup: (vakionopeussäätimellähän EI voi ajaa...)

    Omasta mielestäni keskinopeusvalvonta on vain enää ainoita keinoja puuttua mihinkään. Yhtä rangaistavaa on puhua kännyyn (joo, siihen puututaan, joskus), ajaa kahden tunnin yöunilla, räplätä radiota häiritsevästi, miettiä työpaikan sihteerikön isoja tissejä liian intesiisvisesti, jne.jne. Kaikki ovat kuitenkin enempivähempi tekijöitä kun onnettomuus sattuu.
     
  10. CleverIndeed

    CleverIndeed Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    :D

    Vaikka tuo viittaus huvittikin, niin kyllä itsekin pyrin ajamaan aina hyvinkin tarkasti (onnistuu kyllä ilman 3 gps-laitettakin) rajoitusten mukaan. Tarkoittaa kylläkin sitä, että ~aina ajonopeus on sen 5-10 km ylinopeutta, rajoituksesta riippuen.

    Ensinnäkin, ylinopeus on Suomen maanteillä maan tapa. Joten oma hyvin pieni ja lievä ylinopeus ei haittaa, on lähinnä sopeutumista liikenteeseen ja aikaisemman hyvän yleisen sakotuskäytännön mukainen. Toiseksi, mittari tosiaan valehtelee ja todellinen ylinopeus on luultavasti ~aina lähempänä tuota 5 km kuin 10 km. Tietysti tilanteen mukaan - ajetaan tarvittaessa vaikka sitä alinopeuttakin. Liikenteen tarkoitus kun ei ole kiireen ylläpito vaan siirtymä a:sta b:hen. Toistaiseksi olen tuossa onnistunut 100 % autosta poistumatta, aika monella muulla lukema on huomattavasti alhaisempi.

    Suurimmat typeryydet maanteillä imo:

    Ylisuuret tilannenopeudet, turhat ohitukset ja tuosta kärsimättömyydestä (liikenne ei ole kilpa-ajoa) johtuvat niskassa-ajamiset. Tuohon liittyen oman rakennetun turvavälin pilaaminen väliin tunkemisella. Lisäisin vielä joustamattomuuden ja ennakointikyvyn puutteen. Tyypillisesti tuota näkee valojen vaihtuessa, jopa pitkältä matkalta ennen valoja: punaisiin kiihdyttäminen ei ole poikkeus. Vastaavasti lähtiessä ihmiset tekevät ~aina sen aloittelijan virheen että kiihdyttävät about heti toisen perään jolloin joutuu heti hidastamaan erinäisistä syistä mikä johtaa turhaan haitariliikkeeseen. Itse tajuan pitää tuossakin nykyisin ~aina välin edessäajavaan, kaasutan kun matkaa on tarpeeksi ja sitten onkin rentoa ajella.

    Mikäli itse saan joskus ylinopeudesta sakot, tulen kiroamaan kyseisen lapun alimpaan helvettiin, sillä todellakin niin yleistä tuo on, törkeäkin sellainen. Eniten tuota näkee tietyöalueilla joissa yleensä esim. 50 rajoitusalueella painetaan seitsemääkymppiä. Tulee hieman eri säännöt eri ihmisille -olo. Jos olisin johdonmukainen muiden ajajien tapaan ja pitäisin tasavertaisista oikeuksistani kiinni MINUN PITÄISI AJAA MILLOIN TAHANSA MITEN KOVAA TAHANSA. Koska selvää rajaa tuolle ei ole, muuta kuin se MILTÄ ITSESTÄ TUNTUU. Ja koska en sorru moiseen alhaisuuteen, ajan ~AINA järkevästi niiden rajoitusten mukaan. Tasaisesti, joustavasti, ja ennen kaikkea turvallisesti. Mikäli kaikki ajaisivat yhtä hyvin, ei ongelmia juuri tulisi.

    Keskinopeusmittaus, (tullessaan) paras uudistus aikoihin. Ei kai tuota ole syytä kenenkään muun kuin itsekkään ylinopeusrikollisen vastustaa.
     
    Viimeksi muokattu: 17.08.2010
  11. CleverIndeed

    CleverIndeed Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tähän jäikin vielä vastaamatta, ja moderaattorit hoitaa.

    Pari kylmää faktaa. Ihmiset ovat huolimattomia, liikenteessäkin. Joskus tuo inhimillinen virhe jää sitten viimeiseksi. Ko. tapauksessa kuski ja nämä muut matkustajat sortuivat ennen kaikkea periaatteelliseen, karkeaan virheeseen. Rekkakuski teki vain hommaansa ajamalla päin. Mikäli ajoi selvää ylinopeutta ylikuormalla, niin lätkäistäköön siittä sakot kuten kenelle tahansa.

    Tuo yksinkertainen kommentti lähinnä siitä, että ihmiset eivät monesti tajua että pahuuden syy on käytännössä monesti vain tuossa inhimillisessä huolimattomuudessa. Muuta selitystä emme tarvitse, luonto on hoitanut asian, ja siinä on liikenneministerinkään turha yhtään sen enempää asiaa pahoitella.
     
  12. Trent

    Trent Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.12.2005
    Viestejä:
    269
    Saadut tykkäykset:
    0
    Viimeksi eilen Lahdessa Koiviston Auton kuski (linja 8, klo 16:30 Vitikankadulta Savontien yli) kääntyi kolmion takaa vasemmalle kolmen auton letkan eteen, jolloin nämä autot joutuivat jarruttamaan 80-alueella nopeutensa jotakuinkin viiteenkymppiin. Mitään varsinaista vaaratilannetta ei syntynyt, mutta melkoista piittaamattomuutta muista tielläliikkujista tuo mielestäni on. Tämä oli ammattiautoilija.

    Kyllä tuolla tienpäällä saman verran törttöilevät ammattilaiset kuin muutkin, omiin kokemuksiini perustuen. Ammattilaisilla tuntuu useammin nämä törttöilyt johtuvan piittaamattomuudesta/ylimielisestä asenteesta, kun taas "siviilien" hölmöilyistä osa johtuu kokemuksen puutteesta tai ylivarovaisuudesta...

    Ja hölmöilyillä tarkoitan nyt lähinnä kaikenlaista typerää käyttäytymistä liikenteessä, en niinkään onnettomuuksiin johtaneita tapauksia.

    Sori offtopic... :-(
     
    Viimeksi muokattu: 18.08.2010
  13. koomapoika

    koomapoika Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.09.2006
    Viestejä:
    884
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ammattiliikenteessä on monesti aikataulut mitä on välttämättä noudatettava. Joskus liikennevirtaan ei pääse kuin tuollatavalla, että taakse jäävät joutuvat hiukan hidastamaan. Useimmiten pakon sanelemaa , ei ylimielisyyttä.
    Törkeät vedot sitten erikseen...
     
  14. Bagheera

    Bagheera Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 002
    Saadut tykkäykset:
    1
    ...ja yksityisautoilussakin saattaa olla joku kiire tärkeään kokoukseen tms, pakko vaan työntyä eteen, kyllä ne muut väistää. :hitme:
     
  15. Trent

    Trent Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.12.2005
    Viestejä:
    269
    Saadut tykkäykset:
    0
    Totta tämäkin. Tosin tässä esimerkin tilanteessa olisi rakoa syntynyt alle minuutin odotuksella, ja bussikuski juuri ja juuri hidasti risteykseen tullessaan. Tämä Lahden paikallisliikenne ei muutenkaan tunnu olevan koskaan aikataulussaan, joten aikataulu-kysymys on enemmänkin teoreettinen. :D

    Mutta asiaan:

    Poliisi alkaa valvoa autojen keskinopeutta
    A A
    10:31 STT

    Poliisi aloittaa autojen keskinopeuksien mittaamisen kiinteiden valvontakameroiden avulla. Järjestelmää kokeillaan ensi viikon maanantaista alkaen Päijät-Hämeessä noin kuuden kilometrin tieosuudella.

    Auton keskinopeus saadaan mittaamalla aika, joka autolta kuluu ajaa valvontakameralta toiselle. Tavoitteena on muun muassa vähentää kaahaamista valvontakameroiden välillä.

    Kokeilu kestää viisi viikkoa, ja sen aikana selvitetään valvontaan liittyviä ongelmia ja ihmisten suhtautumista siihen. Ylinopeuteen syyllistyvälle rapsahtavat normaaliin tapaan sakot.

    Keskinopeuksien valvonnan kehittäminen on ollut viranomaisilla ja lainsäätäjillä vireillä monta vuotta, mutta järjestelmää sovelletaan nyt ensimmäistä kertaa käytännössä. Tarkka valvontapaikka julkistetaan ylihuomenna.


    (lähde: http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/poliisi-alkaa-valvoa-autojen-keskinopeutta/590491)
     
  16. tootsi

    tootsi Runkku Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.11.2005
    Viestejä:
    3 176
    Saadut tykkäykset:
    29
    Lueppas nyt uudestaan ja tarkemmin mitä KMOK sanoi..
     
  17. Harry

    Harry Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.09.2004
    Viestejä:
    1 903
    Saadut tykkäykset:
    7
    Luin ja siksi poistinkin viestini, mutta sinä ehdit sitä lainaamaan :)
     
  18. JS83

    JS83 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    2 563
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tässäkin tapauksessa linja-auto kuljettajaa syytetään kuolemantuottamuksesta vaikka kuolemanhan on oikeasti tuottanut autoilija joka on jättänyt autonsa suojatien eteen! Mielestäni noita suojatien eteen parkkeeravia autoilijoita pitäisi rankaista vähintään samalla kädellä kuin virheen tekevää autoilijaa kuka jatkaa matkaa suojatietä ennen pysähtymättä.
     
  19. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    7 357
    Saadut tykkäykset:
    561
    Itse ymmärrän uutisen siten, että taksi oli pysähtynyt päästämään henkilön tien yli ja linja-auto ei pysähtynyt.
     
  20. JS83

    JS83 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    2 563
    Saadut tykkäykset:
    0
    Asia voi ollakkin juuri noin kuvaamallasi tavalla ja siten linja-auton kuljettaja olisi ainoastaan syyllinen.
    Joka päivä näen useita autoja jätettyinä parkkiin suojatien eteen ja se vihastuttaa suunnattomasta :OI Kortti pitäisi ottaa niiltä pois tai auto hinata vittuun. Vielä enemmän suututtaa se, että poliisit eivät edes sakoita noita väärin parkkeerattuja autoja vaan jatkavat vain matkaa. Toki pysähtyvät tietenkin ennen suojatietä. Jos auto on parkkeerattu suojatien eteen ja jatkat matkaa pysähtymättä siinä, niin se on törkeä liikenneturvallisuudenvaarantaminen.