Kertausharjoitukset-tilitysthread

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana crispeenuggetz, 21.01.2004.

  1. crispeenuggetz

    crispeenuggetz Guest Guest

    Liittynyt:
    15.01.2003
    Viestejä:
    80
    Saadut tykkäykset:
    0
    Aargh! Kutsu kertausharjoituksiin tuli tänään; kesäkuun alussa järjestetään "Aalto"-pääsotaharjoitus ja tilanne on päällä ilmeisesti 5-6 päivää. Kerran aikaisemmin olen ollut kertaamassa, ja ennen sitä kuvittelin, että siellä muistellaan vanhoja ja siemaillaan tetsarit päällä keskiolutta, mutta ihan sellaista se ei ollutkaan.

    Valvomista, päätöntä toikkarointia paikasta toiseen, näkymättämän vihollisen jahtaamista jne. Toisin sanoen, vittumaista puuhaa.

    Olisi mukava lukea Plazalaisten kertausharjoituskokemuksia - joko hyviä tai sitten huonoja, ja mikä tärkeintä, kuulla keinoja, miten ensi kesän piinan voisi järkevimmin välttää joutumatta rikosoikeudelliseen vastuuseen?

    Luultavasti työnantajani päästää minut ilomielin kertaamaan. :hitme:
     
  2. jussi28

    jussi28 Käyttäjä

    Liittynyt:
    11.07.2002
    Viestejä:
    948
    Saadut tykkäykset:
    30
    1992 olen intin käynyt mutta en ole päässyt/joutunut vielä kertaamaan :) :weep:
     
  3. glottis

    glottis Guest Guest

    Liittynyt:
    01.11.2001
    Viestejä:
    4 650
    Saadut tykkäykset:
    5
    Intissä olin I/98 ja kertausharjoituksiin "pääsin" toukokuussa pariksi viikoksi vuonna 2001. Hauskaa oli ja kun ei ottanut liikaa stressiä siitä että joka päivä satoi taivaalta jotain erilaista tavaraa niin homma on varsin mukavaa... varsinkin TYKEILLÄ :thumbsup:
     
  4. Huppe

    Huppe The Pilot Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.02.2000
    Viestejä:
    3 613
    Saadut tykkäykset:
    2
    Olen onnistunut luistamaan... intistä pääsin vuonna 97. "kop kop" :OI
     
  5. Imlego

    Imlego Guest Guest

    Liittynyt:
    09.03.2003
    Viestejä:
    1 416
    Saadut tykkäykset:
    2
    Itse pääsin intistä muistaakseni keväällä 1995 ja kertauksessa olin noin neljä vuotta myöhemmin. Kertaus oli helvettiä: se oli kuin koko (silloisen) kahdeksan kuukautisen vittumaisimmat hetket olisi tiivistetty puoleentoista viikkoon. Lapissa oltiin ja pakkasta oli 30+ ja tuuli ja oli pimeä kuin persesilmässä. Hiihtää sai kymmeniä kilometrejä ja mittailla räntäsateessa pilkkopimeässä tykkien paikkoja peläten välillä eksyvänsä totaalisti omasta joukkueesta. Siellä syntyi päätös, että elleivät seuraavat kertausharjoitukset ole keväällä/kesällä, en mene - tulkoot hakemaan.

    Joten kärsi! Jokin tasa-arvoisuus tähänkin maahan. :)

    edit: toisella lukemalla selvisi, että olitkin ollut jo kerran aikaisemmin ja kärsinyt jo silloin ilmeisesti ihan tarpeeksi. Otetaan siis viimeinen lause takaisin - tsemiä. Eihän se kesällä ihan niin kauheaa varmaankaan ole, paitsi jos mennään lappiin - siellähän on sitten itikoita ja hyttysiä ja mäkäräisiä ja vittuminkälaisiasurisijoitajokalähtöön.
     
  6. Bones

    Bones Guest Guest

    Liittynyt:
    26.02.2003
    Viestejä:
    176
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tee niinkuin eräs heppu joka saapui 2 päivää myöhässä varuskuntaan ja täyskännissä. Kertausharjoitusten loppuajan kuulemma vietti putkassa :thumbsup:
    Hm.. jos koittais hankkiutua sivariksi palveluksen jälkeen? Vakaumus muuttunut tai joku muu erittäin hyvä peruste ;)

    Ok, ehkä jollakulla on viisaampia ehdotuksia välttää kertaamasta..
    Eikä ole tullut vielä kertauskutsua, eikä varmaan tulekaan kun sodanajan sijoituspaikka oli muistaakseni huoltojoukoissa..
     
  7. Yogi

    Yogi Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    1 007
    Saadut tykkäykset:
    0
    1974 siviiliin ja sen jälkeen 5 kertausta - onneksi ei enää!
     
  8. Jan

    Jan Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.09.2002
    Viestejä:
    1 602
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse olin viime talvena kertaamassa, ja totesin että homma on samaa p*skaa mitä varusmiesaikanakin, ainoastaan kuri oli löysää.

    Jos kiinnostaa päästä kertaamasta, voi tehdä reservinkieltäytymisen. Se tarkoittaa sitä että menet muutamaksi päiväksi Lapinjärvelle harvaoimaan ja maalaamaan aitoja:

    http://www.aseistakieltaytyjaliitto.fi/reservi/

    Itse laitan hakemuksen vetämään jos/kun kertauskutsu kolahtaa postiluukusta. Nykyään kun on tapana että kaikki kieltäytyjät menevät Lapinjärvelle, oli kertauskutsu voimassa tai ei - turhaankaan en viitsi mennä.
     
  9. Slash80

    Slash80 No Life! Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    19.04.2001
    Viestejä:
    2 841
    Saadut tykkäykset:
    1
    Aseistakiltäytyminen onnistuu myös intin jälkeen, silloin vain kieltäydytään rauhanajanpalveluksesta, eli kertauksista. Etkä menetä sotilasarvoasi, sillä sotaan joudut siltikin. Ainut homma mitä pitää ilmottamisen lisäksi tehdä, on n. viikon mittainen sivari komennus. Lähimmästä pääesikunnasta tuo systeemi varmaan onnistuu, eli pirauta sinne.

    edit:
    hävisin minuutilla
     
  10. Jürgen

    Jürgen Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.01.2003
    Viestejä:
    3 407
    Saadut tykkäykset:
    1
    I/98 saapumiserässä menin, mutta ei ole vielä kutsua kolahtanut postilaatikosta. Ihan kivahan se olis käydä ryynäämässä tuolla metsässä, etenkin jos saisin rakkaan konekiväärini (139513, muistaakseni :thumbsup: ) taas käsiini :) Jos kutsu kävisi kertauksiin talvella, niin miettisin vielä kahdesti. On tullut sen verran tarpeeksi tarvottua "janttereiden" kanssa lumihangessa...

    Kai se olis ihan kivaa päästä kertaamaan...
     
  11. kebek

    kebek Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 623
    Saadut tykkäykset:
    9
    2/98 eikä vielä koskaan pyydetty :weep:. Vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen kautta sentään yksi kh-vrk tullut paperiin. Pitäisi hankkia muutama lisää, mutta kun ei vaan saa aikaiseksi lähteä. Muutoin kertauksiin lähtö on pyörinyt lähinnä unissa, ja niissä saa aina ottaa kotoa tväl-materiaalia mukaan. :thumbsup:
     
  12. digtic

    digtic Guest Guest

    Liittynyt:
    01.06.2002
    Viestejä:
    571
    Saadut tykkäykset:
    1
    Siviiliin pääsin 6/86 eikä sen jälkeen ole tarvinnut käydä kertailemassa, toivokin on jo mennyt että enää pääsisikään. ;)
     
  13. crispeenuggetz

    crispeenuggetz Guest Guest

    Liittynyt:
    15.01.2003
    Viestejä:
    80
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mietin tässä itsekseni, katkeroituneena, että milläköhän perusteella ne oikein määrää kavereita kertaamaan? Itse ainakin koen olevani kaikkea muuta kuin mallikelpoinen sotilas - piruuttaanko ne tällaiset löysäilijät nakittaa paskahommiin?

    Ikäväkseni olen ns. A-mies, vaikka tein kaikkeni B-miehen papereiden eteen. Ilmeisesti B-miehiä ei kovin herkästi kutsuttaisi kertaamaan?

    Itse palvelin rannikkotykistössä ja olen todennut, että Vekaranjärven nurmiporia ei juurikaan vaivauduta kutsumaan kertaamaan, mutta meitä typeriä tykkijulleja senkin edestä. Missä tasa-arvo?

    Itse saan kahden vuoden välein kutsuja kertaamaan - ja siinä välissä vapaaehtoiset kertaukset, joille viittaan kintaalla. Mielestäni aika kohtuutonta meininkiä, kun jotku 4-kymppiset kaverit ovat viimeeksi koskeneet 80-luvulla rynnäkkökivääriin niin meikäläinen joutuu näköjään notkumaan ampumaradalla -tai hoonaamaan rannikkotykin putkea - joka toinen kesä. Mikäs siinä, jos se olisikin pelkkää räiskimistä, mutta se turha odottelu, typerät stoorit tyyliin "keltaiset tekivät maihinnousun Haminan edustajalla" - yritä siinä sitten motivoida itseäsi.

    kebek, haluatko tuurata meikäläistä?

    SUOJELUHÄLYTYS! :OI

    Edit. typo
     
  14. Jumbu

    Jumbu Guest Guest

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    690
    Saadut tykkäykset:
    2
    Kaveri sai eilen kutsun ja tässä odottelen (pelkään), että kohta tipahtaa minullekin kutsu. Periaatteessa ei se nyt niin kauheasti haittaisi, jos vaan kestäisi muutaman päivän ja olisi keväällä tai kesällä. Saisi vähän käyttörahaa toukokuun opintomatkaa varten. Mutta mieluummin ilman.
     
  15. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 498
    Saadut tykkäykset:
    41
    Itse kävin 2001 talvella kertaamassa Niinisalossa 5 päivää ma-pe eli kasarmikomennus, kerrattiin päivät laskemista ja illat istuttiin kerholla :D Kyseessä siis esivalmisteleva kertaus upseeristolle ennen seuraavan talven sotaharjoitusta eli rivisotilaita ei ollut kertaamassa.

    Kesällä 2001 kuitenkin päätin etten jaksa enään "leikkiä", joten panin paperit menemään ja seuraavana talvena olin Kiuruvedellä sitten täydennyskoulutuksessa 5 päivää, kouluttajina toimivat kyseisen paikkakunnan palomiehet eli harjoiteltiin sammuttamista ja ensiavun antoa kolari ym. tilanteissa. Paljon mukavampaa/tärkeämpää hommaa kuin istua jossain teltassa 10 päivää laskien ammuksien lentoratoja ja antaen tulikomentoja tykkimiehistöille (esim. glottikselle, jos on oikean tykistön miehiä ;) ). Eli kuulemani mukaan nuo täydennyskoulutukset eivät ole tuota maalaamista/haravointia, vaan ainakin yritetään järjestää ne niin, että opetetaan tarpeellisia taitoja.

    Päivät siis oltiin koulutuksessa ja iltasin oli käytössä palokunnan saunatilat, joten mukavasti meni tuo viikko.

    Kuitenkin tosipaikan tullen olen valmis puolustamaan isänmaatamme, mutta rauhanaikana minua ei saa tuonne leikkimään, jos en sinne halua mennä :grr:
     
  16. hiost

    hiost White Trash Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    10.11.2003
    Viestejä:
    2 366
    Saadut tykkäykset:
    6
    I/03 ja pitäisi 2 - 4 vuoden välein olla kertaukset. Pistää se syömään jos joka toinen vuosi pitää kertaamaan mennä :OI
     
  17. steffe79

    steffe79 Silentium est aureum Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    04.05.2002
    Viestejä:
    4 147
    Saadut tykkäykset:
    7
    Itse lähdin inttiin -99 ja sen jälkeen onkin sitten kertaamassa tullut käytyä, kiitos koulutushaaran. Ensin -00 kesällä viikon verran ja sitten -02 lopputalvesta. Ei siinä mitään, minä tykkään nukkua teltassa, huutaa viheltää ja hyppiä hankeen, vaikka en sotahullu olekaan. Kasvattaa luonnetta ja saa rahaa. Parisen kuukautta sitten olisi ollut kertausharjoitusket jälleen, mutta niihen en sitten enää jaksanut mennä ja hain yliopistolta todistuksen, että opiskelut niin pahasti kesken, ettei viivästyksiä sallita. (tämä tietenkin oli täyttä BS:ia, mutta silti).
     
  18. Jumbu

    Jumbu Guest Guest

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    690
    Saadut tykkäykset:
    2
    Kuinkahan helposti tällaisen todistuksen saa?
     
  19. hiost

    hiost White Trash Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    10.11.2003
    Viestejä:
    2 366
    Saadut tykkäykset:
    6
    Jos intin on käynyt niin tuommosiin ei ruveta. Mikäs sielä tuttujen kanssa purkaa yhdessä vitutusta metsän siimeksessä :)
     
  20. steffe79

    steffe79 Silentium est aureum Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    04.05.2002
    Viestejä:
    4 147
    Saadut tykkäykset:
    7
    Riippunee varmaankin opettajasta/koulutusvastaavasta. Kyllä ne siellä koulussa yleensä ymmärtää lukea rivien välistä, että tämä kaveri ei nyt vain jaksa lähteä sinne kertaamaan. Uskoisin, ettei kovin suuren työn takana ole tuota todistusta hankkia. Se on sitten eri asia, että meneekö se läpi puolustusvoimille, mutta kyllä tämäkin aika todennäköistä on. Tuon paperinhan voi tulostaa jostain täältä, en vain nyt muista mistä.

    edit: Missä ihmeen kertausharjoituksissa porukka on täällä ollut? Sauna, kaljaa, lämpimät tilat, ei mitään tekemistä, tuttujen kanssa isketään läppää? Eihän tuo ole kertausharjoitusta, tuo on lepolomaa työstä :D.