Kapa-levy screenimateriaalina

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana barcouser, 06.09.2004.

  1. 10inch

    10inch Käyttäjä

    Liittynyt:
    10.08.2004
    Viestejä:
    1 154
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vähän ot:tä, mutta kuinka sileä tuon levyn yleisesti tulisi olla? Kävin katsomassa noita jossain muussa thredissakin mainostettuja vaahto-pvc-levyjä, ja niissä on lievä "appelsiinipinta" tai ainakaan pinta ei ole aivan sileä. Tarkoitus olisi kuitenkin maalata levy.

    Hintaa tuollaisella oli muuten 15€/neliö, vahvuus 3mm... Kova-ja kiiltäväpintaisena (myös paksumpana) hinta pompsahti jonnekin neljäänkymppiin neliöltä. Polypropeenina (muistaakseni) löytyi myös ohutta sileäpintaista levyä suunnilleen tuon vaahto-pvc:n hintaan.
     
  2. tonic

    tonic Guest Guest

    Liittynyt:
    05.07.2005
    Viestejä:
    84
    Saadut tykkäykset:
    0
    Löytyyköhän Porista forex-levyä?
     
  3. tonic

    tonic Guest Guest

    Liittynyt:
    05.07.2005
    Viestejä:
    84
    Saadut tykkäykset:
    0
    Laitan tähän samaan ketjuun..
    Muutamasta mainostoimistosta on tarjottu komposiitti-alumiinilevyä. Hintaa kyllä aikalailla 210*123cm levy mustilla reunateipeilla 220,- alv 0. Pinnaltaan hieman maalarinvalkoista harmaampaa. Onko kellään kokemusta?
    Alkuperäistä tee-se-itse ideaahan tuossa ei enää ole, mutta yritän selvittää eri vaihtoehtoja.
     
  4. miksuh

    miksuh Guest Guest

    Liittynyt:
    08.01.2007
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuo polypropeeni on kenno rakenteella, sinällään ehkä hyvä jos taakse laittaa tukirimat, mutta pinta on huono. Se on pinnaltaa tasaista "harjannetta" joka mielestäni häiritsee turhan paljon. Testasin yhdellä palalla ja ei oikein vakuuttanut.

    Käyn tänään hakemassa testiin yhden PVC-vaahto palasen 4 tai 5mm koossa ja maalaan sen sopivalla värillä. Laitetaan sitten testituloksia jakoon, tosin tykki on vielä vähän osissa, että sekin pitäisi laittaa läjään ennen testiä :)
     
  5. miksuh

    miksuh Guest Guest

    Liittynyt:
    08.01.2007
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oli näköjään tullut vähän parempaa materiaalia saataville, vaihdoin tilauksen viime hetkessä kovapintaiseksi vaahtolevyksi. Erittäin kevyt, 10mm paksu ja ei pitäisi kiemurrella, sekä kestää maalauksen.

    Tuli sitten otettua 2 identtistä palasta, että jos joku tarvitsee lähialueelta screenin pohjaa yks ylimääräinen löytyisi (Kuopio).

    Huomiseksi seinälle, sitten testiä.
     
  6. Tinttara

    Tinttara Guest Guest

    Liittynyt:
    12.12.2005
    Viestejä:
    354
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onko Imatra-Lappeenranta -akselilla kapalevystä screenin rakentaneita? Jos on, niin vinkit ostopaikoista olisivat tervetulleita! Hakusessa siis varmaankin 10-millinen Kapa Mount -levy.
     
  7. Bender79

    Bender79 Guest Guest

    Liittynyt:
    27.02.2007
    Viestejä:
    14
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tämä viesti ei ehkä ihan sovi tähän kohtaan, mutta...

    Jossain akustiikka threadissa mainittiin MDF-levyn aiheuttaneen kaiku ongelmia huoneessa. Miten ton kapa-levyn kanssa on asian laita? Voiko vaikuttaa kaikuihin?

    Toinen kysymys olisi mahdollinen styroksilevyn käyttö valkokankaan pohjana.
    Kuulin, että musiikinopiskelijat käyttävät opiskelijakämpissä pika-akustointi ratkaisuna styroksi-levyä. Toimisikohan maalattu styroksi sekä kevyenä, akustisesti hyvänä, että suht halpana ratkaisuna kankaaksi?

    Itse en tosin tiedä paljon styroksi maksaa...:rolleyes:
     
  8. kotka

    kotka Guest Guest

    Liittynyt:
    30.12.2004
    Viestejä:
    512
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juu styroksia ehdottomasti. Ja sitten kanaloista saa erittäin edullisesti munakennoa joka toimii myös loistavasti akustointiin. suosittelen.
     
  9. Jorde

    Jorde Guest Guest

    Liittynyt:
    21.06.2004
    Viestejä:
    168
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mainosduo (kokemuksia löytyy paljon tästäkin threadista)
     
  10. tkorho

    tkorho Guest Guest

    Liittynyt:
    05.11.2004
    Viestejä:
    1 076
    Saadut tykkäykset:
    1
    Olen nyt vähän seuraillut tätä ketjua, ja uudesta "kotiteatteritilasta" johtuen on tuollainen levy hankittava. Kyselin Tampereella Expoteciltä (entinen ja osin kai nykyinenkin Mainosmoisio) ja 5mm Kapa maksoi 20€/m² ja tarra pintaa olisi 10€/m² lisää. Ei kovin paha hinta, mutta tuohon ei tosin tule vielä mitään reunustusta eikä ripustusta. Kysyn tuon vielä, mutta näillä näkymin "kankaan" hinnaksi tulisi siis alle satanen, joka on juuri haluaamaani tasoa ja lisäksi vaikka ripustettavissa katosta. Paksumpi levy tuskin nostaa hintaa esim tuplaksi.

    KYSYMYS: ne jotka ovat ottaneet suoraan tuollaisen harmaan tarran siihen pintaan, niin onko se mistään kotoisin? Minulla on jollain aikavälillä myös mahdollisuus Harmony X073-pintaan, mutta jotenkin olisi mielllyttävämpi saada parilla kympillä suoraan täysin sileä pinta. Mutta onko se "messuharmaa" mistään kotoisin tummennusvärinä?
    Proju on AE700E ja minusta se vaatii jotain harmaatasäätöä surkealle mustan tasolleen.

    Patamäenkadun tuotantotiloissa ei ollut ketään minulle juttelemassa, mutta siellä on levyissä enemmän variaation mahdollisuuksia.
     
  11. Renton

    Renton Guest Guest

    Liittynyt:
    30.05.2006
    Viestejä:
    50
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tässä pieni kertomus oman kapa-screenin synnystä:

    Tilasin Oulun 100C:ltä (nykyisin Maikkulassa) 10 mm Kapa Mount screenin 208x120,5 koossa. Reunat 4 cm tummanruskeaa tarraa, ja koska uskon valkoisiin valkokankaisiin, niin kuva-alueeksi mattavalkoista tarrapintaa. Tämä taisi myös laskea hintaa :thumbsup:. Hinnaksi tuli 100€, ja puhelimessa asian hoitanut kaveri (Päätalo) sanoi etten ole ensimmäinen joka heiltä on screenin tilannut.

    Hain screenin seuraavalla viikolla. Kapahan painaa vain satoja grammoja (?), joten tuulisena päivänä piti varoa että ei lentäisi tiehensä. Mutta tuli ehjänä perille.

    Screenin asetin aluksi paikalleen 2-puoleisella teipillä, joka helpotti oikean kohdan valintaa kun screeniä pystyi katsomaan ilman naulaamista yms. ripustusta. Jos seinä olisi ollut riittävän tasainen (ei vaan ollut), niin teippi olisi riittänyt lopulliseen kiinnitykseen, mutta itse asensin ripustuskoukut jälkikäteen.

    Sitten katsoin kuvaa omalla Sony HS-50:llä. Väri toistuivat hyvin ja kuva-ala oli tasan 16:9, mutta valkoinen mattatarra olikin vähän kiiltävää ja kuvassä näkyi pieni hotspot. Not good enough !

    No eikun maalaamaan. Toisessa viestissä mainittua Sadolinin Bindoplast -maalia ei saanut K-raudasta eikä Värisilmä-maalikaupasta. Ostin sitten kauppiaan suosituksesta Tikkurilan OTEX tartuntapohjamaalia, joka on öljypohjainen ja hyvin mm. muoviin tarttuva täyshimmeä maali.
    Sävyksi Tikkurilan F499, ts. lähes valkoinen. Ennen maalausta peitin reunatarrat tavallisella maalarinteipillä jotta eivät tule maalatuksi. Eikä maali tihkunut ollenkaan teipin alle, kun olin niin hyvin sen painanut paikalleen. Teipin asettelu reunatarran mukaisesti oli kyllä tosi vaivalloista. Ja olisi kannattanut käyttää reunatarran levyistä teippiä, kun tottakai maalatessa tela kerran lipsui teipin yli reunatarran päälle.

    Maalia piti ohentaa reilusti (about 2 osaa maalia:1 osa tärpättiä) että se levittyi hyvin 18 cm vaahtomuovitelalla. Maalauksen jälkeen märässä maalissa näkyi telan jäljet hyvin, mutta yön yli kuivuttuaan pinta oli ihan tasainen. Tästä plussaa Tikkurilan maali-insinööreille, omin silmin nähtynä tää on ihan uskomaton juttu :) !

    Projektista tuli opittua sen verran että hotspotin vuoksi en käyttäisi 100C:n tarjoamaa mattavalkoista tarraa. En tiedä olisiko toinen tarran väri (harmaa) auttanut asiaa, kun tummat reunatarrat näyttävät silmämääräisesti kiiltävän yhtä paljon. Kannattaa huolella valita miltä tarra näyttää, jos sellaisen tilaa.

    Maalaaminen reunatarroja välttäen oli pelkkää vaivaa. Jos maalaa, kannattaa maalata tarrattomalle pinnalle.

    Otex jälki (täyshimmeä, sileä, F499) näyttää nyt (3 viikkoa seinällä) tosi hyvältä, vaan näyttää varmaan Harmonyllakin. Voi olla että pohjamaali ei kestä auringon vaikutusta yhtä hyvin, varmaan olisi kannattanut ottaa Harmonya kun se on muille kelvannut. Tuo Sadolinin Bindoplast lienee niin harvinainen maali että ei sovi jokamiehelle.

    -- Rent
     
  12. tkorho

    tkorho Guest Guest

    Liittynyt:
    05.11.2004
    Viestejä:
    1 076
    Saadut tykkäykset:
    1
    Viimeisin käynti Expotech/Mainosmoisiolla tuotti hieman kalliihkon tarjouksen:
    Kangas 1.2.35 (rajana reunoilta verholla) ja koko 120x268 (reunuksien kera), pinnoitettuna harmaalla teipillä ja valmiiksi mustilla samettiteippireunoilla ja alumiinilistoilla valmiiksi työstettynä tulisi maksamaan jonkin verran alle 250€ - hinta neliö- ja listametrihintojen perusteella itse laskettuna.

    Muutoin esittely oli oikein mainiota, ja sain herkkupalan esimerkkikappaleen kokeiltavaksi. Tekisi mieleni suosia heitä, mutta hinta oli tosiaan aika kovahko. Saas nähdä, jos vaikka ottaisi tuosta vaikka jonkun rajoitetun version ja tekisi itse loput. Tai ehdotan heille jotain hintatarjousta.

    Mutta täytyy antaa Patamäenkadun Expotech/Mainosmoisiolle kyllä kehujakin! Reunan viimeistely velour-tarralla on todella hieno. Ja siihen päälle alumiinilistat ripustuksineen olivat tosi näpeet "suoraan". Harmaa teippi voi myös olla ihan helmee: pääsen kokeilemaan saamaani koepalaa tänään helmiäiskangasta vasten, ja kokemusta minulla onkin X073:sta.
     
  13. hhauki

    hhauki Guest Guest

    Liittynyt:
    04.05.2007
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itsekin soittelin tuonne expotecille pari päivää sitten, aikomuksena teettää samanmoinen tarroitettu, reunustettu & alumiinikehystetty levy koossa n.170x100. Katseluetäisyys kun on 2,8m niin ei kovin jättimäistä viitsi tehdä... Jos suunnitelmat onnistuu niin siitä pitäisi syntyä ikkunan eteen kipattava malli. Kaveriksi pitäisi tulla Z5.

    Expotecillä lupasivat että levy valmistuu viikossa-parissa kun tilauksen lyö sisään, mutta mitään hinta-arviota ei ulkomuistista osattu antaa. Tuo sinun laskemasi arvio hieman järkytti, kun luulin että voisin selvitä about satasella. Tarra ja levyhän tekee vain 1,7 x ~30e, joten tuossa 250e:ssä on aika paljon tuntitaksaa (tai sit ne kehysmateriaalit on pirun kalliita :D ). Selvästikin kysyntä nostanut hintatasoa :hitme:

    Toki tinkaan oman pakettitarjouksen kun sen aika on, mutta pidä toki ajan tasalla minkälaisen paketin tilaat!

    Vähintään yhtä paljon odotan kommentteja siitä, miltä harmaa tarra vaikuttaa katselupintana - kun ei ole paikkaa maalailla, tarra vaikuttaa selkeästi ykkösvaihtoehdolta. Superhifistiksi en rupea, kun ei ole sellaiseen rahkeita, eli niin kauan kun kuva on suorempi kuin vapaalla kankaalla ja parempi kuin random-seinässä niin kiva :thumbsup:
     
  14. tkorho

    tkorho Guest Guest

    Liittynyt:
    05.11.2004
    Viestejä:
    1 076
    Saadut tykkäykset:
    1
    Minun hintaani siis kuuluu tuo teippi ja teippaus ja reunalistat valmiiksi laitettuna. Tarraa et tuohon hintaan saa tai olet saanut eri hinnat kuin minä: pelkkä 10mm levy 29€/m², eikä se teippikään ole ilmaista :-(. Tuo musta (eloksoitu?) lista tuo siihen merkittävästi hintaa. Lisäksi 270x120 on >
    Silti olen kuvitellut että minunkin screenini olisi pitänyt hinnoittua alle kahteensataan. Voi olla että jätän siitä tuon kehyksen pois. Tai hankin muualta.

    Harmaata teippiä en saanut testattua eilen, mutta se näyttää kyllä hyvältä vanhanaikaisen helmiäiskankaan (dia) rinnalla. Ja ei ole niin "tylsän harmaa" kuin harmony. Saas kattoo kun sitä ehtii tyypittään.

    Into olisi, mutta aika kylmä kylpy tulee tuosta hinnasta. Varsinkaan kun tuosta teippi-pinnasta ei ole kunnolla tietoa.
     
  15. Dattis

    Dattis Guest Guest

    Liittynyt:
    19.01.2006
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei kellään sattuisi olemaan ylimääräistä kapa-levyä nurkissa pyörimässä. Mieluiten valmiiksi maalattuna ja noin 200cm leveänä? =) Olisin kiinnostunut tuollaisen ostamaan.
     
  16. Jaketti

    Jaketti Guest Guest

    Liittynyt:
    14.12.2005
    Viestejä:
    23
    Saadut tykkäykset:
    0
  17. Joonatin

    Joonatin Guest Guest

    Liittynyt:
    15.06.2006
    Viestejä:
    40
    Saadut tykkäykset:
    0
    Löytyykö keltään kuvia siitä, miltä tuo teipattu kangas näyttää käytössä (kotkan ottamat kuvat katsoin ja niissä ainakin pinta näytti ihan hyvältä)? Erityisesti kiinnostaa tuo Expotec/Mainosmoision teippaus kokonaisena kankaana. Kiilteleekö kovasti tai tuleeko hotspottia ja millaiselta on noin muuten näyttänyt? Ajattelin itse pistää tilaukseen n. 170x100cm teipatun jossain vaiheessa. Vaihtoehtoisesti, mikäli joltain löytyisi kotoa tuollainen Tampereen tai Salon seudulta ja suostuisi päästämään minut katsomaan jonakin iltana enemmän tai vähemmän lyhyen demon siitä, miltä kuva näyttää, niin olisin erittäin kiitollinen.

    Vogelsin maali toki polttelee myös, mutta hinta on hieman suolainen (mikäli ei ota sitä kaikkein halvinta settiä), joten voi olla että tyydyn johonkin hieman X073:a vaaleampaan sävyyn värien parantamiseksi. Esimerkiksi se edellä mainittu H499 lantrattuna 20-30% valkoisempaan suuntaan. Lyhyiden vertailujen perusteella pidin kirkkaammasta enemmän kuin tummasta harmaasta.

    Kiinnotusta löytyy myös, mikäli joku haluaa tuollaisesta hieman alle parimetrisestä levystä luopua järkevään hintaan (Turun, Salon tai Tampereen seudulta, mieluummin Tampereelta). Ainahan sen voi maalata uudelleen, mikäli sävy ei miellytä. Halkaisija voisi siis olla jotakin 70-80", kehyksistä plussaa. Kapalevy on vuokrakämppään varmaankin paras ratkaisu, koska ei viitsisi kovinkaan rajuja kiinnityksiä seinään tehdä. 10mm levykin on varmaan niin kevyt että pysyy seinässä suurin piirtein pyhällä hengellä.
     
  18. tkorho

    tkorho Guest Guest

    Liittynyt:
    05.11.2004
    Viestejä:
    1 076
    Saadut tykkäykset:
    1
    Olen myös juuri Expotecin kanssa yrittänyt saada keskusteluyhteyttä, mutta eivät tottele sähköpostiaan, vaikka sillä itse kehoittivat ottamaan yhteyttä. Ovat sittemmin yrittäneet sittemmin ottaa puhelimella yhteyttä (etsivät työnumeron sähköpostiosoitteen perusteella...). Emme ole hinnasta vielä saaneet siis selvyyttä. Yritän saada sinne tällä viikolla soitettua ja sovittua hinnasta, ja jos saan niin tuota saanee käydä katsomassa joskus ensi viikolla.

    Sain sellaisen noin 1m*30cm palasen mukaani, jossa oli sekä teipattu pinta että teipattu velour-nauha. Pinta vaikuttaa toistaiseksi todella hyvältä: lienee se helpoin vaihtoehto saada harmaa X073:a kirkkaampi pinta. Jonkinlaista gainia tuossa on, koska se on kirkkaampi kuin aiemmin käyttämäni X073-pinta. Lisäksi vertailussa nykyiseen 80-luvun helmiäiskangaspintaan tuo koepalanen antaa selkeästi tummemmat tummat ja jotenkin tarkemman kuvan, ja vähemmän hotspottia. Tuosta teipatusta pinnasta kyllä huomaa että se on "suuntaava" mutta noin pienellä palasella en kääntelemälläkään saa aikaiseksi selkeätä hotspottia joka minua ärsyttäisi tai jonka uskoisin huomaavani edes täyskokoisessa kuvassa. Velour ei todellakaan ole pikimustaa, mutta mikäpä oikeastaan olisi. Se on silmälle hyvin "kirkkaan mustaa", juuri sellaista samettimaista, mutta mitään terävää kiiltoa ei näy. Päälle heijastuva kuva näkyy kyllä, mutta toki kirkkausero itse "kankaaseen" on niin iso että taatusti ei haittaa. Tuo velour ei hotspottaa ollenkaan.

    Aiempaa X037-pintaa en kuitenkaan myy, kun siinä mukana menisi minun asuntoni päätyseinä... :) Suoraan seinään maalattu näes.
     
  19. tkorho

    tkorho Guest Guest

    Liittynyt:
    05.11.2004
    Viestejä:
    1 076
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tjooh, tää on pakko sanoa ääneen, vaikka tällainen pilaakin joiltain tarjouskilpailun ilot. Expotec/Mainosmoisio tarjosi minulle 95cm x 200cm screeniä, toiselta puolelta harmaalla teipillä (ja 16:9 idealla, tosin rajaus tapahtuu erillisillä verhoilla) ja toiselta puolelta valkealla 1:2.35 pinnalla. Rajattu mustalla velourilla ja kehystetty mustalla alumiinilistalla ja ripustukset laitettu valmiiksi: 190€. Sisältää levyt, tarvikkeet, työt. Töiden osuus oli 40€ teippaus (!!), mutta toisaalta velourin ja kehysten laitto kuului niiden raaka-aine-hintaan.

    Pelkät raaka-aineet ovat tuosta ihan ittekin hankittuna yli satasen, ainakin mainostoimistojen laskutushinnoilla. En viitsinyt ottaa riskiä itse rossimisessa, vaikka tuo jo kohtuullisen arvokas siis olikin "pelkästä levystä". Itse odotan tuolta teippipinnalta aika paljon, ainakin koepalasen perusteella.
     
  20. sami108

    sami108 Guest Guest

    Liittynyt:
    26.08.2007
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    terve kaikki.
    ensimmäinen viestini koskee kapalevyn saamista helsingistä. itse en löytänyt kuin yhden paikan lauttasaaresta ja leikatun kapamount levyn hinnaksi tuli n.150€
    oiskohan jollain tietoa että saisko jostain hieman halvemmalla 10millistä kapamounttia leikattuna 232*135kokoon