Kannettava videotykki vai piirtoheitin?

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana etopal, 28.04.2010.

  1. etopal

    etopal Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2008
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Käännyn vielä tänne teidänkin puoleenne jotka olette enemmän perillä tämänhetkisistä videotykkien hinnoista ym.

    Tarvitsen työssäni välinettä jolla heijastaa kuvioita seinälle. Mieluiten metristä lähtien ja mitä suuremmaksi kuva on mahdollista saada sen parempi toki. Aivan äärettömän tarkka kuvan ei tarvitse olla, kunhan sen pystyy erottamaan ja jäljittelemään seinälle.

    Aiemmin olen käyttänyt vanhanaikaista, melko mukavan painavaa ja hankalaa piirtoheitintä ja kalvoja joilla kuva on.
    Nyt lähdinkin harkitsemaan kannettavan piirtoheitinmallin hankkimista, mutta mieleeni tulivat myös jonkinsortin kannettavat projektorit.
    Olisikohan niistä mahdollisesti tarkoitukseeni? Varsinkin USB tai SD-kortti paikallinen projektori voisi helpottaa kalvojen kanssa pläräämistä.

    En ole vielä netistä löytänyt tarkempaa tietoa missä hinnoissa minkäkin tasoiset kannettavat projektorimallit tällähetkellä ovat. Etsintä jatkuu, mutta tervetulleita ovat myös omat kokemuksenne näistä vehkeistä.

    Kiitän.
     
  2. Ari

    Ari Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    Eiköhän ne piirtoheittimet ole viime vuosituhannen juttuja. Katsoisin pieniä kannettavia dataprojektoreita ja unohtaisin kokonaan ne kalvot ja piirtoheittimet. Kannettavia ja kevyitä dataprojektoreitakin kun on jo markkinoilla useita, pienemiä kätevämpiä ja monipuolisempia kaikki kuin piirtoheitin.

    Esimerkiksi joku tuollainen voisi olla kätevä ja ainakin tutustumisen arvoinen: http://www.videotykki.fi/tuotteet/sony_vpl_mx25.htm

    Tuossa on mm. tuo USB-paikka josta voi powerpoint-tiedostot näyttää suoraan ilman tietokonetta. Mikään kotiteatteritykkihän tuo ei todellakaan ole, mutta tuohon kuvailemaasi käyttöön soveltuva.
     
    Viimeksi muokattu: 28.04.2010
  3. hyeena

    hyeena Guest Guest

    Liittynyt:
    26.04.2006
    Viestejä:
    47
    Saadut tykkäykset:
    0
    Maalatessa kaytetaan edelleen, valovoima ja pikselien puuttuminen on in niissa hommissa.
    Voi tietty olla ettei mun maalari tutuilla vaan ole tullut vastaan sopivaa tykkia (ainakaan sopivaan hintaan), mutta edella mainittua olen saanut kuulla perusteluksi kun aihe on tullut puheeksi..
     
  4. Ari

    Ari Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    Ei ole tullut tuollaista itse tehtyä, mutta voisi kuvitella että jos siis heitetään joku kuvio seinälle jonka mukaan sitten maalataan sinne seinään vastaava kuvio, ei se pikselirakenne ole kovin merkitsevä kun se kuitenkin maalataan käsin. Mutta tuollainen tavallaan erikoiskäyttö voi toki poiketa "perinteisemmästä" data- ja videoprojektorien sekä piirtoheittimien käytöstä, kun en ainakaan itse sen paremmin tiedä millaisia "virtuaalisapluunoita" sinne seinälle heijastetaan. Itse harrastan piirtämistä ja joskus tulee käytettyä jotain valokuvaa taustalla "mallina" jonka laadulla ei ole juuri mitään merkitystä, koska se varsinainen kuva piirretään vain siihen päälle käsin ja se valokuva on vain apuna siellä alla.

    Oma kommenttini piirtoheittimistä viittasi tosiaan tavalliseen esityskäyttöön, jossa kalvoilla tai nykyään powerpointilla heijastetaan presentaatiomateriaalia yleensä valkokankaalle, maalaushommissa voi toki olla eri tilannekin ja piirtoheittimestä hyötyä. Mutta kyllä sitä silti voisi kuvitella että tuollainen usb- tai sd-paikalla varustettu pieni kannettava dataprojektorikin joka ei tarvitse pc:tä kuvan esittämiseen voisi saman tehtävän ajaa, varmaan kannattaa ainakin käydä tutustumassa. Ainakin roudaus olisi helpompaa ja noissa on usein myös zoomeja, keystoneja ym. joita ei piirtoheittimissä ole, joista voi olla hyötyä mallikuvan heijastamisessa?
     
  5. Tenkura

    Tenkura Guest Guest

    Liittynyt:
    08.04.2010
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Läppärin + projektorin + dokumenttikameran yhdistelmä on tuollaisessa hommassa oiva paketti, ja kun vielä kiinnittää huomion tuohon dokumettikameraan ja valmistelee setin kunnolla, niin ei kaikissa tilanteissa ole edes tarvetta läpppärille.
    Laitan sulkuihin oman setin ja omat huomiot siitä.

    Läppäri:
    - toimiva, jossa on riittävät liitännät (HP 6930P, olisi voinut olla halvempikin)

    Projektori:
    - kevyt ja valovoimainen. (EPSON EB-84, varman toiminnan ja valovoiman takia päädyin tähän)

    Dokumenttikamera:
    - kestävä ja toimii ilman läppäriä. (Elmo L-1EX, järjettömän hyvä hankin. Toimii ilman päppäriä suoraan kytkennynä tykkiin, voi näyttää muistikortilta valmiit matskut sekä toimii skannerina, kamerana ja videokamerana. Mun paras hankinta ikinä.)
     
  6. HardSoft

    HardSoft Haec habui, quae dixi Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    01.11.2005
    Viestejä:
    2 281
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olisiko Epson EB-W410 superlaajakulma harkinnan arvoinen:

    http://www.videotykki.fi/tuotteet/Epson_EB-410W.htm << Speksit selvällä Suomen kielellä

    [​IMG]

    Projisointietäisyys on 0.5 x kuvan leveys, eli tekee esim. 2 m leveän kuvan metrin päästä.

    Noin laajakulmainen vaatii aivan tasaisen projisointipinnan tai kuva vääristyy häiritsevästi - ei sovellu aaltoileville kankaille.
     
    Viimeksi muokattu: 04.05.2010