Kannattaako rakentaa 2*Bms18"?

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana cybo, 10.02.2014.

  1. jokku

    jokku Uusi jäsen

    Liittynyt:
    08.01.2014
    Viestejä:
    382
    Saadut tykkäykset:
    1
    Täällähän on puhuttu että normaali huone boostaisi 12 db/oktaavi, luulisi että auto boostaisi vieläkin enemmän?
     
  2. vps358

    vps358 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 754
    Saadut tykkäykset:
    483
    Johtuu ihan siitä, että auto on kuuntelutilana aika pieni ja vertautuu bassotoistossa kuulokkeiden käytökseen korvakäytävässä, vai käytätkö 18" kuulokkeita?
    Toki meikun autosubbarirakennukset rajoittuu yhteen 2*8" laajennettuun refleksiin, joka "potki" silloisessa käytössä olleessa pick-upissa hyvin matalalta 2*100W (todellista)vaffillla...
    "Tuohta" oli myös silloin aika rajoitetusti käytössä...
    Nykyään, kun en korttia enää omaa edes, niin...
    Toki kun tuosta on aikaa, on voinut numeroarvot vääristyä ja osin unohtua, mutta perusperiaate lienee hallussa, eli suljettu on autossa paree, koska se käyttäytyy bassoilla kääntäen verrannollisesti samoin kuin auto.

    T: Vesku
     
    Viimeksi muokattu: 21.09.2014
  3. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Ei kai tuollaisesta ole puhuttu? 2-4dB/oktaavi saattaa olla lähellä totuutta, riippuu huoneen mitoista ja materiaaleista. Itse olen havainnut olevan luokkaa 4-5dB välillä 20-80 Hz eli pari debbaa per oktaavi. Tosin, isoja olkkareita, mistä kokemukset.

    Eli itse ainakin pähkin subin vapaakenttävasteen sellaiseksi, että vaste tippuu suunnilleen tuon huonekorostuksen verran matalille. Suora vaste ei kuulosta hyvälle, kun matalat jyrää luonnottomasti.
     
  4. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Tuo 12db taisi olla Ärjyn keskustelussa esillä. Olikohan niin, että sen vaste putoaa tuota tahtia ja minun pieni huoneeni boostaa lähes samaa tahtia alapäässä, jolloin mulla vaste on huoneboostilla suora jostain 15hz alta 70hz saakka. Huonekorjaimella (ARC) sitten koko toimintakaista, eli en tarvinnut vasteenkallistelua Hypexillä.

    Voin muistaa väärinkin. Ja jokatapauksessa tuo boosti riippuu huoneen koosta ja seinämateriaaleista, mutta ei niinkään huoneen tiiviydestä.
     
  5. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Suljetun vaste tippuu 12dB/oktaavi, siihen vissiin sekotettu.
     
  6. jokku

    jokku Uusi jäsen

    Liittynyt:
    08.01.2014
    Viestejä:
    382
    Saadut tykkäykset:
    1
    Koosta ja seinämateriaalista kylläkin, mutta 20hz tuntumassa tuntuu kyllä selvä vaimennus jos minkä tahansa huoneen ovista avaa, ja tuo siis ei tapahdu vain tietyllä taajuudella

    ovi auki vasteet hypexin säätöjen kanssa näyttää tuolta, av-vahvistimessa on jako 50hz kohdalla, tuon ~60hz kuopan kyllä sain oijottua hieman vaihetta kääntämällä. Rewin mikkinä oli antimoden mikki katso liitettä 10660197_10152398302653182_4882864700156655230_n.jpg
    Ps. "huone alkaa alimman seisovan aallon alapuolella boostata 12dB/oktaavi." Kyllä se oli puhetta tuosta.
     
    Viimeksi muokattu: 22.09.2014
  7. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Tiiviys-kommentilla viittasin aiemmin näkemääni vinoiluun "hermeettisesti suljetusta kammiosta".

    Onko oviaukko jo sitten niin iso, että subwoofer alkaa käyttäytyä kuin pykälää isommassa huoneessa, en ole akustikko..