Kannatatko Sipilän hallituksen politiikkaa?

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic' , aloittajana vemkki, 17.09.2015.

?

Kannatatko Sipilän hallituksen politiikkaa pääpiirteissään?

  1. Olen kannattanut alusta asti

    15 ääntä
    17,9%
  2. En kannattanut aiemmin, kannatan nyt

    3 ääntä
    3,6%
  3. Kannatin aiemmin, en kannata enää

    9 ääntä
    10,7%
  4. En kannattanut aiemmin, enkä kannata nytkään

    53 ääntä
    63,1%
  5. En osaa sanoa

    4 ääntä
    4,8%
  1. Tilt-type

    Tilt-type Well-Known Member

    Liittynyt:
    03.07.2003
    Viestejä:
    3 369
    Saadut tykkäykset:
    178
    Sinisten kansanedustaja Kaj Turunen loikkaa kokoomukseen

    Arvelin, että viime kesän loikkauksen tuoma yhteinen häpeä saattaisi riittää pitämään ryhmän toisilleen uskollisina aina kusiseen loppuun saakka, mutta väärässä olin. Sillä kun kanssaloikkarinsa pettää, mitä jäljelle jää?

    Nyt varmaankin ensimmäisen tuplarotan myötä monet muut huokaisevat helpotuksesta ja kipittävät häntä heiluen uusien isäntien luo. Mutta miksi ihmeessä kukaan tolkullinen kokoomuslainen, demari tai kepulainen äänestäisi entistä persuloikkaria? Niinistöllä, Terholla ja Soinilla lienee tulevaisuus politiikassa, jos jättävät tuon kuolleena syntyneen projektin ja loikkaavat kokoomukseen. Ja Lindström pääsee varmaankin läpi demareissa. Muiden kohdalla edes mikään rimpuilu ei enää auta - se oli siinä.
     
  2. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    3 539
    Saadut tykkäykset:
    353
    Viitannet Euro NCAP-törmäystestitähtiin?

    Piti ihan tarkistaa onko joku auto saanut vain yhden tähden tänä vuonna ja tottahan toki Fiat Punto oli saanut 0 tähteä. :D Mutta, testit ovat menneet paljon vaativammiksi nekin 20 vuodessa.

    Varmaa on, että ainakin 20 vuotta Suomessa ajetussa autossa on muutakin kuin pintaruostetta.

    Kummassa itse istuisit kyydissä? :)
     
  3. vps358

    vps358 Well-Known Member

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    3 237
    Saadut tykkäykset:
    120
    ^
    -98 Golfin omistaneena ja sen vaiheita jälkeenpäin seuranneena, ei siitä löytynyt muutama vuosi sitten sen enempää ruostetta kuin uutenakaan.
    Kaiken saa ruostumaan melkein yrittämättä, yksi entinen auto -79 viitosrellu oli pakko hylätä joskus -91, kun takaripustus petti ruosteesta.

    T: Vesku
     
  4. 3JJ

    3JJ Well-Known Member

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 142
    Saadut tykkäykset:
    93
    Vuodesta -98 tähtien kriteerejä on kiristetty koko ajan, ja jos silloin sai 5 tähteä niin ei välttämättä enää saisikaan uudella asteikolla. Lähes kaikki suosituimmat ovat 4 tai 5 tähden autoja nykyään.
     
  5. Pazze

    Pazze Well-Known Member

    Liittynyt:
    16.09.2003
    Viestejä:
    4 998
    Saadut tykkäykset:
    103
    Mä syytän kanssa Sipilää siitä, että vanha auto on törmäyksessä altavastaajana uuteen verrattuna!
     
    kmruuska tykkää tästä.
  6. vemkki

    vemkki Well-Known Member

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 269
    Saadut tykkäykset:
    122
    Nuo välikelin ongelmat koskevat kyllä eniten Etelä-Suomea, ja pääkaupunkiseudulla on Suomen nuorin autokanta. Nimenomaan Helsingissä kuulemma hylätään katsastuksessa selvästi eniten autoja ruostevaurioiden takia.
     
  7. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    3 539
    Saadut tykkäykset:
    353
    Mietin, että kun autovero ei ole enää ihan oikeasti kovinkaan korkea tuollaisessa suomalaisen peruskärryssä. Niin mitä voi olla ne muut selittävät tekijät vanhalla autolla ajamiselle?

    En oikein usko esim. erityisen säästäväiseen kansaan, onhan saksalaisetkin sitä ja vielä merkittävämmin. Voiko perisuomalainen kateus selittää asiaa, siis nurinkurisesti niin, ettei voi ostaa uutta kun mitä ne naapuritkin sitten ajattelee? Perustuuko siihen esim. Octavian suosio. Ettei vaan ärsytä ketään? Vai onko kansa edelleen korkean autoverotuksen traumatisoima, joustavista maksuvaihtoehdoista huolimatta ei tule edes mieleen ostaa uutta?
     
  8. 3JJ

    3JJ Well-Known Member

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 142
    Saadut tykkäykset:
    93
    Ehkä me vain ajatellaan että muut asiat ovat tärkeämpiä kuin se uusi auto. Käytössä oleva rahamäärä on kuitenkin rajallinen. Auton vaihdossa menee helposti kymppitonni ja ylikin. Mietitään mitä kaikkea muuta sillä rahalla saa, ja olisiko niissä ehkä enemmän vastinetta eurolle. Enemmän luksusta tai onnellisuutta per euro. Jos varsinaista käytännön tarvetta auton vaihdolle ei ole vaan vanhallakin pärjää, niin eurolla saa aika vähän autokaupassa.
     
    mdk 5.1 tykkää tästä.
  9. Super-J

    Super-J Well-Known Member

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    3 045
    Saadut tykkäykset:
    127
    Et sitten varmaankaan pidä autolla ajamisestakaan? Se olisi oleellista asian ymmärtämiseksi. Tosi automies/nainen pitää ajamisesta ja varsinkin vanhemmilla autoilla ajamisesta, koska niissä ei ole mitään asioihin puuttuvaa automatiikkaa yms elektronisia härpäkkeitä jotka etäännyttävät kuljettajaa ajotapahtumasta ja ympäristöstä. Vanhassa autossa kuljettaja itse - ja vain kuljettaja itse - päättää kaikesta mitä tapahtuu, auto ei tee mitään mikä ei ole lähtöisin kuljettajan korvien välistä ja tekee kaiken mitä kuljettaja haluaa, silloin kun kuljettaja haluaa. Parhaimmillaan syntyy saumaton yhteys ihmisen ja koneen välille, jossa kaikki toimii kuin ajatus. Uusien autojen kanssa tämä ei ole enää mahdollista.

    Niin, aina on helppo syyttää muita tielläliikkujia. Mutta tosiasia kuitenkin on että auton pääasiallinen käyttötarkoitus ei ole kolaroiminen, eikä edes turvallinen liikkuminen, vaan pelkästään liikkuminen. Matkanteko tavaroiden kanssa tai ilman. Nopeammin kuin kävellen ja kätevämmin kuin julkisilla. Turvallisuuden takia ei kannata yöuniaan menettää, omalla ajotyylillä ja auton kunnosta huolehtimalla siihen voi vaikuttaa enemmän kuin millään turvavarusteilla.

    Väittäisin että määrä ei ole enää tänä päivänä marginaalinen. Varmaan jostain saisi kaivettua esiin asiaan liittyviä lukujakin, mutta en nyt keksi mistä, ainakaan ilmaiseksi... rahalla varmaan joku tilastokeskus tekisi aiheesta tilaston...
    Sinulla on valtion kokoinen alemmuuskompleksi?
     
  10. Super-J

    Super-J Well-Known Member

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    3 045
    Saadut tykkäykset:
    127
    Vanhat autot ovat parempia kuin uudet. Ja varsinkin se oma vanha auto, tuttu ja turvallinen. Viat on tiedossa eikä ylläreitä tulossa. Hoitaa hommansa kuin se kuuluisa junan vessa. Miksi vaihtaa uuteen, varsinkaan kun autokauppias ei siitä vanhasta halua mitään maksaa?

    Tähän vielä lyhyt lainaus Mobilisti-lehdestä jota satuin aamupalalla lukemaan, ehkä tämä auttaa ymmärtämään:
     
  11. latexii

    latexii Well-Known Member

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    2 857
    Saadut tykkäykset:
    268
    Omalla kohdallani nämä muut selittävät tekijät ovat mm. vitulliset (tai suuresti kyrpivät) tietynlaiset ylläpitokustannusket.. Kah vikakoodi 112454500, käydään nollaan, meni satku.. kah taas tuli vikakoodi käydään taas nollaa, taas meni satku. Jos ostaisin uuden auton (mitä en tule eläessäni tekemään) olisi erittäin kivaa olla huolehtimatta esim. näistä v*tun vikakoodeista..

    Ihan vähän vituttaa kun joku kurveissa tapahtuvan koria tasapainottavan tasapainohaistavittusensorin toiminta sanoo riks räks ja poks.. ja sitten vaihdetaan anturia (joka muuten sijaitsee yleensä maailman vittumaisimmassa paikassa) + nollataan vikakoodia.

    Eipä ollut /ole näitä ongelmia vanhoissa autossa. Ennen autoja pystyi korjaamaan itse, nykyään tuntuu että pitäis olla sähköinssi näihin hommiin ryhtyessä. Mutta joo onhan ne uudet turvallisempia (itselleni vähäpitoinen seikka vaikkei näin saisi olla)

    Jos saisi uuden auton jossa olisi mahd. vähän tätä turhaa rillikkaa, mutta olisi kuitenkin turvallinen ja jopa ulkonäöllisesti miellyttävä ostaisin heti.. Empä vaan moiseen ole törmännyt.

    Itse olen sen verta toimeentuleva että voisin ostaa uuden auton, vaan empä osta.. Säilyy hermot paremmin kondiksessa.
     
    Viimeksi muokattu: 25.04.2018
  12. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    3 539
    Saadut tykkäykset:
    353
    Julkisella teillä liikkuminen on lähinnä nimenomaan liikkumista paikasta A paikkaan B. En pidä julkisessa liikenteessä ajamista mitenkään hohdokkaana, en kuvittele olevani kilpakuski, enkä aja ylitehokkaalla autolla. Uudemmissa autoissa ainoa kritiikki kohdistuu korkeintaan epämääräisempään ohjaustuntumaan (koska sähköisesti tehostettu ohjaus), jolla ei loppujen lopuksi ole mitään merkitystä Suomen teillä ja nopeusrajoituksilla. Muuten kaikki sitten onkin parempaa. En esimerkiksi kaipaa käsiryyppyä autooni, kaipaako kukaan?

    Jos verrataan normaaleja käyttöautoja, niin minkä tahansa segmentit autot ovat nykyään parempia ja turvallisempia ajaa kuin 20 vuotta vanhat saman segmentin käyttöautot. Ehkä hyvä vielä tähdentää, että nimenomaan aktiivinen turvallisuus on mennyt autoissa huimasti eteenpäin viimeisen 10 vuoden aikana.

    Itselleni kelpaisi myös oikein mainiosti osittain itseajava Tesla ja pidän mm. mukautuvasta vakionopeudensäätimestä.

    Harrastepeleillä nautiskelu sitten erikseen, mutta en itse näe erityisenä nautintona ajaa museoikäisellä autolla päivittäin.
     
    Viimeksi muokattu: 25.04.2018
  13. Wile E Coyote

    Wile E Coyote Suurmufti Tukijoukot

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    2 370
    Saadut tykkäykset:
    8
    No ensinnäkään uusilla autollia se ei maksa koska takuu on voimassa. Sitten näitä "oli pakkasta ja satoi vettä"- häiriöitä voi Motonetillä käydä nollamassa parilla kympillä dataprintin kanssa sellaisilla autoilla joissa sitä takuuta ei enää ole. Mulla on 10v. ollut alle 5v auto, ja mitään vikakoodi tms. kustannuksia ei ole tullut. Ennemminkin niin että kun kilometrit alkaa olla 150K niin käy vaihtamassa 50K ajettuun vastaavaan. Auto on "vuokralla", eli tiedän ajavani sen 17-23tkm vuodessa ja haluan tehdä sen mukavasti sekä huoletta. Se maksaa n. 300€/kk mutta alla on koko ajan melko uusi auto jossa on suurimpiin vikoihin tehdastakuu 30/70 skaalalla voimassa.
     
  14. latexii

    latexii Well-Known Member

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    2 857
    Saadut tykkäykset:
    268
    Juu upouusissa on jonkinlainen takuu, vaan eiköhän sieltäkin yllättäen porsaanreikiä löydy... sittenhän se paska vasta lentääkin tuulettimeen kun takuu loppuu. + Kaikilla ei ole se motonet siinä vieressä. (eikä välttämättä vastaavaa liikettä) Mut hei, helvetin hienoa että sinulla ei ole moisia vikakoodikustannuksia ollut.
     
    Viimeksi muokattu: 26.04.2018
  15. Super-J

    Super-J Well-Known Member

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    3 045
    Saadut tykkäykset:
    127
    Harrasteauton ei tarvitse olla museoikäinen, eikä se sitä usein olekaan. Jo muutaman vuoden ikäisiäkin autoja tuunataan harrastemielessä, vaikka laki tekeekin sen vaikeammaksi kuin vaikka ysärivehkeiden tuunaamisen. Museoauton lakimääräinen ikärajahan on 30v eli nyt on museoikään tulossa 80-luvun lopun autot, vm 89 mallit joutuvat vielä odottamaan hetken... ysärit on vielä lain silmissä ihan normaaleja käyttöautoja. Jokatapauksessa 80-luvulla autot olivat jo hyvin moderneja, hyväkuntoisella sellaisella ajaminen tuskin tuottaa kenellekään nykylapsellekaan mitään tuskaa joskus tulevaisuudessa kun ajokortin ensin saa.
     
  16. Super-J

    Super-J Well-Known Member

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    3 045
    Saadut tykkäykset:
    127
    Kannattaa ostaa oma vikakoodinlukija, eivät ole kovin kalliita ja maksavat itsensä takaisin heti kun koodeja tarvitsee lukea ja nollata.
     
  17. latexii

    latexii Well-Known Member

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    2 857
    Saadut tykkäykset:
    268
    Niin kannattaa, on jo ostettu.. Kaikki eivät (esim. non-ICT ikäihmiset) vaan tajua sen päälle hevonpersettä.
     
  18. vemkki

    vemkki Well-Known Member

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 269
    Saadut tykkäykset:
    122
    Sanoisin kyllä, että kaikenlainen vikakoodien nollailu on touhua, jota vain harva joutuu tekemään. Itse välttäisin käytettynä merkkejä, joissa on tunnetusti sähkövikoja (varsinkin ranskikset, ehkä myös jotkin premium-autot, jotka ovat nykyään pullollaan monimutkaista elektroniikkaa, jota on kallista korjata). Aina löytyy tietysti joku, jolle sattuu huono tuuri, vaikka olisi ollut varovainen.
     
  19. Fopa

    Fopa Member

    Liittynyt:
    14.09.2017
    Viestejä:
    40
    Saadut tykkäykset:
    28
    Oho, tämä olikin sitten minulle ihan uutta. Miksiköhän sitten niitä vikakoodinlukijoita myydään tänä päivänä niin julmia määriä?
     
  20. Recce

    Recce Well-Known Member

    Liittynyt:
    29.03.2004
    Viestejä:
    2 947
    Saadut tykkäykset:
    177
    Ei nyt liity Sipilän politiikkaan mutta...

    Ajoin viime kesänä noin 100km Toyota Camrylla joka oli 88-89 mallinen. Mittarissa oli 70tonnia ja rapiat, ei ruosteen ruostetta ja aina merkkihuollolla fiksattu. Oli kuulemma maksanut niihin aikoihin jotain 140 tuhatta markkaa ja sen ajan paras varustelutaso. Täytyy sanoa että oli erittäin mukava ajettava!