Kallis Pakkoruotsi

Keskustelu osiossa 'Päivän peili' , aloittajana kaarne, 04.07.2006.

  1. kaarne

    kaarne Guest Guest

    Liittynyt:
    04.07.2006
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    YLE:n budjetista noin 20%, jos ei enemmänkin käytetään ruotsinkielisten ohjelmien tekemiseen. Tämä on nelinkertainen osuus ruotsinkielisten lukumäärään nähden. Kaiken lisäksi ruotsinkielisten ohjelmien tekoon käytetään noin kaksinkertainen määrä rahaa ohjelmatuntia kohden.

    Suomea pidetään keinotekoisessa kaksikielisyydessä valtavin kustannuksin, useimmat arviot vaihtelevat 2-5 miljardin euron (12-30 miljardia markkaa) välillä. Tuo tekee noin 1600-4000 euroa vuodessa nelihenkisen perheen veroissa. Suomessa on vähäisiä alueita, joissa on oikeasti kaksikielisyyttä, muualla Suomessa tuskin kuulee ruotsia. Siitä huolimatta laki velvoittaa kaikkialla Suomessa virkamiesten osaavan palvella ruotsiksi. EU:n raja kaksikielisyydelle olisi 20% väestöstä, siis viidesosa, Suomessa ruotsinkielisten määrä on noin 5%, siis kahdeskymmenesosa. Pär Stenbäckin mukaan aidosti ruotsinkielisiä on vain alle satatuhatta, eli noin 1-2%, viideskymmnesosa/sadasosa.

    Käy allekirjoittamassa addressit pakkoruotsia ja RKP:tä vastaan

    http://adressit.com/rkp_protesti
    http://adressit.com/pakkoruotsipois

    Lisätietoa pakkoruotsin haitallisuudesta saat sivulta

    www.pakkoruotsi.net
     
  2. niiles

    niiles Sugar plum fairy Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 969
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tämä pakkoruotsi adressi on helppo allekirjoittaa. Olen samaa mieltä, että ruotsinkieli on nykyään enää historian painolastia, mikä pitäisi vapauttaa. Itsekin olen joutunut väkisin sitä kieltä opiskelemaan ja siellä missä olen aina asunut, sitä ei ole luonnollisissa tilanteissa kertaakaan tarvinnut. Ymmärrän, että jotkut ruotsinkielisen alueet haluavat ylläpitää kielen, mutta täällä Itä-Suomessa moinen on naurettavaa. Suomi on iso maa, jossa ruotsikielisiä on vähän.
     
  3. JR1911

    JR1911 Ponies everywhere! Tukijoukot

    Liittynyt:
    27.03.2004
    Viestejä:
    2 735
    Saadut tykkäykset:
    5
    Hohhoijaa, taas tästä samasta asiasta jaksetaan jauhaa...
     
  4. Professional

    Professional Stirlingite Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.08.2004
    Viestejä:
    11 311
    Saadut tykkäykset:
    596
    Jos jonkun on pakko puhua ruotsia Suomessa, niin mun puolesta saisivat muuttaa Ruotsiin lässyttään... :p
     
  5. janolle

    janolle Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    09.04.2005
    Viestejä:
    1 046
    Saadut tykkäykset:
    0
    On se kumma kun tästä asiasta jaksetaan jauhaa.
    Koulujen pakkoruotsi on turhaa, opiskelkoot ken haluaa. Mutta luuleeko joku tosissaan että ne verorahat menisivät sen järkevämpään touhuun jos ruotsinkielen tukeminen lopetettaisi? :rolleyes:
     
  6. niiles

    niiles Sugar plum fairy Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 969
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kokkola taitaapi olla ruotsinkielistä aluetta. :)

    Ruotsinkieli ei siis ole toki puhevika :D
     
  7. j0sku

    j0sku Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    04.11.2003
    Viestejä:
    1 280
    Saadut tykkäykset:
    0
    No eipä täällä Kokkolassa nyt ihan hirveästi sitä ruotsia puhuta jos verrataan esimerkiksi Vaasaan. :D
     
  8. JR1911

    JR1911 Ponies everywhere! Tukijoukot

    Liittynyt:
    27.03.2004
    Viestejä:
    2 735
    Saadut tykkäykset:
    5
    Ruotsinkielisiä 17,7% ja itsekin kävin ruotsinkieliset koulut ala-asteelta lukioon. Ja vaikka se joillekin voi olla vaikeaa uskoa, EN kannata Ruotsia jääkiekossa. En ole yhtään vähemmän suomalainen vaikka ruotsia osaankin ja päivittäin sitä puhun.
     
  9. JR1911

    JR1911 Ponies everywhere! Tukijoukot

    Liittynyt:
    27.03.2004
    Viestejä:
    2 735
    Saadut tykkäykset:
    5
    Ja samalla logiikalla esim. kaikki englantia puhuvat voisivat sitten muuttaa vaikkapa Yhdysvaltoihin?
     
  10. marko

    marko Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.01.2001
    Viestejä:
    1 772
    Saadut tykkäykset:
    17

    Eipäs vähätellä. Aloittajahan ottaa asian vakavasti, koska oikein rekisteröityi plazaan ja jätti aiheesta viestin. Odotetaan vain, että "keskustelu" riistäytyy käsistä ja "keskustelu" saadaan lukittua. Tuskinpa siihen kovinkaan pitkään menee.
     
  11. Professional

    Professional Stirlingite Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.08.2004
    Viestejä:
    11 311
    Saadut tykkäykset:
    596
    Niin, mutta sinä oletkin suomalainen joka puhuu sekä suomea että ruotsia.

    Minulla ei ole mitään vastaan ihmisiä jotka puhuvat ruotsia. Eniten ärsyttää ne ihmiset jotka ovat suomalaisia, mutta eivät puhu sanakaan suomea. Ja juuri näiden ihmisten takia meidän muiden suomalaisten muka pitäisi osata ruotsinkieltä. Täysin kohtuutonta. Paljon parempi olisi kun näille suomea puhumattomille opetettaisiin suomea eikä päinvastoin.

    Ja jollei suomenkieli maistu, niin sitten todellakin kannattaa muuttaa sinne Ruotsiin. Siellä pärjää pelkällä ruotsillakin... :thumbsup:
     
  12. Jazo

    Jazo Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2004
    Viestejä:
    4 425
    Saadut tykkäykset:
    10
    Joo, itsekin olen ruotsin kanssa tuskaillut sen 8 vuotta, mutta tänä keväänä se vihdoin päättyi. Sain suoritettua virkamiesruotsin kurssin, eikä siihen tarvittu kuin 3 "kertauskurssia" (2*0.5 + 1*2 op), parisen itseohjattua kurssia (2yht. op), sekä itse virkamiesruottin kurssin (4 op) käyminen ylipistossa + lukematon määrä uusinta tenttejä. Eli käytännössä vain vajaan 2 vuoden ajan kärvistelin joka viikko vähintään vähintään yhdellä hurrin tunnilla, kurssin aikana niitä oli se 5/viikko. :hitme: Näitä opintoja edelsi tietenkin ensin 3 vuotinen kakku yläasteella sekä toinen samanlainen lukiossa.

    Mutta nyt se on ohi! Mitä jäi käteen? No ensin ne tärkeimmät, eli 9 opinto pistettä. No, vertailun vuoksi voin sanoa että saman verran opintoja tuli yhdestä matikan kurssista, joka vaati minulta pari päivää tenttiin lukemista, ei muuta. Muuten ruotsi haittasi muita opintojani, sillä hyvän kielitaidon "luominen" tyhjästä vei aikaa muilta töiltäni.

    Mitä muuta? Ei muuta, ellei sitten ota huomioon sitä että olen nyt "pätevä" toimimaan virkamiehenä myös ruotsiksi, mutta itse kyllä tuota epäilen. :rolleyes:

    Minulle ruotsin piskelu on tuonut vain kärsimystä. :mad:

    Mitä tilanteelle sitten pitäisi tehdä?

    Vielä ½ vuotta sitten olisin sanonut että pois koko ruotsi opetussuunnitelmista, mutta nyt koko "kakun" kärsineenä sanonkin että antaa tulla lisää vaan. Sillä jos minä olen joutunut siitä kärsimään, niin kyllä se seuraavakin sukupolvi saa siitä myös kärsiä. :thumbsup:
     
  13. pede

    pede Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    22.10.2002
    Viestejä:
    6 311
    Saadut tykkäykset:
    19
    välkommen troll till plaza.

    eftrsom du inte hört eller läst tillräckligt svenska, kan jag förse dig med en liten dos.

    dina "fakta" stinker, men det är du kanske inte intresserad av.

    i det här landet försökte en stormakt förra seklet två gånger ta språket av alla invånare. först i början av seklet och sedan ca. 40 år senare. nu fortsätter du med samma linje, men mot en inhemsk språkminoritet. är du stolt nu?

    låt mig notera att svenskan i skolan besluter finska majoriteten om. servicen för svenskspräkiga är emellertid en annan, men kanske inte en hel fristående fråga.

    vad gör du sedan när man anser att finska är ett för litet språk för att ha rättigheter i europa?

    egentligen ids jag inte debattera med troll. kryp tillbaka under den sten du kröp från. gör inte dethär forumet till ett verktyg för ditt xenofobiska språkhat.
     
  14. JR1911

    JR1911 Ponies everywhere! Tukijoukot

    Liittynyt:
    27.03.2004
    Viestejä:
    2 735
    Saadut tykkäykset:
    5
    Kaikissa ruotsinkielisissä kouluissa opetetaan suomea.
     
  15. Jazo

    Jazo Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2004
    Viestejä:
    4 425
    Saadut tykkäykset:
    10
    Miten muuten sitten on mahdollista että olen tavannut tytön (n.18-20v, suomalainen) joka ei puhunut suomea kuin muutaman sanan? Tyttö rukka ei edes ymmärtänyt aina mitä minä sanoin. No, eipä se keskustelua kuitenkaan estänyt, puhuin sitten enklantia suomen sijasta.
     
  16. JR1911

    JR1911 Ponies everywhere! Tukijoukot

    Liittynyt:
    27.03.2004
    Viestejä:
    2 735
    Saadut tykkäykset:
    5
    Miten on sitten mahdollista, että minä olen tavannut monta vastaavan ikäistä henkilöä, joka ei osannut puhua ruotsia kuin muutaman sanan?
     
  17. h3mb3

    h3mb3 Digital and smoke-free. Tukijoukot

    Liittynyt:
    15.04.2006
    Viestejä:
    1 889
    Saadut tykkäykset:
    0
    î Tuo luultavasti vain ärsyttää muita :D î


    Joo ittekkin kirjotin tuohon adressiin, vaikka onhan se hienoa osata kieliä. Itse en osaa kuin suomea ja englantia eli vaikka peruskoulun ruotsi-numero on 8, en todellakaan osaa sujuvasti puhua/kirjoittaa sitä kenenkään kanssa. Samoin ylläolevasta viestistä ymmärsin vain helpot kohdat. Kattoo nyt jos lukiossa oppisi sitä puhumaan/kirjottamaan paremmin, mutta en ainakaan mitään paineita ota :)
     
  18. Professional

    Professional Stirlingite Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.08.2004
    Viestejä:
    11 311
    Saadut tykkäykset:
    596
    No jos kaikki suomenruotsalaiset osaavat suomea, niin minkä helvetin takia meidän sitten pitäsi sitä ruotsia opiskella. Luulin, että joudumme opiskelemaan ruotsia juuri sen takia, että osa suomenruotsalaisista ei osaa ollenkaan suomea. Jos nyt kuitenkin on niin, että ne sittenkin osaavat, niin eihän tässä ole enää mitään järkeä.
     
  19. jake987

    jake987 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    01.09.2003
    Viestejä:
    543
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mistäköhän saattaisi johtua? Oma mielipiteeni on niin täysin pakkoruotsin vastainen kun vaan voi olla, mitään muuta siitä minulle ei ole kuin haittaa ja sitä onkin paljon, ja toisin kuin Jazo, itse vastustan tätä vääryttä loppuun asti, koska suoraan sanoen häpeän tätä RKP:n, ruotsinsuomalaisten liikemiesten ja Ruotsin totaalista perseennuolentaa.
    Jos joku on erimieltä, niin pointteja esiin, miksi minunkin pitää nyt ja tulevaisuudessa saada stressiä, raivokohtauksia jne. tämän ''pikkujutun'' takia. Ja itsellä ei ruotsinsuomalaisia vastaa mitään ole, mutta jos joku asia aiheuttaa ärtymystä heitä kohtaan, niin tämä
     
  20. Jazo

    Jazo Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2004
    Viestejä:
    4 425
    Saadut tykkäykset:
    10
    No meitähän riittää. Ei se peruskoulun 2-3 vuotinen ruotsin opiskeu vielä synnytä "hyvää" kielitaitoa.

    Anna mää arvaan, sulla on vielä jokunen hurrin kurssi edessä? :D