Kaiuttimien sirinä

Keskustelu osiossa 'Autohifi' , aloittajana Scar-, 28.06.2013.

  1. Scar-

    Scar- Guest Guest

    Liittynyt:
    17.07.2005
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noni eli sellanen perus sirinä kuuluu kaiuttimista. Eli Kun kääntää virrat päälle sirinä alkaa kaiuttimissa ja auton käydessä ne muuttuu kierroksien kanssa, perus juttu. Mutta kun soittimen ottaa lennossa pois sirinä jatkuu edelleen. Eli siis ottaa siitä liittimien irti missä on virta jne. Rca:t ja muut paikallaan. Ja sirinää ei ole kun kääntää avaimen alku asentoon jolloin kuitenkin soittimelle menee virta muttei mittaristoon. Missä perskeleessä on vika?
     
  2. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Voi olla monessakin paikassa, mutta aloita nyt vian haku ihan alkuun irroittamalla RCA:t myös vahvistimelta ja kuuntele sen jälkeen vieläkö häiriöitä esiintyy. Jos häiriöt loppuu, niin syy on RCA-kaapeleissa. Jos häiriöt jatkuu, niin sitten jatketaan vian hakua irroittamalla kaiutinjohdot vahvistimelta. Tällä saadaan aiheuttaja paikannettua vahvistimeen tai kaiutinjohtoihin tai kaiuttimiin, riippuen loppuuko häiriöt vai ei.

    Edit: Seuraava askel tietenki siis kaiutinjohtojen irroitus kaiuttimien päästä jo ongelmat ei poistu johtojen irroituksella vahvistimen päästä
     
    Viimeksi muokattu: 30.06.2013
  3. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Vika on maapotentiaalierossa soittimen maan ja vahvistimen välillä. Vaikka soittimen irroittaa, piuhat toimivat tehokkaina vastaanottoantenneina. Ja et tarkemmin kertonut soittimen tyyppiä, mutta onko mahdollista, vaikka soittimen irroittaa, takaosassa on RCA-powerimaa yhteys edelleen?

    Eli kunnollista maadoitusta rakentamaan soittimelle, ei kannata sitä kökköä alkuperäistä käyttää. Tai sitten hommaat kunnon vahvistimen, jossa kelluva tai differentiaalitulo audiolle. Nykyisessä on jäykkä kytkös powerimaan ja signaalimaan välillä, joka aiheuttaa pörinät maadoituksen ollessa huono. Ettei vain ole kyse jostain kurakökköpinohiirimoskasta?
     
  4. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vaikka maapotentiaalieron mahdollisuuskin on olemassa, niin en minä nyt ihan suorilta sanoisi, että se on 100% varmuudella syynä. Niitä mahdollisia häiriön aiheuttajia kun autossa on niin monta. Enkä vallankaan tässä tapauksessa.

    Vaikka syy nyt suurimmassa osassa tapoauksista löytyykin maadoituksista, niin kylläpä niitä on tullu vastaan tapauksia, että varsinaista syytä joutunu hakemaan ns. "kissojen ja koirien kanssa", kun ei olekaan edes yksipiste-maadoitus takuuvarmasti riittävillä kaapeleilla auttanut.
     
  5. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Kyllä useimmiten ongelma on taipunut jotain kautta maapotentiaaliongelmaksi, mitä itse on joutunut ratkomaan. Yksipistemaadoitusta en ole koskaan edes kokeillut, sen kunnollinen toteuttaminen käytännössä mahdottomuus. Nykypäivän autoissa valmiit johtimet ovat yleensä mitä ihmeellisemmin kytketty yhteen, samoissa 0.xx neliömillin maajohtimissa menee useiden laitteiden virrat ja sotkevat maapotentiaalia. Hieman kun iäkkäämpi auto, sitä suuremmat ongelmat.

    Tässäkin tapauksessa hieman helpottaisi, kun kysyjä kertoisi, mitkä laitteet kyseessä.
     
  6. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ihan äänentoistolaitteiston yksipistemaadoitusta meinasin. Eikä ole todellakaan ole mikään mahdoton. Soittimen maadoituksen erottaminen auton omista maadoituksista ei ole mahdoton homma, ainakaan jälkiasennussoittimen kanssa.

    Oompa törmänny mm. sellaisiin tapauksiin, joissa vinkumisen aiheuttanu herätejohdon kulkeminen RCA-kaapelien vieressä, häiriöt vaan yksinkertaisesti hävinneet siinä vaiheessa, kun herätejohto lopulta siirretty kulkemaan toiselle puolen.

    Kerran vahvistin sijaitsi laturilta akulle tulevan johdon päällä kontissa (uudehko Mersu, akku alunperinkin kontissa), välissä oli vaan joku verhoilulevy, häiriöt loppu vahvistimen uudella sijoittamisella.

    Eräässä tapauksessa oli sekä soitin, että vahvistin viallisia,soittimet vaihdettiin ristiin toimivan laitteiston soittimen kanssa, niin vinku molemmat. Lopulta ongelmalaitteistoon laitettiin soittimen lisäksi toimiva vahvistinkin ja vinkunat loppu.

    Ja ompa noita muitakin tapauksia tullu eteen, mutta tuossa nyt parhaiten mieleen jääneet.
     
    Viimeksi muokattu: 01.07.2013
  7. Karjis

    Karjis Uusi jäsen

    Liittynyt:
    19.02.2013
    Viestejä:
    34
    Saadut tykkäykset:
    0
    On myös tullut vastaan semmoista, että jos soitin on maissa sekä sähkönsyötöstä että rungostaan, on tuloksena laturihäiriö kaiuttimista. Soittimen virransyöttö kunnolla maihin ja soitin taas irti kojelaudan rungosta, niin vinkunat on hävinneet. Tuo varsinkin siinä tapauksessa jos soittimen maajohto on vedettynä samaan pisteeseen kuin vahvistimienkin.

    Auton runko on kuitenkin jossain määrin huono johtamaan sähköä nykyisen kasaustavan johdosta. Eli tavaratilan pohja ja taas edessä oleva tulipelti voi olla yhteydessä oikeasti vain muutamien pistehitsien kautta. Noin esimerkkinä.
     
  8. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0

    Nyt kun mainitsit, niin totta tämä. Joskus tullu omalla kohdallakin vastaan soittimen rungon kautta maadoittumisesta johtuvaa vinguntaa, mutta eipä vaan jostain syystä ilmeisesti sitten aiemmin tullut mieleen.

    Nykyautojen vähäiset hitsisaumamäärät johtuu suurlujuus-terästen ja kevytmetallien suuresta määrästä. Suurlujuusteräs menee hauraaksi kuin lasi, kun kuumennetaan tarpeeksi kuumaksi. Myönnetään joo, niille sallitaan yksi lämmityskerta yli tietyn lämpötilan, mutta mites meinaatte, että ne osiksi tehtäessä on saatu muotoonsa? Juu, kyllä ne on kuumennettu ennen prässäystä, eli siinä meni se sallittu lämmityskerta. Ja taas sitten alumiiniä tms. kevytmetellaja ei hitsatakkaan yhteen teräksen kanssa muutenkaan. Mutta eipä tuo ongelma ole ainoastaan näissä nykyautoissa, kyllä sitä on tullu vastaan vanhempienkin autojen kanssa.
     
  9. Karjis

    Karjis Uusi jäsen

    Liittynyt:
    19.02.2013
    Viestejä:
    34
    Saadut tykkäykset:
    0
    Menee muuten muotoonsa ihan voimalla ainakin niissä autotehtaissa mitä on tullut nähtyä. Jossainmäärin karkenemista tapahtuu siitä muovaamisestakin noissa kovissa metalleissa.

    Ja kevytmetalleja nykyään muuten yhdistetään toisiinsa, tai yleensäkin metalleja toisiinsa kitkahitsaamalla, tyylikäs systeemi. Mutta tosiaan korin osat on melkein liimalla ja pistehitseillä.
     
    Viimeksi muokattu: 07.02.2014