Kaiuttimen ja jalustan reiät

Keskustelu osiossa 'Kaiuttimet ja subwooferit' , aloittajana irpejoo, 29.01.2015.

  1. irpejoo

    irpejoo Guest Guest

    Liittynyt:
    08.08.2006
    Viestejä:
    19
    Saadut tykkäykset:
    0
    Moro,

    Eli omistan parin B&W cm1 ja samoiten soundstyle z2 jalustat niitä kannattelemaan. Kaiuttimen ja jalustojen kiinnitysreiät eivät kuitenkaan sovi keskenään enkä pida B&W CM1 lle tarkoitetuista jalustoista ollenkaan.

    Soundstylen päällysosa on jotakuinkin tämännäköinen.


    katso liitettä sounz.jpg

    eli Cm1 ruuvikiinnikepaikkojen reiät menevät reilusti yli soundstylen vastaavien. Minkähänlaista ratkaisua tähän voisi keksiä jotta saisin jalustan ja kaiuttimen tiukasti yhteen. Onko missään myynnissa sellaisia välilevyjä jolla saa kiinnitettyä erimalliset jalustat ja kaiuttimet yhteen. Ja jos tällaisen itse tekee, minkälaista materiaalia kannattaisi käyttää soinnin maximoimiseksi. Tällä hetkellä ne eivät ole ollut mitenkään kiinni vaan Cm1 paino on sitä luokkaa että pysyy aika tukevasti kiinni ilman mitään. Meille on kuitenki tullut nyt taloon kissa joka on vielä aika pieni mutta kasvaa 5-7 kiloiseksi mötikäksi ja pelkään kaiuttimien puolesta ku siellä jo nyt innokaasti hyppelee. Joissakin ratkaisuissa jotkut on laittanut jalustoihin piikut menemään ylöspain eli kaiuttimen voisi painaa piikkeihin tukevasti kiinni. Onko tämä fiksua? vai mikä olisi?

    Lisäksi soundstylessä on piikit lattiaa vasten ja siihen ajattelin uuteen omaan asuntoon siirtyessä ostaa jonkinlaiset suojat jotka pysyy, ei mitään 5sentin kolikoita. Olisiko tähän mitään suosituksia suht edullisesti. Olen huomannut että jalustat on ehkä 10-20 cm liian matalat koska tulevat korvien korkeudelle vain jos makaan sohvalla eli istuessa voisi olla hieman korkeammalla, sillä niiden alle voisi kyllä laittaa jonkun 10-20 sentin levynkin.

    Lisäksi aion päivittää CM1 kaveriksi takakaiuttimet, Olen miettinyt B&W M1 3kpl jos tekisi 6.1 systeemin, koska ne on suht pieniä ja menisi sisustukseen suht saumattomasti. Samanlaisia CM1 en aio seinille ripustaa. Olisiko muita järkeviä vaihtoehtoja? Varmaan pitäisi olla samaa merkkiä että soundi olisi suht samanlainen.
     
  2. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Minun on pitänyt myöskin hakea ratkaisua tuollaiseen pulmaan, 3 kissaa. Sinitarralla saat kaiuttimet kiinni jalustan levyihin. samoin lattiaan, kun ensin hommaat hifiliikkeestä sopivat kappaleet jalustan alaosaan. Olen jo lähes 10 vuotta käyttänyt tätä ratkaisua, joten kokemusta on.
    Nykyisiin kaiuttimiin jalustan alaosaan olen modannut isommat laipat, jotta sai levitettyä painoa ja vääntöä laajemmalle ja sitten sinitarraa kiinni vielä.
     
  3. irpejoo

    irpejoo Guest Guest

    Liittynyt:
    08.08.2006
    Viestejä:
    19
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo pitänee tuota sinitarra hommaa alkaa käyttämään. En ihan ymmärtänyt tuota laippahommaa. Nykyiset piikit voisi kyllä poistaa ja ruuvata jalustan alaosa (22x30 cm) johonkin isompialaiseen alustaan ja se sinitarralla kiinni.
     
  4. tilli_s

    tilli_s Uusi jäsen

    Liittynyt:
    30.08.2006
    Viestejä:
    119
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eli reikien väli on niin suuri kaiuttimissa ettei tuohon kyseiseen levyyn voi uusia reikiä porata oikeille kohdille? Siinä tapauksessa tekisin suuremmat metallilevyt joihin poraisin reiät oikeille kohdille. Sitten suurempi levy kiinni noihin alkuperäisiin reikiin. Levynhän voi tehdä melkein mistä vaan kunhan on tarpeeksi tukevaa jos metallista ei halua/pysty tekemään. Puu olisi varmaan seuraavaksi paras vaihtoehto...
     
  5. Weitec

    Weitec Valvoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.11.2003
    Viestejä:
    2 363
    Saadut tykkäykset:
    3
    muistan joskus täällä lukeneeni, että jostain pöntöistä oli viilut lähtenyt irti kun oli nostettu pois sinitarrojen päältä. joten varovaisesti sitten pönttöjen nosto, vaikka sivulta leikkaa ne sinitarras jollain siimalla jne :)
     
  6. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Tuo varoitus on asiallinen. Minulla on omat kokemukseni pinnoituksen irtoamisesta. Ohuella veitsellä kannattaa irroittaa sinitarrakiinnitys.