Kaiutinrakennussarja, johon olisi tyytyväinen pitkään

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana Kerrostalo, 16.07.2005.

  1. Kerrostalo

    Kerrostalo Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.06.2005
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kuten otsikko kertoo pitäisi saada kaiuttimet, joihin olisi tyytyväinen vuosikymmenenkin tai pitenpäänkin. Tarkoitus olisi siis rakentaa jostain valmiista sarjasta kaiuttimet, jotka korvaisivat Harrin Kaiuttimen Sarja 7 S10:et (Pelikaani). Maksihinta sähköisille osille Thorin luokkaa eli n. 1000e, toki halvemmatkin kelpaa.

    Huone on 11 neliön puurakenteisen omakotitalon yläkertahuone, joiden seinät läpäisevät bassotaajuuksia aika hyvin. Kaiuttimet tulevat lähelle takaseinää. Kuunteluetäisyys luokkaa 2-2,5m eli lyhyt ja kaiuttimet saa toisistaan 2,5m päähän. Omasta mielestäni akustiikka ei ole kovinkaan ongelmallinen, lähinnä kaiutinvalintaa rajaa lyhyt kuunteluetäisyys. Musiikkimateriaali monipuolista mm. heviä, rokkia, trancea, reggae ja johonkin jazziin ja klassiseenkin olisi tarkoitus jossain vaiheessa tutustua eli kaikkiruokaiset voisivat olla. Subbarikin löytyy, joten kovin alas ei välttämättä tarvitse toistaa. Äänenpainetta saisi lähteä kovempaankin kuunteluun (ei kuitenkaan mitään älyttömiä paineita tarvitse). Oheislaitteisto Cambridge Audio A500 ja Sonyn CDP-XB740.

    Ääni voisi hivenen lämpimämpi ja rauhallisempi kuin Harreissa, vähemmän rasittava. Diskantti tuntuu olevan Seiskojen pahin ongelma, ei niinkään taso vaan sävy, kihisevä ja suhahteleva kuvaa hyvin. Iskevyyttä ja dynaamisuutta pitää kuitenkin olla, ei mitään latteutta. Äänikuvalta en välttämättä vaadi paljoa kunhan nyt pysyy siinä kaiuttimien välissä eikä hypi liikaa päälle tai ole liian takana. Bassotoisto pitää olla napakkaa, ehkä hivenen enemmän tasoa yläbassoissa voisi olla seiskoihin verrattuna. Yleensäkkin äänessä pitää olla sellaista menoa, musikaalinenko onse sana? Akustisten instrumenttien äänessä saisi olla sellaista aitoutta, tosin tähän Seiskatkin kykenevät jollain levyillä.

    Jotain mieleen tulevia sarjoja on mm. Seasin Odin mk.3 suljetuksi modattuna, Hifi 262 suljettuna, AW Exel (metallidiskantti..), Seas Trym suljettuna, Seas Froy suljettuna. Noista kokemuksia? Suljettua ajattelin subbarin takia, jolloin yhteensovittaminen helpompaa ja ei pelkoa pohjaamisesta jos materiaalilta löytyy todella matalia. Ehdotelkaahan ihan vapaasti kaikkea. Vai pitäisikö kuitenkin ostaa koko rahalla levyjä.. :)
     
  2. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Ylivoimainen taitaisi olla Tannoyn studiokoaksiaalit, joita saa varaosinakin ostella, niitä elementtejä siis. Kun ovat valmiita kalliita aktiivikaiuttimia muuten, eikä lompakko sellaisiin taivu.

    http://www.tannoy.com/Ellipse8iDP
    Uudempi linkki:
    http://www.tannoy-speakers.com/s.php?product=28

    Riittää potkua, sävy on "miellyttävä", saa kuunnella vaikka 75 cm päästä, koska rakenne on koaksiaalinen. Eikä tosiaan vaivaa se hifipöntöille tyypillinen resurssien loppuminen kesken, eli vaivaannuttava särötason kasvu piikkien aikana tai kovaa kuunneltaessa. 8 tuuman malli pieneen huoneeseen tai 10 tuumaa kovempaan käyttöön. Superdiskanttiakaan ei heti ensihätään tarvitse ostaa.
     
    Viimeksi muokattu: 02.10.2008
  3. apex

    apex Guest Guest

    Liittynyt:
    18.12.2003
    Viestejä:
    2 674
    Saadut tykkäykset:
    3
  4. Kerrostalo

    Kerrostalo Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.06.2005
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    1
    Jos pelkän koaksiaalielementin ostaa niin siihenhän pitäisi vielä suunnitella jakosuodin ja siihen ei ole kyllä taitoja, vai löytyykö Tannoyn sivuilta jakosuotimienkin piirustukset, tuskin?

    Noi full range elementit muuten kiinnostavia, mutta eivät taida kuitenkaan olla aivan kaikkiruokaisia musiikin suhteen?

    Eniten ehkä tällä hetkellä kiinnostaisi tuo AW exel, mielenkiintoinen ja yksinkertainen suodinsuunnittelu ja luonnostaan tukeva kotelorakenne. Kellään muuten tietoa miten tuo transflex-kotelorakenne käyttäytyy viritystaajuuden alapuolella, samalla tavalla kuin refleksikö? Miinuksena tuo diskantin laatu, joka on aivan samaa tasoa kuin Harrin seiskoissakin. Seasin kititeissä laadukkaat elementit, mutta hintaa sen verran että ei aivan sokkona viitsi ostaa.
     
  5. apex

    apex Guest Guest

    Liittynyt:
    18.12.2003
    Viestejä:
    2 674
    Saadut tykkäykset:
    3
    Suosittelen testaamaan. Minut ne ainakin vakuutti, keskialueen puhtaus ja äänimaailman tarkkuus on mielestäni parempi jo 3" Tangbandeilla kuin esim AW-10Coaxeilla.

    En usko että tuo AW-Excelin diskantti on sen parempi kuin Harreissakaan, jos siis jotain perus metallikalottia käyttävät.

    Jos oikein superhifiä lähtee hakemaan niin Audiopolilla, eli TKK:n 'hifikerholla' taitaa olla kohta vuorossa Duntech Marquis kloonien rakentaminen:
    http://www.duntech.com.au/english/products/classic-series/marquis.html

    Uutena kaiuttimen hinta on ~10000e, mutta sähköiset osat irtoaa ~750e (en muista oliko pari vai yksi kaiutin).
     
  6. Kerrostalo

    Kerrostalo Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.06.2005
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    1
    No pitää katsella noita full rangeja, tosin tuo torvikotelo vaikuttaa vähän turhan vaikealta rakentaa, mutta eiköhän perussuljettu kelpaa hyvin subbarin takia.

    Löytyykös jostain ohjeet tuohon Duntechin klooniin? 10000e valmiit jos saa itse rakentamalla ~tonnilla niin kuulostaa kyllä houkuttelevalta. Mistä siis olet lukenut tuosta ttk:n projektista?

    Edittiä.. Niin joo ja tuossa Exelissä ja harrissa on juuri ~30e metallidiskantit kummassakin suuntaimen kanssa. AW:ssa 25mm ja Harrissa 19mm.

    Hmm ja nyt kun hivenen simuloin tuota Fostexia niin selvisi, että suljettuun sitä ei voi ainakaan laittaa ilman stereo subeja. Refleksissäkin tuntuu todella heikolta tuo bassopuoli. Tuo valmistajan suositus refleksikotelolle vaikuttaa oudolta, ensin 5 desibelin pudotus 80 hertsiin asti ja sen jälkeen voimakas piikki 50-60hz kohdalla ja ryhmäviivekkin vaikuttaa surkealta, samoin tehonkesto. Miltähän tuon basso kuulostaisi, tuskin kovin hyvältä? Niin tuolllahan lukeekin, että elementti suunniteltu tuohon torvikoteloon.
     
  7. samvirta

    samvirta Guest Guest

    Liittynyt:
    17.10.2003
    Viestejä:
    83
    Saadut tykkäykset:
    0
    Suosittelen HIFI 262:sta. Minäkin rakensin ensin Harrin sarjan 8S35:sen jonka diskantti rupesi ärsyttämään suurinpiirtein ensikuuntelulla ja vajaa vuosi niitä kuunneltuani rakensin 262:set joihin olen ollut tyytyväinen jo pitkään. Kaiuttimet ovat kuin toistensa vastakohdat 262:sen diskantti on heleä, erotteleva miellyttävä sävyltään, keskiääni luonnollisempi ei niin kireän kuuloinen kuin Harrin sarjassa ja basso on tukevampi täyteläisempi mutta ei niin tarkka kuin 8S35:sessa, mutta jos rakennat suljetun kotelon niin varmaan tarkkuutta tule lisää.
     
  8. AC*

    AC* Guest Guest

    Liittynyt:
    18.07.2004
    Viestejä:
    232
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kloonattuihin Proac 2.5:iin olen ollut jo hetken tyytyväinen. Kangasdiskantti miellyttää sekä basso ei liiemmin subbaria kaipaa.
     
  9. Chaos_AD

    Chaos_AD Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.04.2005
    Viestejä:
    180
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itsellä tällä hetkellä Fostex FE206E elementit 21 litran refleksikoteloissa 32Hz:n virityksellä.

    Ihan raskaimmalle musiikille ei välttämättä sovellu, mutta muulla osa-alueella sitten loistavatkin. Bassoa mielestäni tulee ihan riittämiin, vaikka matalimmat ei kuulukaan. Fostexit on suunniteltu toimimaan torvikoteloissa, eli jos bassoa haluat paljon, niin rakenna sellaiset.

    Katso projekti kotisivuiltani.
    www.kolumbus.fi/hannes
     
  10. Kerrostalo

    Kerrostalo Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.06.2005
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    1
    Samvirta: Juu nuo 8S35 ovatkin muuten sama kaiutin kuin 7S10 lukuunottamatta sitä, että kasissa on vielä kylkibasso. Onko tuo Hifi 262 kuinka dynaaminen ja iskevä? Ja mitenkäs se vaikeasti kuvattava musikaalisuus, tuleeko jämähdettyä välillä "suunniteltua" pitemmäksikin aikaa kuuntelemaan? Tuon jos rakennan niin nimenomaan sen 13l suljetun meinasin. Milläs korkeudelta tuota kuuntelet? Ohjeen mukaan pitäisi kaiuttimen katto olla korvien korkeudella tai kaiutin korvien alapuolella. Omat jalustat liian korkeat tuohon eli korva olisi varmaan elementtien korkeudella.

    AC: Proacit muuten varteenotettava vaihtoehto, mutta niiden äänenpaine varat eivät taida olla kovinkaan hyvät?

    Noista laajakaistoista päätyisin mielummin Jordanin JX92S:n. Sen saisi passelisti esim. 7 litran suljettuun. Kellään kokemuksia vertailusta JX92S:n ja Tuon Fostexin FE206E välillä?
     
  11. Chaos_AD

    Chaos_AD Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.04.2005
    Viestejä:
    180
    Saadut tykkäykset:
    0
    Fostexit jotenkin jäsentyneemmät ääneltään ja paljon ilmavammat ja avoimemmat. En sano, että Jordanit olisi huonot, päinvastoin pirun hyvät elementit on. Makuasioita nämäkin on. Fostexeillä keski ja yläalue mielestäni paremmin kunnossa. Jordaneissa parempi makrodynamiikka, tosin sekään ei mikään erikoinen ole. Ennen kaikke Fostexit ovat hyvät jonkin pienitehoisen putkipäätteen kaveriksi suuren herkkyytensä takia.

    Veikkaisin, että tarvittaessa Fostexeista lähtee reilusti enemmän ääntäkin :)
    Fostexit ovat kaikkiruokaisempia, kuin Jordanit. Raskaampikin musa siis menee komiasti.
     
  12. apex

    apex Guest Guest

    Liittynyt:
    18.12.2003
    Viestejä:
    2 674
    Saadut tykkäykset:
    3
    Täältä löytyy varmaan yhteystietoja niille jotka tietää lisää:
    http://www.tky.hut.fi/~audio/
     
  13. AC*

    AC* Guest Guest

    Liittynyt:
    18.07.2004
    Viestejä:
    232
    Saadut tykkäykset:
    0
    Et sitten muuta huonoa sanottavaa keksinyt? Jostakin kumman syystä aina nämä äänenpainevarat nousevat pinnalle kun ko. kaiuttimen mainitsee. Johan sitä kaupallista versiotakin on myyty aika paljon ja valittu jopa hintalauokkansa parhaimmistoon joissakin julkaisuissa.

    Nimimerkistä päätellen ehkä asut kerrostalossa, niin itsekin talvisin, ja yksiössäni ei kertaakaan ole puhti loppunut kaiuttimista, ennemmin taitaa korvat säröytyä.

    Nyt käytössäni on Classicin pääte, millä sointi parani vielä paljon verrattuna Cambridgen integroituun, ilmeisesti virrananto on parempi.
     
  14. Kerrostalo

    Kerrostalo Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.06.2005
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    1
    AC: En ole kuullut Proaceja, joten en niistä juuri mitään voi sanoa. Jotain kommentteja olen lukenut ja moni on juuri sanonut, että äänenpainevarat eivät ole kovin hyvät. Itse kuuntelun mm. trance tms. elektronista musiikkia joista löytyy kohtuu paljon voimakkaita matalia ääniä. Tuo proac on tehty niin, että pieni bassokeskiääninen toistaa kohtuu matalalle jolloin liikepoikkeama kasvaa aika paljon ainakin winISD:n mukaan. Ja en asu kerrostalossa kuten ensimmäisestä viestistä käy ilmi.
     
  15. samvirta

    samvirta Guest Guest

    Liittynyt:
    17.10.2003
    Viestejä:
    83
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mielestäni 262:nen on selvästi musikaalisempi kuin 8S35:nen, esim jotkin äänitteet kuulostivat 8S35:sella riipiviltä ja ohuilta niitä ei jaksanut kuunnella toisin on 262:sella joilla jaksaa kuunnella myös niitä huonommin äänitettyjäkin levyjä ja hyvin äänitetyt ovatkin sitten nautittavaa kuunneltavaa varsinkin kitaramusiikki soi ilmavasti ja todella luonnollisen kuuloisesti. Ääntä ei voi paikallistaa kaiuttimiin vaan tuntuu että huoneessa soittaisi oikea orkesteri, stereokuva keskittyy hieman kaiuttimien etupuolelle ja tuntuu kuin ääni leijuisi ilmassa.
     
  16. Kerrostalo

    Kerrostalo Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.06.2005
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    1
    Nyt ollaan sitten kahden vaiheilla, joko Hifi 262 13 litran suljetussa kotelossa tai ProAc 2.5 klooni 30 litran suljetussa. Vaikea valinta. Löytyykö tuohon Hifi 262:een muuten mistään piirustuksia vai pitääkö ostaa uusin tee itse hifikaiuttimia (toisiksi uusin löytyy jo)?
     
  17. JTG

    JTG Guest Guest

    Liittynyt:
    15.09.2004
    Viestejä:
    428
    Saadut tykkäykset:
    0
    meinaat, että hifi 262 13litran suljetussa kotelossa on voimallisempi alapää kuin poro-aki 2.5:ssä :rolleyes:

    edit:

    En tiedä taustaasi, joten kirjoitan niinkuin kirjoittaisin vasta-alkajalle :p älä loukkaannu kuitenkaan :)

    6,5-tuumainen elementti liikuttaa ilmaa (=äänenpaine) vain liikepoikkeamansa verran, ok tämänhän tiesitkin jo. pro_acissa oleva Scanspeakin elementti omaa yhden suurimmista hifi-elementtien liikepoikkeamista. Saamasi äänenpaine on täten suurinta ottaen huomioon elementin koon. Mikään elementti ei eroa toisesta tämän fysikaalisen tosiasian edessä, ts. ei ole olemassa elementtiä joka soi kovempaa kuin samankokoinen toinen elementti samansuuruisella liikepoikkeamalla

    Suuri liikepoikkeama tosin aiheuttaa säröä muihin samanaikaisiin (korkeisiin jakotaajuuteen asti, ja vähän ylikin) ääniin, koska niiden äänilähde on sama kalvo kuin basson tahdissa liikkuva. Musiikki makusi huomioiden tästä tuskin on suurempaa haittaa, vai häiritseekö jos basso(=soitin) värittää hitusen pianon sointia? Tosin edelleenkään sen suljettuun koteloon rakennetun pro-acin elementti ei liiku yhtään sen enempää kuin vastaavan kokoisen toisen elementin kalvo samalla äänenpaineella, pro-acissa on vain varaa heiluttaa sitä kalvoa monia muita enemmän :)

    joku muu voi kommentoida mitä tapahtuu kun seasin 21 laitetaan 13litran suljettuun. säröyttääkö raskas ilmajousi paljonkin?

    ps. pro-ac 2.5 on dynaaminen ja napakka.
     
  18. JTG

    JTG Guest Guest

    Liittynyt:
    15.09.2004
    Viestejä:
    428
    Saadut tykkäykset:
    0
    pahempaa on se, että niitä juttuja lukevat poimivat sieltä vain sanat riittämätön ja äänenpaine ja täten luulevat sen olevan absoluutinen totuus.

    esim.
    JX92S elementin äänenpainevarat ovat täysin riittävät. .pla pla...akustisella musiikilla...pla pla plaa

    ei riitä pro-ac 2.5:ssä äänenpainevarat...pla pla...Master and commanderin tykinlaukaukset..pla pla plaa..
     
  19. Kerrostalo

    Kerrostalo Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.06.2005
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    1
    Eihän tässä loukkaannuta :) , mutta ota huomioon kuinka alas kaiutin toistaa -> mitä alemmas kaiutin toistaa, sitä vähemmän saa painetta korkeammilla taajuuksilla verrattanu bassoihin ja myös herkkyys on huonompi (korjatkaa toki jos olen väärässä). Hifi 262 toistaa 13 litran suljetussa n. 75hz:n ja Proac 30 litran suljetussa n. 40hz:n. En osaa laittaa tänne kuvaa, mutta WinISD:n mukaan P21RFX/P antaa n. 9db enemmän ääntä 200hz:stä ylösäpäin verrattuna W18/8535-00:aan ja bassoilla samanverran 40hz:n asti jonka yläpuolella P21:stä lähtee tasaisesti kasvaen enemmän meteliä. En puhunut voimallisemmasta bassopäästä. Ja subbarikin on. Pidän nimenomaan erottelevasta ja selkestä bassotoistosta enkä mistään jyrinästä. Ja tuo 13 litran suljettu on Tuomelan suositus, jos subbari löytyy. Elementtikoteloyhdistelmän q-arvo n. 0.53, joten ei pitäisi olla liian pieni kotelo. Paljonkos tuo Xmax sitten Scan Speakissa on, valmistaja ilmoittaa lineaarinen 5mm ja maksimi 10mm. Ei mikään yksi suurimmista? Voisi kyllä vielä Kysellä Jorma Salmelta Seasin kiteistä.
     
  20. JTG

    JTG Guest Guest

    Liittynyt:
    15.09.2004
    Viestejä:
    428
    Saadut tykkäykset:
    0
    1.painetta korkeammilla taajuuksilla? :confused: Rolls Royce aikoinaan ilmoitti asiat näin: riittävästi.

    2. hei, työnnä se winISD sinne minne aurinko ei paista :hitme: koteloituna 13 litran suljettuun on toi seaskin hiton epäherkkä,

    3.edelleen, proac on dynaaminen ja napakka (ja kuten AC* totesi, hintaluokassaan huippu)

    4. 10mm xmax (=+-10mm =20mm p-p) missä hifi-bassokeskiäänisessä on (paljon)enemmän

    5. kysy vaan, kauppiaan puhetta! elämä on ;)

    ...tai osta cervin vegat (TM). saat kaipaamaasi painetta, myös sinne korkeille taajuuksille. :hitme: