Kaiutinkaapelit

Keskustelu osiossa 'Kaiuttimet ja subwooferit' , aloittajana ElvisThePelvis, 10.11.2004.

  1. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Jaahas, täällä näköjään eräillä on puutetta mun kritisoimisesta, että ihan piti vanhoja tekstejäni alkaa lainailemaan. No, ihan OK kai se on.

    No, sallinette mullekin puheenvuoron. Ensinnäkin, syy miksi mainitsin noiden laitteiden hinnat, on se, että ainakin mulle vielä pari vuotta sitten sellaiset merkit kuin Cyrus ja ehkä Arcaminkin (joka nyt kuitenkin on suht. tunnettu sittenkin) olivat aikalailla tuntemattomia. Ja totta kai se on tärkeää kertoa minkä tason laitteita on hankkimassa, sillä totta kai se vaikuttaa hieman siihen kaapelivalintaankin.

    Jos nyt ei oteta dvdplazan foorumien Biltema-kansaa (no, tämä oli epäreilu piikitys, mutta saan kai mäkin vähän...) lukuun, niin se yleinen sääntöhän on, että 10-15 prosenttia laitteiston budjetista tulisi laittaa kaapeleihin. Tai oikeastaan se on suositus. Tämänkin takia siis kerroin laitteiden hintoja, jotta ne osuudet saadaan selville.

    Tuokin mun lausahdukseni 'haluan ostaa aina parasta, mutta en ole varakas' on tässä taas tulkittu negatiivisena asiana. En tiedä teistä, mutta minusta on ainakin ei-varakkaana ihmisenä melkeinpä typerää ostaa sellainen aloittelija-tason laite ensimmäiseksi laitteeksi, jos tietää varsin hyvin, että tarvitsee parempitasoisemman laitteen 1-3 vuoden sisällä. Miksei voisi kerralla ostaa hyvää? Jokainen taaplaa tyylillään, ja ei mullakaan mitenkään aina ole varaa ostaa sitä hyvätasoista laitetta mikä on ollut kiikarissa, mutta silloin mä vaan en osta yhtikäs mitään, enkä suinkaan tyydy mihinkään vähempään. Toki elän tosimaailmassa ja ihan kokemuksesta tajuan, että ei se ostaminen tapahdu niin, että menee kauppaa ja valitsee parhaimman laitteen ja that's it. Toki se täytyy maksaa. Silti, jos ei ole tyytyväinen siihen laitteeseen, mutta rahatilanteen takia joutuu ostamaan sen eikä sitä parempitasoista laitetta, niin musta se vaan on aika hölmöä. Mielummin sitten olen ostamatta mitään.

    Niin, mähän en ole varakas. Mä en vain nyt ymmärrä näiden mun kritisoijia, koska käsittääkseni en ole kirjoittanut, että aion edes noita kaikkia (tai edes puolia hankkia). Olen kysynyt niistä siksi, että jos nyt sattuisi olemaan säästössä tarpeeksi rahaa ja jos joku noista sillä hetkellä kiinnostaisi, niin hankkisin sen. Täällä ilmeisesti porukka sitten aina hankkii sen mistä on yhtään kiinnostunut. Eli itse asiassa eikös mun pitäisi kritisoida teitä, hyvät kapitalistit, kun morkkaatte opiskelijarukkaa, joka vaan haluaa käyttää hyväkseen sananvartta: Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. 'Pappa betalar' sananvarresta sen verran, että toki tuotakin 'tulolähdettä' on hyödynnetty, mutta pääasiallisesti olen kyllä itse maksanut hankkimani vehkeet. Mä kun kuitenkin olen ihan rehellista työtäkin tehnyt...

    Ja ei tarvitse enää musta huolehtia: olen kyllä jo vähän oppinut olemaan 'himoitsematta' niitä punttitangon paksuisia monen sadan euron kaapeleita.
     
  2. Dr. G.

    Dr. G. Guest Guest

    Liittynyt:
    04.08.2003
    Viestejä:
    1 025
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuo suositus ei muuten pidä ihan paikkaansa Suomessa. Täällä kaapelit sisältyvät laitteiston hintaan toisin kuin esimerkiksi jenkeissä, jossa hyviin tapoihin kuuluu ostaa laitteiston hinnasta noin 10-15% maksavat kaapelit. Tämä johtuu siitä, että hifimyyjien palkat siellä ovat huonommat ja kaapeleiden hinnat eivät sisälly laitteiden hintoihin. Suomalainen systeemi on mielestäni kätevämpi ja mukavampi ainakin asiakkaalle.

    EDIT:Puuttellista, omasta postauksesta ei voi painaa "report bad post".
     
  3. JTX

    JTX Käyttäjä

    Liittynyt:
    28.09.2001
    Viestejä:
    5 796
    Saadut tykkäykset:
    14
    Ei kannatakaan, oli sen verran loistava postaus :p
     
  4. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Bad-nappulan korvikkeeksi voit alkaa luennoida huippu-siitä tai huippu-tästä. Muutamassa minuutissa kaikki replysi siinä topikissa katoaa taivaan tuuleen, koska se loukkaa Biltema-hifistien herkkiä pitsikoristeltuja korvanlehtiä. Mene siis editoimaan tekstisi sekaan vaikka seuraava runo, saat sen ihan ilmaiseksi:

    Ostakaa kalliit avaruudessa valmistetut hiilikuitukaapelit, niillä poistuu puuro korvista ja mämmi silmistä alta aikayksikön. Maailma aukeaa kristallinkirkkaana ja hellasärötaso tipahtaa tasan nollaan (särön lähde liukenee kämpästä ovet paukkuen, kun ei tajua miksi asuntolainan takaisinmaksuaika tuplaantui). Kyllä jumalauta hyvien kaapelien on maksettava ainakin saman verran kuin itse asunnonkin. Eikös sekin ole jenkkikaava se, että 10% asunnon hinnasta on sijoitettava kaapelimetriä kohden. Joten 5+5 m kaapelit maksavat saman kuin asuntokin.
     
  5. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    En tiedä viittaatko täysin minuun tällä tekstilläsi, mutta mä huomautan sua, että en suinkaan lukenut joukkoon tuossa 'köyhällä ei ole vara ostaa huonoa yms.' tekstissä kaapeleita. Tarkoitin lähinnä esim. hifilaitteita sun muita elektronisia vempaimia (kun nimenomaan niistä porukka kritisoi mua). Kuten mä tuon oman tekstini lopussa toteankin, niin kaapeleita ostaessa en suinkaan enää haaveile niistä paksuista ja kalliista über-kaapeleista, joskaan mä nyt en kuitenkaan sitten ihan DIY- tai Biltema-puolellekaan mene.
     
  6. Ingraver

    Ingraver Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.03.2005
    Viestejä:
    173
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mitäs vikaa DIY:ssä on? :)

    -I-
     
  7. petepeluri

    petepeluri Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.08.2002
    Viestejä:
    2 560
    Saadut tykkäykset:
    0
    10-15% on melkeimpä turhaa.
    Oma osuus on jotain 1-3% :D
     
  8. JTX

    JTX Käyttäjä

    Liittynyt:
    28.09.2001
    Viestejä:
    5 796
    Saadut tykkäykset:
    14
    Hei, tästähän saisi loistavan kohtauksen elokuvaan! Otetaan läjä hemmoja joista kaikki laittavat 10-15 % kaapeleihin, lukuunottamatta yhtä miestä. Hänellä on periaate ettei kaapeleihin laiteta yksinkertaisesti "mitään". Tästä sitten syntyykin jo väittely ja osa porukasta ehtii jo hieman tulistua... olisi varmaan hyvä elokuva.


    Nyt tajuaa jo tyhmemmätkin.
     
  9. Jappi

    Jappi Guest Guest

    Liittynyt:
    22.09.2000
    Viestejä:
    191
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei noin halvan setin kanssa kannata murehtia koko kaapeleista. Kyllä se signaali kulkee siinä Biltemassakin. Jos ulkonäkö tai logot ei kelpaa niin laita pintaan sen väristä nailonpunosta mikä miellyttää.

    Toisaalta jos tämä aihe oikeasti kiinnostaisi sinua, niin silloin hakisit kaapeleita koekuunteluun ja tekisit valinnat sen perusteella.
     
  10. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    No joo, tästä näköjään tuli mulle noidankehä tavallaan, koska en tiedä onko Jappi tietoinen tästä, mutta kun Oulussa asustan niin siellä ei pahemmin ole monia kaapelimerkkejä tarjolla (tai ainakaan niitä, joista olen kiinnostunut). Tämähän on käsitelty tuolla aiemminkin, että on varmaan ideaaliratkaisu testata laitteet ja valita sen perusteella, mutta jos nyt sattuu asumaan paikassa, jossa hifiliikkeillä ei ole malleja ei merkkejä kaapeleista mistä on kiinnostunut, niin testaa siinä sitten...

    No mut tämä menee niin toistoksi ja OT:ksikin tavallaan, että taidan omalta osaltani jättää kirjoittelun tähän mitä tulee tähän ketjuun. Mulla kummiskin on mielessä jo, mitkä laitteet tulen hankkimaan (enkä aio tuhlata kaapeleihin paljoa) ja eikös se ole tärkeintä, että on tyytyväinen ostoksiinsa.
     
  11. Ize

    Ize Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.12.2002
    Viestejä:
    2 273
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mikähän siinäkin on ettei meinaa network analyzerilla saada mitään eroja näkyviin eri kaapeleilla, siis alle 10-20MHz:n taajuuksilla. Tosin ei ole tainnut koskaan sattua yli 1000€:n kaapeleita kohdalle, että ehkäpä se vika piilee sitten siinä. :)
     
  12. j0sku

    j0sku Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    04.11.2003
    Viestejä:
    1 280
    Saadut tykkäykset:
    0
    Älä nyt hulluja puhu! Kunnon kaapelit ne pitää olla, mitä kalliimmat sitä paremmat. :D
     
  13. Yen

    Yen Käyttäjä

    Liittynyt:
    14.01.2005
    Viestejä:
    1 412
    Saadut tykkäykset:
    0
    Antakkee pojalle vähän armoa... Siitä on nyt vuosi! :D

    Ja yhtälailla ns. biltema-porukalle nauretaan muilla hifi-foorumilla. Toisille kaapelit ovat tärkeitä ja erottavat niiden äänen, ja toisille sillä ei ole juurikaan väliä. Jokainen taplaa tyylillään.
     
  14. whector

    whector Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    16.07.2004
    Viestejä:
    563
    Saadut tykkäykset:
    0
    niin pitäisikö nyt etukanavien vasemman, oikean ja keski johtojen olla täysin yhtäpitkät, vai onko esim. 0.5-1m heitolla jotain väliä? aina toi mietityttäny
     
  15. juhaa

    juhaa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    11.12.2000
    Viestejä:
    5 971
    Saadut tykkäykset:
    7

    Riippuu siitä, että oletko "biltema-miehiä" vai "pari-tonnia-piuhoihin-kavereita", ei siis ole väliä. Tuo ero olisi sama kun siirtäisit toista kaiutinta tyyliin nanometrin lähemmäksi kuuntelupaikkaa
     
  16. Groke

    Groke D'oh! Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    18.08.2005
    Viestejä:
    2 651
    Saadut tykkäykset:
    1
    Osa (= eivät kaikki) kaapelien hurjien erojen puolustajista on suorastaan fundamentalisteja, jotka uskovat aivan mitä tahansa valmistaja ja myyjä heille kertovat. Toisaalta, osa (= eivät kaikki) elektroniikasta ja sähkötekniikasta täysin kuutamolla olevista väittää, ettei millään kaapelilla koskaan olisi mitään merkitystä missään tilanteessa. Totuus kuitenkin löytynee tuolta väliltä.

    Ellei satu olemaan miljonääri, niin teoreettisten -jopa käytännössäkin mitattavissakin olevien- erojen sijaan lienee kuitenkin fiksumpaa laittaa euronsa sinne missä vaikutus äänenlaatuun on tuhansia tai jopa miljoonia kertoja suurempi, eli siis ihmisaisteinkin täysin kiistattomasti havaittavissa. Eli "sikakalliiden" High End-kaapeleiden sijaan kannattaa ainakin budjettiluokassa hankkia hieman paremmat kaiuttimet tai hieman parempi vahvistin/soitin. Ja jos rahaa jää, niin voi vaikka ostaa niitä levyjä...
    Kukin on tietenkin vapaa käyttämään rahansa juuri tismalleen niin, kuin itse parhaaksi näkee. Ja vaikka osa/kaikki äänen parannuksesta johtuisikin psykoakustisista syistä, niin onhan se silti juuri kyseisen henkilön mielestä aivan todellinen ja selkeä parannus ;)

    Mielestäni aina kannattaa akustoida, sehän ei välttämättä tarkoita mitään remonttia tai edes akustiikkalevyjä, sillä esim. verhot, matto tai kirjoja, lehtiä yms. täynnä oleva kirjahylly vaikuttavat selvästi akustiikkaan (muistelepa miten kaikuisaa asunnosssasi oli, kun olit vasta muuttamassa sinne, eivätkö vain sohvat yms. selvästi vaimentaneetkin kaikuisuutta). Jo parilla saturaisella voi saada ikävän tärykaiun ja ääntä pahasti suttaavat varhaiset heijastukset paljon paremmalle tolalle käyttäen vaikkapa akustiikkalevyjä. Enemmän vaivaa näkemällä, voi joko akustoimalla tai sopivalla korjaimella (ei siis tavallisella ekvalisaattorilla) vaimentaa huonemoodeja (miel. vain subbarista, esim. SUB OUT:n ja subbarin väliin kytketyllä BFD:llä tai kalliimmalla/mukavemmalla Velodyne SMS-1 korjaimella, tai vastaavalla). Tietenkin myös sekä kuuntelupaikan -että kaiutinten tulisi olla järkevästi sijoitetut. Edellisten kanssa vastaavan suuruusluokan parannukseen ei ylletä edes reidenvahvuista, triljoonan euron suprajohdetta käyytäen, ei edes lähelle.... ...vaikka moinen johde teoriassa onkin kiistämättä parempi kuin se Bilteman "liian halpa" kuparikaapeli.




    Yleisesti voidaan kuitenkin sanoa, että mikäli kaapelin poikkipinta-ala on ao. talukon mukaan valittu, niin kaiutinkaapelilla ei ole (juuri) lainkaan käytännön merkitystä. Siis kun on "tavalliset" kaiuttimet, lyhyehköt kaapelit, "tavallinen" kuuntelutila, kuunteluvoimakkuus, taustahäly, äänitteet jne.). Selkeänä poikkeuksena (ääriesimerkki) impedanssin minimiltään 1 ohmin kaiuttimet + erittäin pitkät ja erittäin ohuet kaiutinkaapelit. Tällöin jopa ns. "puurokorva" saattaa kuulla eroja, esim. hieman vaimentuneen diskantin.
    Jo edellämainitusssa HIFI-lehden testissä koekuuntelijat huomasivat mielestään aivan aitoja eroja (tosin erittäin harjantuneet ammattikuuntelijat, äärimmäisen tutut levyt, akustiikka OK, ei taustahälyä, reiluhkot kuunteluvoimakkuudet, keskimääräistä paljon kalliimmat ja laadukkaammat laitteet). Kannattaa itse lukea testi ja pitää mielessä, että mahdollisten erojan suuruusluokka on aivan toista kuin erot vaikkapa eri kaiutinten välillä. Kopu/pastetan alle edelleen validia tietoa osoitteesta http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/sfnet.harrastus.audio+video/kaiuttimet.html#johdotus:



    Kuinka pitkän kaiutinkaapelin voin tehdä minkäkin paksuisesta johdosta ilman että johdon vaikutus haittaa ?

    Tärkein asia kaapelissa se sähköisen toiminnan kannalta on poikkipinta, eli kansanomaisesti kuparin paksuus. Pitkillä kaapeleilla (esim. 10 m) kannattaa harkita hiukan paksumman kuin "lamppujohdon" eli 0,75 mm2 poikkipintaisen kaapelin hankintaa. 2,5 mm2 tai jopa 4 mm2 poikkipintaisilla kaapeleilla varmistat varmasti täydellisen sähkön siirtymisen kaiuttimiin. Se minkä värinen ja minkä muotoinen kaapeli on, menee makuasioiksi. Jos tästä estetiikkapuolesta välittää, voi siitäkin maksaa ekstraa. Äänenlaatua et kuitenkaan paranna kalliilla erikoiskaapeleilla.

    Erilaisille kaapeleille lasketut kaapelin maksimipituudet, joilla taajuusvasteen muutokset ovat alle 0.5db. Ohmiluku tarkoittaa kauittimen minimi-impedanssia.

    Kaiutin 8 - 6 - 4 - 3 - 2 - 1 ohm
    Johto
    2x.75 - 10- 8 - 5 - 4 - 2.5- 1.3 m
    2x1.0 - 14- 10- 7 - 5 - 3.5- 1.7 m
    2x1.5 - 21- 16 10 - 8 - 5 - 2.6 m
    2x2.5 - 35- 26 17 -13 - 8.5- 4.4 m
    2x4.0 - 56- 42 28 -21 - 14 - 7 m
    (jaahans, Courier-fontti ei näykään täällä suhteuttamattomana, eli tasavälisenä)

    Taulukon tiedot ovat peräisin Pekka Tuomela: Rakenna HIFI-kaiuittimet -kirjasta.
    Jotta taajuustoiston virhe pysyisi alle 0.5 desibelissä, pitää kaapelin resistanssin olla alle kuusi prosenttia kaiuttimen pienimmästä impedanssiarvosta. Jos kaiuttimen minimi-impedanssiarvoa ei ole tiedossa, niin voit olettaa sen olevan 3/4 osan ominaisarvosta.

    Jani Pesonen tarjoaa seuraavaa jonkin verran paksumpia johtosuosituksia hifihaarastajille 4 ohmin kaiuttimiin (taajuustoistovirhe alle 0.1 dB):
    • yli 10m matkalle 6,0mm2
    • 5-10m matkalle 4.0mm2
    • ja alle sen 2,5mm2

    Kaiutinjohtojen kanssa viritellessä kannattaa muistaa, että jokaisen kaiuttimen sisällä on: kymmeniä ja taas kymmeniä metrejä tavallista halpaa kuparilankaa keloissa ja jokaisen elementin puhekelassa. Vaikka sisäinen puolen metrin johdotus olisi tehty millä tahansa huippupiuhalla, ovat matkalla vielä nämä esteet ennen systeemin kaikkein epälineaarisinta ja heikointa osaa, kaiutinelementin mekanikkaa, kartiota, ripustusta ja koteloa.

    Kaapeli voi kyllä vaikuttaa ääneen, hiukan. Se riippuu kuitenkin kaiuttimesta ja vahvistimesta, siis siitä paljon puhutusta "kokonaisuudesta". Kaiuttimen kytkenä saattaa olla sellainen, että esimerkiksi turhan ohuen johdon kanssa syntyy mutkia vasteeseen ja vahvistimesta riippuen myös dynaamisia ongelmia. Huono (=turhan ohut) johto on osa tätä kokonasuutta.

    Jos meinaat testata kaiutinkaapeleiden vaikutusta ääneen, niin kannattaa järjestää testitilanne kunnolla, koska ääneen vaikuttavat muut seikata paljon enemmän kuin kaiutinkaapelin osuus (olettaen että se on yllä olevan taulukon maksimimittoja lyhyempi). Kaiutinparin yksilöissä on enemmän äänellisiä eroja kuin missään kaapelissa. Lisäksi sijoitus vaikuttaa aivan huomattavan paljon. Vaikka kaiuttimet laittaisi aivan vierekkäin/päällekkäin, ne soivat eri tavalla. Eroja kyllä varmasti kuuluu, mutta ne aiheutuvat em. seikoista. Kunnollinen testi tehdään sokkotestinä ja vaihtamalla vain kaapelit, ei mitään muuta.


    Kaiutinkaapeleita on vertailtu testin muodossa Tekniikan Maailman numerossa 11/1989 (sivu 76-77). Mukana testissä olivat 0.35 ja 0.75 neliömillimetrin tavalliset piuhat ja Monster M1 "superkaapeli". Tuloksista lyhyesti:
    • Mittaamalla saatiin eroja kaikkien kesken paksuimpien ollessa parempia.
    • Kuuntelutestissä ei saatu eroa 0.75 ja Monster kaapelin välillä, sensijaan ohuin erosi kuuntelutestissä muista.



    LINKKEJÄ:

    PS.
    Vanha ja mielestäni hyvä viisaus on, että "ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki". Eli jos nosturin ketjun kokonaisuudessaan pitää kestää 10 tonnin kuorman, ei todellakaan ole järkevää laittaa ainoastaan yhtä lenkkiä superkalliista 1000 tonnia kestävästä erikois-titaaniseoksesta, mikäli joku toinen lenkeistä on ruostunut ja kestää ainoastaan yhden tonnin kuorman. Tällöinhän kokonaisuus on huono, yhdestä kalliista huippuosasta huolimatta.
     
  17. Groke

    Groke D'oh! Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    18.08.2005
    Viestejä:
    2 651
    Saadut tykkäykset:
    1
    Teoriassa on väliä. Käytännössä ei ole. Esimerkiksi 1 nanosekunnin (miljardisosasekunti) viive saadaan aikaan ~20 cm pitkällä kuparikaapelilla (perustelut).

    Äänen nopeus on n. 343 m/s. Eli yhdessä nanosekunnissa ääni etenee tuosta miljardisosan eli 343*(10^-9) metriä = 0,000343 millimetriä. "Saattaa" siis olla, ettet välttämättä pysty pitämään päätäsi niin tarkaan paikoillaan, että vaikkapa metrin pituusero haittaisi, siis viiveen suhteen. Merkittävämpää lienee vaikkapa hiustesi kasvuvauhti ja tämän vaikutus huoneen akustiikkaan :p
    Toisaalta, myöskin resistanssi, induktanssi jne. eroavat aavistuksen verran, mutta senkin suhteen ero lienee aina luokkaa mitätön (voiko joku vahvistin muka olla niin hyper-super-megaherkkä kaapelin pituudelle? Itse veikkaan, että ei voi.). Mutta teoreettisesti parhaan ratkaisun, eli yhtä pitkien kaapelien käyttö on niin helppoa, että niin kannattaa myös tehdä, eipähän ainakaan menetä yöuniaan ;)
     
  18. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Huonoimman lenkin teoria on petkutusta, etenkin ketju-esimerkin kanssa esitettynä.

    Metallinen lenkkiketju toimii binäärisenä tuotteena, se joko kestää tai sitten se katkeaa ja tulee ruumiita.

    Audio- ja videolaitteissa "ketjun" lenkkien laatu ei välittömästi pimennä kuvaa tai ääntä, vaan kukin "heikko lenkki" lisää mukaan omat virheensä ja puutteensa. Silti kuva näkyy ja ääni kuuluu. Vaikka olisi ala-arvoiset kaapelit ja surkeat laitteet käytössä.



    Jos signaaliketjussa on jokin laite (mustavalkotelevisio), joka tuottaa paljon särötyyppiä X (värierottelukyky totaalisesti nolla), silloin ei kannata parantaa suurella rahalla toista laitetta (värikalibraattori), koska sen parantaminen ei kuitenkaan vaikuta aistimukseen mitenkään, eli kuva pysyy mustavalkoisena vaikka millä värikalibraattorilla kuvaputkea mittailisi. Mutta heti kun "parantaa" mv-telkkarin väritelkkariksi, voi hyötyä värikalibraattorin avulla saatavasta värien tarkkuudesta.

    Eli jos kaiuttimesta puuttuu diskanttielementti, ei kannata ostaa kiloeuron erikoiskaapelia, jolla ylin diskantti kulkisi 0,5 dB voimakkaampana perille, kuin siinä ilmaisessa maitokaupan lamppujohdossa.

    Se, miten kaiutinkaapelin laatu aistitaan, riippuu muista lenkeistä ja sen kaapelin virheistä. Jos kaapelin virheet peittyvät muualla olevien samanlaisten virheiden alle, kaapelin parantaminen ei auta. Jos taas muualla ei ole kaapelivirheen kaltaista häiriötä, kaapelin vaihtaminen voidaan aistimääräisesti havaita.

    Esimerkiksi superdiskantin omistajat voivat kuulla kaiutinkaapeleissa eroja, koska huono kaapeli vaimentaa ylimpiä taajuuksia.
     
  19. retaeht

    retaeht Guest Guest

    Liittynyt:
    06.06.2004
    Viestejä:
    177
    Saadut tykkäykset:
    0
    Värkkäsin uudet kaiutinpiuhat ihan tavallisesta sähköliikkeen mustasta Pirellin 4x 2,5mm2 kaapelista.
    Kytkin ne päistään 10cm matkalta tuolla lailla ristiin,jossain oli ihan ohjekkin (tiedä vaikka näillä sivuilla) ja sulatin kutiste sukkaa päälle.5:n neliön johtoa tuosta nyt taisi tulla,varmaan ohuempikin olisi käynyt mutta kun kerrankin halvalla sai.
    +
    - - tämä kaavio nyt ei ihan onnistunut ,vastakkaiset johdot kuitenkin "ristiin" kytkin
    +


    En tiedä että "monenko ysin" kuparia tuo on mutta ainakin tuollainen musta pyöreä paksuhko johto on kivan näköistä tuolla lattialla maleksimassa.
     
  20. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Pienempi induktanssi syntyy 7-johtoisen mustan perävaunukaapelin käyttämisellä. 7 * 1,5 mm² jaettuna kahdelle tekee suunnilleen saman neliömillimäärän kuin sinullakin, mutta induktanssi lienee vain puolet. Joku insinööri selostakoon kaavoilla asian, tai sitten se selviää mittaamalla samanpituiset pätkät kumpaakin kaapelityyppiä. Eniwei, mitä useampi eristetty johdin on, sitä pienempi induktanssi. Edellyttäen, että plus ja miinus vuorottelevat vieritysten, eli kumoavat induktanssia sillä konstilla.